Theo Wat heb je daar een prachtige ontwerptekening van de F15..... Op welke site zou ik die tekening kunnen terugvinden ? Halmar In verband met het teruglopen van de stuwkracht van de impeller: ingebouwd of niet ingebouwd... Zijn er van jouw impellor grafieken ter beschikking? - trust ifv de drukval ps: ik verwacht bij een gerenormeerde konstrukteur dat ze toch grafieken hebben van hun impellors..... Weet je, hoe hoger de aanzuigdruk is voor een ventilator, hoe kleiner het luchtdebiet zal worden en de trust.... Volgende week zal ik op mijn werk eens opzoeken wat de drukval is over een rechthoekige koker. De grafieken of formule zal ik doorsturen (zo kan je zelf eens berekenen wat de drukval is....) Mischien ook eens op een eenvoudige wijze meten wat de onderdruk is in het kanaal , juist voor de impellor (en bij max. toerental) (gaatje maken in de romp en een klein soepel doorzichtig slangetje erdoor steken, slangetje in glaasje water steken.... Door de onderdruk in het inlaatkanaal zal het waterpeil in het buisje stijgen.... De stijging van het waterpeil in het buisje = drukval in het inlaatkanaal = mm waterkolom Zo kan je op de impellorgrafiek nazien wat het luchtdebiet en de trust is van de desbetreffende konstruktie. METEN IS WETEN..... ps: door daar het een kleine impellor is verwacht ik dat de onderdruk relatief klein zal zijn... misschien 1 a 3 mm we zien wel..... Besluit: - Halmar, laat de moed niet zakken he - Mijn volgend ontwerp wordt ook een F15 (maar ik denk dat ik eerst een duwpropuitvoering zal maken.....) groeten steffe
van wat voor een materiaal maak je dat??? gewoon piepschuim?? kwil zelf ook gaan beginnen duss alvast bedankt
zal vast al ergens gemeld zijn... het vliegtuig is gemaakt van depron, een soort platen van schuim. even zoeken op het forum. de neus is gemaakt van roofmate, een vrij harde schuimsoot met een heel gesloten struktuur, dus geen balletjes. dit geeft een mooi glad oppervlak, is wel wat zwaarder. groeten Halmar