Depron F16 -maar dan anders-

Ik heb de heel simpele F22 gebouwd van de tekeningen van Kosh (RCGroups modelbouwforum) en was danig onder de indruk van de vliegeigenschappen van zo'n simpele jet. De spanwijdte was 40 cm en ik was erg bang dat het een oncontroleerbaar dwarrel object zou zijn. Niets is minder waar. Het ding vliegt gewoon leuk.

Nu is het idee ontstaan om een "F22 on steriods" te maken. Gewoon meer power erop. Maar zo simpel lag dat niet want de F22 constructie vertrouwt op erg veel punten op de structurele sterkte van depron. Leuk voor een slow flyer, maar met 100kmh blijft daar niks van over.

Dus heb ik de handschoen opgepakt, heb de lat wat hoger gelegd, en ben begonnen aan een F16 met middenmotor (alle depron F16's hebben een EDF of pusher op de staart, maar ik was erg gecharmeerd van de middenmotor van de F22 .. vandaar). De positie van de servo's en ontvanger komen achter de prop, en de vermogensdelen (en gewicht) voor de prop. Als voorbeeld de setup van de F22.

full

Het is dus een project waarvan ik de omvang nog niet geheel kan overzien. Het kan wel even duren voor het af is (voor de ongeduldige lezers) omdat ik oplossingen moet zoeken als de problemen zich opperen. Er is geen tekeningen pakket. Dit is een bouwsel "from scratch" en ik weet niet of het resultaat goed vliegt. Het zal wel wat zwaarder worden dan de F22 (130 gram). Ik denk nu uit te komen op 200 gram.

Ik heb van een plaatje de vormen overgetekend op dubbel A3 (A2), dus het toestel wordt 60x40 cm.

Uitdaging 1:

Met een "full fuse" kun je uit depron (met heel weinig versteviging) een romp maken die 100kmh kan weerstaan. Met de vleugels is dat (misschien) niet het geval. Maar de structurele sterkte van de romp wordt met een middenmotor doorsneden. De F22 heeft een vrij brede romp, en met een kleine prop kun je de romp buiten de prop om door laten lopen. Een F16 heeft dat niet, en alle sterkte moet uit de (platte) vleugel komen.

Ik ga proberen de depron vleugel een kern van glasvezel te geven in de vorm van ... printplaat. Dat is erg sterk (en erg zwaar) en heeft een koperlaag. De koperlaag op het printplaat kan eventueel gebruikt worden om electrische verbindingen te maken van voor naar achter. In feite vervangt deze constuctie de oude versteviging en een servo verlengkabel (10 gram).

full

De printplaat versteviging is uitgezaagd om gewicht te besparen, en weegt op dit moment nog 25 gram. Het is de bedoeling om al het ongebruikte koper eraf te halen, dat bespaard misschien nog een gram, zonder de structurele stijfheid erg aan te tasten. Deze versteviging komt dus tussen 2 lagen 3mm depron om zo een 7.5mm dikke vleugel te vormen.

full

Voor de aandrijving ga ik een FC2805 (of EMAX2805) gebruiken met een Graupner 5.2x5.2 speed prop op 2S. Ik heb deze combinatie bekeken met DriveCalc (motor simulatie programma, versie 3.22) en deze combinatie zou in staat moeten zijn een air speed van 100khm te halen, maar met heel lage efficiency omdat de weerstand van de wikkelingen erg hoog is. Met wat experimenteren en opnieuw wikkelen van de motor (8 turns 0.65mm draad, Y configuratie, dLRK) kom ik net onder de 70% efficiency uit voor de motor bij 13A en een 5.2x5.2 prop (99kmh).

Testen op de bank (ik had geen ampere meter die tot 20A kon, dus die heb ik zelf moeten maken) ....

full

De ampere meter, jawel, zo simpel is het .....

full

Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Even een vraagje over die f22 , welke prop gebruik je erop en hoeveel amp trekt die?

kheb gisteren exact dezelfde gemaakt. (enkel zonder electronica atm en zonder kleur )

Ik gebruik een 16 grams 1700kV motortje van HC, op 2S (350mA).

prop stroom stuwdruk
6030 2.5A 130g
6050 4A 160g
7035 4A 190g
7x4 4.5A 200g
7x5 5A 190g

Met de 7x4 en 7x5 prop loopt het motortje wat moeilijk aan (massa van de prop te groot), dit is waarschijnlijk met timing instelling van de ESC goed te krijgen, maar de ESC die ik gebruik heeft geen instelling daarvoor.

Ik gebruik de 6050 omdat die de snelheid geeft die ik fijn vind vliegen.

Leuk weer eens wat nieuws onder de zon!

Hoi Volhout,

Weer lekker bezig zie ik! Ik zal het draadje met gepast geduld volgen :).
Ik ben wel erg benieuwd naar het eind resultaat, dat wel. Veel sterkte met puzzelen en bouwen.

@Beginners luck: ja ik heb weer een uitdaging. snelheid !
Dit wordt fase 1 (proberen 100kmh te halen met een schuimpje van 200 gram). Waar het ophoud weet ik niet.....

Het printplaat frame (glas vezel met epoxy) is zover mogelijk van koper ontdaan, en weegt nu nog maar 20 gram... We komen er wel !!!
Met een mesje het koper wat lospulken en met een tangetje eraf trekken. (je kunt het ook etsen, maar ik heb geen ets bak van 40cm).

full

Volgende stap is samenstellen van het horizontale deel van romp en vleugel (op een vlakke plaat).

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat je voor de vleugel toch het beste 3mm plat carbon had kunnen gebruiken ter versteveging.
De servo draden kan je van dun koperlak maken, als je die lichter wilt hebben.
Ik ga zit zeker wel ff volgen !

grt

Back