Ik heb de heel simpele F22 gebouwd van de tekeningen van Kosh (RCGroups modelbouwforum) en was danig onder de indruk van de vliegeigenschappen van zo'n simpele jet. De spanwijdte was 40 cm en ik was erg bang dat het een oncontroleerbaar dwarrel object zou zijn. Niets is minder waar. Het ding vliegt gewoon leuk.
Nu is het idee ontstaan om een "F22 on steriods" te maken. Gewoon meer power erop. Maar zo simpel lag dat niet want de F22 constructie vertrouwt op erg veel punten op de structurele sterkte van depron. Leuk voor een slow flyer, maar met 100kmh blijft daar niks van over.
Dus heb ik de handschoen opgepakt, heb de lat wat hoger gelegd, en ben begonnen aan een F16 met middenmotor (alle depron F16's hebben een EDF of pusher op de staart, maar ik was erg gecharmeerd van de middenmotor van de F22 .. vandaar). De positie van de servo's en ontvanger komen achter de prop, en de vermogensdelen (en gewicht) voor de prop. Als voorbeeld de setup van de F22.
Het is dus een project waarvan ik de omvang nog niet geheel kan overzien. Het kan wel even duren voor het af is (voor de ongeduldige lezers) omdat ik oplossingen moet zoeken als de problemen zich opperen. Er is geen tekeningen pakket. Dit is een bouwsel "from scratch" en ik weet niet of het resultaat goed vliegt. Het zal wel wat zwaarder worden dan de F22 (130 gram). Ik denk nu uit te komen op 200 gram.
Ik heb van een plaatje de vormen overgetekend op dubbel A3 (A2), dus het toestel wordt 60x40 cm.
Uitdaging 1:
Met een "full fuse" kun je uit depron (met heel weinig versteviging) een romp maken die 100kmh kan weerstaan. Met de vleugels is dat (misschien) niet het geval. Maar de structurele sterkte van de romp wordt met een middenmotor doorsneden. De F22 heeft een vrij brede romp, en met een kleine prop kun je de romp buiten de prop om door laten lopen. Een F16 heeft dat niet, en alle sterkte moet uit de (platte) vleugel komen.
Ik ga proberen de depron vleugel een kern van glasvezel te geven in de vorm van ... printplaat. Dat is erg sterk (en erg zwaar) en heeft een koperlaag. De koperlaag op het printplaat kan eventueel gebruikt worden om electrische verbindingen te maken van voor naar achter. In feite vervangt deze constuctie de oude versteviging en een servo verlengkabel (10 gram).
De printplaat versteviging is uitgezaagd om gewicht te besparen, en weegt op dit moment nog 25 gram. Het is de bedoeling om al het ongebruikte koper eraf te halen, dat bespaard misschien nog een gram, zonder de structurele stijfheid erg aan te tasten. Deze versteviging komt dus tussen 2 lagen 3mm depron om zo een 7.5mm dikke vleugel te vormen.
Voor de aandrijving ga ik een FC2805 (of EMAX2805) gebruiken met een Graupner 5.2x5.2 speed prop op 2S. Ik heb deze combinatie bekeken met DriveCalc (motor simulatie programma, versie 3.22) en deze combinatie zou in staat moeten zijn een air speed van 100khm te halen, maar met heel lage efficiency omdat de weerstand van de wikkelingen erg hoog is. Met wat experimenteren en opnieuw wikkelen van de motor (8 turns 0.65mm draad, Y configuratie, dLRK) kom ik net onder de 70% efficiency uit voor de motor bij 13A en een 5.2x5.2 prop (99kmh).
Testen op de bank (ik had geen ampere meter die tot 20A kon, dus die heb ik zelf moeten maken) ....
De ampere meter, jawel, zo simpel is het .....
Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.
Nu is het idee ontstaan om een "F22 on steriods" te maken. Gewoon meer power erop. Maar zo simpel lag dat niet want de F22 constructie vertrouwt op erg veel punten op de structurele sterkte van depron. Leuk voor een slow flyer, maar met 100kmh blijft daar niks van over.
Dus heb ik de handschoen opgepakt, heb de lat wat hoger gelegd, en ben begonnen aan een F16 met middenmotor (alle depron F16's hebben een EDF of pusher op de staart, maar ik was erg gecharmeerd van de middenmotor van de F22 .. vandaar). De positie van de servo's en ontvanger komen achter de prop, en de vermogensdelen (en gewicht) voor de prop. Als voorbeeld de setup van de F22.
Het is dus een project waarvan ik de omvang nog niet geheel kan overzien. Het kan wel even duren voor het af is (voor de ongeduldige lezers) omdat ik oplossingen moet zoeken als de problemen zich opperen. Er is geen tekeningen pakket. Dit is een bouwsel "from scratch" en ik weet niet of het resultaat goed vliegt. Het zal wel wat zwaarder worden dan de F22 (130 gram). Ik denk nu uit te komen op 200 gram.
Ik heb van een plaatje de vormen overgetekend op dubbel A3 (A2), dus het toestel wordt 60x40 cm.
Uitdaging 1:
Met een "full fuse" kun je uit depron (met heel weinig versteviging) een romp maken die 100kmh kan weerstaan. Met de vleugels is dat (misschien) niet het geval. Maar de structurele sterkte van de romp wordt met een middenmotor doorsneden. De F22 heeft een vrij brede romp, en met een kleine prop kun je de romp buiten de prop om door laten lopen. Een F16 heeft dat niet, en alle sterkte moet uit de (platte) vleugel komen.
Ik ga proberen de depron vleugel een kern van glasvezel te geven in de vorm van ... printplaat. Dat is erg sterk (en erg zwaar) en heeft een koperlaag. De koperlaag op het printplaat kan eventueel gebruikt worden om electrische verbindingen te maken van voor naar achter. In feite vervangt deze constuctie de oude versteviging en een servo verlengkabel (10 gram).
De printplaat versteviging is uitgezaagd om gewicht te besparen, en weegt op dit moment nog 25 gram. Het is de bedoeling om al het ongebruikte koper eraf te halen, dat bespaard misschien nog een gram, zonder de structurele stijfheid erg aan te tasten. Deze versteviging komt dus tussen 2 lagen 3mm depron om zo een 7.5mm dikke vleugel te vormen.
Voor de aandrijving ga ik een FC2805 (of EMAX2805) gebruiken met een Graupner 5.2x5.2 speed prop op 2S. Ik heb deze combinatie bekeken met DriveCalc (motor simulatie programma, versie 3.22) en deze combinatie zou in staat moeten zijn een air speed van 100khm te halen, maar met heel lage efficiency omdat de weerstand van de wikkelingen erg hoog is. Met wat experimenteren en opnieuw wikkelen van de motor (8 turns 0.65mm draad, Y configuratie, dLRK) kom ik net onder de 70% efficiency uit voor de motor bij 13A en een 5.2x5.2 prop (99kmh).
Testen op de bank (ik had geen ampere meter die tot 20A kon, dus die heb ik zelf moeten maken) ....
De ampere meter, jawel, zo simpel is het .....
Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.
Laatst bewerkt door een moderator: