Depron glad afwerken

Hallo,

over verven van depron vind ik veel terug, doch over glad afwerken heb ik maar één topic gevonden en dit is wat ze vertellen.

1 na het vormen en modelleren gaat men schuren tot korrel 400, nadien alle vlakken mooi ontvetten met alcohol, liefst niet drinkbaar anders loopt het slecht af!

2 nu alle vlakken insmeren met verdunde polyfilla en laten drogen, eenmaal droog terug opschuren tot korrel 400, eventueel de procedure herhalen. Nu zouden alle poriën moeten gevuld zijn.

3 het hele oppervlak insmeren met PVA adhesive (ik vermoed dat dit een soort primer is) en terug schuren zodat het overtollige materiaal weg is, dit voor het overtollige gewicht. Nu zou de polyfilla ook gefixeerd zijn.

4 verven met acrylverf eventueel in verschillende lagen na iedere laag op te schuren.

zie deze link http://chuckshobbies.com/gad/manual/mig21man.pdf

Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?

Groetjes
Frank

Wat wil je ermee bereiken ?

De Depron vliegers vliegen beter met de " opene " struktuur.

Ook de gewichts besparnis verlies je er door.

Mvg Johan

Het oog wil ook wat :).

Ik denk dat de 'PVA adhesive' is wat wij 'gewone witte houtlijm' noemen, polyvinylacetaat. (Zie Wiki. ) Thermoplastische lijm op waterbasis.

(Wat doet ether en aceton eigenlijk? Lost dat Depon op zoals het polystyreen oplost? )

inderdaad, het oog wil ook wat!

ik wil proberen om met depron een semi-schaalmodel te maken dat dan liefst ook nog kan vliegen!
wat ether en aceton doet moet ik even testen.

lees ook dit:

Sanding Depron. Depron is easy to sand but when painted the sanded area can look extremely rough. To overcome this sand the Depron as normal and once you are happy with the shape give the sanded area a thin coat of water based polyurethane varnish. Let this dry and then give the sanded area a final quick rub with a piece of fine sandpaper. This gives the Depron a much smoother finish when painted. Don't forget to check for any adverse reaction to the varnish on a scrap piece of Depron first.

Back