Depron icm glasmat en epoxy, kan dat?

freekt

Vriend van modelbouwforum.nl
Ik ben bezig met het bouwen van een depron modelvliegtuig(je), en dit wil ik graag gaan glassen met een glasmat en epoxy. Ik heb wat ervaring met PS100 (PU hars), dat werkt erg prettig, en is heel dun te verwerken. Maar PU werkt vanwege de oplosmiddelen in op depron, dus geen optie.

Epoxy zou misschien kunnen, maar dat weet ik niet. 2 vragen die iemand hopelijk kan beantwoorden:
- Welke epoxy zou voor het glassen te gebruiken zijn?
- Wat is de te verwachten gewichtstoename? Oftewel, is de viscositeit van epoxy net zo laag als die van PS100 waardoor de te verwachten gewichtstoename beperkt blijft?

Alvast erg bedankt.

Freek

Je zou natuurlijk ook gewoon een test stukje kunnen maken:)

Maar ik ben benieuwd naar de uitwerking, als ik mij niet vergis wordt epoxy heet tijdens het uitharden.
Dus waarschijnlijk zal de depron gewoon smelten (ik heb menig plastic bekertje al zien wegsmelten:rolleyes:).

Ik ben momenteel bezig met een DLG met depron vleugels en die ga ik glassen met 25 gr en epoxy. Als je dit echt strak wilt hebben dan moet je gaan baggen ofwel in de zak een mooi voorbeeld DLG
Het zal niet smelten zoals eerder vermeld die warmte komt omdat het een grote hoeveelheid bij elkaar is, op een vleugeloppervlakte is die hoeveelheid te laag.

Ik heb laatst een schuimpje gedaan met dit 4RC ( For Radio Control modelbouw)

Ging goed, alleen wel erg goed de verhouding in de gaten houden..
Ik heb het zware vermoeden dat de verhouding op mijn schuimtype eigenlijk een stuk enthousister had gemogen

Heren, bedankt voor alle reacties :D!

@ Dominique Schaaf: testen ga ik idd doen

@ Trebor: dat baggen lijkt me voor mijn model iets te veel van het goede, is natuurlijk wel een mooie methode.

@ Student, thx, dat lijkt idd wel OK.

Hebben jullie mogelijk ervaring met epoxy van Poly Service of RBC Kits? De volgende bij Polyservice lijkt OK: Poly-Pox THV 500 Alles op het gebied van kunstharsen, glasvezels, kitten, lijmen en coatings in de webwinkel van Poly-Service. Poly-Pox THV 500 200 gr epoxyhars en deze van RBC Kits:Finishing and Glue - Epoxy set 875gr - RBCkits Online Shop

Meer ervaringen hoor ik graag. Ik zie net dat als ik Google op "laminate depron" ook wat ervaringen worden getoond. Ga ik ook ff speuren.

Thx!

Freek

Hey Trebor, thx, ziet er idd OK uit.

Ik heb nog eens op RC groups gezocht naar ervaringen, en er blijkt daar wel veel over dit onderwerp gepost te zijn. De tendens is daar overal ongeveer hetzelfde. Er zijn 2 opties:
- Epoxy
- WBPU varnish (oftewel, waterdragende Poly Urethaan vernis)

Epoxy zou sterker maar zwaarder zijn, WBPU lichter, dunner maar minder sterk. Omdat ik toch bang ben voor te veel gewichtstoename ben ik op zoek gegaan naar de waterdragende poly urethaan vernis, zonder oplosmiddelen. Op het internet kom je wel wat tegen wat erop lijkt, ben maar naar een verfhandel gegaan en daar heb ik wat gekocht wat ik ga testen. Werkt het naar tevredenheid, dan wordt het op het model gesmeerd.

De resultaten kun je hier volgen: depron-laagdekker-eigen-ontwerp

Thx voor de input!

Freek

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Trebor, thx, ziet er idd OK uit.

Ik heb nog eens op RC groups gezocht naar ervaringen, en er blijkt daar wel veel over dit onderwerp gepost te zijn. De tendens is daar overal ongeveer hetzelfde. Er zijn 2 opties:
- Epoxy
- WBPU varnish (oftewel, waterdragende Poly Urethaan vernis)

Epoxy zou sterker maar zwaarder zijn, WBPU lichter, dunner maar minder sterk. Omdat ik toch bang ben voor te veel gewichtstoename ben ik op zoek gegaan naar de waterdragende poly urethaan vernis, zonder oplosmiddelen. Op het internet kom je wel wat tegen wat erop lijkt, ben maar naar een verfhandel gegaan en daar heb ik wat gekocht wat ik ga testen. Werkt het naar tevredenheid, dan wordt het op het model gesmeerd.

De resultaten kun je hier volgen: depron-laagdekker-eigen-ontwerp

Thx voor de input!

Freek

Prima WBPU kun je vinden bij elke bouwmarkt of verfwinkel in de vorm van de betere soorten met PU versterkte soorten parketlak op waterbasis. Minimaal twee lagen aanbrengen. Vormt (in combinatie me 25gr/m2 glasmat) een zeer harde en lichte laag (watercomponent verdampt tijdens drogen/uitharden) en tast niets aan. Eerste laag niet de dik aanbrengen voor een strakker resultaat. Kijk maar eens op de site van Jepe (www.jepe.org) voor meer info over de verwerking.
Succes, Hans

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Hans,

Dank je, dat bevestigt mijn aanpak. Komende weken ga eens beginnen met de WBPU. Ben erg benieuwd.

Freek

Realiseer me net dat de hechting op depron mogelijk wel eens niet zo geweldig zou kunnen zijn...
Om dat te verbeteren zou ik in ieder geval de hele oppervlakte toch wat opruwen met schuurpapier voor het aanbrengen van de galsmat met de WBPU.
Grtz, Hans

Hey Hans,

Thx again, ik had ook gelezen op RCgroups dat schuren (400 geloof ik) aan te bevelen is, net als ontvetten. Hoe ik dat laatste kan doen moet ik nog even ontdekken.

Freek

Ik zou iets grover schuurpapier gebruiken; bv 160 - 180.
Ontvetten doe ik altijd met alkohol (96%).
Ontvetten overigens altijd vóór het schuren én erna.
Grtz, Hans

Kan depron idd tegen alcohol? Thx voor de tip. Niet zo moeilijk te verkrijgen lijkt me.

Freek

Yep, ik heb idd parketlak op waterbasis. Niet van Glitsa, maar ander merk.

Freek

Is er ondertussen al meer nieuws?
Lukt het indekken van een depron kern met 25 grams glasvezel in combinatie met waterdragende PU parketvernis?

Lijkt me een interessante methode voor om ns mee te experimenteren voor een volgend model.

Back