depron "lego" jet

Luppie

verslagschrijvers
Ik heb in mijn vakantie wat tijd gehad om een nieuw project te beginnen omdat het ook niet echt vliegweer is geweest. Ik was op zoek naar een jet model geschikt voor de volgende setup:

twee motoren Turnigy2836 brushless Outrunner 2350kv (totaal 960W) HobbyKing Page not found. ... oduct=7993
twee regelaars TURNIGY Sentry 60amp Speed Controller
twee accu's zippy 4S 2450 mAh
7x towerpro 9gram servo
2 propjes 5,5x4,5 en dan 1 met de spoed de andere kant op

Ik kwam ergens een foto tegen van een lego vliegtuig die ik er wel gaaf uit vond zien. Kortom een uitdaging omdat ik maar één foto heb en verder geen tekening. Ik heb één van deze motoren op een X41 deltastorm dus ik ben voor de schaal van dit vliehtuig uitgegaan alleen dan met het dubbele aan vleugeloppervlak omdat er twee motoren op komen.

hier die foto van het lego ding:
aaajpg.jpg


Ik heb dus eerst een tekening gemaakt aan de hand van de foto en dat was nog niet zo makkelijk. Gelukkig heeft lego blokjes die je kunt tellen en aan de hand daarvan kun je dan ongeveer opmaken hoe groot de onderdelen zijn.
tekening.jpg


en dan een boel verschalen met hier een stukje tekening van de zijkant romp:
tekening2.jpg


Om een idee te geven van het formaat heb ik de x41 op de tekening gelegd en je ziet dan direct overeenkomsten.
tekeningmetx41.jpg


De bouwstijl zal ook lijken op de X41 omdat het simpel en effectief is.

Als eerste heb ik een poging gedaan om het zwaartepunt te vinden. De CG calculators zijn niet gemaakt voor dit model vliegtuigen dus ik heb maar een klein zwevertje gemaakt van dit model en ik hoop dat ik het zwaartepunt daarvan gewoon door mag schalen naar het grote vliegtuig.? Of als iemand een andere manier weer want het komt nogal kritisch bij dit soort dingen.
miniatuur.jpg


begonnen met de vleugel met de spanten voor de romp en wat hout voor het voorste wiel:
romp1.jpg


de bedrading door de vleugel gemaakt voor aansturing van regelaars en servo's:
bekabeling.jpg


hier een vleugeltip met wieltje:
vleugeltip.jpg


hier een kielvlak die er schuin op komt:
stabelizer.jpg

stabelizeropvleugel.jpg


In de vleugel zit 8mm en 6mm koolstof en in vleugeltip en kielvlak 6mm. Onder de romp komen 2 latjes 9x4mm van voor naar achteren. De twee accu's komen voor de motor halverwege de vleugel. Volgens mijn schatting ligt CG aan de voorkant van de stap in de vleugel. Dus de accu zal op het CG liggen en de motor er achter dus moet de lange neus compenseren.

motorsteunen:
motorsteunen.jpg


motor op de vleugel
motoropvleugel.jpg


retract in de neus:
retract.jpg


zijkanten van de romp er aan:
rompmetzijkant.jpg


bovenkant romp er op:
rompmetbovenkant.jpg


Mijn vakantie is afgelopen maar hij is nog niet helemaal af. Ik heb wat moeten veranderen omdat niet alles ging werken zoals de wielen op de vleugeltip.
Door de afstand tussen de wielen werd het allemaal wat te slap. Hij kon het gewicht wel aan maar veerde te veel dus ik wacht nu op een setje retracts die onder het compartiment van de accu komen halverwege de vleugel.
hieronder nog een foto met het wieltje nog op de vleugeltip maar ook de twee van de straks totaal 7 stuks 9 grams servo's.
IMAG0135.jpg


hier de onderkant van dat zelfde stukje met de regelaar in zicht voor koeling en omdat hij net niet helemaal er onder paste.
IMAG0138.jpg


hier een foto van de bedrading die ik allemaal aan elkaar ga solderen dus zonder stekkertjes. alle plussen en minnen zitten direct achter de regelaar aan elkaar en niet via de ontvanger. Dit omdat de afstand naar de ontvanger in de romp heel lang is en omdat er anders veel servo's stroom trekken door twee dunne draadjes. Ook heb ik de regelaar draden gewoon op elkaar gedaan dus ook de rode draad. Dit zou geen probleem moeten zijn en zo kunnen ze allebei de stroom leveren ipv maar één. En uit de test bleek dat dit prima werkte. kortom alle elektronica (op de retract na) werkt al.
IMAG0142.jpg


hier een foto van het voorste wieltje met de stuurservo er onder. Dit hele handeltje zit onder een afneembaar dekseltje.
IMAG0144.jpg


hier een stukje van het werphouvastofhoeheetdatookalweer dingetje. je kunt hier je hele hand in kwijt dus een stevige worp is mogelijk.
het een een plaatje hout (3mm) en dan schuim met nog extra versteviging waar later nog weer een plaat schuim bovenop komt gelijmd met PU lijm. Je ziet het CG rondje die ik via het kleine zwevertje heb verkregen. Daar boven een streepje wat de CG aan geeft die ik via een canard CG calculator heb berekend. het ligt heel dicht bij elkaar dus ik heb er wel vertrouwen in dat het wel ongeveer moet kloppen zo.
IMAG0145.jpg


hij is bijna klaar dus hier nog wat foto's van het geheel met als eerste de achterkant:
achterkantklaar1.jpg


en de neus:
voorkantklaar1.jpg


en het geheel:
bovenkantklaar1.jpg



spanwijdte is 146cm en hij is 119cm lang behoorlijk groot dus ik hoop dat die twee motortjes hem een beetje vooruit krijgen. Het is nog wachten op de twee accus en het landingsgestel.
 
MMMMM iets zecht me dat je de film starsjip troopers is moet gaan kijken
Het is een fantasie film model
Een soort van space and orbital fichter
Erg leuk project TOP
 
dank allen!!!

en startship troopers hahaha de beste slechte film die ik ooit heb gezien.

@ hackroader
custom vliegtuigjes zijn ook veel goedkoper als autootjes. die vliegtuig kost kaal nog geen tientje alleen wel wat uurtjes
 
Idd superleuk project. Ben wel een beetje bang dat ie niet heel hard zal vliegen. Wat is je gewicht/thrust ratio? Als het gewicht in de buurt zit van de thrust van beide motortjes/propellors samen dan zit je waarschijnlijk wel in de goede richting.

En als je niet weet wat de thrust van de motor/prop combi is, staat die meestal wel ergens in de reviews van de motortjes op de site van HK. Succes!

Freek
 
hij weegt nu 1002 gram en daar komt nog 600 gram aan accu bij plus wat extra dus vlieggewicht zal rond de 1700 gram zijn.

hier een stukje revieuw van de motor met een 3S accu en mijn prop:
APC S400 5.5x4.5 10.68V 31.81A 22321rpm 339.73W 153km/h 816.0g 77 ETA

en hier een stukje met een 4S alleen staat er niet bij hoeveel thrust hij dan geeft:
Here is the setup to get you to 110mph in a Funjet. 2836 2350, APC 5.5x4.5, 60A SS, At least a 2650mAh 4S 20C Turnigy (need to sustain 60A). I used a Wattsup meter to read 58A at 14.7V for 875W. Doppler at 110mph consistently and use WOT for 30-60 sec at a time.

HK zegt dit:
Max performance;
Voltage: 3-4S Lipoly
Prop: APC4.7x4.25
Thrust: 800g
Power: 480W


het is natuurlijk de vraag of deze getallen kloppen maar ik hoop dat hij dan 800 gram per motor zal doen wat neer komt op grofweg 1:1 gewicht thrust
 
Laatst bewerkt:
Die getallen kloppen meestal wel redelijk. Het gaat ook niet om procenten nauwkeurig. Met een wat lagere ratio kun je meestal ook nog prima vliegen. Ziet er dus goed uit. Ben erg benieuwd naar je vliegervaringen.

Freek
 
Wow, mooi ding!
Leuk zo'n science fiction achtig vliegtuig, doet me aan starwars denken ;)
misschien de volgende keer deze :
haha

ben alleen wel benieuwd of het gaat vliegen...

Jurre
 
Ik heb al eerder iets in die richting gemaakt die heb ik als avatar staan. het is een descent spaceship uit een computerspel.
totaallplaatje.jpg


hij heeft 6 pogingen gedaan tot vliegen en hij vloog 3x goed. na een harde crash ligt hij te wachten op reparatie. Hij vliegt heel hard en redelijk goed alleen is de start wat lastig.
 
Misschien een noob vraag, maar waar lijm jij jouw depron mee? Zelf doe ik het op dit moment met Bison PU lijm, gaat prima alleen heeft het meer tijd nodig om te drogen, én het zet wat teveel uit naar mijn zin.
 
Ik lijm het met creation van de action. is een hobbylijm op acetonbasis. eerst bijde kanten in smeren en na 30-60 seconden op elkaar drukken. kan ook met uhu por op de zelfde mannier dat is veel duurder maar dat zit direct vast. Ik gebruik PU soms er na aan de binnenkant om verbindingen nog sterker te maken. Soms ook op plekken aan de binnenkant waar een kier zit. Dan doe ik eerst een klodder in een bakje met een paar druppels water mengen en er snel op smeren. Het zet dan super hard uit en is snel hard
 
Dan ga ik binnenkort een naar de action... Hoelang duurt het dan voordat de lijmverbinding hard is met de creationlijm?
 
als je het even laat drogen voordat je het op elkaar drukt zit het gelijk vast genoeg om het niet heel weer los te krijgen. na een paar uur ik het volledig uitgehard
 
Weer even een update...
Ik moest dus wat improviseren omdat de wielen aan de vleugeltips niks gingen worden. Ik heb op ebay een setje extra retracts besteld die ongeveer net zo duur zijn als die van HK. Deze zijn iets dikker maar ook veel sterker. Ook is zijn ze veel trager en duurt het 30 seconden voordat ze gaan werken als er spanning op staat.
Omdat ik geen rekening heb gehouden met die wielen op de accu/motor compartiment moest ik hem er gewoon op plakken met wat extra hout als enige versteviging.
Ik had eerst wielen van 50mm en 8mm dik maar die zakte door de spaken heen door het gewicht dus moesten er dikkere wielen komen. Dus nu ook grote gaten in de onderkant waar de wielen in vallen als ze ingetrokken zijn.
gear.jpg


Tijdens het wachten op de wielen en retracts heb ik de bovenkant al een kleurtje gegeven. Niet erg creatief maar het kan er mee door. Misschien komen er nog wat decals (plaatjes) op
metkleur.jpg


Ik ben benieuwd hoe dat straks in het gras gaat want de speling met de grond en vleugeltips is minimaal dus ik denk dat er nog wat tape op de punten gaat voor bescherming.
gewicht tot nu toe met accu's en extra gewicht (4xAA accu) in de neus voor CG 1885 grammen. vermogen per motor met 5,5x4,5 prop en 4S accu volgens een revieuw doet hij dan 875W

Here is the setup to get you to 110mph in a Funjet. 2836 2350, APC 5.5x4.5, 60A SS, At least a 2650mAh 4S 20C Turnigy (need to sustain 60A). I used a Wattsup meter to read 58A at 14.7V for 875W. Doppler at 110mph consistently and use WOT for 30-60 sec at a time.
 
Ziet er erg TOP uit. mag ik vragen waar je je verf haalt en hoe je die aanbrengt?

Ben erg benieuwd naar het vluchtgedrag.

Freek
 
het is acrylverf van de action dat zeker 50% verdunt met water en dan een laagje of 3 om het dekend te krijgen. Zwart wil in twee lagen.
Acrylverf is watervast en ik smeer het er op met een grote kwast en een penseel voor de moeilijke stukjes. UIteindelijk gaat hier nog twee lagen glitsa meubellak overheen ook sterk verdunt omdat hij met alleen acrylverf heel ruw is en niet schoon te krijgen als er vlekjes op zitten. Ook zorgt de lak voor een harde laag waardoor het schuim niet snel beschadigd
 
Back
Top