Luppie
verslagschrijvers
Ik heb in mijn vakantie wat tijd gehad om een nieuw project te beginnen omdat het ook niet echt vliegweer is geweest. Ik was op zoek naar een jet model geschikt voor de volgende setup:
twee motoren Turnigy2836 brushless Outrunner 2350kv (totaal 960W) HobbyKing Page not found. ... oduct=7993
twee regelaars TURNIGY Sentry 60amp Speed Controller
twee accu's zippy 4S 2450 mAh
7x towerpro 9gram servo
2 propjes 5,5x4,5 en dan 1 met de spoed de andere kant op
Ik kwam ergens een foto tegen van een lego vliegtuig die ik er wel gaaf uit vond zien. Kortom een uitdaging omdat ik maar één foto heb en verder geen tekening. Ik heb één van deze motoren op een X41 deltastorm dus ik ben voor de schaal van dit vliehtuig uitgegaan alleen dan met het dubbele aan vleugeloppervlak omdat er twee motoren op komen.
hier die foto van het lego ding:
Ik heb dus eerst een tekening gemaakt aan de hand van de foto en dat was nog niet zo makkelijk. Gelukkig heeft lego blokjes die je kunt tellen en aan de hand daarvan kun je dan ongeveer opmaken hoe groot de onderdelen zijn.
en dan een boel verschalen met hier een stukje tekening van de zijkant romp:
Om een idee te geven van het formaat heb ik de x41 op de tekening gelegd en je ziet dan direct overeenkomsten.
De bouwstijl zal ook lijken op de X41 omdat het simpel en effectief is.
Als eerste heb ik een poging gedaan om het zwaartepunt te vinden. De CG calculators zijn niet gemaakt voor dit model vliegtuigen dus ik heb maar een klein zwevertje gemaakt van dit model en ik hoop dat ik het zwaartepunt daarvan gewoon door mag schalen naar het grote vliegtuig.? Of als iemand een andere manier weer want het komt nogal kritisch bij dit soort dingen.
begonnen met de vleugel met de spanten voor de romp en wat hout voor het voorste wiel:
de bedrading door de vleugel gemaakt voor aansturing van regelaars en servo's:
hier een vleugeltip met wieltje:
hier een kielvlak die er schuin op komt:
In de vleugel zit 8mm en 6mm koolstof en in vleugeltip en kielvlak 6mm. Onder de romp komen 2 latjes 9x4mm van voor naar achteren. De twee accu's komen voor de motor halverwege de vleugel. Volgens mijn schatting ligt CG aan de voorkant van de stap in de vleugel. Dus de accu zal op het CG liggen en de motor er achter dus moet de lange neus compenseren.
motorsteunen:
motor op de vleugel
retract in de neus:
zijkanten van de romp er aan:
bovenkant romp er op:
Mijn vakantie is afgelopen maar hij is nog niet helemaal af. Ik heb wat moeten veranderen omdat niet alles ging werken zoals de wielen op de vleugeltip.
Door de afstand tussen de wielen werd het allemaal wat te slap. Hij kon het gewicht wel aan maar veerde te veel dus ik wacht nu op een setje retracts die onder het compartiment van de accu komen halverwege de vleugel.
hieronder nog een foto met het wieltje nog op de vleugeltip maar ook de twee van de straks totaal 7 stuks 9 grams servo's.
hier de onderkant van dat zelfde stukje met de regelaar in zicht voor koeling en omdat hij net niet helemaal er onder paste.
hier een foto van de bedrading die ik allemaal aan elkaar ga solderen dus zonder stekkertjes. alle plussen en minnen zitten direct achter de regelaar aan elkaar en niet via de ontvanger. Dit omdat de afstand naar de ontvanger in de romp heel lang is en omdat er anders veel servo's stroom trekken door twee dunne draadjes. Ook heb ik de regelaar draden gewoon op elkaar gedaan dus ook de rode draad. Dit zou geen probleem moeten zijn en zo kunnen ze allebei de stroom leveren ipv maar één. En uit de test bleek dat dit prima werkte. kortom alle elektronica (op de retract na) werkt al.
hier een foto van het voorste wieltje met de stuurservo er onder. Dit hele handeltje zit onder een afneembaar dekseltje.
hier een stukje van het werphouvastofhoeheetdatookalweer dingetje. je kunt hier je hele hand in kwijt dus een stevige worp is mogelijk.
het een een plaatje hout (3mm) en dan schuim met nog extra versteviging waar later nog weer een plaat schuim bovenop komt gelijmd met PU lijm. Je ziet het CG rondje die ik via het kleine zwevertje heb verkregen. Daar boven een streepje wat de CG aan geeft die ik via een canard CG calculator heb berekend. het ligt heel dicht bij elkaar dus ik heb er wel vertrouwen in dat het wel ongeveer moet kloppen zo.
hij is bijna klaar dus hier nog wat foto's van het geheel met als eerste de achterkant:
en de neus:
en het geheel:
spanwijdte is 146cm en hij is 119cm lang behoorlijk groot dus ik hoop dat die twee motortjes hem een beetje vooruit krijgen. Het is nog wachten op de twee accus en het landingsgestel.
twee motoren Turnigy2836 brushless Outrunner 2350kv (totaal 960W) HobbyKing Page not found. ... oduct=7993
twee regelaars TURNIGY Sentry 60amp Speed Controller
twee accu's zippy 4S 2450 mAh
7x towerpro 9gram servo
2 propjes 5,5x4,5 en dan 1 met de spoed de andere kant op
Ik kwam ergens een foto tegen van een lego vliegtuig die ik er wel gaaf uit vond zien. Kortom een uitdaging omdat ik maar één foto heb en verder geen tekening. Ik heb één van deze motoren op een X41 deltastorm dus ik ben voor de schaal van dit vliehtuig uitgegaan alleen dan met het dubbele aan vleugeloppervlak omdat er twee motoren op komen.
hier die foto van het lego ding:

Ik heb dus eerst een tekening gemaakt aan de hand van de foto en dat was nog niet zo makkelijk. Gelukkig heeft lego blokjes die je kunt tellen en aan de hand daarvan kun je dan ongeveer opmaken hoe groot de onderdelen zijn.

en dan een boel verschalen met hier een stukje tekening van de zijkant romp:

Om een idee te geven van het formaat heb ik de x41 op de tekening gelegd en je ziet dan direct overeenkomsten.

De bouwstijl zal ook lijken op de X41 omdat het simpel en effectief is.
Als eerste heb ik een poging gedaan om het zwaartepunt te vinden. De CG calculators zijn niet gemaakt voor dit model vliegtuigen dus ik heb maar een klein zwevertje gemaakt van dit model en ik hoop dat ik het zwaartepunt daarvan gewoon door mag schalen naar het grote vliegtuig.? Of als iemand een andere manier weer want het komt nogal kritisch bij dit soort dingen.

begonnen met de vleugel met de spanten voor de romp en wat hout voor het voorste wiel:

de bedrading door de vleugel gemaakt voor aansturing van regelaars en servo's:

hier een vleugeltip met wieltje:

hier een kielvlak die er schuin op komt:


In de vleugel zit 8mm en 6mm koolstof en in vleugeltip en kielvlak 6mm. Onder de romp komen 2 latjes 9x4mm van voor naar achteren. De twee accu's komen voor de motor halverwege de vleugel. Volgens mijn schatting ligt CG aan de voorkant van de stap in de vleugel. Dus de accu zal op het CG liggen en de motor er achter dus moet de lange neus compenseren.
motorsteunen:

motor op de vleugel

retract in de neus:

zijkanten van de romp er aan:

bovenkant romp er op:

Mijn vakantie is afgelopen maar hij is nog niet helemaal af. Ik heb wat moeten veranderen omdat niet alles ging werken zoals de wielen op de vleugeltip.
Door de afstand tussen de wielen werd het allemaal wat te slap. Hij kon het gewicht wel aan maar veerde te veel dus ik wacht nu op een setje retracts die onder het compartiment van de accu komen halverwege de vleugel.
hieronder nog een foto met het wieltje nog op de vleugeltip maar ook de twee van de straks totaal 7 stuks 9 grams servo's.

hier de onderkant van dat zelfde stukje met de regelaar in zicht voor koeling en omdat hij net niet helemaal er onder paste.

hier een foto van de bedrading die ik allemaal aan elkaar ga solderen dus zonder stekkertjes. alle plussen en minnen zitten direct achter de regelaar aan elkaar en niet via de ontvanger. Dit omdat de afstand naar de ontvanger in de romp heel lang is en omdat er anders veel servo's stroom trekken door twee dunne draadjes. Ook heb ik de regelaar draden gewoon op elkaar gedaan dus ook de rode draad. Dit zou geen probleem moeten zijn en zo kunnen ze allebei de stroom leveren ipv maar één. En uit de test bleek dat dit prima werkte. kortom alle elektronica (op de retract na) werkt al.

hier een foto van het voorste wieltje met de stuurservo er onder. Dit hele handeltje zit onder een afneembaar dekseltje.

hier een stukje van het werphouvastofhoeheetdatookalweer dingetje. je kunt hier je hele hand in kwijt dus een stevige worp is mogelijk.
het een een plaatje hout (3mm) en dan schuim met nog extra versteviging waar later nog weer een plaat schuim bovenop komt gelijmd met PU lijm. Je ziet het CG rondje die ik via het kleine zwevertje heb verkregen. Daar boven een streepje wat de CG aan geeft die ik via een canard CG calculator heb berekend. het ligt heel dicht bij elkaar dus ik heb er wel vertrouwen in dat het wel ongeveer moet kloppen zo.

hij is bijna klaar dus hier nog wat foto's van het geheel met als eerste de achterkant:

en de neus:

en het geheel:

spanwijdte is 146cm en hij is 119cm lang behoorlijk groot dus ik hoop dat die twee motortjes hem een beetje vooruit krijgen. Het is nog wachten op de twee accus en het landingsgestel.