depron "lego" jet

Ik heb vanavond voor de eerste keer de accu's aangesloten en vol gas gegeven en ik kom tot de conclusie dat hij wel wat power heeft. was wel een beetje eng binnen. Of hij vliegt weet ik niet want deze is natuurlijk niet eerder gemaakt. Wanneer het zwaartepunt goed zit en de roeren voldoende uitslag hebben zal hij wel vliegen

ja ik ga vanavond wat klittenband voor de accu's er in maken en dan gaat hij morgen zijn eerste vlucht maken. Hij is nog niet helemaal af maar het scheeld dan ook weer wat werk als hij niet kan vliegen :p

Vandaag de eerste vlucht gehad! de eerste poging was een start vanaf de grond maar de vleugelpunt hapte in het gras dus die brak af.
De twee poging na reparatie werd hij gegooid en dat ging ook niet goed. De worp ging met 1/4 gas en omdat hij relatief langzaam zakte gaf ik een stoot gas bij, de neus ging direct de lucht in en hij sloeg achterover. Schade is een klein scheurtje in de romp.

Naast extra gas gaf ik ook wel up geloof ik maar de voorlopige conclusie is dat er meer gewicht in de neus moet. Er is gefilmd dus misschien volgt er een filmpje.

Gr Luppie

sjonge... wat een mooi ding zeg....!! :D

ik hou mijzelf sinds begin dit jaar ook bezig met wat depron toestelletjes... maar die zijn een stuk simpeler van uitvoering dan wat jij gemaakt hebt zeg..... Bravo.. ;)

Ik had na de crash vorrig jaar de jet weer helemaal vliegklaar gemaakt voor vandaag.
Het probleem leek het zwaartepunt te zijn dus ik heb de accu's verplaatst van de vleugel naar de cockpit en ook nog wat extra lood in de neus gedaan.

Hier het resultaat van de eerste startpoging:
lego jet poging 1 - YouTube

oke leek toch weer een zwaartepunt dingetje te zijn en omdat hij schade vrij was na die vreemde tuimel heb ik er een dikke accu extra bij in gedruk en het zwaartepunt bijna 15 cm naar voren geschoven t.o.v. wat ik had berekend.

de tweede vlucht spreek ook voor zich.
lego jet poging 2 - YouTube

eigenlijk is de conclusie dat het hele model niet stabiel is vooral in de lengterichting waarschijnlijk door de grote schuine vlakken die veel te plat liggen om aerodynamisch goed te werken. Kortom hij ligt in de vuilnisbak en de setup wacht op een nieuwe hersenspinsel

Jammer.
Het toestel zag er goed uit. Ik vind het ook heel leuk dat je dit soort kisten bouwt. Iedereen kan ARF'en en shocky's bouwen. Maar dit doen er maar weinig. En soms vliegen ze goed, en soms zit het tegen....

Van het filmpje kreeg ik trouwens de indruk dat hij gewoon niet op snelheid kwam, waardoor de roeren niet effectief waren. En hij is niet gebouwd op "knife edge".....

Succes met verdere projecten....

Die gyro's zijn mijns inziens niet nodig.

Die schuine vlakken omhoog moet je zien als een v-staart. Die heeft normaal een hoek van 110 graden om goed te werken. Als ik het zo bekijk denk ik dat de hoek die ze nu maken groter is dan die 110 graden, en dat zou wel eens de hele kloe kunnen zijn van het draaien, samen met een foutif zwaartepunt.

Om het zwaartepunt te berekenen kun je dit online programma gebruiken Canard Center of Gravity Calculator start dan met een static margin van 15%
Die schuine vlakken omlaag ook meenemen in de bereking van de vleugel. dan deze link nemen Canard Center of Gravity Calculator

Ik heb die calculator ook gebruikt om het zwaartepunt te bepalen maar ook heb ik een minatuur gemaakt om te werpen. het zwaartepunt van de calculator en de miniatuur zaten maar op 1cm verschil verschaald naar de grote dus dat leek toen behoorlijk te kloppen.

het een-na-laatste filmpje was het zwaartepunt al 10 cm naar voren geschoven en het laatste filmpje was het zwaartepunt 15cm voor het berekende zwaartepunt namelijk op het punt waar de vleugel de romp raakt.

Iemand met net iets meer verstand van aerodynamica wist mij een soort gelijk verhaal te vertellen over de schuine vlakken. Toch heb ik geprobeerd te vliegen omdat ik hem niet ging bewaren als statisch model. gewicht trustratio was ongeveer 1:1 dus daar kon het niet aan liggen en met een belachelijk voorlijk zwaartepunt moest de stabiliteit maximaal zijn maar de filmpjes spreken voor zich. de roervlakken hadden te weinig oppervlak om hem te corrigeren.

de hele setup heeft het overleeft behalve 1 propje dus binnenkort komt er een nieuw project van soortgelijke omvang en uiterlijk.

Back