Depron lijmen.. welke lijmsoorten?

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Robert Jan, 17 nov 2005.

  1. Robert Jan

    Robert Jan Guest

    Hoi,

    Ik lijm altijd mijn depron vliegtuigen met 5 minuten epoxy, maar ik ben het mengen zat en ik ben het gewicht van deze lijm ook aardig beu. Er moeten betere en snellere manieren zijn om te lijmen. :roll:

    Ik heb goede ervaringen met uhu POR, maar alleen op de contactlijmmethode. :wink:
    De graupner secondenlijm die droogt nauwelijks.. :cry:
    en epoxy is dus te zwaar :?

    Wat voor alternatieven zijn er nog? Laat je bouwervaringen horen :p
     
  2. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    De Graupner CA hebben de laatste tijd meer mensen pech mee, de secondenlijmen voor styropor/depron drogen allemaal wat langzamer, met wat versneller gaat het beter.
    Ik heb goede ervaringen met de Greven secondenlijm en de versneller die www.rctechnics.nl verkoopt en de verzendkosten zijn daagr ook lekker laag.
    Het bouwen van mijn modellen doe ik nog steeds graag met UhuPor, gewoon DUN smeren aan beide zijden en tegen elkaar aan drukken, je hebt dan nog even tijd om te positioneren..
    Secondenlijm gebruik ik meer voor reparaties....
     
  3. spaan14

    spaan14 Guest

    nog goedkoper lijmpistool-lijm.
    maar let op de tempratuur.
    ik vlieg er al tijden op/mee..en werkt goed..maar let op de hoeveelheid ivm gewicht.
     
  4. Huib

    Huib

    Lid geworden:
    25 aug 2004
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Loenen aan de Vecht
    Gewoon epoxy 5 minuten lijm. nooit problemen mee gehad. Dun insmeren en goed belasten tijdens het drogen.


    [​IMG]
     
  5. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Ik gebruik ook gewoon UHU-Por, je kunt dat net zo goed secondenlijm noemen. :)
    Wanneer je beide zijden dun insmeert en na een tijdje deze tegen elkaar aandrukt zit het ook gewoon goed vast! niks niet lang wachten.

    Voor Carbon verstevigingen zoals struts en landingsgestel gebruik ik PU lijm van Bison geloof ik. PU-Tix?
    En voor het motorschot pak ik toch nog even de 5 minuten epoxy.

    Groeten Vincent
     
  6. Robinio

    Robinio

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Deventer
    Bison Konstruktielijm

    [​IMG]
     
  7. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    "Alles lijm" van bison of tessa (kantoorlijm uit supermarkt of bruna). Ook de ouderwetse velpon gaat goed.
    2 zijdig insmeren. Minuutje late drogen en dan pas samenvoegen.

    Lijmpistool werkt ook aardig. Vanwege temperatuur de spuitmond niet te dicht bij het schuim, maar minstens een centimeter boven het schuim. Dat kan het net genoeg afkoelen.

    Gewone witte houtlijm gaat ook goed. Wel de gladde oppervlakte even wegschuren. (ook als je konstructielijm gebruikt!). Duurt even voor het droog is.

    Met een beetje handigheid lukt een klein beetje thinner ook. Vooral voor plat op plat verdikkingen. Op de kopse kant heb je snel teveel. Heel licht.
     
  8. erikjede1ste

    erikjede1ste Guest

  9. Gammapooka

    Gammapooka

    Lid geworden:
    25 nov 2004
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    Hoorn

    Uhhh Velpon lijkt mij niet echt sterk genoeg 8O :?:
     
  10. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Als de lijm sterker is dan het depron is het goed genoeg.

    Kenmerkend bij de lijmen die ik gebruik is juist dat ze geen van alle knetterhard worden. Dat past beter bij het zachte depron.

    Nog een lijm (kon gisteren even niet op de naam komen) pattex krachtlijm. Droogt op alsof het lijmpistool spul is (flexibel dus weer) Erg goed spul.
    http://www.pattex.nl/ned/krachtlijm.php

    Een verbinding met secondelijm of epoxy scheurt vaak net naast de verlijming. Een zachte lijm buigt meer meer en geeft geen spanning-overgang.

    Velpon gebruiken als die alles lijm (zelfde soort) 2 delen insmeren, Pas op elkaar als jet kaugom-achtig droog is. Delen met beetje wrijving tegen elkaar zetten. Alsof je dus 2 stukjes kaugom of boetseerklei to 1 maakt, want daar komt het dan op neer.

    Een goede konstructie heeft ook nokjes, zodat het al van zichzelf blijft zitten. Er komt dan minder kracht op de lijmverbinding.
     
  11. Marco uit Hangar 5

    Marco uit Hangar 5

    Lid geworden:
    11 nov 2004
    Berichten:
    297
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Toch leuk dit soort topics, ik heb alweer een paar nieuwe dingen geleerd.

    Ik heb een fles thinner staan, en moet 2x 3mm depron op elkaar plakken om 6mm te krijgen voor de planck ribbetjes en roeren. Ik ga wat proberen dit weekend :)

    Overigens m'n eerste depron ultimate voor een groot deel met gele schuimende bison constructielijm in elkaar gekliederd. Handig voor als het niet helemaal perfect past.

    5 min epoxy gebruik ik haast niet meer, ook voor m'n balsa methanol kistjes niet, daar ben ik voor de motorschotten Bison constructielijm gaan gebruiken. Veel lichter en meer dan sterk genoeg.

    Inderdaad zouden mensen zich meer moeten gaan afvragen: Waarom zou de lijmverbinding sterker moeten zijn dan de materialen die je er mee aanelkaar plakt..wat dus bijna altijd zo is met 5 min epoxy.

    Prettig weekend!

    Marco
     
  12. Gammapooka

    Gammapooka

    Lid geworden:
    25 nov 2004
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    Hoorn
    Die van Pattex gebruik ik ook, alleen is dat wel een beetje erg duur(4 euro nog wat voor een 3 gram flesje).
    Op mijn werk verkopen ze nu ook secondenlijm van Silverline.
    Voor 4 Euro heb ik 3 flesjes in een pak (25 gram in totaal)
    Zit ook Cyanoacrylaat in , wat weer niet invreet op schuim enzo :D .

    [​IMG]
     
  13. wes

    wes

    Lid geworden:
    25 okt 2005
    Berichten:
    205
    Locatie:
    lunteren
    als je aan het indoor vliegen bent, en je vliegt je motor eraf of zoiets dan kun je hem heel gemakkelijk even met een lijmpistool even vast zetten.
    ik zet mijn shockflyer met uhu por in mekaar maar servo landingsgestel en motor doe ik dus met een lijmpistool. je zou zeggen dat het depron gelijk wegsmelt maar dat is helemaal niet zo.
    greezing wes :lol: :) 8O
     
  14. Ik gebruik nu hema hobbylijm, werkt perfect. Was een tip van Prop-er
     
  15. sparkflyer

    sparkflyer Guest

    ik pruts al jaren met depron en gebruik ook al jaren dezelfde lijm, ik gebruikte deze lijm vroeger voor het beplanken van zelfgesneden "isomo" vleugels maar toen ik een tiental jaren geleden depron ontdekte bleek hij ook hiervoor uitermate geschikt.
    deze lijm is onder verschillende benamingen in de handel maar ik denk dat hij in nederland het makkelijkst te verkrijgen is onder de naam bison konstructie tix.
    dit is een tixotrope lijm die tijdens het drogen nogal wat uitzet, hij vult dus gemakkelijk spleetjes en holtes op, of hij duwt je hele constructie uiteen als je er teveel van gebruikt.... :oops:

    ik koop deze lijm onder de vorm van zo'n silicone koker en vul er een injectie spuit mee, op deze wijze kun je hem heel spaarzaam aanbrengen, om kopse naden te lijmen is het voldoende om een heel dunne film aan te brengen, de stukken samen te voegen en met plakband vast te zetten, de lijmnaad laat zich na droging perfect schuren en blijft soepel genoeg om de beweging van de depron te volgen.
    om twee platen depron op elkaar te lijmen is het voldoende om een beetje lijm op één van de oppervlaktes te knijpen en met een plamuuresje of een stukje plastic heel dun open te smeren, plaatjes op eklaar leggen een tien minuutjes verzwaren tot de lijm droog is; je kunt er zelfs een licht glasweefsel tussen plaatsen en de depron in een mal klemmen om er profiel in te stoppen :p

    grote voordeel is de prijs van deze lijm, :lol: met een 10cc spuit lijm je meerdere modellen, een koker van 330 cc kost evenveel als twee flesjes speciale secondenlijm..... 8O

    als je alles goed luchtdicht afsluit gaat het heel lang mee, lijm hardt uit door de vochtigheid in de lucht, dus je depron even vochtig maken met een doekje en je hebt geen kicker meer nodig :wink:

    groetjes

    jo
     
  16. ariekraakjr

    ariekraakjr

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik ben een fan van Bison Konstruktielijm D4.
    Het mooie vind ik dat het nog een beetje een vullend vermogen heeft.
    Dat is vooral bij reparaties handig.
     

Deel Deze Pagina