Depron lijmen...

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Djensun, 27 sep 2002.

  1. Djensun

    Djensun Guest

    Even een vraagje,

    Met wat voor lijm kan ik het beste Depron lijmen? Gewone houtlijm of konstruktielijm of... ?

    Alvast bedankt,

    groet wouter :alien:
     
  2. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Is al eens eerder beantwoord, zoek eens op depron.

    Uit mijn kale harses:
    Zap oderless
    Jamara Styro (is veel beter dan oderless)
    Uho por (groen tubje met gele streep)
    constructielijm (langzaam en schuimend)
    kleuter hobbylijm

    Iemand had ook goed thip over thinner, heel klein beetje op doek en 1 kant met een vleugje oplossen.
     
  3. Djensun

    Djensun Guest

    Was je altijd al kaal niek?


    Bedankt, hoe zit t met buigen van depron, kun je het met verwarmen mooi rond krijgen (bijv. om een neuslijst van een dik simetrisch profiel)?

    :proost:
     
  4. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Met warmte kan. Strijkbout bijvoorbeeld of voorzichtig met fohn.

    Met een vork een paar groeven aan de binnenkant erin prakken maakt het mogelijk om de boel zonder spanning mooi rond te vouwen.

    Met een deegroller of stukje bezemsteel rollen of een zachte ondergrond (matras, vloerbedekking) en dan gaat het vanzelfs hol staan.
     
  5. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Mijn voorkeur voor depronlijm is bison alleslijm.
    2 kanten insmeren, even laten drogen en dan samenvoegen.
    Zit net vast genoeg om meteen verder te werken.
    Ales lijm van Tesa schijnt nog net sneller te zijn.
     
  6. No1Uno

    No1Uno Guest

    Ik lijm het altijd met konstructie lijm. Werkt perfect.

    Wel klemmen of schroeven ofzo, want zoals Dennis van ehh Klussen met Kijkers, of Eigen huis en tuin ofzo, altijd zegt : Konstructielijk heeft een UITZETTENDE werking. Ut groeit dus ;)

    Krijg je lelijke namen van ;)

    Marco.
     
  7. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Konstructielijm is prima. Let wel op dat je de gladde laag van het depron dan even wegschuurt, zodat de lijm in de cellen kan dringen. Nog betere hechting.

    Nadeel vind ik de droogtijd. Onvermijdelijke naden en de plakellende als je het op je vingers krijgt.
    Wel sterk. Sterker dan nodig meestal.
     
  8. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Uitgeprobeerd: Lijmen met thinner.
    Vooral voor oppervlakken, dus zoals bij pibros.

    - Tissue-tje net vochtig met thinner.
    - Inwrijven op depron tot je voelt dat het stroever word (dan smelt het)
    - Dit voor 2 delen doen.
    - delen op elkaar en goed aandrukken.

    - Even oefenen, want risico zit in te veel thinner gebruiken.

    Wel lekker lichte oplossing. Zit beter dan spuitbus lijm.
     
  9. nog even over dat buigen

    Als je groeven maakt dan krijg je nooit echt een mooi ronde buitenkant. :? Je kunt veel beter tape gebriken welke ja aan de buitenkant van het te buigen vlak plakt. Dan drukt je het depron aan de binnenzijde gewoon netjes in elkaar zonder dat de buitenkant scheurt.

    Als tape gebruik ik van dat brede transparante inpaktape. Dit kun je na het buigen er weer aftrekken zonder dat je het depron beschadigt :lol: . Je zult zien dat de ronding gewoon in model blijft.
     
  10. Henk Visser

    Henk Visser Guest

    Klopt kan mij hierbij aansluiten! Gebruik zelf breed schilderstape. Gaat perfect :!:
     
  11. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Het buigen van Depron lukt het beste als je aan de binnen zijde met een vork of een ander hulpstukje enkele groeven maakt en dan aan de buitenzijde die doorzichtige inpaktape plakt.
     
  12. ja, klopt. Met aceton gaat ook, maar dan moet je wel snel zijn 8O Niet voor oppervlakken, tegen de tijd dat je ze tegen elkaar drukt, is het depron al opgelost...

    Niels
     
  13. Lero fotolijm is ook zeer geschikt en zeer dun te verwerken voor al bij grote oppervlakten
     
  14. Paul Tupker

    Paul Tupker Guest

    Lero fotolijm is een contactlijm die, in tegenstelling tot bijv Bisonkit Depron of piepschuim niet aantast of oplost maar goed lijmt. Aangezien Depron een relatief goedkoop materiaal is en je gemakkelijk afvalstukjes overhoudt, is het vrij eenvoudig om zelf wat experimenten te doen totdat je de lijm gevonden hebt die aan jouw wensen voldoet. Keuze genoeg.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    HEMA plakband voldoet hier ook goed. Het plakt voldoende maar is zonder stuk trekken van de depron (huid) goed te verwijderen.
     
  16. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    en epoxy? tot mijn verbazing zag ik iemand op de bouwclub die depron had geplakt met epoxy, waarom hoor ik hier nix over? vertel vertel, kan ik mijn lekker dure epoxy op dat waardeloze depron smeren om weer zo'n heerlijk sloopvliegtuig te maken? (ik battle met een vrind, vliegende schijven maken en elkaar uit de lucht proberen te botsen) :p
     
  17. Paul Tupker

    Paul Tupker Guest

    Epoxy werkt prima op depron. Ik zou het alleen maar gebruiken voor die toepassingen waar het zinvol is, bij mijn "ultimates" heb ik bijvoorbeeld de koolstof landingsgestel poten, de wielkappen en het "brandschot"er mee vastgelijmd. Verder gebruik ik praktisch overal (sneldrogende) witte houtlijm omdat dit volkomen aan mijn doel beantwoordt, redelijk goedkoop bij de bouwmarkt voorhanden is en een vrij vriendelijke lijm is, vlekken op[ je kleren kunnen er als je er gelijk bij bent, gewoon met water uitgehaald worden, bij secondenlijm kan dat alleen met de schaar.
     
  18. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    secondelijm in kleren gaat er helemaal compleet uit met pure aceton, bij de apotheek te verkrijgen.
    dan een beetje erop en je rolt het er zo uit.

    en nee, bij mijn ervaringen heb ik nog niet gehad dat het mijn kleren aantast :wink:
     
  19. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Epoxy hecht niet lekker op de 'gladde' depron laag. Op plekken waar je normaal epoxy zou gebruiken, kan je het best PU (bruislijm) nemen. Dit is ook zwaar, maar hecht beter en bruist zich lekker in de oneffenheden.
     
  20. gertjan

    gertjan

    Lid geworden:
    29 sep 2002
    Berichten:
    264
    Locatie:
    veenendaal
    Altijd de "gladde" laag schuren vóór het lijmen, liefst ook voor bruislijm.
    Epoxy hecht prima op geschuurd depron.
     

Deel Deze Pagina