Depron oxalys

Ik ben een tijdje op zoek geweest naar een depron model om F3A figuren mee te kunnen vliegen. Op het moment dat je depron zegt is 99% van de modellen profiel (shocky's) en de modellen zijn indoor modellen.

Er zijn wat tekeningen (b.v. de Funtana mini van didier) die je ook outdoor geschikt zijn, maar ik vond niet echt wat ik wilde.

Dus ben ik maar zelf begonnen vanaf scratch. Het enige wat ik kon vinden was onderstaand tekeningetje van een oxalys epp model.

full

Hiervan zal ik de karakteristieke lijnen overnemen. Ik heb de volgende spec voor ogen:

- gebouwd uit 3mm depron, met balsa ligger in de vleugel (en misschien in de romp omdat die zo smal is).
- 80 cm spamwijdte, 80cm lengte.
- naca 0012 profiel root, naca 0010 tip.
- 120 watt setup (3S, 1300kV motor, 8" prop).
- streefgewicht 250 gram.

Op dit moment denk ik na over
- 1 of 2 aileron servo's (1x HXT900, of 2x HXT500)
- Ailerons scharnieren op top of in midden (top is voor een symetrische vleugel minder goed (symetrie), maar heeft veel constructieve voordelen).

De vleugel ribben zijn gesneden, en zodra ik foto's heb zal ik jullie van de bouw op de hoogte houden.

Harm.

Laatst bewerkt door een moderator:
Harm,

Lijkt me leuk om ook te bouwen. Mocht je tekeningen maken dan hou ik me aanbevolen.
Zal het draadje volgen.

GrTz Jasper

ik hou me ook aanbevolen voor tekeningen.

wat betreft de ailerons: ik zou voor 1x HXT900 gaan. De 500's zijn erg kwetsbaar omdat ze veel minder solide zijn.

Hans: bedankt voor de link. Daar heb ik echt wat aan. Wat een simpele romp, ik ben heel erg geneigd het ook zo te gaan doen. Dat zet je in een uurtje in elkaar.

Ik was zelf van plan om de romp meer op te gaan bouwen zoals mijn Spitfire, met spanten. Zou wel wat mooier (en ronder) worden, maar als ik dit zie is het vlees zwak....

Bovendien is het lichter.

Voor de vleugels nemen ze ook een "benadering" door de ailerons er als vlakke platen achter aan te maken. Ook weer super simpel.

Jitze bedankt: ik ga voor 1x HXT900 (was eigenlijk al wel mijn voorkeur, maar ik zag allerlei mooie programmeermogelijkheden voor me met 2 servo's).

Hans: bedankt voor de link. Daar heb ik echt wat aan. Wat een simpele romp, ik ben heel erg geneigd het ook zo te gaan doen. Dat zet je in een uurtje in elkaar.

Ik was zelf van plan om de romp meer op te gaan bouwen zoals mijn Spitfire, met spanten. Zou wel wat mooier (en ronder) worden, maar als ik dit zie is het vlees zwak....

Bovendien is het lichter.

Voor de vleugels nemen ze ook een "benadering" door de ailerons er als vlakke platen achter aan te maken. Ook weer super simpel.

Jitze bedankt: ik ga voor 1x HXT900 (was eigenlijk al wel mijn voorkeur, maar ik zag allerlei mooie programmeermogelijkheden voor me met 2 servo's).

Voor het mooie zou ik 2 X de HXT900 gebruiken voor de ailerons.
Werkt toch het best.

GrTz Jasper

@satstok .. 2xHXT900 op aileron:

Ik heb een setup waar ik erg content mee ben. Die is ongeveer 120 watt.
Daar kan ik een kist van 250 gram mooi mee vliegen. Maar ik moet op het gewicht letten. Mijn Spitfires (ook 80 cm span uit 3mm depron) zitten in die richting met 1xHXT900 + 2xHXT500 servo's.

Ik ben bang als ik teveel gewicht aan electronica erin bouw, dat ik motor vermogen te kort kom, naar een grotere motor moet, meer LiPo, en dan eindig ik met een kist van 350 gram of zo. Dan is de constructie weer te zwak... eindeloze cirkel.

Vandaar dat mijn opties ware 5x5 gram, of 1x 9 gram.

Rest van de setup:

- 26 grams motor
- 45 gram Lipo (3S610mA)
- 9 gram ontvanger corona RP6D1
- 6 gram regelaar
- 20 gram servo's
- 10 gram prop + propsaver
dat is al 115 gram.

Met een opgebouwde vleugel van 30 gram en een romp van 50 gram zit ik aan 200. De rest is voor lijm, verf, stuurstangen, versterking (lees:carbon/balsa).

ikzelf zou voor een shockflyerachtig toestel in dit formaat alleen maar 5 grams servo's gebruiken en dan eventueel 2 op aileron.

Motor kan een wat lichtere zijn(gouden 19 grams) en als accu kun je ook een 2S500 mah gebruiken, bespaard ook weer gewicht.

Ik zou ook voor de HXT500 gaan (en dan wel twee). 1 servo zorgt altijd weer voor gedoe met afstellen enzo...

En ze zijn zo goedkoop. Als er eentje kapot gaat, dan koop je een nieuwe. (of je koopt er meteen al een stuk of 5 ;)

Lijkt met (met 26g motor en 45g accu) niet, ik gok dat het gewicht zonder accu is.
Nog steeds netjes.

Depron oxalys

124 gram is het vliegklare gewicht, 68cm spanwijdte (ik wilde oorspronkelijk 80cm maken, maar mijn stukje depron was niet groter...
(je zit op een zondag middag te kijken naar het weer, en wilt bouwen..)

Daar gaan we nog een gram of 6 aan verf opsmeren (schat ik)

Toen moet ik ook naar een lichtere setup ...
  1. 16 grams motor 1700kV
  2. 350mA LiPo
  3. 3 x 3.7 grams servootjes
  4. 4 grams ontvangertje.
3mm depron, tussen neus en vleugel gelamineerd met 1mm balsa.

Heb net bij de 2e vlucht mijn laatste 7035 prop gemold (stall).
Had geplanned een 8038 te gaan gebruiken, maar die is nog niet binnen.
Moet het nu even doen met een gunthertje, of een 6050...

Harm

Het moest gewoon eventjes....

Vanochtend was het windstil. Dan maar een uurtje later beginnen....

full

Het schilderwerk was nog lang niet af, maar vliegen .... !! Heerlijk. Hij is ook niet erg kritisch op het zwaartepunt. Met een 6050 propje wil het wel. Maar gaat misschien wat snel voor indoor.

@fabianvzwol: PM'etje...

Schilderwerk, WAT EEN WERK

Misschien moet ik toch eens een airbrush kopen. Dit is allemaal handwerk, ik ben 80% op weg, en dan de decals nog. Maar het komt op tijd af voor de indoor in Hengelo...

full

Airbrush

Hoi,

Ziet er zo toch ook super uit!:D Airbrush is leuk maar kost ook een hoop tijd als je het net zo mooi wilt krijgen als dat je het nu voor elkaar hebt.

Misschien moet ik toch eens een airbrush kopen. Dit is allemaal handwerk, ik ben 80% op weg, en dan de decals nog. Maar het komt op tijd af voor de indoor in Hengelo...

full

Back