Tuurlijk is de ideale prop model afhankelijk. Anders werd er maar 1 prop gemaakt...
Als je dezelfde motor/accu/regelaar van het ene naar het andere model overzet is het heel goed mogelijk dat hij met een andere prop fijner vliegt. Daarnaast licht het ook erg aan je persoonlijke voorkeur.
En op enig moment word een prop te groot. Als je in een keer vol gas geeft wil je niet dat je merkt dat je toestel een rol begint te maken.
Daarnaast is diameter icm gewicht en toeren op enig moment zoveel dat je een gyroscopische werking kan merken, indoor met supperlichte toestellen, 80cm, en een 'zware' apc sf van 10" is merkbaar (oa daarom dat superlichte koolstof props gebruikt word door veel wedstrijdvliegers) en hetzelfde geld voor de f3a (buiten, kunstvlucht, en de laatste tijd met erg grote props in verhouding).
Maar voor zoon delta is dat allemaal niet zo belangrijk.
Ik zou me meer zorgen maken over het landen, je hebt geen landingsgestel en de kans is groot dat de prop het eerste is dat de grond raakt. Als je een lange stevige prop hebt kan het goed je motor uit je kist breken. Dat is de hoofd reden dat ik altijd het liefst kleine props gebruik. Aan de andere kant, groter = efficiënter...
Als je post welke motor je hebt, of eventueel de spec's (gewicht en kv) dan kunnen wij je vast een goede suggestie doen welke prop te gebruiken.
Als ik een kleiner propje neem, gaat men motor dan niet overtoeren lopen, en zo doorbranden?
Absoluut niet, brushless is het max aantal toeren
altijd minder dan kv X spanning. en tenzij je bij die berekening boven de 30.000 komt hoef je je nergens zorgen over te maken (behalve dan de kwalitijd van de prop, je wilt dan geen gws prop...). En ook daarboven 'hoeft' het ook geen probleem te zijn, maar zou ik voorzichtiger worden met welke motor ik kies.