depron pibros(delta)

beste!

Ik ga deze week aan een depron deltavliegtuigje beginnen. De wingspan gaat ong 90cm worden.
Ik heb nog een brushless outrunner liggen, de motor is geschikt voor props van ronde de 9-10diameter. Nu op de delta komt waarschijnlijk iets kleiner??
Als ik een kleiner propje neem, gaat men motor dan niet overtoeren lopen, en zo doorbranden?
Of kan de delta ook zo'n grote prop hebben.

dank bij voorbaat, en grtzzz!

een clublid vliegt de pibros met een 9inch prop en op 4cellen, motor kan het aan, regelaar en lipo ook, power, tja... even slikken in het begin:)

Maar hoe groot is de delta dan? en waar is de motor dan geplaatst? Dit lijkt mij tog een hele grote prop, dee meeste modellen die ik tegenkom op het internet zijn uitgerust met een guntherpropje.

grtzzz

Tja, je zult wat meer info over de motor moeten geven. Een brushless motor kan niet doorbranden door een te grote prop, maar de motor kan wel teveel stroom trekken waardoor de regelaar naar z'n grootje gaat.

Maar als die motor gewoon geschikt is voor de propeller kan er niets mis gaan toch? Is 90 cm niet erg groot voor een pibros? Of vergroot je de tekening?

het is een brushless spitz 8, en ik vroeg me af of de motor niet stuk zou gaan op een kleindere prop als voorgeschreven.

Met een kleinere prop zal de motor zeker niet stuk gaan, maar of je nog genoeg power overhoud is een andere vraag.

De grote van de prop heeft niets te maken met de grote van het vliegtuig. Het enige waar het mee te maken heeft is de grote van de motor. De motor heeft wel alles te maken met de grote van het model.

Tja Jaap, als ik het fout heb hoor ik het graag, maar ik kan me geen voorbeeld bedenken waarbij de afmetingen van het model invloed heeft op de prop, behalve als het niet past natuurlijk...

Tuurlijk is de ideale prop model afhankelijk. Anders werd er maar 1 prop gemaakt...
Als je dezelfde motor/accu/regelaar van het ene naar het andere model overzet is het heel goed mogelijk dat hij met een andere prop fijner vliegt. Daarnaast licht het ook erg aan je persoonlijke voorkeur.

En op enig moment word een prop te groot. Als je in een keer vol gas geeft wil je niet dat je merkt dat je toestel een rol begint te maken.
Daarnaast is diameter icm gewicht en toeren op enig moment zoveel dat je een gyroscopische werking kan merken, indoor met supperlichte toestellen, 80cm, en een 'zware' apc sf van 10" is merkbaar (oa daarom dat superlichte koolstof props gebruikt word door veel wedstrijdvliegers) en hetzelfde geld voor de f3a (buiten, kunstvlucht, en de laatste tijd met erg grote props in verhouding).
Maar voor zoon delta is dat allemaal niet zo belangrijk.

Ik zou me meer zorgen maken over het landen, je hebt geen landingsgestel en de kans is groot dat de prop het eerste is dat de grond raakt. Als je een lange stevige prop hebt kan het goed je motor uit je kist breken. Dat is de hoofd reden dat ik altijd het liefst kleine props gebruik. Aan de andere kant, groter = efficiënter...

Als je post welke motor je hebt, of eventueel de spec's (gewicht en kv) dan kunnen wij je vast een goede suggestie doen welke prop te gebruiken.

Als ik een kleiner propje neem, gaat men motor dan niet overtoeren lopen, en zo doorbranden?
Absoluut niet, brushless is het max aantal toeren altijd minder dan kv X spanning. en tenzij je bij die berekening boven de 30.000 komt hoef je je nergens zorgen over te maken (behalve dan de kwalitijd van de prop, je wilt dan geen gws prop...). En ook daarboven 'hoeft' het ook geen probleem te zijn, maar zou ik voorzichtiger worden met welke motor ik kies.

Ik heb de pibro's al vaker gebouwd in Balsa en dan met een speed 280 met gunther propje achterop.
Geweldig om met dat ding te vliegen.

deze motor heb ik: bmimodels

En die wil je op 3s vliegen neem ik aan.

Ik denk dat je dan goed met een 8X6 kan beginnen, de 9-10" die is opgegeven zal wel met iets plattere props zijn, en dan is nog maar de vraag of je wel continu volgas kan geven zoals je dat bij een delta nog wel eens wilt doen.
Mocht je meer vermogen willen kun je altijd nog een 9X6 proberen.

De grote van de prop heeft niets te maken met de grote van het vliegtuig. Het enige waar het mee te maken heeft is de grote van de motor. De motor heeft wel alles te maken met de grote van het model.

De prop grote is ook wel afhankelijk van de grote van het model en ook de vorm ervan.

Op een delta hoort een kleine prop met hoge spoed.
Op een 90cm pibros zou ik de grote guntherprop doen.
En voor die combi zou ik de passende motor zoeken . :D

Mvg Johan

Ik kan van een kameraad makkelijk een speed 480 met guntherprop vastkrijgen. Deze op 3s zou dat lukken icm de delta 90cm?

grtzz en bedankt allemaal!

Achteraan. maar wel even kijken hoe je dan met zwaartepunt uitkomt.

Een 480 is nogal zwaar. Zeker vergeleken met de borsteloze motortjes die hetzelfde presteren.

Back