depron pibros(delta)

dus een speed 300 dacht ik dan, met guntherpropje. En als ik hem achteraan monteer, propsaver ghebruiken?

grtzzz

nee gewoon propje omdraaien op het rubber spinnertje en eropdrukken. maar echt een 280 is ook genoeg.
|Ik had hem in balsa en ook een mm of wat dikker maar dan is hij lekker vlot.

nee waarom?
die propjes zijn zo flexibel dat is nergens voor nodig.
In het ergste geval gaan ze er gewoon af van de as bij de landing en druk je hem er weer opnieuw op

Op een delta hoort een kleine prop met hoge spoed.
Op een 90cm pibros zou ik de grote guntherprop doen.
En voor die combi zou ik de passende motor zoeken . :D
Lekker kort door de bocht hoor (al verbaast dat me niets van jou). Een delta zegt iets over de vorm van de vleugels, niets meer of minder. OP heeft een goede motor die niet al te veel toeren toe laat, dus het meest voor de hand liggende is dat hij een delta maakt die goed langzaam kan vliegen. en met 90 cm moet dat best te doen zijn.

Ik zou niet voor een Pibros gaan, dat is een redelijk oud en zwaar model. Je motor is redelijk zwaar, om die helemaal achterop te zetten geeft je mogelijk wat problemen. Ik heb een aantal jaar terug erg veel lol beleefd aan een vergrote JSW ('Jerbear Simple Wing, zoek maar op rcgroups). Het ontwerp is (zoals elke delta) redelijk simpel, al zal ik er nu voor de stevigheid een KF-strip op zetten.

Of als je meer van het eerst doen, dan denken bent: gewoon een wing uitsnijden en dan later even het zwaartepunt gokken met zon CG calculator. Dat geeft je dan wel een idee of je motor helemaal achterop kan of dat hij in een slot in de vleugel moet. Voorop zou ik niet doen. Als je een propsaver hebt die past op je prop zou ik die gewoon gebruiken, het schaad niets iig. En voor je volgende aankopen ook eens naar HobbyKing.com kijken, scheelt je een hoop centen als je het geduld hebt.

@Johan

Als je die delta hard wil laten gaan, dan moet daar een motor op met veel kv en bij die motor hoort een bepaalde propellor. Wat ik dus wil zeggen is dat je eerst een motor kiest en daarbij de beste propellor kiest.

@Nando
Jou uitleg maakt een hoop duidelijk wanneer een prop afhankelijk is van het model, daar was ik niet opgekomen. Maar in eerste instantie kies je een propellor bij de motor en niet bij het model toch?

Ik zou niet voor een Pibros gaan, dat is een redelijk oud en zwaar model.

Wat is aan een Pibros nou zwaar
Paar driehoeken depron wegen niet veel.

En met een CD-rom motor en kleine 2S lipo komt je misschien rond de 150 gram.
Met een speed 400 en iets grotere lipo op circa 250 gram.

En er is niks ouds aan een pibros .
Ik heb net een stratos gemaakt en dat ontwerp is veel ouder .
Mijne vliegt op een 3S lipo inplaats van methanol.:mrgreen:

Mvg Johan

voila, heb net de regelaar, speed 400, en 3s lipo 800mah lipo gesoldeerd en voorzien van goudcontactjes.
Op de speed 400 een guntherpropje gezet, en geeft enorm veel vermogen op 3s! veel teveel op volgas voor de pibros;)

grtzzz

idd, ik heb de 7,2v versie, alleen kan het ook zijn dat ik het op 2s hod hoor, 3s is wel echt veel vermogen;)

Maar nu ik een speed 400 gebruik, kan ik dan geen wingspan van een meter maken oid?
Vanavond begin ik aan het model, ds alle tips zijn welkom!

grtzzz

Je hoeft niet volgas... Leer je die knuppel ook te gebruiken :D
Veel power went erg snel... :(

Ik vloog altijd een 80cm pibros met sp400-6v op 7 cellen nimh met een gunther prop. vloog prima, maar minder vermogen wou ik er niet op, 2s vond ik al minder lekker. Hoewel dat ook ging.
De motor had ik niet achteraan maar een gat voor de prop zoon 5cm voor de scharnierlijst en de motor daarvoor.
Ik gebruikte het liefst lijmspray om hem te lijmen.

@Nando
Jou uitleg maakt een hoop duidelijk wanneer een prop afhankelijk is van het model, daar was ik niet opgekomen. Maar in eerste instantie kies je een propellor bij de motor en niet bij het model toch?
't is niet helemaal on-topic, dus zal het kort houden, als ik een setup (motor-accu-regelaar-prop combo) uitzoek voor een toestel is de propmaat zeker iets waar ik rekening mee hou vanaf het begin. Welke prop (ongeveer) is eigenlijk het eerste en daar zoek ik een motor/accu-combi bij die bij ongeveer die propmaat het beoogde vermogen levert(of gebruikt).

Laatst bewerkt:
Ik ga hem uit 6mm depron maken dus denk niet dat ik meerder lagen ga gebruiken.
Ik vraag me wel af hoe je bij zoiets het zwaartepunt afstelt, hoe weet ik waar ik hem moet vastnemen?

grtzzz

Ok bedankt voor de tips! ik heb enkel ng wel een vraagje, hoe zet ik het zwaartepunt nu juist van zo een vlieguig? Hoe weet ik waar ik hem moet vastnemen?

grtzzz

Back