Depron Speedy Bee

Hey,

Na even een discussie gemaakt te hebben over welke elektronica ik zou gebruiken in een 50cm span Speedy Bee heb ik daar gisteren al een deel van besteld...

Het is nu mijn bedoeling om hier het bouwverslag en hopelijk de goede vliegervaringen te posten.

- Mijn vader en ik gaan in de kerstvakantie (van 2 weken) aan de slag met depron. :p Ik heb er al wat ervaring mee en de bouwverslagen van de Tiger Moth, Lazy Bee en nog wat anderen heb ik doorgelezen. Het is de bedoeling om te beginnen met een Speedy Bee (daar heb ik goede plannen voor gevonden, speciaal voor depron:p) en als die helemaal kapot is (wat ik wel verwacht) maken we een volgend (misschien sneller?) modelletje...

- Het is een low-budget project want de hoofdzaak van heel de hobby is mijn auto, zie onderschrift... Maar daar valt minder aan te knutselen. ;)

- Dit is besteld:
- Servo's 3x: HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT500 5g / .8kg / 10sec Micro Servo $3.49
- Batterij: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Rhino 460mAh 2S 7.4v 20C Lipoly Pack $4.79
- En de zenderset: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobby King 2.4Ghz 6Ch Tx & Rx (Mode 1) $32.95

- Nu ontbreken er nog een aantal dingen die niet in stock waren:
- Motor:HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 3020 Brushless Outrunner Motor 1200kv $14.55
- Regelaar: Een Turnigy van 10 of 12A.

Ik zal het laten horen als de eerste dingen binnen zijn.
Als iemand een tip of een (goed bedoelde) opmerking heeft mag die dat zeker laten weten...

Grts,

Laatst bewerkt:
hm, ik zou persoonlijk een 12gr motortje genomen hebben en dan een 2S360 pack. Die setup had ik ook in mijn 50cm lazybee en dat vloog perfect. pas een keer een 50cm shockflyertje getekend en die vliegt er nu ook leuk mee.

edit: ik heb om precies te zijn een 1811-2900 motortje van HC, kost nog minder ook dan jouwe.

Laatst bewerkt:
hm, ik zou persoonlijk een 12gr motortje genomen hebben en dan een 2S360 pack. Die setup had ik ook in mijn 50cm lazybee en dat vloog perfect. pas een keer een 50cm shockflyertje getekend en die vliegt er nu ook leuk mee.

edit: ik heb om precies te zijn een 1811-2900 motortje van HC, kost nog minder ook dan jouwe.
Wel, we zullen zien... Het is besteld dus... Als het niet goed gaat bestel ik wel een ander, zoveel kost het niet :cool:. Ik heb voor de zekerheid ook nog maar 1 batterij gekocht.
De beste manier om het te weten is alletwee een keer gebruikt te hebben!

Grts

Laatst bewerkt:
daar heb je gelijk in inderdaad. je accu is wat zwaarder en je motor levert wat minder vermogen. De lazy bee heeft heel weinig vermogen nodig, ik verwacht dat dat met de speedy ook zo is. je motortje zal dus wel voldoende power leveren om rondjes te vliegen. je vliegtuigje heeft echter wel meer snelheid nodig om in de lucht te blijven. Als je nog niet (goed) kunt vliegen is dat wel een nadeel. Een lichtere accu zou dan prettiger zijn.

kijk vooral dit topic eens uitgebreid door en gebruik dat voortaan:
Magic numbers for modelers... - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

Is het een goed idee om dan deze lipo te kopen en 40cm span te maken?
Ik weet dat 40cm span niet ze goed/makkelijk vliegt, maar het gaat ook om het bouwen, fun en het is low-budget...
Deze lipo: HobbyKing Online R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 350mAh 2S 20C $3.79
Maar dan zijn de servo's misschien wat zwaar? (help)

Ik kan ook een grotere motor kopen...

Of, (!) ik koop een grotere motor + kleine batterij + kleinere servo's (3.7gr)...

Dan heb ik twee setups :cool:.

1 - 9gr motor 3.7gr servo's 20gr batterij met 35-40cm span...

2- 0ngeveer 14gr motor 5gr servo's 30gr batterij met 50cm span...

Alle twee met de 6A regelaar. Of niet?
Even nakijken hoed duur dat is :mrgreen:... Edit: 20$ meer...
Misschien doe ik het niet, het was namelijk low-budget :mrgreen:...

Grts

Laatst bewerkt:
ga eerst maar eens lekker bouwen. 40cm zou ik nooit doen, het gaat om vleugelbelasting. Je depron toestelletje is maar een paar procent van het totaalgewicht, dus met 40cm raak je een paar gram kwijt terwijl je vleugelbelasting een stuk hoger wordt.

En verder: het vliegt vast wel met de setup die je bedacht had. Mocht je overwegen een extra accu te kopen, kies dan voor een lichtere omdat je toestel daarmee eenvoudiger vliegt.
Wil je sneller of meer vermogen, ga dan pas over een andere motor nadenken.

Het had in 1x beter gekunt, maar doe het eerst maar met wat je nu gekocht hebt.

Goed, ik doe het zoals gepland...

Na gevlogen te hebben kan ik dit bekijken...?
Is het te zwaar maar heeft de motor genoeg power en best lange vliegtijd= lichtere batterij?

Is het gewijcht goed maar de motor te zwak = sterkere motor?

EDIT: Klopt het dat 15gr per vierkante cm vleugelbelasting goed is? (Oeps, Moet 15dm2 zijn...)

grts

Laatst bewerkt:
EDIT: Klopt het dat 15gr per vierkante cm vleugelbelasting goed is?

15 gr per cm2 ??? 8-O Dat wordt een vliegende baksteen :cool:
Je zal wel 15 gr per dm2 bedoelen.

Als het een toestel voor indoor wordt zou ik proberen ergens tussen de 10-15 gram per dm2 uit te komen. Liefst zo min mogelijk, want dat komt de vliegeigenschappen ten goede ...

Grtz,
Menno

15 gr per cm2 ??? 8-O Dat wordt een vliegende baksteen :cool:
Je zal wel 15 gr per dm2 bedoelen.

Als het een toestel voor indoor wordt zou ik proberen ergens tussen de 10-15 gram per dm2 uit te komen. Liefst zo min mogelijk, want dat komt de vliegeigenschappen ten goede ...

Grtz,
Menno

OEPS, ja dat moest dm2 zijn, maar inderdaad hoop ik het onder 15gram te houden...

EDIT: Ik kom uit op 70gram (zonder prop enz.) voor de elektronica. Lijkt mij goed, als de span 50cm is en de vleugel van de Speedy Bee is ook nogal breed...

Grts

Laatst bewerkt:
Even snel, de zender is besteld alleen de regelaar was niet in stock. Een antal prullen moet ik dus nog bestellen.

Grts

Hey,

Vandaag heb ik het plan van de Speedy Bee uitgeprint op A4tjes en aan elkaar geplakt.
We (mijn vader en ik) hebben gekozen voor 60cm span. De motor zal nu dus wel te licht zijn...
Samen met de 460mah batterij die ik besteld had wil ik de bekende 19g motor en een 10A Regelaar van hobbyking gebruiken.

Dit zou dan de samestelling zijn:
- Batterij: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Rhino 460mAh 2S 7.4v 20C Lipoly Pack $4.79

- Motor: HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY 2204-14T 19g Outrunner $9.49

- Regelaar: HobbyKing Online R/C Hobby Store : TowerPro 9g w12A Brushless Speed Controller $11.95

Is dit goed voor een 60cm span Speedy Bee??? ;)

Alvast bedankt...
P.S. Er komen een van deze dagen foto's!

Grts,

Hey allemaal,

ik zie dat het een week geleden is dat ik hier nog iets gepost heb. Daar zullen we maar iets aan doen!

De span is ong. 65cm geworden dus de motor en regelaar zullen sterker moeten zijn:

- Motor: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 3020 Brushless Outrunner Motor 1800kv $12.95
Is dit goed? Iets sterker lijkt mij goed zodat ik kan optrekken voor ik crash :mrgreen:.

- Regelaar: Daar is wel wat keuze in. Iets van 10-12A. Ik laat wel weten welke het geworden is en of het goed werkt!

Het bouwen gaat goed! Met wat bijschuren past het perfect. We hebben net een proefopstelling gemaakt om te kijken of het past. Alles zit dus vast met plakband. De volgened stap is alles weer uit elkaar halen en bijschuren zodat het klaar is om te plakken. Daarvoor ga ik nog wel wachten op de elektronica.

Foto's:

Zoals je ziet passen de twee stukjes op de vleugel nog niet, maar dat komt in orde!

full

Hier ook te zien bij de neus.

full

Ik kwam in de kelder een playmobil poppetje tegen. (ik speel er niet meer mee, zé)

full

I am the captain!

full

Morgen doe ik weer verder!

Grts,

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey,

[De vorige vraag die ik had is verwijderd]

Ik heb gekozen om te wachten tot 1 van deze twee in stock komt.
- http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4204
- http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2161

De ene heeft het voordeel dat hij lichter is (4g) en de andere heef 2A meer. Ik neem gewoon de eerste die in stock komt.

Nu zag ik dat van de motor die ik wilde er twee versies zijn de ene is 1200kv en de andere 1800kv. Mij lijkt de 1200kv het beste, want dan kan ik een grotere prop nemen die trager draait en dat heb ik wel graag, maar ik zou jullie mening wel graag willen weten! Maakt ook iets minder geluid denk ik?

Alvast bedankt!

Grts

Laatst bewerkt:
Hey,

Vanochtend dacht ik eerst: "Jipie!"
En toen: "Sch!t!"

Namelijk omdat ik eene e-mail had dat de regelaar bij HC in stock was. En toen ik op de website keek stond er -64 bij het aantal dat ze hadden!

Zou het kunnen dat het nog niet bijgewerkt is op de site?
Of is er in 6u zoveel verkocht?

Grts

Volgens mij komt die mail ook als hij van -100 naar -50 gaat, weet het niet 100% zeker.
En ja, zo hard kan het gaan in 6uur, soms gaan er honderden per uur uit stock van iets:eek:.

De span is ong. 65cm geworden dus de motor en regelaar zullen sterker moeten zijn:
Nope.
De bekende 19 grammer met 6A regelaar is zat.
Ik heb die combo met gws 8X6 prop momenteel op een 3D vliegtuig staan van 80cm span die zoon 160g weegt, en die gaat met een redelijke vaart recht omhoog.
Ik zou in jou geval er een 8X4,3 gws prop op doen.

Scheelt in totaal zomaar 10g tov die 3020 met 10A reg, wat best veel is ;)
Je zou waarschijnlijk nog iets lichter kunnen gaan, maar wat power over is wel prettig. En dit is een zeer vaak bewezen setup.

Volgens mij komt die mail ook als hij van -100 naar -50 gaat, weet het niet 100% zeker.
En ja, zo hard kan het gaan in 6uur, soms gaan er honderden per uur uit stock van iets:eek:.

Nope.
De bekende 19 grammer met 6A regelaar is zat.
Ik heb die combo met gws 8X6 prop momenteel op een 3D vliegtuig staan van 80cm span die zoon 160g weegt, en die gaat met een redelijke vaart recht omhoog.
Ik zou in jou geval er een 8X4,3 gws prop op doen.

Scheelt in totaal zomaar 10g tov die 3020 met 10A reg, wat best veel is ;)
Je zou waarschijnlijk nog iets lichter kunnen gaan, maar wat power over is wel prettig. En dit is een zeer vaak bewezen setup.

Goed, je hebt me overtuigd! ;) Waarschijnlijk komt het van de auto-tjes, daar wil je zoveel mogelijk mah, volt, A en kv hebben. :mrgreen:

Nu heb ik nog een paar vraagjes nattuurlijk... Werkt die setup ook met 3s? Als ik dan een keer iets anders knutsel kan ik die setup dan gebruiken met 360mah 3s?

En is die prop zeker goed, of is er nog een andere maat die ik ook zou kunnen proberen?

Wel stom, nu is die Plush 6A weer niet in stock... :sleepy: Gelukkig vullen ze die vaak bij!

Grts

Laatst bewerkt:
Ik vind het altijd wel prettig meerdere props te proberen op elke kist. 8X4,3 en 8X6 GWS kunnen allebij.

Op 3s kan die motor met de 8X4,3 nogwel, alleen zou ik dan een andere regelaar gebruiken.

Himodel.com verkoopt die regelaar ook. (en de 19grammer ook)
Kost ongeveer hetzelfde (bij mij, in de cart na 5% korting 9,03$ en 3,82$ verzendkosten).
En himodel is meestal sneller dan Hobbycity.

Laatst bewerkt:
Ik vind het altijd wel prettig meerdere props te proberen op elke kist. 8X4,3 en 8X6 GWS kunnen allebij.

Op 3s kan die motor met de 8X4,3 nogwel, alleen zou ik dan een andere regelaar gebruiken.

Himodel.com verkoopt die regelaar ook. (en de 19grammer ook)
Kost ongeveer hetzelfde (bij mij, in de cart na 5% korting 9,03$ en 3,82$ verzendkosten).
En himodel is meestal sneller dan Hobbycity.

Goed, die twee zal ik proberen.
Ik zal het ook eens gaan bekijken bij Himodel...
En wat de regelaar betreft: Dan kan ik alsnog een 10A plush nemen, maar dat is voor later.

Bedankt voor je reactie.

Grts

Na 4 weken is er een pakketje binnen!

het was een grote doos, dus ik wist al dat het de zender ging zijn...
Ik had deze besteld: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobby King 2.4Ghz 6Ch Tx & Rx (Mode 1) $32.95

Met gas rechts. Ik denk mode 1 dus... Ik haal die wel eens door elkaar.

Wel jammer dat het pakketje dat ik 5 weken geleden besteld had nog niet binnen is...

Grts

EDIT: Hoe moet ik hem binden? Er zit een bindplug bij, maar kan ik die in eender welk kanaal steken?

Laatst bewerkt:
Ja, nu heb ik wat gesurft en getest...

Wat me meteen opviel, was dat ze zender erg stevig aanvoelt. Ik had verwacht dat het meer plastiek brol zou zijn.

Ik heb hem getest met de regelaar van mijn auto, en het werkte meteen!
Ik heb het zo gedaan:
- De bindplug in het batterij kanaal (is er een beter woord?) gestoken...
- De regelaar in kanaal 1.
- Regelaar aan.
- Zender aan terwijl ik op de bind knop drukte.
- Het rode lampje ging van knipperend naar stabiel.
- Alles uitgezet.
- Opnieuw aangezet, nu zegt de regelaar 'biep'.
- Gas gegeven, en ik was klaar!

Nu weegt de ontvanger 14g (!)
Ik heb wat opgezocht, en het tweede kleine deel hoef je niet te gebruiken. Dit dient ervoor om toch noch te ontvangen als de andere in het grote deel niet werkt.
Ik heb het uitgeprobeerd, en het klopt. De ontvanger werkt zonder het tweede deel.
Dit scheelt al in gewicht!
Daarna heb ik de schroefjes aan de onderkant van het grote deel eruit gehaald. Dan haal je hem zo uit elkaar! Voor het kleine deeltje moest ik gewoon zachtjes trekken, het komt zo los. Daar zou je eigenlijk wat lijm tussen kunnen doen...
Nu heb ik dus alles zonder behuizing.

Voor!

full

Na!

full

- Is het slim om het tweede deel ook aan te sluiten, of is het overbodig? Het scheelt in gewicht namelijk...

Na het openen zie ik ook dat in het grote deel twee printplaatjes zitten. De kleine is identiek aan het printplaatje dat in het kleine ontvanger deeltje zat! Logisch eigenlijk...

Nu is het gewicht ong. 5g!!! Dat in plaats van de 14g!

Grts

Laatst bewerkt door een moderator:
Back