Depron trainer van tekening

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door freekt, 20 nov 2010.

  1. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Een tijd geleden ben ik begonnen met de bouw van een Charter (+ methanolmotor), die intussen bijna af is. In het begin keek ik ook alleen maar naar houtbouw icm een verbrandingsmotor, dat leek me "the real thing". Electro was het toch net niet en depron al helemaal niet. Leek nergens naar:confused:.

    Intussen ben ik toch om :cool:. De voordelen beginnen me te dagen. Om er een paar te noemen: geen stank, goedkoop, makkelijk in een park of op strand vliegen, als het stuk gaat makkelijk te repareren.

    Daarnaast was ik toch ook op zoek naar nog een simpele en vooral goedkope rolroertrainer (is de charter ook natuurlijk), om mee te spelen, en dat is lastig. Met name heel goedkoop. Ik heb het geprobeerd met een mini Citabria, maar dat is het hem ook niet voor mij. Tot is laatst het volgende draadje tegenkwam:

    Private Trainer No. 1 (Free plans in sketchup-format) - RC Groups

    Dat leek me een mooi projectje. Kost weinig, snel klaar, makkelijk te repareren, en als ik hem zat ben dan zoek ik een ander ontwerp voor de setup.

    Ik heb intussen een motortje besteld bij HK + 4 HXT900 servo's. Depron gehaald en wat spullen voor een onderstel.

    Ik neem niet alles over van de oorspronkelijke tekening, pas ze hier en daar naar eigen inzicht aan. Zo maak ik het hoogteroer wat eenvoudiger en heb ik uitsteeksels en even grote gaten getekend om zijkanten van de romp en de boven en onderkant in elkaar te laten passen.

    Tekeningen uitgeprint en op depron geplakt:

    [​IMG]

    Eigenaardig was overigens dat maten op de uitgeprinte tekening 96% zijn van wat de ontwerper heeft aangegeven. Beetje raar niet? Ik laat het maar zo, wordt de setup wel wat zwaar, maar goed. Vanwege die aanpassingen kan ik de romp ook zonder lijm al ff tonen:

    [​IMG]

    Daarna was ik even klaar met depron snijden en heb ik maar het onderstel in elkaar geprutst, gemaakt van 2 mm verenstaal, resthout en simpele wielen:

    [​IMG]

    Ik vraag me wel af of 2 mm verenstaal sterk genoeg is, ik schat dat het vliegtuig 400-500 gr gaat wegen.

    Volgende week meer (heb niet zo veel tijd). De motor, servo's en accu zijn net geschipped vanuit HK, kan wel even duren vrees ik.

    Freek
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    869
    Locatie:
    Drachten
    Leuk kistje.

    2mm verenstaaldraad is sterk genoeg voor zo'n gewicht.
    Het moet ook nog een beetje veren!
     
  3. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Thx!

    Intussen begonnen met de vleugel. Ook hier weer verschillende aanpassingen gedaan aan het oorspronkelijk ontwerp. Om te beginnen leken mij de vleugeltips lastig te realiseren met depron, met al die rondingen. Daarom heb ik de vleugel maar afgekapt na de buitenste ribben. Dit betekent dat de spanwijdte is ingekort tot 106 cm. De SW was bij het oorspronkelijke ontwerp 118 cm, door het 96% printen was dat al gekrompen tot 114, en nu dus 106. Omdat de ontwerper in zijn verslag aangaf dat de lift van de vleugel enorm was, lijkt dit me niet zo'n probleem.

    Verder zat ik nog met de trailing edge. Aan de achterkant van de vleugel komen 2 lagen depron van 3 mm bij elkaar. Als je die gewoon op elkaar lijmt dan heb je een trailing edge van 6 mm dikte. Dat leek me wat veel. Ik laat de bovenkant nu doorlopen tot deze het vlak van de onderkant raakt. Op deze manier is er een trailing edge van 3 mm en dat lijkt me mooi. Ik hoop dat duidelijk is wat ik bedoel. Ben wel benieuwd hoe anderen dat doen. Deze aanpassing betekent ook dat de koorde ongeveer 8 mm langer wordt. Hierdoor heb ik ook weer de rolroeren 5 mm naar achteren verplaatst en ook de achterste carbon fiber buis 2 mm naar achteren. Alle aanpassingen vallen de categorie "voelt goed", dus ik hoop maar dat het geen vervelende consequenties heeft voor de vliegeigenschappen :).

    [​IMG]

    Bouw van de vleugel: lijmen van CF buisjes (3,9*2,5).

    [​IMG]

    De vleugel zoals die nu is.

    Verder vond ik het een uitdaging om het depron overdwars mooi schuin af te snijden voor de roeren (hoogte, richting, rolroeren). Ik heb het als volgt opgelost: ik heb 2 aluminium strips van 2,5 en 3 cm breed. Als ik daar tussen 2 keer 3 mm of 1 keer 6 mm leg, en de zijkanten van de strips aan een kant precies boven elkaar houd wordt een soort snijmal gecreeerd. Foto's zijn veel duidelijker:

    [​IMG]

    Door de strips over elkaar te schuiven kan in principe vrijwel elke hoek worden gevormd. Hoe doen anderen dit? Ben daar nog niets over tegengekomen

    Tenslotte ga ik 2 servo's inbouwen voor de rolroeren ipv 1. Ik vind het bouwen en klooien met het ontwerp erg leuk. Het verslag is misschien een beetje saai, na het lezen van het oorspronkelijk artikel ;).

    Freek
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. supagloo

    supagloo

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Indien online, dan achter de computer
    Slimme oplossing voor dat schuin afsnijden.
    .
    .
    .
    En ik begrijp ineens ook waarom die Charter niet af komt ;)

    Veel bouwplezier!
     
  5. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja, dat schuin afsnijden ga ik ook nog wel eens op die manier doen.
    Dat je maten afwijken, kan dat komen door de printer instellingen waarmee je uitgeprint hebt?
    Leuk kistje wel. Ik denk dat je aanpassingen geen echte problemen zullen geven.

    Hoe worden die ailerons gemaakt... ik zie dat de ribben erin doorlopen, ik neem aan dat ze naderhand uit de vleugel worden gesneden; dan zal je zowel de vleugel- als de aileronkant nog moeten afwerken. Hoe dik is je aileron? Misschien kan je je een hoop gedoe besparen door het roer gewoon van massief depron te maken, 2 lagen 6mm of zo.
     
  6. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Hey Danny, ha ha, tja, wat zal ik zeggen, leuk voor erbij, maar ik ben ook bezig met de Charter hoor. Peut is o.a. gekocht

    @bdoets:
    Die printer instellingen heb ik niet gechecked, zou heel goed kunnen.

    Met de ailerons is het idd het idee ze uit te snijden en zowel de vleugel als de ailerons met stukken 3 mm depron af te werken. En weer idd, wel een hoop gedoe om dat mooi te krijgen. Ik neem je tip zeker in overweging.

    De dikte weet ik uit mijn hoofd even niet, maar gezien de verhouding 3:8 mm en ik wel weet dat de ailerons 34 mm breed zijn, zou de hoogte ongeveer op 13 mm uitkomen, zonder bekleding onder en boven van depron. Dus in totaal 19 mm. 3 lagen van 6 mm depron zouden dan volstaan.

    Freek
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2010
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Nou ik zou denken dat 2 lagen (12 mm) ook al goed is hoor... (zelf stel ik niet van die heel hoge eisen aan mijn depron knutseltjes...)
     
  8. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Ik ook niet hoor. Snij het uit en plak het aan elkaar zonder schuurwerk.

    Freek
     
  9. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Mini-update. Heb weer wat aan de vleugel gerommeld. Verstevigingen voor de servo's zijn toegevoegd, uitsparingen voor servo's en servosnoeren aangebracht. Verder ook de rolroeren afgemaakt en het deel van de vleugel rond de rolroeren. Nog ff een draadje door de gaten trekken voor het servosnoer en de vleugel kan ingedekt worden. Tis net echt.

    [​IMG]

    Ziet er van een afstandje wel redelijk strak uit, van dichtbij zie je wel dat het allemaal lekker snel in elkaar is gerammeld ;). Daarna nog wat kleine klusjes aan de romp en het wachten is op de motor en servo's.

    Deze motor komt er BTW op: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 2209 26turn 1130kv 15A Outrunner
    Zit net iets onder het vermogen van degene die de ontwerper heeft gebruikt.

    Ik heb nog wat accu's voor een ander toestel, 11,1V, 1100 Mah, zal net genoeg zijn, hoop ik :rolleyes:.

    Freek
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.551
    Locatie:
    Ede
    ben zelf geen schuimliefhebber ,maar dat bouwen ziet wel erg leuk uit .
     
  11. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    Heb jij die vleugel uit één stuk depron gesneden ?? want mijn depron is maar 1 meter lang
     
  12. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Nope, de (of is het "het"??) depron is idd 1 m lang. De ontwerper ging uit van depron van 1.20 m. Was wel een beetje een tegenvaller. Ik heb een stuk depron er in de lengte tegen aan moeten lijmen. Als je wilt kan ik wel een foto maken...

    Freek
     
  13. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    Je hebt dus een naad in de vleugel, is het niet handiger om de vleugel precies in het midden
    door te snijden zodat je als het ware 4 vleugels hebt 1x boven links 1x boven rechts
    1 x onder links en 1 x onder rechts.
    Of doe ik nu te moeilijk :)
     
  14. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Ik weet niet of je te moeilijk doet hoor.

    Wat ik wel weet is dat het moment in de vleugel in het midden het grootst is, hetzelfde geldt voor de afschuifkrachten. Of het dan handig is e.e.a. in het midden aan elkaar te lijmen :confused:...

    Verder heb ik het met epoxy aan elkaar gelijmd, zit erg vast, en ik heb erop gelet de zijkanten van de oorspronkelijke plaat tegen elkaar aan te lijmen, dus geen zijkanten die ik zelf gesneden heb. Deze originele zijkanten zijn mooi recht en haaks, en zijn dus prima zonder naad tegen elkaar te lijmen. Ook zit de naad aan de onderkant aan de linkertip, en in de bovenkant bij de rechtertip, om evt. invloeden te verdelen over beide zijden.

    Ten slotte gaat het hele geval naar verwachting rond de 500 gram wegen (erg weinig in mijn optiek), dus de krachten vallen sowieso wel mee.

    Gr,
    Freek
     
  15. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Orginal depron is ook 120 x 80 cm :D

    Jullie hebben dus het verkeerde gebruikt.

    Mvg Johan
     
  16. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Zit er nog een beetje Vstelling in de vleugel? Ik kwam daar niet uit. Een trainer zou dat toch moeten hebben?
    Overigens klopt hetgeen je schreef over uitdraai. Bij mij kloppen de maten ook niet helemaal. :)
    Motortje bij HK is trouwens uitverkocht :)

    Oja, blijft die vleugel nu open aan de onderzijde of gaat die dicht met 3 mm depron? Zit geen mal bij om dicht te maken. Volgens mij kan je m met al die 3 mm depron ook indoor vliegend krijgen en blijf je dan ook ver beneden de 400 gram. ??
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2010
  17. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    I know, maar toen ik in de winkel was had ik geen zin om weer door te zoeken naar depron van 1,20, enige luiheid is mij niet vreemd, ha ha. Of beter gezegd: ik wilde gewoon beginnen met bouwen, lichtelijk ongeduldig :rolleyes:

    Hoop vragen :D. Allereerst heeft hij geen v-stelling, de vleugels lopen wel taps toe naar de uiteinden. De onderkant van de vleugel is vlak, de bovenkant loopt dus richting de uiteinden naar beneden, niet ideaal dus. Ik heb de bouwwijze van de ontwerper aangehouden, dwz eerst de onderkant gebouwd, en daarna de bovenkant erop lijmen. Ik ben zeer benieuwd hoe stabiel hij is. Ik had liever gehad dat de vleugel zowel in de hoogte als breedte gewoon recht was, zoals bv een four *.

    I see, ben ik toch niet helemaal dom bezig geweest, :cool:. Ga je er ook een bouwen? Leuk!

    Bij mij stond ie geloof ik eerst ook in backorder, maar kwam daar heel snel uit:D


    Wel, je kijkt er van de bovenkant in. De onderkant zit dus al dicht. De bovenkant moet nog ingedekt worden. Of begrijp ik je vraag verkeerd?

    Ik ben trouwens begonnen met het indekken, niet eenvoudig....

    Of ie er beneden de 400 gr blijft weet ik niet, misschien wel... Laat het wel weten hoe veel het wordt. Door al de gebruikte epoxy is ie misschien wat zwaarder dan wanneer ik bv PU zou gebruiken. Maar ik heb nog zo veel epoxy liggen, en die wil ik niet hoeven weggooien :nooo:.

    Gr,
    Freek
     
  18. Montego

    Montego

    Lid geworden:
    24 apr 2010
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Hoogvliet
    Ik heb de tekeningen op het juiste formaat kunnen printen. Probleem is dan wel dat je automatisch een kantlijn krijgt en dus delen mist. Opgelost door alle a-4 bladen domweg tegen elkaar te leggen en lijnen doortrekken.
    Ik wacht nog even met zelf bouwen totdat ik mijn huidige depron project af heb.(een Beaver).
    Ik ben er trouwens nog niet achter hoe je je kan abonneren op een draadje. Ik zie deze kreet af en toe voorbij komen en lijkt me erg handig. Wie kan mij een aanwijzing geven?:oops:
     
  19. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Als je in een draadje reageert heb je automatisch een abonnement.

    Deze kan je onder Discussietools weer afzeggen of zonder een reactie te schrijven een abbo te nemen .;)

    Mvg Johan
     
  20. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Aangezien mijn Tigermothje van een meter span (zie tekeningen op mvcwoerden.nl) af is kan ik beginnen aan deze trainer. Met of zonder ski´s :)
    Depron vanmiddag weer gehaald in Nieuwerkerk en Por (tuurlijk geen epoxy! :) kwam vandaag ook binnen. Ben er klaar voor. Oja, nog even bij de bouwmarkt wat hout halen voor de vleugelversteviging. Heb geen carbon staven meer van die lengte.

    Ik denk dat ik de vleugel trouwens niet taps toe laat lopen aan de uiteinden. Ziet er oerlelijk uit. Die Paul René Jørgensen kan zowieso niet zo netjes bouwen vind ik .... laat m lekker recht lopen aan de eindjes en zet de vleugel een tikje in V-stelling denk ik. Ook maak ik de vleugel nog iets langer. Ben smerig benieuwd waar het gewicht op uit komt. Ik zet in bijna alles die 19 grams 2200 KV motortjes van RCtechnics. Trekt als een gek.
    Als ik mijn best doe kan ie indoorvliegen. :)
     

Deel Deze Pagina