Depron trainer van tekening

......
Weer een stapje verder. Onderstel eronder gelijmd. Kom erachter dat het geen toespoor heeft maar de wielen licht naar buiten lopen. Zou dat een probleem zijn? Denk dat ik toch probeer toespoor te realiseren.
...................

Niet doen dat toespoor. Het is geen auto!

Als een vliegtuig van koers afwijkt gaat het ook gelijk scheef. 1 vleugel (buitenbochtvleugel) komt dan iets omhoog en tilt dan een pootje op.
Heb je bijvoorbeeld een afwijking naar rechts dan zal de rechter vleugel optillen (we rijden met een hoog zwaartepunt, we vliegen nog niet). Het rechter pootje wordt opgetild. We rijden alleen op de linker pooot.
Wat gebeurt er met toespoor? Juist, nog meer naar rechts!

Bij uitspoor stabiliseer je de koers.

Niet doen dat toespoor. Het is geen auto!

Het idee is idd om ermee te vliegen ;). Ik las in enkele andere draadjes dat bij zwabberende koers op de grond werd aanbevolen een heel klein beetje toespoor te realiseren. Maar misschien zit ik er naast.

Op het moment wijst het linkerwiel recht naar voren en het rechter wiel wat naar rechts. Een eerste test heeft uitgewezen dat ie ook een afwijking naar rechts heeft (logisch). Dat rechterwiel wilde ik corrigeren zodat dit ook naar voren wijst. In jou optiek moet ik dus ook het linkerwiel wat naar buiten laten wijzen?

EDIT: het elastiekenprobleem is opgelost. Ben even langs het postkantoor gelopen en gevraagd of ze ook postelastieken verkopen. NEE, maar ik kon er wel zo'n 30 voor nop meekrijgen :thumbsup:

Freek

Laatst bewerkt:
All right, begin ik met de wielen recht naar voren te zetten, we gaan het zien hoe hij zich gedraagt. Vandaag eindelijk de voeding binnen :banana:van dealextreme. Had de voeding 20 november besteld, vandaag binnen. Zijn vooroorlogse reistijden, maar goed. Niets negatiefs meer over ze vanaf nu :rolleyes:. De oplader lijkt te werken. Over een week of 3 meer.

Freek

Ook al ben ik er even niet, toch kan ik het niet laten af en toe aan de hobby te denken ;), tis een virus....

Ik "bedacht" me dat ik een tijdje geleden deze motor had aangeschaft: HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY 2204-14T 19g Outrunner

Met daarbij een 5*5E speedprop en 3S 800mah 20C LIPO. EEa is bedoeld om hier te komen:

depron-mini-2d-f16-fun-39

Dat is even toekomst muziek, voor wanneer ik serieus heb leren vliegen. Nu kan ik deze setup natuurlijk ook op deze trainer zetten. Dat scheelt om te beginnen 54 gram. En brengt de vleugelbelasting grofweg terug van 27 naar 24 gr/dm2. Ik zou dan wel een andere prop willen gebruiken, bv een 7*4 prop.

Nu heb ik wat vragen, die misschien iemand kan beantwoorden, Olaf, of een ander?

Deze motor heeft vrijwel dezelfde specificaties als degene die je aanbeveelt van RCtechnics. Scheelt echt vrijwel niets. Dezelfde maten props worden bv ook aanbevolen.

Bij het motortje van HK wordt verder aangegeven dat deze geschikt is voor modellen tot 200 gram. Ik neem aan dat dat dan met die van rctechnics ook zo is. Toch geef je aan dat dit motortje sterk genoeg is voor dit model. Hoe kan ik eea rijmen?

Verder denk ik dat ik met een 3S lipo icm met deze motor en een 7*4 prop beter af ben dan de huidige setup. Kun je dat bevestigen?

Alvast bedankt!

Freek

Laatst bewerkt door een moderator:
HIJ IS AF !!!

Eerste keer dat ik een vliegtuig afbouw :rolleyes:. Heeft even geduurd.

Zo ziet het er nu uit, niet veel anders dan vorige plaatjes. Onder de motorkap nog wat afgelijmd, uitgelijnd, zender geprogrammeerd etc...

full

En van opzij:

full

Ben er best tevreden mee. De motor is nog steeds de "oude". Daar ga ik het om te beginnen mee proberen. Heb voor dit motortje wel wat anders in gedachten, en dan komt de 19 gr. 2404 erop.

Nu accu's opladen, wachten op een windarme dag en maar hopen dat ik hem heel houd bij de eerste vlucht :rolleyes:. Heb nog maar een keer met de citabria gevlogen en wat gesimmed. We'll see. Keep you posted.

Zie avatar, nu wordt het eens tijd die Charter eindelijk af te maken.

Freek

gefeliciteerd met je geslaagde bouwsel, het ziet er erg goed uit, komt er nog een kleurtje op?

Laatst bewerkt:
Dank je wel! Mijn vriendin vroeg hier ook al om ;). Ik wil eerst kijken of ik hem überhaupt heel kan houden, gaat het goed dan ga ik hem waarschijnlijk wel pimpen.

Hopelijk is het het vliegweer as zondag goed genoeg, anders as dinsdag een poging.

Freek

Af?

...het ziet er erg goed uit, komt er nog een kleurtje op?
Was óók het eerste waar ik aandacht toen ik las dat ie 'af' was :-)

Hij is natuurlijk pas echt af als er een kleurtje op zit. Dat kleurtje is overigens nog erg functioneel ook omdat je daaraan beter kunt zien hoe je vliegtuig 'ligt'. Zeker als ie wat verder weg is dan is dat een voordeel.
Natuurlijk is het dan de bedoeling de onder- en bovenkant een andere kleur(combinatie) krijgt :-)
Verder kun je door toepassing van kleur zorgen dat je vliegtuigje beter zichtbaar is tegen de achtergrond van de lucht.

Maar, hij ziet er prima uit hoor. Respect :-)

Laatst bewerkt:
Thx! Je hebt natuurlijk gelijk, zeker met dit troosteloze weer kan ie redelijk wegvallen tegen de lucht. Ik was al eerder naar een paar zaken hier in de buurt gegaan voor een spuitbus acrylaat verf, helaas nog niet gevonden.

Zal eens kijken of ik een action kan vinden, de spuitbusen daar schijnen depron vriendelijk te zijn.

Vandaag nog even naar het zwaartepunt gekeken, expo op hoogte en rolroeren gezet (tja, Danny, ben ik toch een watje ;) ) en een kleine studie lipo's gedaan. Ze zijn nu opgeladen :D.

Vandaag geen tijd meer voor een vliegpoging, dinsdag nieuwe ronde nieuwe kansen, dan heb ik een vrije dag (helaas geen aanwezige vriendin voor het nodige foto en filmmateriaal.

Freek

Welkom bij de watjes!
Misschien wel een goed idee voor een interessegroep.

In ieder geval gefeliciteerd met het resultaat. Het ziet er (op de foto) strak uit.

Laatst bewerkt:
hey
heb je misschien de tekening in pdf tiled? ik zou hem ook graag willen bouwen, en op rcgroups kon ik niet vinden

In mijn eerste post staat een verwijzing naar de juiste pagina op rcgroups. Beetje scrollen en je ziet de files.

Oppassen dat je ze niet 96% afdrukt. Is bij mij gebeurd en kan een printerinstelling zijn. Als aanpassing zou ik de vleuegls recht houden ipv taps toelopend. Verder de vleugeleinden gewoon afkappen na een rib ipv de constructie van de ontwerper. Ook zou ik aan beide uiteinden vd vleugel een extra vleugelrib met extra sectie vd vleugel toevoegen, nu is hij wat kort.

Succes!

Freek

Orginal depron is ook 120 x 80 cm :D

Jullie hebben dus het verkeerde gebruikt.

Mvg Johan

Nog een laatste vraag over het depron: ben eens rond gaan kijken naar depron en 120x80 kan ik tot op heden niet vinden. Ivm met iets nieuws dat ik op het ook heb zou ik dat toch graag vinden. Kun je aangeven waar ik dat zou kunnen kopen? Bedankt!

Freek

Ik heb een poosje geleden ook een depron trainer voor mijn dochter gebouwd. de tekening heb ik van RC groups gehaald. Voor wie hem wil nabouwen ..ik heb de tekeningen in pdf !!
Hij lijkt wel heel veel op dit mooie stukje huisvleit.
Deze trainers lenen zich bij uitstek om er led verlichting in te plaatsen..dit schijnt mooi door, zodat de helel kist verlicht is.

MVC Cumulus • Toon onderwerp - Junior II Sport Depron met nachtverlichting

full

full

a2283618-193-DSC03680.jpg

gr Gert

Dat ziet er idd wel cool uit! Ze Lijken hetzelfde, details zijn wat anders. Zo is je vleugel recht ipv toelopend en lijkt je SW in verhouding wat groter. Aanpassingen die ik bij die van mij achteraf ook zou doen. Ook is het kielvlak wat anders van vorm. Vleugelprofiel lijkt ook wat anders, iets minder dik. Verder alles ongeveer hetzelfde. netjes gebouwd!

Wat zijn je algemene specificaties? SW, gewicht, motor, zwaartepunt? En hoe vliegt ie?

Ik wacht nog steeds op een combinatie goed weer - vrije tijd om die van mij de eerste keer de lucht in te sturen. Hopelijk volgend weekend.

Freek

Dat ziet er idd wel cool uit! Ze Lijken hetzelfde, details zijn wat anders. Zo is je vleugel recht ipv toelopend en lijkt je SW in verhouding wat groter. Aanpassingen die ik bij die van mij achteraf ook zou doen. Ook is het kielvlak wat anders van vorm. Vleugelprofiel lijkt ook wat anders, iets minder dik. Verder alles ongeveer hetzelfde. netjes gebouwd!

Wat zijn je algemene specificaties? SW, gewicht, motor, zwaartepunt? En hoe vliegt ie?

Ik wacht nog steeds op een combinatie goed weer - vrije tijd om die van mij de eerste keer de lucht in te sturen. Hopelijk volgend weekend.

Freek
wie weet hoe je rol roeren moet laten bewegen met plakband of kleine scharnieren ?

@ Freek;

Spanwijdte - 1200 mm
Gewicht - ongeveer 600 gram
Motor - TURNIGY C2830/1100 kv met een 9x5 prop
ESC - 20-25A
Accu - 3S1P 1300 mAh 15C
Servos - 4x HXT 900 voor aelerons, hoogte en richting

Met deze set-up vliegt ie prima.

Ik heb express niet al te veel power genomen omdat het een trainertje moet zijn voor de kleine meid. De power is meer dan vodoende om gewoon alle "kunstjes" te kunnen doen.

wat betreft het cg...neem even een kijkje op ons clubforum, en download daar even de tekeningen (CG staat er duidelijk op aangegeven) je zult er geen spijt van krijgen...

MVC Cumulus • Toon onderwerp - Junior II Sport Depron met nachtverlichting

gr Gert

Thanks, ik ga zeker even kijken. Ik heb ongeveer dezelfde set-up, zelfde accu, servo's. Iets lichtere motor, iets kleinere SW = 1050 mm en wat lager gewicht = 540 gr.

Ik zou verwachten dat je motor met een thrust van 730 gr. bij 600 gr gewicht aan de forse kant is. Is dus toch niet zo, zal die van mij ook wel aardig vliegen, was een beetje bang dat ik wat teveel power zou hebben.

Freek

Back