Depron trainer van tekening

Orginal Depron vervormt pas bij +- 175 grad.

Aj, dan maakt dat water ook niet veel uit. Ga de verfbrander maar eens uit de kast halen. Thx!

EDIT: ik begrijp dat ik daar (175) niet bovenuit mag komen. Begin ik wel met kokend water, werkt dat niet => verfstripper

Freek

Laatst bewerkt:
Ik heb een hete luchtpistool die ik op elke temperatuur kan instellen .

Van 20 tot 650 grad , gebruik ik normaal voor het folien.

Ik dek het depron wel af met plakband daar waar ik het verwarm anders verandert de huid teveel.

Mvg Johan

Ja, het hobbyistenleven is soms een hard leven ... maar als het straks vliegt heb je er geen spijt van. Met vallen en opstaan leer je dat wel. Zelf zie ik mijzelf ook nog steeds als een beginner met ruim 3 jaartjes ervaring.
Mijn eerste vliegende creatie ook pas afgelopen jaar zelf gemaakt.

Anyway: depron kan je in hoek van 90 graden buigen als je er maar iets onder ligt tijdens het buigen en het heeeel stevig aan drukt.
Het indekken van deze vliegel is niet zo heel moeilijk. Het zijn 2 stukken depron en dan is de hele vleugel klaar.
Ik gebruik gewone UHU-POR. Beide delen insmeren, echt 15-20 minuten wachten en laten drogen en dan op elkaar plakken. Zit het gelijk muurvast
Werk vanaf de kant van de ailerons naar de top van de vleugel toe.
Dan kan je het langzaam rond vouwen.

Ik dek het depron wel af met plakband daar waar ik het verwarm anders verandert de huid teveel.

Thx voor de tip.

@ Olaf: ik ga idd maar eens uhu por kopen. Verder snap ik niet precies wat je bedoelt:

Anyway: depron kan je in hoek van 90 graden buigen als je er maar iets onder ligt tijdens het buigen

Alleen de ribben liggen er natuurlijk onder, en die ondersteuning is aan de beperkte kant merk ik. Tussen de ribben wil het depron al helemaal slecht buigen.

Het zijn 2 stukken depron en dan is de hele vleugel klaar.

?

Werk vanaf de kant van de ailerons naar de top van de vleugel toe. Dan kan je het langzaam rond vouwen.

Deze snap ik geloof ik ook niet. Bij mijn vleugel zit de achterkant al helemaal vastgelijmd (boven en onder). Ik probeer het depron dus aan de voorkant naar beneden te buigen. Dat gaat lastig. Het zou handig zijn wat extra (delen van) ribben erbij te lijmen aan de voorkant. Doordat de vleugel taps toeloopt is dat best lastig.

Maar goed, water of verfstripper dus, en uhu por.

Freek

Hi,

Misschien was ik niet helemaal duidelijk, dus misschien heb je hier wat aan:

> Alleen de ribben liggen er natuurlijk onder, en die ondersteuning is aan de beperkte kant merk ik. Tussen de ribben wil het depron al helemaal slecht buigen.

Ik buig het eerst voordat ik het ga plakken. Dat doe ik gewoonlijk in de keuken. Ons aanrechtblad loopt (zoals vele bladen) aan de voorkant rond. Druk het er strak tegenaan en rol het van het aanrecht eraf. Heel straks aandrukken. Dan buigt het vanzelf al voor het grootste deel.

Die 2 delen: Ik ga er vanuit dat je de onderzijde klaar hebt. Dat is uit een stuk depron gemaakt. Daarna het carbon (ik heb alubuisje gebruikt) en daarna de ribben erover heen gelijmt.
Dan de bovenzijde: dan zijn toch 2 stukken voor beide helften????
Die vouw je vanaf de onderzijde (waar je later de ailerons uit gaat snijden) tot de bovenzijde en het laatste kleine stukje bovenaan rond.
Ik laat overigens de beide zijde op de tips niet rond lopen. Dat scheelt werk en ziet er wat esthetischer uit :-)

full

Daar ben ik weer even. Hij is bijna klaar ... zoals ik al verwacht had komt het gewicht incl. electronica, maar zonder lipo op 325 gram. Met mijn motortje 2208/12 Brushless Outrunner 1800KV op 2S lipo trekt dit nog als een gek verwacht ik.
Zet er dus zeker niet een te zware motor in :-)

ik heb ook zo'n 1800kv motortje echt geweldig zijn die dingen
als je nog eens een keertje een zagi of zo neemt dan kan je hem zo op 3s en 6x4 vliegen dan heb je een speedmotor:cool:
is het niet veel leuker om hem op 3s te doen op die trainer gaat i meteen lekker hard :lol:

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, je kunt m ook uitrusten met verbrandingsmotor (heb dat gezien bij de Mentor van MPX) of er natuurlijk 2 motoren in zetten met elk een 6S lipo ... of ....
HET IS EEN TRAINER !!!!!!!!!!!!!!!! :-)
Op 2S vliegt deze al prima!

Ik buig het eerst voordat ik het ga plakken. Dat doe ik gewoonlijk in de keuken. Ons aanrechtblad loopt (zoals vele bladen) aan de voorkant rond. Druk het er strak tegenaan en rol het van het aanrecht eraf. Heel straks aandrukken. Dan buigt het vanzelf al voor het grootste deel.

Mooie tip! Maar voor mij niet meer bruikbaar omdat ik het depron al op de vleugel heb gelijmd voor het te buigen :(.

Die 2 delen: Ik ga er vanuit dat je de onderzijde klaar hebt. Dat is uit een stuk depron gemaakt. Daarna het carbon (ik heb alubuisje gebruikt) en daarna de ribben erover heen gelijmt.
Dan de bovenzijde: dan zijn toch 2 stukken voor beide helften????

Nope, die heb ik in een deel gemaakt, volgens de originele tekening. In 2 stukken was waarsch. beter geweest.

Bedankt iig. Ik ga beginnen met warm water, lukt dat niet dan snijd ik misschien wel een deel van het depron los, buig het, en lijm het weer vast.

Freek

iedereen een gelukkig en gezond 2011 gewenst!

Vandaag lekker gerelaxed en ook even kunnen prutsen. Kleine update: heb het kielvlak, stabilo en motorspant ingelijmd. Vleugel maar even met rust gelaten. Ook zit de hoogteroerservo erin.

Foto's zeggen meer:

Beetje lijmen:
full

Hoogteroerservo:
full

Motorspant erin gelijmd:
full

Motorspant bestaat uit een sandwich van 3 mm depron en 2 keer 2 mm berkentriplex. Lekker stevig :cool:.

Morgen misschien nog wat doen.

Freek

Thx! Ik doe niet zozeer mijn best om er iets moois van te maken, maar om het vliegtuig dan maar in elkaar te gooien is ook weer zo wat ;).

Weer een stapje verder. Onderstel eronder gelijmd. Kom erachter dat het geen toespoor heeft maar de wielen licht naar buiten lopen. Zou dat een probleem zijn? Denk dat ik toch probeer toespoor te realiseren.

Verder een foutje gemaakt met het richtingsroer, buisje voor de servostang te laag ingelijmd, waardoor het richtingsroer een halve cm te laag komt te hangen. Ziet er een beetje slordig uit. Voorlopig doe ik daar niets aan, richtingsroer is niet enorm belangrijk.

Apparatuur is ingebouwd. Dat wordt toch weer snel een rommeltje :(.

full

Het hoogteroer, richtingroer en gas zijn geprogrammeerd in de zender. Ik heb ook even het motortje uitgeprobeerd, wat heeft die een power zeg. Het vliegtuigje, of beter gezegd de romp, vloog bijna uit mijn handen. Toch een beetje overkill denk ik :mrgreen:. Ik zit eraan te denken om op termijn zo'n motortje te kopen die Olaf suggereerde voor dit vliegtuigje, en deze motor mee te nemen naar een wat sneller model.

Weet iemand misschien hoe vol accus's normaalgesproken eigenlijk zijn bij levering? Ik wil ze niet meteen in de soep draaien. Heb overigens nog geen multimeter om het voltage te meten, zal er toch eens een aanschaffen.

Zoals alles nu is ingebouwd zit het zwaartepunt op 33% van de koorde van de vleugel, de accu kan nog wat naar voren. Denk dat ik de eerste vlucht het zwaartepunt 0,5-1cm naar voren verplaats (dit komt ongeveer overeen met ZP op 30,5%-28% van de koorde). BTW, de ontwerper moest 120 gr in de neus toevoegen om het zwaartepunt goed te krijgen. De romp weegt nu all in 398 gram, dat is inclusief een accu (1300 mah, 3P) van 102 gram.

Romp is nu bijna af, alleen de afdekking aan boven en onderkant moet er op/in worden gelijmd. Verder de vleugel afmaken en wachten op een voeding voor de oplader.

Freek

Depron lijmen en buigen

Hout heeft een nerf. Het buigt/ breekt evenwijdig aan de nerf makkelijker dan dwars op de nerf
Papier heeft een looprichting. Het vouwt/ buigt evenwijdig aan de looprichting makkelijker/ beter/ mooier. De looprichting komt door het fabricageproces maar is niet te zien. Alleen door proberen/ voelen kom je daar achter.

Depron heeft óók een soort looprichting. Buigen/ vouwen dus evenwijdig aan de looprichting. Deze is echter ook niet te zien. Gewoon proberen in welke richting de plaat het makkelijkste buigt/ vouwt. Het is goed te voelen. Bij het materiaal voor de vleugeldekking kan de looprichting van de Depron plaat dus het beste evenwijdig aan de vleugel genomen worden. Dat heeft dan ook meteen het voordeel dat de vleugel minder snel buigt in de richting waar het -niet- moet. Ook bij andere vliegtuigonderdelen kun je hier rekening mee houden.

In andere draadjes is het lijmen van Depron al vaker aan de orde geweest. Daar haalde ik ook de informatie over de hobbylijm van de Action.
De lijm heet Cre-Ation en zit in een flacon van 100 ml met een rode doseerdop. De prijs is 85 cent.
Lijmen: beide zijden dun insmeren, twee minuten wachten en op elkaar plakken. Zit meteen vast (zoals bij de bekende Bison Kit)
Is echter wél Depron-veilig.

Laatst bewerkt:
@ Thieu : Thx, duidelijk wat betreft de nerfrichting. Maar als je bv depron hebt van 120 * 80 en je wilt een vleugel van 120 maken, maak je die dan uit 2 delen om de nerfrichting goed te krijgen? Of neem je die dan voor lief en maak je de vleugel uit een stuk?

Goede tip wat betreft de lijm. Voor de prijs hoef je het niet te laten 8).

Een probleem is voor de helft opgelost:

full

Ben er wel blij mee. Ik heb het voorste stuk van de bovenkant losgesneden van de vleugel, en weer in 2 stukken gesneden. Daarna proberen te buigen met kokend water. Kokend water bleek te heet om mee te werken, mwah, had ik kunnen weten ;). Toen maar de aanrecht truc van Olaf geprobeerd, et voila. Ging best goed. Vervolgens weer teruggelijmd (nog wel met epoxy). Het andere deel volgt hopelijk snel.

Freek

Maar als je bv depron hebt van 120 * 80 en je wilt een vleugel van 120 maken, maak je die dan uit 2 delen om de nerfrichting goed te krijgen? Of neem je die dan voor lief en maak je de vleugel uit een stuk?
Je hebt dus al vastgesteld dat de looprichting van het Depron evenwijdig aan de korte zijde loopt?

Deze vraag is niet zomaar te beantwoorden en hangt helemaal af van waar jouw prioriteiten liggen. Even de twee uitersten, wil je een 'perfect' vleugelprofiel of wil je een simpel kistje om wat te raggen.

Zoals ik het het zie gebruik jij Depron zoals de klassieke houtbouwers het balsahout gebruiken. En die kijken óók naar de houtnerf als ze bezig zijn op plaatsen waar dat er toe doet. En bij de grotere vleugellengtes wordt deze ook vaak in twee delen gebouwd (al is het alleen maar om ze makkelijker te kunnen vervoeren).
Ik zou zeggen, kijk daar eens hoe ze dat doen.

Laatst bewerkt:
De depron vleugels zijn vaak zo klein dat in 2en delen niet altijd nodig is in mijn optiek. Ik denk iig wel dat de vleugel in 2 delen opbouwen zoals Olaf ook heeft gedaan de sterkte en stijfheid weinig zal schaden, dus toch maar de nerfrichting bepalend laten zijn.

BTW: dit kistje is bedoeld om mee te spelen, proberen en leren. Omdat ie een te zware motor heeft kan het zo maar een rag kistje worden 8)

Kleine update weer. 2e helft van de vleugel is ook ingedekt:

full

Kwestie van veel tape en gewichten gebruiken om te fixeren. Met UHUpor zou het zeker sneller gaan. Nadeel lijkt me wel dat het meteen vast zit, kans om fouten te herstellen is er niet, en die heb ik nog wel eens nodig ;).

Verder vleugeltips er tegen aan gelijmd en de vleugel geschuurd. Verder nog wat kleine klusjes met het volgende tussenresultaat:

full

De stukjes hout op de vleugel zijn drogend balsa ter bescherming tegen de elastieken. Ben er wel tevreden mee. Het is niet allemaal superstrak, maar schiet nu wel op. Over elastieken gesproken, welke gebruiken jullie meestal en waar kun je die krijgen? Ik heb gezocht en vind wel wat adresjes voor postelastieken, maar die kun je meteen per kilo kopen, lijkt me wat over dreven ;).

Dat was em weer,

Freek

Een kilo kun je goed gebruiken hoor, een elastiekje schiet wel eens los ;)
:thumbsup: mooi vliegertje freekt ! Strak gebouwd en een goede oplossing van die balsa versteviging ;)

MvG,

Lindert

Thanks! Ik vrees wel dat het voorlopig weer de laatste update is. Volgende week zit ik weer voor mijn werk in het buitenland, naar alle waarschijnlijkheid plak ik er dan ook nog een weekje vakantie aan vast.

Ergens in februari de maiden zou erg mooi zijn. En dan maar hopen dat ik hem heel hou.

Freek

Back