Depron trainer van tekening

Private Depron Trainer

Hey mannen,

Ik heb er ook eentje gebouwd. En Private Trainer Depron 6mm.

img_8322.jpg

img_8329.jpg

img_8338.jpg

img_8336.jpg

img_8326.jpg

img_8327.jpg

Ik heb hier voor de liefhebber nog een trainer 1600 gefreest uit 6 mm depron.

Zal door de 6 mm nog wel een paar aanpassingen nodig zijn omdat hij anders uit 3mm ply word gefreest.

Ik kom er zelf niet aan toe hem te bouwen.

Mag voor onkostenprijs worden gehaalt van 20 €

Bestaat uit 2 platen 6 mm depron . versturen werkt dus niet.

Mvg Johan

Ps; hier geplaatst omdat hier de depron bouwers zijn.

Jippiieee, er is gevlogen!!

He he, eindelijk kwam het er vandaag van, heerlijk weer, niet te veel wind, kleine 3 volgens de Bilt.

Ik heb 2 vluchten gemaakt van ongeveer 6 minuten omdat ik bang was de accu's te veel te belasten. Zal ze weer opladen en checken hoe leeg ze waren.

Bij het taxien merkte ik dat hij dit keer niet de neiging had naar rechts te willen. Ik heb overigens niets gedaan om het naar rechts trekken te fixen. Even met de neus in de wind gezet en toen moest het er maar van komen. Het bewijs:

Voorbereiding:
full

De start:
full

Het vlieg:
full

Fly by:
full

Inzet voor landing:
full

Lol en opluchting achteraf:
full

Zo zie je maar dat je met simmen erg veel kan leren. Ik heb eigenlijk hiervoor alleen maar een keer heel kort een keer met een Minium gevlogen, that's all. Landingen gingen vrij goed, geen schade, wel een keer een hupje. Bij een start niet goed in de wind gestart zodat ie bijna tegen een lantaarnpaal waaide ;).

Instellingen voor uitslagen roeren zijn vrij goed. Beetje geschat adhv de charter en dan maal 2/3. Hij is wel vrij gevoelig op het hoogteroer, denk dat ik die uitslagen wat ga beperken. Motor is prima, echt niet te sterk. Wel kan hij hier wat downtrust gebruiken, bij vol gas moet ik continue down geven. ten slotte merkte ik dat de accu toch de neiging heeft te schuiven, die moet wat beter worden vastgezet. CG zit prima volgens mij. Vliegt zeer voorspelbaar, zelfs voor mij, wel merk je dat het een licht dingetje is, waait wel heen en weer met een vlaagje.

Al met al kleine aanpassingen, zeeer geslaagde vliegdag! Ben erg blij:yes:

O ja, heb ook nog wat filmpjes, weet alleen niet hoe ik die moet plaatsen.

Freek

Laatst bewerkt door een moderator:
Merci! Good point. Ik zou ook nog de instelhoek van de vleugel kunnen verkleinen denk ik. Het zwaartepunt zit nu al wel ruim onder de 33% van de koorde, denk dat ik die even met rust laat.

Ik weet niet goed welke van deze 3 maatregelen welk effect heeft en in welke situatie dus precies ingezet moet worden. Op zich kan ik natuurlijk wel beredeneren met krachtenschema's wat de effecten zijn.

Denk dat ik toch maar ga beginnen met experimenteren met de domping. Is het makkelijkst :rolleyes:.

Freek

gefeliciteerd!!!
mooi dat hij goed vliegt nu hem ook heel houden he ;)
het lastige aan depron kistjes is dat ze meestal niet erg lang leven en je ze opnieuw kan bouwen als ze crashen :(

Thanks! Ik hoop er een jaar mee te kunnen vliegen. Ben benieuwd of ik dat haal. Daarna mag de setup wel weer ergens anders op. Een wat sneller model of zo.

Freek

haha! dat wilde ik ook met mijn zagi alleen moet ik nu eerst mn brevet halen van de instructeurs ;)
met verticale duikvlucht kan een zagi een best mooi geluid maken!
als je er een 1800 kv motor op hebt kun je hem ook heel goed vliegen op een cam speed 6x6 3s als je hem op een sneller model wilt zetten
moet je alleen niet doen op dit model eerder op een f22 of polaris

Zit een 1130 kv motortje op. Niet echt een snelheidsmonster. We zullen zien wat ermee kan.

Vandaag nog 2 vluchtjes gedaan. Eerste ging prima, vrij voorspelbaar. Ik begin echt vertrouwen te krijgen met dit vliegtuigje, vliegt makkelijk, hoewel hij soms wat hakerig is, en ook weer opeens sneller. Maar dat mag geen probleem zijn, het is natuurlijk een klein licht dingetje dat met alle vlaagjes mee waait. Corrigeren gaat makkelijk. Start en landing volgens het boekje (mijn boekje :mrgreen:).

2e vlucht eindigde helaas in een crash :(. Na de eerste prima vlucht werd ik wat overmoedig :rolleyes:. Beetje dom zou Maxima zeggen. Ik wilde eens wat anders doen dan rondjes vliegen. Dus 2 keer een looping, ging uitstekend, en daarna een poging tot inverted flight. Grote fout was dat ik het veel te laag probeerde. De down had niet genoeg power om de neus omhoog te krijgen dus moest ik weer rollen, daar was geen ruimte voor.

Resultaat: een verbogen onderstel, een afgebroken onderstel, een barst in de vleugel (precies in het midden aan de bovenkant van voor naar achter) en een afgekloven propellor. Vliegtuigje is verder wonderwel heel gebleven.

De reparaties zijn prima uit te voeren vermoed ik. Hoop dat de motor geen al te grote tik heeft gehad.

Eigenlijk doet deze trainer precies wat ik ervan had verwacht: very low budget rolroer trainer bieden om mee te prutsen, zowel op gebied van afstellen van het vliegtuig als het leren vliegen.

Freek

ok dat is echt jammer :(
ik heb vandaag ook gevlogen en een rol geprobeerd maar die eindigde de eerste keer wel bijna in een crash ik kon hem nog net op tijd omhoog trekken!
ik zat gelukkig op een wat grotere hoogte ;)

maar over de trainer:
zit er zand in de motor omdat dat niet echt goed is voor je motor
en heb je de tandjes van je servo's ook na gekeken dikke kans dat daar een paar tandjes van zijn gestript.
ik weet niet op welk manier je crashte daar licht het ook aan of ze wel of ze geen klap hebben gehad.

succes met de wederopbouw!
en wel foto's van het begin en eindresultaat maken he ;)

All right dan, voor de ramptoeristen ;):

Afgebroken landingsgestel en prop:
full

Barst in vleugel:
full

Kwestie van lijmen lijkt me zo. Langzamerhand begint ie al wat af te takelen, of ik het eind van het seizoen red weet ik niet, ha ha, maakt niet uit.

Ga de bovenkant ook wat slopen om er weer beter bij te kunnen. Er komt een andere ontvanger in, een el cheapo van HK. De oorspronkelijke Futaba gaat in de Charter. Verder moet de domping nog worden gerealiseerd.

Gaat ie al met al niet mooier van worden. Om de een of andere reden vind ik dat niet erg :rolleyes:.

Freek

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor je landings gestel moet 2 plaatjes Gammaply van 30 x 200 in de romp aan de zijkanten lijmen.

Met een uitsparing waar je plankje ply van het gestel weer in gelijmt word

Zo verdeel je de krachten over een groter romp deel en valt hij er niet uit bij de eerst beste landing.

Je verenstaal moet verbuigen als het te hard gaat . :D

Mvg Johan

Voor je landings gestel moet 2 plaatjes Gammaply van 30 x 200 in de romp aan de zijkanten lijmen.

Met een uitsparing waar je plankje ply van het gestel weer in gelijmt word

Zo verdeel je de krachten over een groter romp deel en valt hij er niet uit bij de eerst beste landing.

Je verenstaal moet verbuigen als het te hard gaat . :D

Mvg Johan

kleine update: alles is er gewoon terug in gelijmd, maar nog bedankt voor de tip. Ik denk dat mijn constructie bij redelijk normale landingen gewoon voldoende is. Bij uitzonderlijk slechte landing werkt het als een soort kreukelzone. Crash was behoorlijk, toch valt de schade aan de romp erg mee. mocht het zo niet werken probeer ik jouw methode eens.

Verder nog wat domping ingebouwd om de lift te beteugelen en het hoogteroer wat in uitslag beperkt, daar reageerde hij nogal gevoelig op.

Vanavond de remaiden ;).

Freek

Gisteren 4 vluchtjes gemaakt, ging prima. De uitslagen van rolroeren en hoogteroer bleken nog steeds veel te groot. Tussen de vluchten door heb ik die software-matig verkleind, maar ga dat nu achteraf alsnog hardware-matig doen door de servostangen in een ander gaatje te prikken.

Na de aanpassingen in de uitslagen vloog hij overigens behoorlijk goed. Ik kreeg ook nog als tip om de instelhoek iets te verkleinen, ga ik ook doen.

Verder heb ik een balsa balkje in de romp gelijmd aan de achterkant van de vleugel om de vleugel te fixeren. Door de eerdere (ruwe) landingen was het depron van zowel vleugel als romp afgeraffeld, en was ik bang dat ik de vleugel niet meer netjes dwars op de romp zou kunnen fixeren.

Langzamerhand begint hij af te raken en kan ik er lekker mee vliegen. Ik zal alleen nog updaten als ik hem misschien een kleur heb gegeven, weet nog niet zeker of ik dat zal doen.

Tot een volgend draadje,

Freek

Kleine update toch weer.

Gisteren weer mee gevlogen met aangepaste uitslagen. Stuk beter, alleen moet ik nog steeds te veel down geven ondanks de domping. Meer domping dus of de instelhoek van de vleugel aanpassen. Ik heb met karton van een kauwgom pakje de vleugel provisorisch ongeveer 3 mm opgehoogd. Hij vloog meteen een stuk beter weer. Nu nog even deze aanpassing netjes doorvoeren. We komen er wel!

Ten slotte nog een raar gevalletje. De elektromotor sloeg steeds af, bij gebruik van de 2e accu. De regelaar voelde erg warm aan, te warm naar mijn idee. Na navraag bij de aanwezige clubgenoten kunnen 2 zaken de oorzaak zijn: de regelaar. Ondanks dat hij erg warm was zou hij op zich ruim voldoende moeten zijn. 15A motor, 25A regelaar. Daarnaast zou een cel in de accu niet goed op spanning kunnen zijn, waardoor de spanning te snel onder de minimale waarde zakt.

Ik heb een balancer in min oplader zitten, alleen nooit gebruikt. Ga dat maar eens doen. Verder ga ik zo'n apparaatje kopen om de accu's per cel door te kunnen meten. Houd ik nog steeds problemen dan komt er een andere regelaar in.

Freek

Meer domping dus of de instelhoek van de vleugel aanpassen.
- De instelhoek ligt vast in de tekening
- domping moet je weer aan het schroeven
Of tóch het zwaartepunt nog ietsje naar voren :-)
Heel simpel te proberen door er provisorisch met plakband even een (klein) stukje lood op de neus te plakken.

Hi Thieu,

De instelhoek ligt idd vast op de tekening, maar de tekening is ook door een experimenterende doe-het-zelver gemaakt. Ik neem alles wat erop staat dus niet te serieus :rolleyes:. Ook vind ik het wel leuk te prutsen met verschillende invloedsfactoren om te kijken wat de effecten zijn.

Daarnaast ligt het zwaartepunt al op 29% van de LE dus dat lijkt me voor nu voldoende. En natuurlijk is de domping aanpassen idd wel weer een beetje een gedoe, dus dan maar de instelhoek. De motor is ook wat fors tov het gewicht van het toestel, en dan is het aanpassen van de instelhoek een beproefd recept.

Freek

Back