depron variable-sweep wing jet

Luppie

verslagschrijvers
De inspiratiebron voor dit projectje is een plaatje dat ik ergens tegen kwam.

14FSfighterpreview_zps9c3f932c.jpg

Setup is een turnigy 2836 2350kv met ongeveer 480W vermogen op 4S. Twee servo's voor de staart en rolroeren.

Natuurlijk word hij wel anders als het plaatje maar het idee van een vleugel die naar achteren kan klappen vond ik wel een leuke uitdaging. Natuurlijk weet je dat van tevoren dat dit zwaar, kwetsbaar en onbetrouwbaar gaat worden maar dat is natuurlijk geen reden om het toch te proberen 8-)

Eerst maar eens een kleine schets gemaakt en die schets heb ik uitvergroot naar het gewenste formaat. Even de motor en accu er op voor schaalcontrole.

IMG_3430_zpse5c29690.jpg

IMG_3437_zpsa41f9a46.jpg

IMG_3441_zpsd3b84937.jpg

En dan kom je al snel op het probleem van het zwaartepunt... :shock: Ik heb de maximale vleugel uitslagen door een CG calculator gedaan maar ik kom elke keer heel dicht op het zelfde punt uit. Dit zou kunnen betekenen dat het zwaartepunt niet verschoven hoeft te worden bij het veranderen van de vleugel??? Ik ga er maar van uit dat het zwaartepunt naar achteren moet wanneer de vleugel naar achteren is.

Hier een zwaartepunt controle voor de bouw.

IMG_3443_zps5de4eb89.jpg

De constructie voor de vleugel heb ik al bouwend verzonnen maar eerst op papier wat geprobeerd.

IMG_3445_zpse3f31e0a.jpg

in schuim krijg je dan dit.

IMG_3447_zps2d61d411.jpg

Hier 1 van de 2 plaatjes waartussen de vleugel moet gaan draaien. Deze is groot want hij moet sterk zijn om de krachten van de vleugel te houden.

IMG_3446_zps20dd7595.jpg

De servo die de vleugel gaat bedienen is een goedkope maar sterke HK standaard servo. Ik heb in de servo twee weerstanden aan de potmeter gesoldeerd om de uitslag te vergroten zodat de vleugel volledig uit/in klapt.

schematic_zps7299e300.png

Het resultaat is een goed werkende vleugel die veel te zwaar is.

swing wing aircraft design - YouTube

Het is toch best een lastig vliegtuig weer ondanks mijn voornemen het niet te moeilijk te maken. De vleugel heeft rolroeren gekregen doordat ik een extra stukje er aan heb gemaakt zodat het oppervlak toch iets groter word. Ik heb de servo's expres een heel stuk aan het einde van de vleugel geplaatst want nu zorgt het gewicht van de servo en vleugel er voor dat het zwaartepunt automatisch naar achteren verplaatst wanneer de vleugel naar achteren gaat :ugeek: Uit de eerste test blijkt dat het zwaartepunt bijna 4 cm verschuift naar achteren.

Doordat er al genoeg moeite in de vleugel is gegaan wil ik de romp simpel houden. Ik heb dus van mijn tekening een plaat gesneden en aan de onderkant een opstaande rand geplakt waar de bodem straks op komt. links zie je de staart al liggen.

IMG_3461_zpsa0de2122.jpg

Hier een foto van de bovenkant met staart alleen is hij wel erg kaal zo.

IMG_3462_zpsaa88ddd5.jpg

Het bouwen van een vliegtuig bestaat uit dilemma's en compromissen want wat doe je aan een kale bovenkant? Daar moet een soort van nutteloze cockpit op komen die er alleen zit voor de looks. Natuurlijk moet het er ook een beetje mooi uit zien dus komt er een enorme windvanger op die ook dient als acculuik. Dit is eigenlijk een gedraaide cockpit van een duplex delta.

IMG_3465_zps3d2bc4b8.jpg

Ik heb de servo's 2x HXT500 voor het hoogteroer gemonteerd en het stabilo zit nu ook vast. De motor en regelaar zijn gemonteerd. De accu heeft een systeem gekregen dat je links op de foto kan zien. Het zijn drie rondjes klitteband die via een stangetje naar de servo van de vleugel gaan waardoor de accu naar achteren gaat wanneer de vleugel naar achteren gaat. De accu beweegt ongeveer 1,5 cm om zo het zwaartepunt te kunnen beïnvloeden.

IMG_3478_zpsffe48d60.jpg

hierna heb ik de onderkant er op geplakt. In de onderkant zit extra balsa voor sterkte in de neus en staart. Ook geeft het iets hards waar de accu op kan glijden. Verder blijft hij zoals hij is dus het ziet er wat technisch uit met die kabeltjes enzo :roll:

IMG_3488_zps4f086095.jpg

Het hele vliegtuig is in vorm gesneden en geschuurd dus de neus is wat ronder en alles ziet er wat netter uit.

IMG_3484_zps2d78dfa9.jpg

IMG_3485_zps9d05f8ee.jpg

Hij is heul zwaar met 678 gram vliegklaar maar nog zonder een kleurtje.

IMG_3483_zps32c6a875.jpg

Ik zal nog even berekenen wat zijn minimale vliegsnelheid is maar ik denk dat dit erg hard is. Van een eerste vlucht ga ik dan ook maar niet te veel verwachten :|

Hij is nu klaar voor een eerste vlucht. Hij heeft power genoeg met meer dan 1100 gram stuwkracht. De motor is wel overbelast dus ik kan niet te lang gassen maar ik denk dat wanneer hij vliegt hij wel snelheid heeft.

Hier de laatste foto's na een likje verf.

IMG_3496_zps10f13304.jpg

IMG_3497_zps4f7389fb.jpg

en een kort filmpje van alle stuurmogelijkheden. Hier zie je de testaccu ook heen en weer gaan met de vleugel

Swing wing depron jet. - YouTube

Ontzettend leuk! Gewoon omdat het "zou moeten kunnen" :D
Ziet er technisch al erg goed en doordacht uit.
Ben heel erg benieuwd hoe (of :rolleyes: ) het Vliegt.

Fantastisch! Dit is modelbouwexperimeteren! :worship:

Heel fraai ook dat je het ZW-punt automatisch aanpast aan de gewijzigde pijlstelling. Ik vraag me wel af of het genoeg is ...
Is de vleugelverstelling sterk genoeg? Functioneert het ook tijdens de vlucht (als je de vleugels belast)?
Ik ben benieuwd naar een vliegfilmpje!

Dirk

Het zwaartepunt met die pijlstelling is wat lastig in een CG calculator te berekenen maar grofweg kreeg ik telkens op één of twee cm na het zelfde CG punt. Dus het lijkt dan in of uitgeklapt het zwaartepunt bijna op de zelfde plek blijft. Met de pijlstelling neem je een groot deel van de romp mee in de berekening dus dan kan de oorzaak zijn.

En de servo heeft best moeite met de vleugel dus terug naar voren klappen kan best een probleem zijn in vlucht. Dat was ook lastig in te schatten bij de start van de bouw want het is erg afhankelijk van hoeveel wrijving er is.

Luppie, ik vind het er fantastisch uitzien! Het uitdenken en uitvoeren van een vliegtuig bouwen is al superleuk, nu nog een geslaagde vlucht dat zou geweldig zijn!

Gaaf dit ! Depron blijft leuk spul. Ik ben heel benieuwd hoe het vliegt. Maar alleen al het idee, gewoon omdat het kan. Leuk !

Vanavond heb ik de eerste vlucht geprobeerd en het ging eigenlijk zoals verwacht maar niet zoals gehoopt. Het ging dus niet goed want hij crashte direct en onbestuurbaar bij de start.

Misschien dat jullie kunnen vertellen wat er mis ging zelf denk ik aan een combinatie van een te lage snelheid dus geen controle en het zwaartepunt te ver naar achteren.

Bij de start viel hij direct weg over een vleugel dus ik stuurde tegen. Toen hij meskant bereikt had leek hij te reageren op "rol links" door een vreemde halve cirkel naar rechts te draaien met de neus de grond in.

depron variable sweep wing crash - YouTube

m1_zps8e4221b8.jpg

m2_zps06c38275.jpg

m4_zpsae42489d.jpg

m5_zps3736f7f6.jpg

m6_zps46931184.jpg

De schade valt mee want alleen de neus is er af dus ik hoop het euvel voor de volgende poging toch te verhelpen. Ik zit te denken een een haak voor een elastiek-start dan heb je de eerste meters recht en er is snelheid.

Ik had de neus gerepareerd en weer nestjes rood geschilderd en een starthaak gemonteerd voor de bungee dus het was tijd voor poging nummer twee.

De start met de bungee start was een groot succes wat ik vaker ga toepassen in jets. Na de start was het sturen onmogelijk want ik had volle uitslagen en met combi het richtingsroer gemixed omdat ik zeker zou zijn van controle. Dus toen snel combi uit en dualrate aan op 50% en toen ging het een beetje.

Redelijk gas er op houden voor controle maar hij wou graag duiken en het hoogteroer reageerde als een malle dus het vloog als een natte dweil. Het zwaartepunt had ik op de oude plek moeten houden ipv helemaal voorin zoals ik het nu had.

toen was het tijd om de vleugel te veranderen. Eerst ongeveer 50% en een beetje gas terug om te zien hoe het reageerde... gas terug was fout want ik verloor controle en hij viel als een baksteen en ipv van weer vol gas te geven deed ik instinctief gas dicht dus toen was het einde verhaal.

De vleugel boog al gevaarlijk in de eerste bochten dus dat zou een zwak punt zijn geweest. De volgende keer moet hij iets groter maar verder leek hij best vliegwaardig. Er is een filmpje gemaakt dus misschien komt die later nog.

De vleugel is gebroken, staart er af, twee servo's stuk en weer de neus kapot dus hij word gerecycled.

hier de laatste foto.
laatstefoto_zps08508f3d.jpg

Erg leuk om te zien dat er een enthousiasteling zich hieraan wil wagen. Ik vraag me alleen af of je met deze configuratie (setup) datgene bewerkstelligt dat je beoogt. Je wilt immers voordeel halen uit het wijzigen van de 'wingarea' gecombineerd met wijzigen pijlstelling. In dit geval heb je naar mijn bescheiden mening vastgesteld dat een jet met hoge vleugelbelasting moeilijk in de lucht te krijgen/ houden is.

Volgens mij heeft Delft ooit een gierzwaluw met sweptback-wing gebouwd. Ik denk dat je het licht(-gewicht) moet houden, met het airframe zelf is niets/ weinig mis. Dat is zelfs erg mooi, zeker met de depron tandwielen, wat een geweldige vinding is.

Back