Luppie
verslagschrijvers
De inspiratiebron voor dit projectje is een plaatje dat ik ergens tegen kwam.
Setup is een turnigy 2836 2350kv met ongeveer 480W vermogen op 4S. Twee servo's voor de staart en rolroeren.
Natuurlijk word hij wel anders als het plaatje maar het idee van een vleugel die naar achteren kan klappen vond ik wel een leuke uitdaging. Natuurlijk weet je dat van tevoren dat dit zwaar, kwetsbaar en onbetrouwbaar gaat worden maar dat is natuurlijk geen reden om het toch te proberen
Eerst maar eens een kleine schets gemaakt en die schets heb ik uitvergroot naar het gewenste formaat. Even de motor en accu er op voor schaalcontrole.
En dan kom je al snel op het probleem van het zwaartepunt... :shock: Ik heb de maximale vleugel uitslagen door een CG calculator gedaan maar ik kom elke keer heel dicht op het zelfde punt uit. Dit zou kunnen betekenen dat het zwaartepunt niet verschoven hoeft te worden bij het veranderen van de vleugel??? Ik ga er maar van uit dat het zwaartepunt naar achteren moet wanneer de vleugel naar achteren is.
Hier een zwaartepunt controle voor de bouw.
De constructie voor de vleugel heb ik al bouwend verzonnen maar eerst op papier wat geprobeerd.
in schuim krijg je dan dit.
Hier 1 van de 2 plaatjes waartussen de vleugel moet gaan draaien. Deze is groot want hij moet sterk zijn om de krachten van de vleugel te houden.
De servo die de vleugel gaat bedienen is een goedkope maar sterke HK standaard servo. Ik heb in de servo twee weerstanden aan de potmeter gesoldeerd om de uitslag te vergroten zodat de vleugel volledig uit/in klapt.
Het resultaat is een goed werkende vleugel die veel te zwaar is.
swing wing aircraft design - YouTube

Setup is een turnigy 2836 2350kv met ongeveer 480W vermogen op 4S. Twee servo's voor de staart en rolroeren.
Natuurlijk word hij wel anders als het plaatje maar het idee van een vleugel die naar achteren kan klappen vond ik wel een leuke uitdaging. Natuurlijk weet je dat van tevoren dat dit zwaar, kwetsbaar en onbetrouwbaar gaat worden maar dat is natuurlijk geen reden om het toch te proberen

Eerst maar eens een kleine schets gemaakt en die schets heb ik uitvergroot naar het gewenste formaat. Even de motor en accu er op voor schaalcontrole.



En dan kom je al snel op het probleem van het zwaartepunt... :shock: Ik heb de maximale vleugel uitslagen door een CG calculator gedaan maar ik kom elke keer heel dicht op het zelfde punt uit. Dit zou kunnen betekenen dat het zwaartepunt niet verschoven hoeft te worden bij het veranderen van de vleugel??? Ik ga er maar van uit dat het zwaartepunt naar achteren moet wanneer de vleugel naar achteren is.
Hier een zwaartepunt controle voor de bouw.

De constructie voor de vleugel heb ik al bouwend verzonnen maar eerst op papier wat geprobeerd.

in schuim krijg je dan dit.

Hier 1 van de 2 plaatjes waartussen de vleugel moet gaan draaien. Deze is groot want hij moet sterk zijn om de krachten van de vleugel te houden.

De servo die de vleugel gaat bedienen is een goedkope maar sterke HK standaard servo. Ik heb in de servo twee weerstanden aan de potmeter gesoldeerd om de uitslag te vergroten zodat de vleugel volledig uit/in klapt.

Het resultaat is een goed werkende vleugel die veel te zwaar is.
swing wing aircraft design - YouTube