Depron verven- II

Thieu

Vriend van modelbouwforum.nl
Hallo,

Ik ben al een tijdje aan het rondkijken hoe je Depron kunt verven. Onder andere het draadje 'Depron verven' bekeken en overal wordt Acrylverf aangeraden. Hierbij worden diverse mensen vervolgens toch in de luren gelegd bijvoorbeeld door de drijfgassen in een spuitbus met Acrylverf.

Toch kijken die hele goedkope potjes met allerlei kleuren alcyd-verf bij de bouwmarkt me steeds weer aan en ik wilde toch weten of je daarmee Depron kunt verven. En wat is er simpeler als een restje Depron met wat kliekjes gewone huis tuin en keukenverf testen.
Over de kleur heb ik het dus niet, da's voor deze test niet interessant

Getest:
Ruwa Jachtlak kleurloos
- Geen aantasting te merken.

Gamma hoogglans briliant

Couleur Locale (bij de Gamma)

Sikkens Rubbol eps

Gamma zijdeglans satiné

Verder ook nog pure terpentine op de Depron gedruppeld
(ongetwijfeld zou dat met thinner wel anders zijn :-)

Mijn (voorlopige) conclusie: Met gewone alcydlak kun je Depron verven. Eventueel te verdunnen met terpentine.
Hoe de verf zich houdt bij buigen en afwrijven hoor je morgen :-)

Ook nog wat Acryllak geprobeerd.
Dat was Ceta Bever Vloerbeits (wilde ik gebruiken voor de onderkant van mijn Puddle Twin)
Gaat prima, echter ik raakte een stukje Depron waar terpentine op was terecht gekomen en dat begon daar meteen te parelen. Verder ook geprobeerd met tissue te werken, maar de tissue begon meteen te rimpelen. Waarschijnlijk omdat de tissue water opnam.

De Depron waarmee ik het heb getest komt bij de Hobby-In (Waalwijk) vandaan.

<edit> Ook nog een restje autolak geprobeerd en (zoals ik verwachtte) werd de Depron meteen aangetast.

Laatst bewerkt:
Vanavond de lak getest op buigen en afwrijven.

Alleen de Gamma hoogglans briliant was nog niet goed droog en kon er (met wat moeite) afgewreven worden. Eigenlijk logisch omdat lak meestal méér dan een etmaal nodig heeft om goed de drogen/ harden.

Alle andere verfsoorten zaten er goed op en kreeg ik zo niet beschadigd.

Het buigen ging ook goed. Ik boog het Depron waarschijnlijk veel meer dan het ooit bij een normale vlucht gebogen zou worden en het bleef goed zitten.
Bij het sterk 'naar binnen' buigen ging de Depron rimpelen en de lak rimpelde gewoon mee. Nadat het materiaal weer vlak was, was er niets aan de lak te zien.
De lak is natuurlijk nog steeds erg vers en ik kan me voorstellen dat na een hele tijd uitharden het wat minder tegen (sterk) buigen kan.

Vooralsnog lijkt het me prima mogelijk om Depron met gewone Alcydverf te 'kleuren'. Indien heel dun opgebracht (rollertje) zal het ook goed tegen buigen kunnen.

Depron Puddle Twin XL

Zoals eerder gepost heb ik gewone verf/ lak getest op Depron.
In aansluiting daarop heb ik mijn Puddle Twin XL er mee geverfd.

Ik heb een paar potjes Gamma-verf gekocht (Hoogglans Brillant). Ze hebben kleine 250 ml blikjes in het assortiment met mooie felle kleuren.
De verf was geen enkel probleem. Houdt prima en tast het Depron niet aan.
Nogmaals, NIET met thinner gaan verdunnen want dan gaat het fout.
Met gewone terpentine verdunnen dus.

Wat wel lastig is is dat het Depron na schuren behoorlijk ruw wordt omdat de buitenste celletjes open gaan staan. Ook als ik een paar delen met schilderstape had gefixeerd na het lijmen bleek bij het lostrekken van de tape dat de buitenste cellen van het Depron kapot waren waardoor dat een heel ruw uiterlijk geeft met grote verschillen in glans. je kon precies zien waar de tape had gezeten.

Verder is het schuurstof ontzettend statisch zodat je heel veel last van stof blijft houden bij het lakken. Ook is een verkeerde schuurbeweging al voldoende om een diepe 'voor' in het Depron te trekken of andere beschadigingen te veroorzaken. Vele malen erger nog als Balsa.

Ik heb deze rollertjes gebruikt (hier staan ze ook) en ben er matig enthousiast over. Ze zijn in vergelijking met de foamrollertjes erg hard. Groot voordeel is dat ze zelf erg weinig verf opnemen en makkelijk zijn schoon te maken.

Foto's:
puddletwin1.jpg

puddletwin2.jpg

Gr, Thieu

beste thieu,
Ik ben nu 2 jaar bezig met de puddeltwin en ik ben hem sinds dit weekend aan het schilderen. Ik heb ook gekeken naar de gamma lak alleen zag ik nergens staan of de verf nou wel of niet op waterbasis was, ik heb daarom het risico niet genomen en heb histor verf gekocht die bij de karwei in de aanbieding was voor 18 euro (750 ml).

groetjes roel

...alleen zag ik nergens staan of de verf nou wel of niet op waterbasis was...
Mmm... Dit hele draadje gaat er nu juist over dat Depron met gewone verf gelakt kan worden en je helemaal geen verf op waterbasis nodig hebt :rolleyes:. ;-)
Je moet alleen geen agressieve oplosmiddelen gebruiken om de verf te verdunnen. Terpentine is voor Depron niet agressief en werkt prima!

Laatst bewerkt:
Alkyd - Acryl

Kleine aanvulling:

Ik heb gemerkt dat er een misverstand kan ontstaan door de naam die ik gebruik voor verf op terpentinebasis. Ik schrijf het hierboven foutief (alcyd) maar het moet alkyd zijn.

Dus:
Verf op terpentinebasis: Alkydverf
Verf op waterbasis: Acrylverf

En verf op terpentinebasis (alkyd) kun je dus prima op Depron gebruiken. :-)
Alleen verdunnen met terpentine, en NIET met thinner!

Laatst bewerkt:
Ik zie jouw reactie nu pas :-)

Behalve met af en toe een spuitbus heb ik nog nooit (serieus) verf gespoten.
Maar, de lakken waar ik het hier over heb zijn de gewone huis-tuin- en keukenverven (op alkyd-basis) die je normaal gesproken met terpentine (of wasbenzine) moet kunnen verdunnen en spuiten.
Ik vermoed (maar dat moet ik dan nog eens testen) dat wasbenzine het Depron ook niet aantast.

<Edit> Getest met wasbenzine en dit tast Depron inderdaad NIET aan. Wasbenzine kan dus voor het spuiten gebruikt worden als verdunning voor alkyd-verven (op terpentinebasis) op Depron.

Laatst bewerkt:
Back