Depron Vrije vlucht model(len)

Hey, ik ben af en toe bezig van die depron vrije vlucht modelletjes te knutselen.

Gister weer, ik had zin om gewoon een simpel vliegtuigje te maken (beetje felix zwever achtig).
ik heb het gewoon helemaal uit mn hoofd gedaan, en nieteens veel hoeven aan te passen!
wat ik wel heb aangepast is staart zo'n 3-5 cm korter (gewoon er uitgesneden en aanelkaar gelijmd)
stabilo groter (is nu wel erg groot, maar hij vliegt :P)

De romp is gemaakt uit 3x 6 mm depron tehen elkaar,
de vleugel is gemaakt uit 3 mm depron (vleugel heeft ongeveer 50 cm span)
en dan dubbelgevouwen (in profiel) , en is zo'n 7 cm breed.

daarna alles in elkaar gezet, vleugelbevestiging met 2 stukjes sateprikker en en 2 stiekjes (zit muurvast!, beter dan die bevestiging bij de felix!)
gewicht op de neus is een schroef er ingedraaid, en telkens een stiekje om de neus todat het gewicht pricies goed was.

Resultaat:
14-10-07_1013.jpg

Hij weegt net geen 30 gram, en vliegt in de huiskamer 7 meter en zakt daarin 0,5 - 1 meter bij een goeie worp.
Nu wil ik hem mischien gaan lanceren met elastiek, maar hoe maak ik dan een (stevige) haak aan mijn vliegtuig om de stiek achter te doen?

Bij interesse kan ik wel verder een bouwverslagje maken met afmetingen en uitleg met foto's!

P.s. vanochtend nog even gezocht in de vrije vluchtselectie naar depron modellen, kon wel 1 leuk draadje vinden!
Zie hier: http://modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=37056&start=0

Igor

Vanochtend nog even verder gebouwd,
hierbij ook een nieuw modelletje verzonnen.
hij is gebouwd van 2 stuken depron en een lange dikke lucifer (om bv de openhaard, ofzo aan te maken)

Daarbij geleerd dat de instelhoek van de vleugel snel invloed heeft dat ie overtrekt, de neus recht de grond in (niewe lucifer).
en uitijndelijk redelijk goed gekregen (hij is aleen moeilijk te gooien)

Foto's

14-10-07_1746.jpg

Hier heb je ze allebij, kan je ook meteen zien dat de nieuwe kleiner is.

14-10-07_1747.jpg

Vleugelprofiellen

14-10-07_1748.jpg

Voor de rest nog wat geprobeert het evenwicht goed te krijgen (is nog best moeilijk, waar ergens hoort bij zo'n ding het zwaartepunt???)

Igor

Leuk idee
Voor m'n oudste (5) ben ik al een zwevertje aan het bouwen maar voor m'n jongste (2) zoek ik nog iets wat en niet snel kapot gaat en makkelijk is te repareren. Het zal wel zoiets als jouw lucifer-zwever worden denk ik.

Zit de zwavelkop nog op de lucifer? Geeft vast een leuk effect als je een crash maakt :lol: :wink:

Hoi,
Is idd superleuk om te doen, en vooral die zwever is crash bestendig!

Die ''vliegende lucifer'' is de zwavelkop af, en heb een stukje foam op de neus gedaan met plakband, omdat er van die ijzere ringetjes om zitten voor het gewicht, en als die op ons parket land (voor het testen) krijgen we krassen en dan is mn moeder boos :P)

Daarnaast heb ik nog een soort van vogel -zwever gemaakt, aleen die moet ik nog een beetje aanpassen (nieuwe-betere staart, en de neus iets kleiner. ect..., (straks even foto's posten :D)

Ik zal straks ook wel even een tekening maken van die grotere ''zwever'' (teminste, gewoon in pain, en dan maten er bij zetten...) dan kan je het met een geodriehoek en een lineaal op depron tekenen en uitsnijden, buigen bouwen :D

Igor

Inmiddels soort van tekening gemaakt met uitleg enzo.

even voor de duidelijkheid. de vleugel is helemaal uit 1 stuk (niet dat je de onderzijde en bovenzijde los snijd, of de linker en rechter vleugel, dat zit allemaal aan 1 stuk.

Vragen of opmerkingen zijn natuurlijk welkom :)

Hier de tekeningen: http://i29.photobucket.com/albums/c293/Mrigor/Simpeletekeningdepronzwever.jpg

(sommige afmetingen zijn gewoon schatten of raden. ik heb ook zomaar wat gebouwd, en zolang aangepast dat ie het aardig doet.)

En als jullie nog leuke modellen weten, en foto's en tekeningen hebben, post ze maar ;)

Goed gedaan, hier kun je heel veel van leren. Vroeger had je bij de KNVvL een tekening met 6 kleine kamerzwevertjes van van Hattem, grotendeels gemaakt van 1mm balsa, maar balsa is nogal vochtgevoelig en dun 1mm spul trekt stnel krom en dat doet depron niet, een prima vervanger dus. Bovendien is 3mm balsa per oppervlakte lichter dan even dik licht balsa. Voor lanceren is een catapult misschien iets, iets voor het zwaartepunt een glasknopspeld onderin de romp steken en dan afschieten met een buro-elastiekje? Ik zou dan, net als met chucks, géén instelhoek gebruiken, maar de lift puuur door het profiel laten geven. Je kunt depron ook in profiel schuren! Als je de kamerontwerpen wel gehad hebt zou je een depron model met de afmetingen van een chuck kunnen maken. Voor info over chucks (vrij vliegende werpzwevers) zou je naar de site van de Nijmeegse Luchtvaartclub kunnen gaan, ze hebben daar wel ontwerpen, of een tekening kunnen bestellen bij de KNVvL.

Hoi,
waar zou ik die tekeningen van die zwevertjes kunnen vinden?
En over dat lanceren met elastiek, ik zal eens proberen!, dan maak ik denk ik nog eens een chuck- achtig model ( waar vind ik tekeningen? op die http://www.nijmeegseluchtvaartclub.nl kan ik het vinden (teminste, ze verwijzen me door naar de beginnershoek en daar kan ik dan geen tekening vinden..) dan probeer ik hem uit depron te maken :))
de vleugels in vorm schuren heb ik ook al geprobeerd bij 6 mm depron, aleen is het dan moeilijk om het profiel gelijkmatig te krijgen, dus pak ik 3 mm depron en vouw ik dat in profiel (mischien iets zwaarder, maar werkt perfect!!)

iig hardstikke bedankt!

Igor

Stuur de NLC maar een mailtje dat je geinteresseerd bent in een tekening van een chuck, dan komt het wel goed. Er zijn vast ook wel ontwerpen op het internet te vinden. Een in de vorm gebogen plaatje depron heeft voordelen (lichter, hol), maar ook nadelen (minder stevig en stijf). Vooral voor de allerkleinste modellen lijkt me in profiel geschuurd depron beter dan gebogen, maar ja, wie ben ik. Gewoon uitproberen. Als je depron in profiel gaat schuren moet je denk ik wel de voor en achterlijst verstevigen, kan door er een balsa voor- en achterlijstje tegenaan te lijmen, maar ook door er plakband overheen te plakken.

Hallo Igor,

Nu voel ik me natuurlijk verplicht je een tekening toe te doen komen.
Ik ben secretaris van de NLC en beheer ie site ook.
Tekening van de zwever stond er wel op dacht ik, maar zoals altijd moet de site weer eens up gedate worden.
Sinds de laatste update werken een aantal zaken niet netjes meer, misschien een klus voor de aanstaande herfstvakantie....

Ik kijk eens rond of ik een tekening digitaal kan krijgen van bijvoorbeeld de 'Windlover' , ontworpen door Bart Rotteveel (materiaalverzamelaar hier op het forum)

groeten,

Erik

Hoi,
Van dat depron kan je iig al redelijk veel modellen maken (het blijft stevig in profiel, ook bij grotere stukken!)
Maar mischien wil ik ook wel eens een (stevig) model van balsa maken.

Over die tekeningen, ik zal eens zoekken en als jullie er hebben hoor ik het graag :)

hoi.

Hardstikke bedankt!, ik zal binnenkort even kijken of ik geld en tijd heb om zoiets te bouwen (ik denk zoiets rusig aan te gaan doen...)

nu bouwen we regelmatig van die depron werpvliegtuigen. van b.v. een koolstof vliegerstok met een vleugel en een staart. en dan een blok lood er op. en wat schroefjes. de ene doet het goed, de ander is een flop...

nu ben ik weer van plan zo'n felix zwevertje na te bouwen ongeveer..

Back