Der kleine UHU, 110 cm, modell 1967, RC maken?

Discussie in 'Overig / Experimenteel' gestart door pompebled, 1 okt 2021.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Het mooie weer nodigt niet direct uit tot buitenactiviteiten, dus wat aan het opruimen geslagen.
    Dan vind je de kleine UHU, een vrijvliegend model dat ik iets van 50 jaar geleden met de gulle gever samen heb gebouwd.
    Een keer of drie gevlogen met de bijgeleverde hoogstartlijn van 25 m.
    Zonder lontje voor de Luftbremse (destijds nergens te vinden) was de lol er gauw af, want je moest na een geslaagde start al gauw kilometers het land in om het model te zoeken.
    Op de zolder beland.
    Enigzins stoffig weer tevoorschijn gekomen:
    UHU Modell 1967.JPG
    Ondanks dat het model twee keer is meeverhuisd, maar minimale schade aan het papier:
    Löcher im Papier.JPG
    Sinds ik bij een club vliegles krijg en een SIG Riser paraat heb, leek het me wel leuk om dit model ook van een tweekanaals besturing te voorzien.

    Dat is uiteraard al vaker gedaan, maar ik vind alleen maar video's van het vliegtuig in de lucht of aan de startlijn, geen (om)bouw verslagen.

    Eén van de mooiste oplossingen vind ik een uitgefreesde 'romp' met ruimte voor de elektronica en twee servo's; eentje die de beide ailerons bedient en eentje voor het hoogteroer.
    Wilfried Straub Hoogte en ailerons.jpg


    Heeft iemand op dit forum al eens een kleine UHU gemodificeerd?

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2021
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Weet niet... maar je zit op DLG aansturing.. dus een richting en hoogte met een spanveertje
    En heb je een pull systeem... Ja... het kan mooi klein...
    En zelfs een lid die toen een mini DLG voorzien met hucke-pack motor...
    Zja... en dat tufte zelfs... :)

    Met rolroer moet de V stelling fors minder... naar 7 graad... in die buurt...

    Mijn UHU leeft ook nog sinds 1972... heeft 1x gevlogen... in de IJffel...
    Zonder RC... ik kont 10 prikkeldraad afrasteringen over klimmen... en eerst downhillen...
    Lande netjes midden in de weide... heelhuids... ik apetrots...
    Gr Bas
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Bas,

    Ik heb al een LIDL schuimpje gemotoriseerd met richting en hoogte, dat vliegt redelijk, maar ik mis rolroeren.
    Daarom wil ik de manier van Wilfried Straub proberen, de onderste foto in de OP komt van zijn filmpje.
    Hij heeft één servo voor hoogte (de voorste) en eentje met een dubbele arm, die door de romp naar buiten steekt en beide rolroeren bedient.

    Ik heb de originele tekening nog, dus het is eenvoudig om een nieuwe romp te maken die breed genoeg is om de servo's in onder te brengen.
    Tekening..jpg
    Sterker nog, ik heb zelfs de doos (met de resten) balsa nog:
    Doos..jpg
    Groeten, Jan.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk dat je met de V-stelling die een kleine UHU heeft, die rolroeren niet zo heel erg gaat missen, en ALS je rolroeren gaat gebruiken, dan is het hoogstwaarschijnlijk nuttig om die V-stelling te verkleinen.
    Maar aangezien het bochtengedrag dan nogal gaat veranderen (je moet hem op zijn kant leggen om een bocht door te komen, flauwe bochten willen slecht) gaat dat wel ernstig ten koste van de zweefkwaliteiten.

    Gewoon zorgen dat je richtingsroer niet te klein is, lijkt mij persoonlijk de beste optie. Sowiso blijft dan ook het vleugelprofiel beter intact.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Je hebt gelijk, Wilfried heeft zijn V-stelling inderdaad drastisch verkleind:


    Ik moet sowieso met de bespanning aan de gang, maar om de V-stelling te verkleinen is 'major surgery', tenminste voor mij, dus dat laat ik even zitten.
    Jammer, ik vond het juist zo'n elegante oplossing.

    Dan wordt het dus een nieuwe romp met bij voorkeur een holle staartboom, waar de aansturing voor hoogte en richting doorheen lopen.
    Het richtingsroer is krom, één laagje balsa van 2,3 mm dik, die moet ik recht maken en fixeren.
    Het hoogteroer is bruikbaar, daar kan ik het achterste deel beweegbaar van maken.

    Het doel is om er mee aan de hoogstartlijn mee te kunnen vliegen, of een helling, als 'ie mee gaat op vakantie.

    Groeten, Jan.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zie dat je de tekeningen nog hebt....

    Is het een idee om gewoon een tweede vleugel te bouwen en daar die rolroeren in te zetten? Want aan de helling zijn rolroeren heel wat bruikbaarder dan aan de lijn op zoek naar thermiek, maar met rol EN richting, kun je ook gewoon goed ruime vlakke bochten draaien in een bel.
    Er zijn zat betaalbare servootjes, klein genoeg om IN die vleugel te bouwen, en dan kun je er zelfs "vierkanaals" (rol, richting, hoogte, flaperon) mee vliegen...
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Doos heb ik niet meer, maar was die van rond 1970.
    Tekeningen nog wel. En het model...

    Richting zou ik van boven tot onder maken. En gewoon aangeplakt.
    Getaped! Aan 1 kant... Dat werkt al... Zie tekeningen op Outerzone van de Graupner Beta...
    De vleugel heeft bij rolroer minder V nodig... het wordt anders een vliegende hark.. :)
    7 graad volstaat... Calmato V-stelling...


    Totaal geen major surgery? Fluitje van een cent. Zie beschrijving per PB :)
    Net een Calmato Sport aan het herontwerpen...
    In twee avondjes nieuw stabilo en kiel gebouwd. Tekeningen had ik al gemaakt...
    Alles uit latten en planken, en geen spanten, wel grote boorgaten, en zo dunner en
    lichter dan origineel, en vooral sterker dan de v2 meuk met zelfklevende folie.
    Die v1 types waren deugdelijk. V2 mocht niks kosten... wat een zooi... etc.. haha
    De Oehoe-DE heeft de hoek van de vleugel ook aangepast... dus een V2, nagenoeg vlak...
    Jettex op de rug en gaan...

    Als DLG... hoogte idem getaped... gaat echt perfect.

    Zou zeker even speuren op DLG voor voorverkenning... De Apogee is een mooi bouwvoorbeeld... Zoveel handigheid in dat concept...

    We hebben hem ooit met de club gebouwd. Vloog direct goed.
    Maar verder vond ik er geen uitdaging in... Les... hoe licht te bouwen...
    Dat is wel leuk. Secondenlijm special...

    Is met een werp mooi in de lucht te houden als het thermisch is...
    En zeker lage thermiek of stuw wind bij landelijke perceel overgangen in de zomer...
    https://www.google.com/search?q=Apo...8PlZiUwAo&bih=686&biw=1009&client=firefox-b-d
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2021
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Dank voor alle reacties!

    In eerste instantie houdt ik de vleugel origineel en bouw een nieuwe romp, staartboom, hoogte- en richtingsroer.
    Met een beetje mazzel krijg ik een pdf van een artikel uit een Duits blad toegestuurd over de constructie van een holle staartboom, zodat het er straks netter uitziet dan mijn LIDL schuimpje, waar de aansturing extern zit.
    Hoogte en richting eventueel van Depron, daar heb ik meer van liggen dan balsa.

    Kortom, weer een project er bij.
    Ik heb nog wel wat tijd, want het rubber uit China is nog (lang) niet binnen en het weer lijkt de komende dagen nergens op qua vliegen...

    Als dit niet naar wens werkt, kan ik altijd nog een nieuwe vlakke vleugel met ailerons maken, van balsa met bespanning, of Depron, zoals sommige Duitse 'replica's.

    Groeten, Jan.
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Maarrrr… er is meer dan folie of rijstpapier!

    Spanvlies! Te bestellen in UK of in DE. Die laatste laatst uitverkocht. Dus besteld in UK.

    Je zet het vast met spanlak of PU lak, G4.
    Zit het mooi gedroogd in het gareel, dan gaat de foliebout er over. Spant het zich. En dan komt de afwerkronde.
    Kan spanlak zijn, of eerst toch extra laag tissue…

    Zeer fraaie voorbeelden al van gezien.

    Meer know how te vinden bij de sub afdeling vintage.
    De jongens kunnen je haarfijn uitleggen hoe en wat.
    Hoop inspiratie daar. Wordt zeer mooi gebouwd!

    Waarschuwing wel op zn plaats… dat vintage gedoe kan verslavend zijn!

    Ik snor straks de link even op. Staat op de PC…

    Ik heb onlangs spanlak bij de Fliegerfarm gekocht. Het is wat het is. Chemie veranderd niet. Oplosmiddel is een aparte. Heeft die zaak ook.

    Let op. G4 reageert met gedroogde spanlak, lost het op. Spanlak over gedroogde G4 gebeurt er niets.


    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2021
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Bas,

    1) Vol verwachting klopt mijn hart.
    2) Walchum is voor jou quasi naast de deur, voor mij niet echt.
    Vreemde site trouwens, ik heb geen spanlak kunnen vinden, eigenlijk helemaal niks, geen enkel product.
    Moet je er heen, of mailen/bellen?

    Groeten, Jan.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, dat is even mailen. De eigenaar heet Klaus. Geschikte peer hoor?

    Dan dat beroemde tissue... getipt door Enke Bleriot!
    De man is een meesterbouwer met enorme materialen kennis... echt geweldig.
    Maar is ook gedeeld met velen. Top!

    Hier besteld... eigenlijk voor het dek van de Theodor Heuss...
    https://www.freeflightsupplies.co.uk/index.php/products/lightweight-covering-materials

    3 varianten... ik heb maar de middelste genomen...
    Zja... dit is het hoekje waar grondig geloerd en geleerd kan worden...
    https://www.modelbouwforum.nl/forum/vintage-classic.205/

    Ja... en dan specifiek hier...
    Zijn 3 megenomen modellen mogen bewonderen de afgelopen zomer bij zijn bezoek aan ons veld in Odoorn... En dan de oude technieken van besturingen... digitaal printen van onderdelen...
    Echte gave reconstructies. Wel gestuurd met 2,4 ghz maar verstopt...

    Klein... hoog getetailleerd, scherp en strak gebouwd.
    Zo moio stonden ze niet eens in de Gaupner folder.
    Het polyestervlies geeft een schitterend patina....
    @RTrider kan je vast nog wat fijne kneepjes uit de doeken doen.

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/graupner-topsy.275272/#post-4161609

    Dus de UHU kan zeer fraai uitpakken... zelfs gemotoriseerd...
    Het zit in dezelfde orde van grootte immers...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2021
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Jammer dat Graupner de gewoonte heeft (had) om de naam Kleine Uhu voor verschillende toestellen te gebruiken... mijn eigen Kleine Uhu, 1960 ongeveer, leek precies op deze maar had als ik me goed herinner 70 cm spanwijdte. Er is ook nog een grotere versie geweest waar het voorste rompdeel van ABS was.
     
  13. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Deze is "iets" groter

     
    pompebled, MicropropSport, Hein.z en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mijn UHU had in 1970 iets van 1100 mm span.
    Heb em nog steeds.
    En is ook nog vliegwaardig.
    Alleen de vuren staartboom is krom. Heb ook zn voordeel…

    Die grote vliegt mooi ‘scale’…
    Leut!
     
    Laatst bewerkt: 9 jul 2022

Deel Deze Pagina