Despatch N'9

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Rienk, 31 mei 2019.

  1. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    Goeie Avond iedereen

    Ik wil jullie even voorstellen aan mijn nieuwe aanwinst van vandaag

    Ik heb de Despatch N'9 kunnen bemachtigen

    de doos ziet er veel belovend uit , echt een mooi werk scheepje met een robuuste uit straling
    En zo als ik het kan zien voorbereid voor RC wat dus ook gaat gebeuren :banana:

    hier de foto's met inhout






     
  2. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    goeie morgen allen op deze mooie zonnige zaterdag

    Hier alvast een up-date van de bouw

    ____________________________________________________________________________________________________________________________

    Het dek is voor zo ver klaar met in elkaar zetten

    Klaar voor het schilderwerk dat staat op de afbeelding dat het grijs moet worden dus dat gaan we dan ook zeker doen

    Of dit ook op het echte schip zo is weet ik niet zal later eens kijken of ik info kan vinden over dit scheepje


    ____________________________________________________________________________________________________________________________

    De delen van de boven bouw en onder bouw

    Ook voor zo ver klaar dat het in de verf kan

    de wanden worden wit en de schoorsteen en luchtkoker worden zwart de dekken en dak worden dus weer grijs

    Ook wil ik gaan kijken of ik in de stuurhut wat vloerbedekking kan toevoegen en een tafel met wat stoelen

    Omdat de ramen nog al vrij groot zijn heb je een goeie inkijk in de stuurhut , dus dat is erg aantrekkelijk om dat dan toe te voegen


    ____________________________________________________________________________________________________________________________

    Hier even passen of alles goed zit op het dek en of de hutten goed op elkaar aan sluiten voor dat het geschilderd word

    De hutten passen mooi op elkaar


    Ook de onder hut past mooi op het denk


    ____________________________________________________________________________________________________________________________

    Als je dan toch aan het passen bent wil je wel zien hoe het staat op de romp

    Dus daar ook gelijk een foto van gemaakt


    ____________________________________________________________________________________________________________________________

    Vandaag dus het eerste schilderwerk oppakken en de boven hut in de aankleding zetten zo als tafel stoelen een kastje en de binnenkant van de muren schilderen

    Vanavond kijken of ik nog een Up-date kan plaatsen

    fijne dag nog toe gewenst uit het zonnige mooie Franeker
     
    beemstra, bad65, Stoompomp en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Je bent goed bezig Frienk , doe zo rustig verder .
    We volgen in stilte !,,
    Groetjes
    Ronny
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Leuk bootje Rienk! Revell heeft ook zo'n model van een oude Amerikaanse havensleper (gehad?). Thijs Slotman heeft die RC gemaakt. Is wel een uitdaging bij die dingetjes. Succes verder! gr. Klaas.
     
  5. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    Goeie middag Ronny rustig aan doen dat doe ik zeker

    Klaas , klopt revell heeft deze nog kleiner , deze die ik heb is 38 cm lang en al voor berijd met uitlijn stukken er bij voor de schroefas , ook zit er een houder bij waar je de aan en uitschakelaar kan plaatsen , ben nu zo ver om de schroefas er in teplaatsen

    Dan teschilderen en dan de stuurhut bekleden met tapijt en stoelen en tafel en wat kastjes dan nog de lampjes voor bak en stuurboord ik wil kijken of ik de mast verlichting en schijnwerper ook kan belichten dus nog veel uitdagend werk teverrichten voor het klaar is
     
  6. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Je bent aardig op weg er wat moois van te maken.
    Mag ik je wel een tip geven? Persoonlijk zou ik de opstaande rand op het dek wat verhogen. Dit zorgt ervoor dat er zeker geen water binnen kan en de hut zal wat steviger staan voor een ruk windje. Gebruik wel een dun licht plaatje zodat je top gewicht laag blijft. Succes met het vervolg
     
  7. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    Beste Marc dank je wel voor je tip

    Zelf heb ik daar ook al aan zitten te denken

    Zal eens kijken wat ik daar aan kan doen maar gaat zeker in het model mee genomen worden
     
  8. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    Goeie avond allemaal

    Hierbij de foto's van de eerste laag verf

    Heb er voor gekozen alles apart te schilderen voor dat het vast word geplakt

    Daarbij is dit het geworden


    let op dit is de eerste laag nog maar ik laat het goed uit harden voor ik de tweede laag er overheen aanbreng


    Zo begint het scheepje al echt te spreken nog lang niet klaar maar het begin is er weer

    Tot zover deze up-date van de Despatch N'9
    Fijne avond nog allemaal
     
    Marc w vindt dit leuk.
  9. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    Goeie avond , vandaag weer even wat aan mijn mooie scheepje kunnen doen

    Dit maal ben ik met rood in de weer geweest

    ik vond de lier en de luchtkoker wat saai met al dat zwart dus heb ik de rode kleur er bij gepakt

    kijk en oordeel :koud: ( let op rood moet nog 1 a 2 keer eer het goed dekt )



    ook de afwerk plaat voor de reling is voor de tweede keer ge verft


    Tot zo ver weer een leuke kleine up-date
    Fijne avond Groeten Rienk
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hoi Rienk, Zou je niet beter eerst de binnenkant van de verschansing kunnen schilderen? Lijkt me gemakkelijker om dat met zwart af te zetten. Nu zie je de onderkant van het potdeksel wel niet, maar je zit nu gauw tegen het zwart aan. Maar de kleuren kleden het schip wel aan. Kan deze er nog bij in je vitrine, of is deze te groot? Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  11. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    Beste klaas
    Het schip kan er nog bij , weliswaar groter op schaal maar kan als het moet nog een vitrine bouwen nog platen over ;)

    Over de verschansing , dat zit nog allemaal los , van daar de elastiekjes op de foto die houden de boel bij elkaar tot alles is geschilderd
    Dan komt de volgende stap alles mooi vast zetten

    Zo kan ik naar harte lust schilderen en niet bang zijn dat de verf ergens anders komt te zitten
    Natuurlijk heb je plekken Waar dat niet kan zo als de luchtpijp en de lier ( de lier zit los in elkaar ) dus kan ik hem in 3 onderdelen van het schip af halen tot het klaar is

    Dus klaas dank je voor de tip , en zwart is idd moeilijk over te schilderen daar was ik gelukkig mee bekend , dus gaat helemaal goed komen :banana:
     
  12. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    Goeie avond allemaal hier weer een Up-date van de Despatch N'9

    vanavond bezig geweest met schilderen al weer zal je denken , maar ja komt gewoon veel bij kijken

    Hier dan de foto's even in vogelvlucht

    Aller eerst het hoofddek


    Dan het dek/dak van de eerste hut/kombuis


    Dan het dak van het stuurhut


    Het dek met lucht koker en schoorsteen / sleep lier


    Dan de reling met bolders


    En tot slot de verschansing



    Wens iedereen een fijne avond en een goed weekeind

    Groetjes Rienk tot de volgende Up-date
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2019
  13. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    Vandaag weer een leuke Up-date ditmaal alle dekken voor de tweede keer in de verf


    ook de kleine onderdelen zijn voor zo ver klaar


    En niet te vergeten de verschansing


    Hier het scheepje tot zo ver in zijn geheel


    Hier bij wens ik iedereen een fijne avond toe
    Gr Rienk
     
  14. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Gaat goed vooruit , ziet er goed uit ook .
    Groetjes
    Ronny
     
  15. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    Goeie avond allemaal
    Gister en vandaag weer leuk wat kunnen doen

    Gister de voorraden van de kajuiten rood geschilderd de schijnwerper zwart gemaakt met koperen kopje de lichtmast zwart gemaakt de lapjes geel mer onder en boven koper
    De verschansing voorzien van zijn laatste verfbeurt
    En de verschansing afwerk rand met bolders de lier en de bolders op het dek vast gelijmt

    Dan ziet het scheepje er een stuk mooier uit

    De kleuren die ik nu gebruik zijn niet de echte kleuren voor zo ver ik weet

    Op de doos staat wit , rood , grijs , zwart , groen en bruin
    Foto´s van het echte schip kon ik niet vinden , wat niet erg is

    Deze kleurenstelling die ik gemaakt heb was tot nu toe een gokje , wat op dit moment goed is uit gepakt

    Ga wel benieuwd worden hoe hij er uit komt tezien als hij klaar is met alle kleuren die ik in gedachten heb

    Voor zo ver de Up-date

    OJA FOTOSSSSSSSSSSSSS!!!! :banana:

    De bovenkant dek



    lier op het achterdek


    achter aanzicht


    Voor aanzicht


    Fijne avond allemaal
    GR Rienk
     
    beemstra vindt dit leuk.
  16. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    Goeie middag allemaal
    Hier even een Up-date

    Het stuurhuis begint nu ook kleur te krijgen
    De bovenkant word bruin de witte rand wil ik nog even overna denken wat voor kleur ik dit wil gaan maken

    zit te denken aan wit , of oud groen , of heeft iemand anders nog een idee ?

    hier dan de foto


    Ook gelijk een andere vraag

    Bij het model zitten aan bij de kanten 4 stootbalken die vind ik er eigenlijk niet bij passen

    Nu wil ik voor oude banden gaan , heb er voor het beeld twee aan vast gehangen
    Ik zelf vind het niet gek staan , heb ze nu aan de bolders vast gezet voor het zicht werk , als ik ze vast wil maken moet ik gaatjes gaan boren in de afwerkrand

    Wat ik zelf eigenlijk niet wil

    Heeft iemand nog een ander idee hoe ik dit on-op-vallend kan vast maken alsof het lijkt dat ze ergens vast zitten ?

    Hier de foto


    M.V.G
    Rienk
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Rienk, Je zou in de verschansing onder het potdeksel op regelmatige afstanden een paar gaatjes kunnen maken en daar de banden aan ophangen. Zoals die achterste hangt is een mooie hoogte. Hieronder een plaatje hoe ik ze heb opgehangen. Je zou ook dubbelgevouwen stukken tros kunnen gebruiken. En een link voor wat meer varianten. Zo te zien zijn bij jouw boot langwerpige fenders. Zijn een soort met lucht gevulde worsten. Gr. Klaas.
    https://www.google.com/search?q=Ame...IECgB&cshid=1560365309241995&biw=1600&bih=789


    20180907_170448.jpg
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2019
  18. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    Dank je wel klaas voor je foto
    Hier zat ik ook aan te denken
    Vlak er onder en dan met 3 dik dun garen en dan van over de reling kijken of ik het mooi kan vast knopen

    Intussen ook de knoop door gehakt de stuurhut en onder hut worden oud groen

    Ik weet ook niet waarom maar blijf het een stoere kleur vinden zeker als het er mooi op zit
    Lijkt echt oud en krijgt een stoer uiterlijk

    Kijk en oordeel , de eerste laag verf

     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Rienk, In de banden heb ik vanaf het loopvlak 2 1,5 mm gaatjes geboord en ze met een dubbel lijntje aan de verschansing gezet. Je kunt ook eerst het lijntje door de gaten in de verschansing doen en dan beide einden door de gaten in de banden trekken. Afstellen op de juiste hoogte en dan een drupje CA-lijm op de touw-einden. Scheelt je het knoopwerk.Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  20. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    Dank je voor de tip klaas
    Ik zal er over na denken
    Wat ik me even afvraag is wel omdat het oud schip is , knoopten ze vroeger de banden vast en niet met gaten in de banden

    [​IMG]

    [​IMG]

    ( foto's van internet geleend om een beeld tekrijgen )

    Ze dachten minder snel aan die gaten vandaar dat ik denk ik voor het knopen ga van de banden op het uit einde
    Ook zaten de banden op oude schepen vast aan de verschansing aan de binnenkant , denk aan ogen met harpsluiting
    Daarbij lag het oud over de rand van de verschansing bovenlangs zeg maar lijk mij leuk om dat mee te nemen in het model

    jij doet me nu een beetje twijfelen aan mijn gedachtengang :rolleyes:

    Groeten Rienk
     

Deel Deze Pagina