Despatch N'9

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Rienk, 31 mei 2019.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Rienk, Als je naar de plaatjes kijkt op de links, dan zie je dat bij de oudere boten de stootwillen of fenders vastzitten met lijnen over het potdeksel. De nieuwere hebben gaten in de verschansing met autobanden. Het is aan jou waar je voor kiest. Gr. Klaas.
     
  2. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    Goeie morgen Vandaag weer een up-date

    Lekker vroeg in de morgen

    Vandaag me eens bezig gehouden met de stuurhut verlichting

    4 lampen branden

    het mast licht met 3 lampen en het zoeklicht

    de 3 mast lampen zou ik eerst niet doen omdat ik bang was de lampen stuk temaken door middel van een gaatje boren in de lampjes zo dat het ledlampje er in geplaatst kon worden

    Gister avond dan toch maar een poging wezen wagen en zie hier het aanzicht .




    Vind het wel geslaagd als ik eerlijk moet zijn

    Fijne dag nog allemaal en een mooie dag toe gewenst tot de volgende Up-date

    Groeten Rienk
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Rienk, Is aardig gelukt. Welk soort ledjes heb je gebruikt? Gr. Klaas.
     
  4. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    Goeie morgen Klaas ik heb je al eens eerder deze vraag beantwoord maar voor jou weer even opgezocht

    Het zijn SMD LED met draad nummer 0603 / 0402 met draad

    hier haal ik ze weg voor 1 euro

    https://www.3dprintscenery.nl/led/4...ed-met-draad.html?search_query=smd&results=15

    je kan ze in / rood /groen / geel / kout wit / warm wit / blauw / paars / krijgen

    voor meer info kijk even op de link daar kan je ook zien welke spanning je voor de led nodig hebt

    Groeten Rienk
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bedankt voor het snelle antwoord Rienk en altijd makkelijk zo'n link. Gr. Klaas.
     
  6. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    Graag gedaan klaas

    Ik persoonlijk kan je de lapjes aanraden

    Er zitten draden aan dus je kan ze zo inbouwen de draden zijn ook vrij dun dus tussen een kier of een 0.5 mm gaatje ook nog weg te werken naar binnen toe

    Onze vrienden modelbouw van treinen gebruiken ze in de kleine auto's stoplichten en vrachtwagens ze worden niet warm zo als andere led lampjes

    Het nadeel is wel weer dat je er een weerstandje tussen moet zetten , maar goed dat is binnen in het schip wel weer een plaatsje te geven

    Kort om , ik kan je de lampjes zeker aanraden als je nog eens lampjes wil gaan gebruiken

    Voor die 1 euro per lampje hoef je het niet te laten om eens wat te proberen

    PS voor iedereen is het wel in de modelbouw te gebruiken en zal ik ze aanraden omdat ze zeer klein zijn en goede licht opbrengst hebben

    Natuurlijk is dit voor iedereen weer anders ( Ik wil niet meer anders ;) )

    Groeten Rienk
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bedankt voor de uitleg Rienk. Heb me tot nu toe beholpen met 3 mm ledjes van Kerstverlichting (batterij). Met een 2k2 weerstandje per 2 leds werkt dat prima van 7,2-12 Volt. Die maat is wel een beetje groot voor mijn 1:250 tankertje (avatar). Dus als ik daar nog eens andere in wil zetten weet ik waar de kleinere verkrijgbaar zijn. En met de draadjes eraan is dat wel handig solderen. Gr. Klaas.
     
  8. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    klopt klaas , ik heb hier ook nog wel een heel paket liggen met losse led lampen ook alle kleuren die worden op dit moment niet gebruikt omdat ze gewoon tegroot zijn

    Het zijn van die lapjes die je ook wel in die oude pc kasten tegen komt leuk om mee tewerken maar tegroot om in tebouwen

    Succes met het uit kiezen en misschien zien we hier nog wat verschijnen op het forum over jou her inbouw van de lampjes

    Groeten Rienk
     
  9. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    goeie avond stille volgers hier weer een Up-date uit friesland

    Ik heb vandaag de laatste hand weten teleggen aan de laatste 3 lampjes in het stuurhut en de stuurboord en bakboord lampen

    Foto's zeggen soms meer dan woorden , op een 1 of andere manier krijg ik het er niet goed op maar goed kijk en zie de licht bron

    Trouwens als je het in het echt ziet dan ziet het er minder vel uit , zal wel komen omdat het donker is in huis waardoor het licht feller word

    Hier dan de verwachte foto's voor het oordeel




    Groetjes Rienk
     
    beemstra vindt dit leuk.
  10. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    Goeie avond allemaal

    Hier weer wat foto's zo ben ik bezig geweest met schakelaars die ik heb aan gesloten

    ik heb ze onder de schoorsteen weg wezen werken zodat ze niet zichtbaar zijn maar je er wel makkelijk bij kan komen


    Hier met de schoorsteen er op


    ook de lampjes werken naar verwachting op de 3 schakelaars





    Voor zo ver weer een up-date

    Voor vandaag fijne avond en tot de volgende keer maar weer
     
    Laatst bewerkt: 9 jul 2019
  11. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    laatste foto's geven een betere indruk over de verlichting dan je vorige foto's.
    schakelaartjes zijn prima verstopt. Misschien kan je nog een plaatje piepschuim in het afneembare schouw gedeelte lijmen, mocht het dan ooit gaan vliegen blijft het op zijn minst drijven op het water.
    Je hebt er zeker een mooi scheepje van gemaakt.
     
  12. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    Dank je wel Marc

    Het klopt zeker dat de laatste foto's meer laten zien

    Dit komt enkel omdat de eerste foto's van het licht in de avond gemaakt zijn

    Zo krijg je wel een goeie indruk hoe veel licht opbrengst het in de avond kan geven

    Dat die er van af waait ben ik niet bang voor , ik heb nog een kleine verassing voor jullie in petto waar dit mee te maken heeft

    moet alleen even kijken of het gaat lukken zo niet zet ik het aan de binnenkant met een stukje touw van 15 cm vast zal die er dan af vallen dan zal ik hem niet verliezen

    Groeten Rienk
     
    Marc w vindt dit leuk.
  13. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    goeie middag modelbouwers

    ik heb even een vraagje

    Wie kan mij vertellen waar ik deze motor kan vinden
    https://www.aliexpress.com/item/FF-...4089a21&transAbTest=ae803_4&priceBeautifyAB=0

    een andere toepasbare mag ook als het maar de zelfde waarden heeft

    via alie kan ik ze niet meer vinden :(

    daar in tegen is er ook goed nieuws het scheepje heeft zijn eerste kleine proef vaart gemaakt , na even het evenwicht zoeken

    jammer genoeg heb ik hier geen filmpje van gelukkig maar ook wand het roer was nog niet aan gesloten waardoor hij alleen maar rondjes aan het varen was

    groeten rienk
     
  14. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    Goeie middag allemaal
    Na veel wezen stoeien met de servo heb ik een tweede proefvaart kunnen maken

    Nu is er wel een filmpje van gemaakt
    Is nog best wel moeilijk filmen en dan nog varen maar het is gelukkig gelukt

    Kijk en oordeel zelf maar

     
    beemstra en Bert V vinden dit leuk.
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dat vaart toch schitterend Rienk! Mag je best trots op zijn. Is de motor in bijgaande link te groot? Zal wel iets minder toeren maken.
    https://nl.aliexpress.com/item/3301...chweb0_0,searchweb201602_2,searchweb201603_60
    Hier nog eentje
    https://nl.aliexpress.com/item/3301...chweb0_0,searchweb201602_2,searchweb201603_60
    Op welke spanning vaar je en welke regelaar gebruik je?
    Voor 2 van mijn schepen (schroefdiameter 30 mm) ben ik recentelijk overgestapt op een heel kleine en lichte buitenloper.
    https://nl.aliexpress.com/item/32948520514.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.494f4c4dnfmqJP
    In combinatie met een HK 10 A autoregelaartje in het hele toerengebied heel goed regelbaar.
    https://hobbyking.com/nl_nl/hobbykingr-tm-brushless-car-esc-10a-w-reverse.html
    Gebruik 7,2 Volt en 8,4 volt als voeding. Waarschijnlijk wel iets duurder dan je nu gebruikt, maar het voordeel is geen borstels meer en ook niet ontstoren.
    Motorsteuntje moet je wel zelf maken, maar klein werk ligt je wel hebben we gezien.
    Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2019
  16. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    dank je wel voor je antwoord klaas

    ik heb een https://www.aliexpress.com/item/2Pc...b2aaef3&transAbTest=ae803_4&priceBeautifyAB=0

    Nee ik heb nog een aantal motors liggen maar die zijn net te licht , deze motor die ik in de bovenstaande link liet zien is niet meer te krijgen

    Wat wel jammer is wand waren mooie kleine motoren die ik in kon bouwen

    Maar nu is mijn vissersschip motor loos vandaar dat ik op zoek ben naar de zelfde soort motoren
    Dus ja dan moet ik maar hier om hulp vragen

    vanmiddag nog even een sleepje gedaan met de kleine Despatch N'9 op sleep was dit maal het slagschip de SMIT :banana:
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Rienk, Zal morgen eens bij de "onbegrepen" stukken kijken of daar nog iets bij zit. Op hoeveel Volt vaar je? Gr. Klaas.
     
  18. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    ik vaar op of 3 x AAA , en op 4 x AA

    Dus is niet heel veel aan stroom wat ik gebruik

    Groeten Rienk
     
  19. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    Goeie middag beste mede modelbouwers

    Hier bij nog een kleine maar leuke Up-date

    Voor zo ver is de Despatch N'9 klaar op het vlagje en de banden die aan de zijkanten komen na

    Foto's kan ik niet meer plaatsen door ruimte gebrek op het forum

    Maar daar heb ik weer wat op gevonden
    Namelijk een korte video met alle foto's die er gemaakt zijn

    Kijk en geniet en laat even weten wat jullie er van gevonden hebben



    En natuurlijk komt er nog een filmpje met het varen van de Despatch N´9 met en zonder sleepje
     
    Laatst bewerkt: 1 aug 2019
    beemstra en Marc w vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina