dessert racer, DR8 inspiratie

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door ShadesInBlack, 4 feb 2023.

  1. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    Niet veel beweging meer hier op het forum in deze groepen, maar ik post toch maar eens.
    Ik zag op bepaald moment filmpjes voorbij komen van de FTX DR8 buggy. Een dessert racer, een beetje het liefdeskind van een schort course truck en een buggy zou ik zeggen.
    FTX DR8 ook wel gekend als Reely Raptor.
    Betaalbaar en erg performante buggy/racer. Vooral de kooi en de grote wielen bepalen de look. Leek me wel uitdaging om op basis van chassis en onderdelen die ik heb, zoiets te bouwen. Hierbij heb wel de daadwerkelijke kooi en wielen van de DR8 besteld. Hoe een DIY kooi ook gemaakt zou zijn, ze zou nooit zo sterk en taai zijn als de originele.

    Bouwsel van lange adem, net zoals tijd, hebben we weinig haast.
    Eens één en ander gestapeld, wat ruwweg een idee geeft:
    [​IMG]

    De wielen heb ik nog niet, ze zijn groter en breder dan die van een gewone 1/8 buggy.
    Bedoeling is om op 6S te rijden via 2 accupacks in serie. Hoewel ik wel buggies heb die op 6s kunnen rijden, heb ik het nog nooit gedaan. 4s is maximum wat al heel goed vooruitgaat vind ik. Maar goed, eens stapje omhoog proberen. Maar vooral 2x3S of 6S zouden niet onder de body geraken....
    Bij de originele DR8 en buggies 1/8 die ik ken, is de opbouw: accu aan één kant; motor, servo, ontvanger, soms esc aan de ander kant van het middendiff.
    Met de buggies die ik heb is de hoogte onder de body beperkt, wat met deze dessert racer body/kooi, het geval niet is.
    Maar toch wil ik mss eens wat anders proberen, lijkt me ook in theorie wel mooier verdeeld gewicht.
    Maar ik krijg er dan de motor niet meer tussen.
    Voorstel dus van de motor in de hoogte te gaan. Hier gewoon losjes op elkaar gelegd ter beoordeling en voor de foto.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik vond niet meteen een ander chassis als inspiratie of zo, waarbij de motor centraal staat en/of de accus verdeeld zijn links-rechts. Zal zeker wel zoiets bestaan, iemand een idee?

    Dat de motor zo hoog staat, is niet ideaal naar zwaartepunt, maar weegt niet op tegen accu's die op elkaar veel hoger komen en dan nog aan 1 zijde? De motor zal goed ondersteund moeten worden

    Op de eerste foto een beetje te zien: blijkbaar heeft de DR8 een langer chassis dan een reguliere 1/8 buggy. Ik weet nog niet of een korter chassis een probleem is. Anders zou ik een chassisplaat maken. Ik houd liever de originele. Maar als ik de wielen heb en ik kan eens checken, dan beslis ik wel wat te doen...

    Voor de kooi ga ik de bodypanels zelf voorzien. Maar strakker, donkerder, bescheidener dan de originele. Meer mijn ding...
     
    Rossie76 en Mark300 vinden dit leuk.
  2. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.833
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Hebben een Traxxas Summit of E Maxx niet de verdeling met een centrale motor, en links + rechts een (halve) accu?
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.462
    Locatie:
    Sassenheim
  4. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    Traxxas summit: motor ziet er idd zoiets van positie uit maar voor de rest natuurlijk anders van opbouw.
    Je m18, is dat eigenbouw? Cool. Dus dan ljkt het me wel ok voor mijn chassis. Zwaar genoeg vanonder.
    De aangehaalde voorbeelden zijn wel kleiner van schaal, dus minder plaats om alles kwijt te kunnen.
    Maar liikt me ok om eens te proberen. Langer chassis zal ik wss niet kunnen vermijden...
     
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    Ok, ik kijk net naar de e max. Die gaat er wel naartoe op dat vlak en is zeker wel 1:8. Voor de rest heb ik hrt nog altijd niet voor traxxas :)
    Beetje inspiratie wel nuttig!
     
  6. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    Hele tijd tussen, is een projectje van lange duur, af en toe was tijd om vooruitgang te maken. Maar hierbij wat grotere stap: chassis zit samen, testritjes konden gebeuren.
    Voorlopig nog geen radiobox, bedrading zeker nog niet definitief.
    [​IMG]

    Het chassis heb ik verlengd op de niet meest elegante of lichtste manier, maar voorlopig wel ok. Zo stijf mogelijk gemaakt met diagonale en rechte staven. De bodyposts zijn de originele van de DR8, maar vooral de voorste is wat anders gemonteerd.
    [​IMG]

    [​IMG]

    De shocktowers zijn gemaakt via waterjet. Ze zijn wat aangepast tov de originele zodat de bodyposts en de body zelf, passen.
    De bumper vooraan is een aangepaste traxxas slash bumper.
    [​IMG]

    Sideguards en bodypanels zijn 3mm HDPE. Leek me erg geschikt hiervoor: erg taai, wat flexibel.
    In de chassisplaat zijn maar een paar gaten bijgeboord, de meeste zijn hergebruikt in de chassisplaat van de nitro versie.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het reservewiel doet vooral dienst als bescherming van de rest, zoals anders een spoiler doet, bij overkop gaan. 1 extra zelfde wiel vond ik niet te koop, was meteen een set, en niet zo goedkoop. Wat er nu dus op ligt, past op zich niet bij de rest, maar steekt niet zo af. En hij is vooral lichter dan de andere. Wat een zware banden/wielen....
    [​IMG]
     
    ozy en Tamaniac vinden dit leuk.
  7. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Mooi! En hoe rijdt het?
     
  8. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    Wel,ik heb niets anders op 6s en hij is wat te krachtig voor in mijn tuin :)
    Ik heb gewoon een metal gear servo die ik liggen had erin gestopt,en die lijkt niet krachtig genoeg: wanneer ik stilsta heb ik mooie stuuruitslag, maar bij het rijden verlindert dat drastisch. Klinkt dus als dat de servo het geweld van de zware draaiende wielen niet aankan.
    Ik heb in de middendiff wat dikkere olie gedaan,waardoor hij vlotjes wheelies trekt. Wel leuk,maar helpt natuurlijk niet voor controle :cool:
    En het is een tank,zwaar, zeker vanwege de 2x3s accu's.
    Laat ons zeggen dat k nog maar een paar keer gereden heb, eigenlijk een groter terrein nodig heb en in een leercurve zit.
    Als ik vergelijk met zelfde schaal 1/8 buggy,waarop deze wel gebaseerd is,maar met gewone buggybanden,dan rijdt de buggy veel leuker. Voelt in vergelijking aan aks een lichtgewichtje. Terwijl mijn 1/8 buggies dat niet echt zijn want al van ouderdom.
    Op zich is het chassis niet zoveel zwaarder,maar de accu's, wielen en body doen het hem lijkt me. Als is de power wel in verhouding. Ik moet er nog mee spelen en sleutelen vooraleer ik beslis of ik fan ben van het rijden.
    De grote wielen ploegen wel overal door,at is wel tof.
    Ik heb bv een oudere Kyosho scorpion xxl 1:7, die is wel 2wd,maar duidelijk lichter. En dat is al een beest.
    Ik moet eens exact wegen,al is dat relatief.
    En ik heb nog geen "echte" DR8 van dichtbij gezien,ik kan dus niet vergelijken...
     
  9. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Als deze zwaarder is dan de xxl, heb je inderdaad een behoorlijk zware auto. Ik vind de xxl zeker achteraan knap zwaar. Maar je hebt hiermee een mooi project. :thumbsup:
     
  10. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    De xxl is in principe een wat uitgerokken 1/8 2wd buggy. Dus wel te begrijpen dat die lichter is.
    Maar goed,bij gelegenheid spelen we verder
     

Deel Deze Pagina