devine ribben maken

• Topicstarter Topicstarter cauli
  • Startdatum Startdatum
C

cauli

Guest
ik ben een beginner in het bouwen.
nou wil ik de devine maken maar heb gewoon een tekening daar staan de maten van de vleugel wel op.
maar nu moet ik de ribben maken in de draad van de devine staat dat je in profili de e205 kunt gebruiken maar weet niet hoe ik hem op groote krijgt.
hij moet 17,7 worden
de tweede moet 10 breed worden die komt op het einde van de vleugel

Hallo,
Gewoon met een fotokopieermachine bijwerken.
Gebruik de regel van drie om de vergroting of verkleining van je voorbeeld te bepalen.
Eens je de twee uiteinden van je vleugel hebt maak je mallen in hardhout of metaal. Boor er twee gaten door en verbind ze met lange schroeven nadat je er het nodige aantal ruwgesneden balsalatjes (je toekomstige ribben, op dezelfde wijze als je mallen doorboord) tussengestoken hebt.
En dan: schaven en schuren maar!
Resultaat: al je ribben van groot naar klein! (of andersom :) )
Wel op voorhand in je mallen ook de uitsparing voor de liggers voorzien, anders wordt het apenwerk.
Succes,
Frédéric

Hi Cauli,

dit is simpel te doen in profili: tekenen een geinterpoleerde vleugel dit doe je in het menu profilen; tekenen van geinterpoleerde vleugelribben vervolgens opent er zich een venster waarin je de keuze van de wortelribbe en tip ribbe opgeeft inclusief de koordes. vul hierin de 177 mm en 100 mm en je krijgt ze keurig voor je getekend. ook liggers en de beplanking diktes kun je in dit sub menu opgeven. in je PB heb ik een pdf van de ribben gepost. succes gait.

'tis wat "lastig" maar het luistert ook niet zo nauw ....

"Profili 2" is een goed uitgangspunt .... instellen dat je de vleugel met 3mm (Depron®) bekleed (vinkje bij "Draw skin") .... met het eindresultaat wat "foezelen" zodat het past ... profiel is niet zo kritisch, belangrijker is dat beeide vleugels (gespiegeld) identiek zijn .....

ik ga zeker nog even stoeien met profili.
Ik heb van gait de ribben gekregen waarvoor harstikke bedankt :thumbsup:

dan kom ik er vast wel uit bedankt voor het helpen

( ik heb het ook al voor mekaar gekregen in profili ) :lol:

Back