Dewalt 36 volt accupacks (A123), waar te koop?

Nieuwsgierig geworden naar de A123 accutechniek kwam ik al surfend een site tegen waar mijn op 1 na laatste horde voor het inzetten van deze techniek genomen werd, n.l. het zelf samenstellen van packs. Ik ben geen held in het solderen van cellenpakketten en een puntlasapparaat bezit ik ook niet, dus toen ik hier tips vond om een dewalt 36 volt accupack op te splitsen in meerdere al aan elkaar gepuntlaste cellen: http://www.slkelectronics.com/DeWalt/hints.htm kwam het doel, a123 pakkettten rondleiden d.m.v. een daartoegeeigend vliegtoestel, weer een stap dichterbij.
Nu dus nog maar 1 ding te doen, een verkoper (liest binnen NL) vinden van deze pakketten.
Op ebay.be heb ik al een belgische verkoper gevonden die voor een hele redelijke (???) prijs Dewalt pakketten verkoopt: http://cgi.benl.ebay.be/DEWALT-36V-...0229479QQihZ006QQcategoryZ32262QQcmdZViewItem . Bij hem moeten ze 99 euro kosten. Redelijk, als ik het vergelijk met de dollarprijzen in winkels in de US (daar kosten ze rond de 140 dollar, prettig om te zien dat niet alles omgerekend wordt als 1 dollar = 1 euro :-)).
Uit dat ene accupack zou ik 2 pakketten 4s1p kunnen samenstellen, en dan hou ik er 2 cellen uit over voor een volgende keer. ongeveer 50 euro per samengesteld en bedraad pakket dus. Een aantrekkelijke gedachte, niet?
Toch maar eens met de Praxis in de buurt bellen, of beter nog: de technische unie. op de Dewalt NL pagina staan diverse adressen.
Is er al iemand die hiermee aan de slag is gegaan?

De meningen over de soldeerbaarheid van A123-cellen lopen sterk uiteen. Soms lees je dat het uitsluitend mogelijk is met speciaal aluminiumsoldeer, dan lees je dat het met gewoon soldeer gaat.
Hetzelfde geldt voor nadelige invloeden van de hitte van de soldeerbout. Veel verschillende meningen.

Als je weing soldeerervaring hebt zou ik er niet aan beginnen.

Mijn pakketten heb ik gekocht bij:http://www.first-products.de/
Prima service en snelle levering.
Wil je toch zelf pakketten samenstellen, deze leverancier verkoopt ook setjes om zelf samen te stellen. De cellen zijn dan voorzien van gepuntlaste soldeerstrips. Dat werkt in ieder geval een stuk makkelijker en is ook nog iets goedkoper dan een compleet gemonteerd pakket.

Losse A123 cellen en losse soldeerstrips zijn verkrijgbaar bij http://www.rctechnics.eu/
als je graag zelf aan de slag wilt met solderen op de cellen.

N.P.S.,

De uitdaging zou in dit geval voor me zijn: zo goedkoop mogelijk een nieuwe techniek verkennen. Solderen van cellen valt daar buiten, solderen van de accuaansluitdraden en de balancerkabel er binnen ;-). Bedankt voor de tips, vooral de duitse site is een goede fall back lijkt me.
Toch, bij een prijs van 70 euro per pack blijf ik nog bij LiPo's. Voor 50 euro voor een 13,3 V. A123 pack vind ik het al wel de moeite waard in 2 pakketen wat geld en tijd te steken.
Mijn insteek zou dan zijn om in m'n kisten waarin ik nu 3 cellen lipopakketten heb zitten 4 cellen A123 pakketten te gaan gebruiken. Dat houdt ook het behoud van mijn regelaars (3-4 cellen lipo brushless regelaars, noname) en motoren (noname/himodel) in. Zou dat kunnen? Of moet ik hier nieuw spul voor aanschaffen?

Dat is een beetje lastig beoordelen. Een 4 cellen pakket A123 heeft een spanning van 14,4 Volt. Een LiPo regelaar zal dit pakket waarschijnlijk herkennen als een 4 cellen LiPo pakket. Als de afschakelspanning 2.75 Volt per LiPo cel is dan wordt de motor uitgeschakeld bij 11 Volt. Een A123 cel kan veilig worden ontladen tot 2,5 Volt per cel, minimaal tot 2 Volt per cel. De afschakeling vindt dus een beetje vroeg plaats.

Voor mijn 3 cellen A123 pakket ga ik een voor NiCd geschikte regelaar gebruiken. Het 3 cellen A123 pakket van 10,8 Volt wordt herkend als een 8 cellen NiCd pakket. De regelaar schakelt de motor uit bij een NiCd celspanning van 0.8 Volt per cel
Mijn als 8 NiCad herkende 3 cellen A123 pakket wordt bij 6.4 Volt uitgeschakeld. Dat is wat laag, maar binnen de marges. Als de spanning zo laag wordt is het motortoerental al zo ver teruggelopen dat dit in de praktijk niet voorkomt.

Als jij een NiCd regelaar gebruikt zouden 4 A123 cellen worden herkent als 10 á 11 NiCd cellen. Bij een uitschakelspanning van 0.8 Volt per NiCd cel is de uitschakelspanning 8 of 8.8 Volt. Dat lijkt praktischer dan een te hoge uitschakelspanning.

De cellen die Dewalt gebruikt, zijn dat wel degelijk echte A123 cellen? Dewalt vermeldt namelijk Li-Ion cellen terwijl A123 LiFePO4 cellen zijn. Verder gaat het om 10 cellen en claimen ze 36V, als het om A123 cellen gaat is het 3.3V per cell... 33V tesamen, dus! Ook staat er 2.2Ah op terwijl A123 normaal 2300mAh zijn. Langs de andere kant heb ik wel dit gegoogled: Dewalt A123 waar ze het over de M-versie hebben van A123. Beetje verwarrend allemaal. Iemand daar die al werkelijk Dewalt accu's gesloopt heeft?

Stekke

Zelf heb ik ze er niet uitgesloopt maar ik heb hier wel cellen die door iemand anders uit Dewalt pakketten zijn gesloopt. Het zijn wel degelijk A123 cellen. Als je wil kan ik je de laad en ontlaadcijfers en curve laten zien. Ik ben er zeer tevreden over.
Heb er een 5s2p en een 3s2p pakje van.

De cellen die Dewalt gebruikt, zijn dat wel degelijk echte A123 cellen? Dewalt vermeldt namelijk Li-Ion cellen terwijl A123 LiFePO4 cellen zijn. Verder gaat het om 10 cellen en claimen ze 36V, als het om A123 cellen gaat is het 3.3V per cell.

A123 cellen zijn wel degelijk Li-Ion cellen, net zoals trouwens LiPo's, ook dit zijn Li-Ion cellen.
Merkwaardig dat Dewalt het heeft over 36V voor 10 cellen A123, dat is erg optimistisch, dit is de onbelaste spanning van 10 cellen A123 na opladen, niet de bruikbare spanning onder belasting, of de belastingsstroom moet wel heeeeeeeeel erg laag zijn ;)

Laatst bewerkt:
We zijn blijkbaar nog wel van Ebay handelaren afhankelijk voor een goede verkoopprijs. Ik heb een Dewalt dealer in Deventer gebeld, hij wilde 300 euro in ruil voor een los accupakket hebben.
Tsjjjj.....

10 x de cellen in de walt pack is geen 33 volt hoor,
de maximale laadspanning van een A123 cel is namelijk 3,6 volt
dat resulteert dus in de 36 volt zoals aangegeven door DeWalt.

neemt niet weg dat na 30 seconden gebruik de spanning gewoon op 3,3 volt per cel staat,
misschien nog wel lager door nominaal gebruik, maar de maximale spanning is echt 36 volt

Ik heb daarnet eens naar een plaatselijke dewalt dealer gebeld in belgie.
Kostprijs van een 10-cellen pakket 199 euro zonder btw, dan kan je beter losse cellen kopen voor 13 euro/stuk in plaatselijke hobby winkel.

Back