Dewoitine D-520

Hallo iedereen

Ton van Munsteren heft gevraagd of ik hier ook nog een klein verslagje wilde maken van de Dewoitine D-520 die ik voor de Build off wedstrijd op RCgroups heb gebouwd.

De D-520 was de beste Franse jager ten tijde dat Duitsland Frankrijk binnenviel in 1940. Het vliegtuig werd aangedreven door een 12 cilinder hispano suiza motor. Dezelfde motor als bij de Morane 406. De Dewoitine vloog echter sneller en was zeer wendbaar. De topsnelheid bedroeg 535 km/h. Ten tijde van de slag om Frankrijk waren er echter nog niet zo veel Dewoitines in dienst genomen. Toch leverden ze verwoed strijd. De bekende Duitse luchtaas Werner Mölders werd boven Frankrijk door een Dewoitine neergehaald.
Na de capitulatie van Frankrijk en de vorming van de Vichy regering daar werd de productie van de Dewoitine D-520 verdergezet. Deze toestellen werden dan geleverd aan de Vichy luchtmacht. Ze vochten tegen de geallieerden in het midden oosten en noord Afrika. Hier kregen ze de bekende rode en gele Vichy strepen op de motorkap en staartvlakken. Na de landing van de geallieerde troepen in noord Afrika liepen veel Franse piloten over naar de geallieerde zijde, met hun Dewoitines.
Om te vermijden dat er in het zuiden van Frankrijk een nieuw front zou ontstaan bezetten Duitse troepen toen zuid Frankrijk en de Dewoitine fabrieken. De productie werd echter niet stopgezet. De toestellen werden door de Duitsers als jachttrainer verdeeld of aan de Bulgaarse en Italiaanse Luchtmachten gegeven, als gronddoel aanvalstoestel of trainer.
Na de oorlog werden Dewoitines nog even in Frankrijk als trainingsvliegtuig gebruikt.

Mijn model is op schaal 1/9e en is bijna helemaal uit hout gemaakt. De spanwijdte bedraagt 1134mm, de lengte 892. Het prototype woog vliegklaar 1358 gram.

De vleugel is van het volledig beplankte type. De beplanking bestaat uit 1.5mm balsa. In de vleugel zitten een balsa ligger van 3 mm dikte en spantjes van 2 mm dikke balsa. voor de spanten staat een voorligger van 2 mm balsa en daarvoor een 5 mm dikke aanvalsboord. In de vleugel zitten 2 9gram servos voor de rolroeren aan te sturen. De vleugel is bekleed met 25g/m² glasmat en G4 hars.

De romp is ook helemaal beplankt. Ze is gemaakt uit een triplex frame waarover balsa stripjes van 2.5mm zijn gekleefd. Het frame bestaat uit een doosconstructie waarover de rompspanten schuiven. Achteraan zijn er een boven en onder ligger die de spanten op afstand houden en voor de juiste contour zorgen. Opzij zijn er 2 hardhouten liggers van 2 x 5 mm die over de ganse lengte van de romp lopen.
Vooraan komt de beplanking maar tot aan de 2e spant. Daarvoor komt de romp heel snel naar binnen. Dit zag ik niet zo goed zitten om te beplanken. Ik had 2 opties. Ieder balsa latje dat ik erop ging kleven in vorm stomen, of voor spant 2 allemaal 5 mm dikke schijven plakken om dan de juiste contour te schuren. Ik heb voor het 2e gekozen omdat ik dacht dat ik bij het eerste mijn vingers te hard ging verbranden. (ik had de zijliggers al moeten stomen en daar bijna mijn handen aan verbrand :oops: )
De vleugelovergangen zijn gemaakt met een 0.8mm triplex onderplaatje waar heel lichte en zachte balsa blokjes van 10mm dikte op gekleefd zijn. Daarna zijn die hol geschuurd met een schuurpapiertje dat ik rond een pritstick had gerold. Ook de romp is helemaal bekleed met glasmat van 25g/m² en G4 hars. Vooraan moest ik de matjes echter wel in spieën knippen om de ronding van de neus te kunnen vormen.

De stabilo en staartvlakken zijn van 5 mm dik balsa gemaakt. Deze zijn in vor gesneden en de aanvalsboord is rond gezet. De stabilo heeft een gebroken scharnierlijn zoals de echte Dewoitine.

De camouflage is geschilderd met verf uit Brico. Daar hebben ze een mengmachine waar je zelf je kleuren kan kiezen. De verf is aangebracht met een airbrush. De Vichy strepen zijn er ook met de airbrush op geschilderd. Al de rest is met de hand geschilderd. Er zijn geen decals op. Ik hou daar niet zo van. Dat kan er alleen maar afvliegen :)
Het toestel is geschilderd in de kleuren van Dewoitine N° 248. Het toestel vloog bij het 4e escadrille, group de chasse II/7. Eerst in de slag om Frankrijk, daarna in Tunesië.
De fotos zijn echter genomen voor het helemaal was afgewerkt. In de zwarte bol op de staart staat nu een witte 4, en de zwarte panter is wit omlijnd.

De motorisatie van het prototype is een Quannum 36-55 van Hextronic met een 8.5x5 aeronaut elektro schroef (witte). Dit wordt gevoed door een 3s1p 3700 mah lipo pack en een jeti 70amp bec. Eigenlijk is het model zwaar overpowered. Ik ga het in de toekomst eens proberen denk ik met en axi 2814/12 of equivalent met een 3s 2500mah pack. Dan win ik 200 gram gewicht.

Het model wordt gelanceerd met een bungee. Sinds Jepe ooit eens in onze club op bezoek is geweest (was het nu '99 of 2000 :roll: ) heb ik eigenlijk niets anders mee gebruikt als bungees om warbirds af te schieten. Het werkt toch zo gemakkelijk en zeker.
De Dewoitien vliegt zeer goed. Alle klassieke figuren zijn ermee te vliegen. Het model vliegt over het algemeen redelijk snel. Dit is zeer leuk om van hoog aan te duiken, dan laag over de piste te scheren en een lage bocht over het omliggende land te maken. De landingen zijn niet echt moeilijk. Ik laat het model snel genoeg zijn laatste bocht nemen en begin het dan, in rechte lijn met de piste trager en trager te maken. Met de radiator onder de vleugel, achter het zwaartepunt steekt de D-520 zijn neus direct in het gras wanneer de radiator de grond raakt. Hierdoor remt het model stevig af, en schuift het maar een meter of 2 a 3 door. Zo kan men veilig het vliegtuig toch nog op het einde van de piste neerzetten.

Hier is een link naar het filmpje dat ik ervan gemaakt heb op google video Dewoitine video

Mijn model eindigde 2e in de amateur Military categorie bij de Build-off Contest op Rcgroups.

In samenwerking met Charlie van Manzano Laser heb ik de Dewoitine dan als Short kit uitgebracht. Dit houd in dat alle lasergesneden stukken samen met een vacuum gevormde cockpit en het plan beschikbaar zijn. Ik bied zelf ook het plan apart aan. Check
Manzano Laser voor de shortkit, of Tommodels voor het plan, of meer info (links naar het build tread en het filmpje enz)

Tom

:thumbsup:

Nog even een Rhino-vraagje.
Ik ben redelijk bedreven in microstation en AutoCAD, maar vwb het tekenen en bewerken van "over 3 assen gebogen" surfaces (nurbs?) ben ik een leek.
Zijn hier goede boeken/handleidingen over?

Yup.

Wij hebben dit op school geleerd aan de hand van een training manual. Ik denk van Rhino zelf. Dat ging heel vlotjes eigenlijk. Daar staat stap voor stap in uitgelegd wat je moet doen. Het begint meteenvoudige oefeningen en gaat geleidelijk aan naar moeilijker. Na het boek is het gewoon een kwestie van aan vliegtuigjes te beginnen en eerst goed te zien hoe je zo'n vliegtuig met vlakken enz kan opbouwen. Mijn eerste vliegtuigje dat ik tekende was een V1. Eenvoudige romp, nog eenvoudigere vleugels. En dan oefenen oefenen oefenen. Ik heb ook een paar 3d modellen die helemaal fout ineen zitten en waar ik eigenlijk niets met ben. Maar nu (1.5 jaar na het einde van die cursus) ben ik in staat om eender welk vliegtuig te modellen, zodat ik er daarna spantjes en stukjes uit kan halen.

Grtz.

Tom

Back