DFS Habicht

Taco,
Ziet er goed uit.
Waarom heb je niet alles laten laseren in RVS?
Ik heb het destijds in alu gemaakt omdat ik dat zelf makkelijk kan bewerken.
Uiteindelijk speelt het gewicht totaal geen rol.
Eigenlijk omgekeerd: iets meer gewicht kan zeker geen kwaad.
Als je habicht in ruwbouw staat, zal je merken dat ie met zijn kort neusje heel wat lood nodig zal hebben om in evenwicht te hangen.

@ Evert: ik heb geen RVS gebruikt voor alles vanwege het gewicht. Ik wist wel dat er veel lood nodig zou zijn voor de Habicht, maar wil je de sleephaak voor andere zwevers gebruiken (er zijn 20 stuks te koop) dan speelt het gewicht vaak een rol, vandaar.....

Gr.
Taco.

Hoi Taco,

Ik heb wel interesse in de sleephaak! Mooi project trouwens. Kun je me vertellen hoe ik die kan verkrijgen bij je, wat kosten ze? Ik heb belangstelling voor 2 haken.

Groeten,

Alex

PS. Jij bent toch ook van Biggs?

Nee, ik ben nog geen lid van BIGGS, gaat nog wel gebeuren denk ik.

Wat de haak precies kost weet ik nog niet, de rekening is er nog niet.
In de ruw-onderdelen-versie kost de haak niet zo veel.
De sleephaak kan natuurlijk in verschillende uitvoeringen geleverd worden, bijv. kaal, maar ook met boutjes / klinknagels. Met of zonder tussenstuk. Of ik maak er een totaal standaardpakket van waarmee je alle kanten op kunt, is misschien wel het gemakkelijkst.

Ik meld me wel als de prijs bekend is.

Gr.
Taco.

Eindelijk ben ik er uit.
Erg lang gezocht naar speciale boutjes.
Nu een andere oplossing bedacht met een messing busje.

Het totaalpakket met alle delen gaat 19,50 per stuk kosten.
Bij bestellingen van meer als 1 gaat de rest 18,50 per stuk kosten.

Geleverd wordt:

2 zijplaten
1 haak
1 'hevel'
1 tussenstuk
6 boutjes
6 borgmoeren
2 messing busjes
1 handleiding (wordt nog aan gewerkt)(pdf-file / download??)

h23.JPG

Degene die een haak koopt wordt wel verzocht aan te geven wat 'knelpunten' :? zijn. Ideeën zijn zeer welkom.
Die kunnen dan meegenomen worden in nieuwere versies.
Belangrijk: ik geef 5 jaar garantie, in die tijd gratis vervanging van onderdelen. :!: Niet dat ik denk dat het nodig is, maarja....

Dit is een 'boegsleephaak' maar ik ben ook nog bezig met een hoogstarthaak, welek gebaseerd is op het zelfde idee, maar nu ben je dan zelf in staat op een moment dat je zelf wilt te ontkoppelen. :!:

Ik hoop dat er wat animo voor is.

N.B. koop geen dikke sleephaakservo meer. 3 á 4 kg. is genoeg. Want de krachten worden door de haak zelf opgevangen en niet afgegeven aan de servo.

Gr.
Taco.

Taco,

Ik wil er graag 2 sets van je kopen. Als je me je rekeninggegevens (PB tje) geeft dan maak ik het bedrag over en krijg je mijn adres.

Alvast bedankt,

Alex

Als alles klaar is komt er een PB. (Alex)

Vanaf nu voor de sleephaak naar een nieuw draadje, anders loopt alles door elkaar.

Nu weer verder met de habicht:

Na 3 weken vertraging omdat het postpakket niet aankwam eindelijk de spullen om de pilotenkop en schoenen te maken.

materiaal_kop.JPG

Ik ga morgen denk ik maar eens een poging doen met de nieuwe mallen (3e serie) :hammer:

Vanavond verder :proost: en :sleepy:

Gr.
Taco.

Vanmorgen een poging gedaan met hars.

kop5.JPG

Op de mal met de hars ligt een kunsstof glasplaatje. Natuurlijk alles eerst invetten.
Eerst de mal op de kop gelegd, zodat de hars wat terugloopt op het glasplaatje. De hars was wat aan de dikke kant, maar met wat schudden wil het toch.
Als de hars terugloopt, krijg je een mooie vlakke kant, zodat je daar later de 2 helften tegen elkaar kunt lijmen.

Gr.
Taco.

De kop van de piloot is gelukt!

De delen aan elkaar gelijmd en de naden geschuurd:

kop6.JPG

Ook zijn de rookpatronen en de ontstekers binnen.
Dan kan ik nu ook uitdokteren hoe de aansluiting moet worden aan de vleugeltippen.
Ik dacht maar met die platte grijze MPX-stekkers/bussen.

rookpatr_kop.JPG

Rechts op de foto zie je de ontstekers, dat buisje met rode kop is een rookpatroon.

Taco.

Het valt niet mee, waar ben ik aan begonnen.... :?

Steeds een beeltje verder.
Steeds maar schuren en plamuren, want je ziet steeds wéér wat. :roll:
Ook met Humbrol-verf geprobeerd huidskleur te benaderen:

kop7.JPG

Ondertussen met de schoenen begonnen.
Zelfde probleem denk ik.
Want het valt niet mee om een realistisch geheel te krijgen. :(

Taco.

het is leuk om te zien hoe je stug volhoud en uiteindelijk resultaat krijgt waar je tevreden mee bent. De reis is net zo leuk als het doel. toch?

Misschien kan je eens over de schouders van mensen kijken die poppen maken als hobby hebben. Beter goed gejat dan slecht verzonnen....

Een startpagina, en nog eentje

Ik heb al eens contact gezocht met meerdere poppen-mensen, maar ik kreeg geen bericht terug.
Bij mij is het dan: 'graag of niet'.

Dus dan zelf maar aan de slag.

Taco.

Om de sleephaak in te kunnen bouwen heb ik eerst wat heen en weer geschoven met de haak, zodat de haak mooi wegvalt in de ronding van de zwever.
Dan alles afgetekend wat weg moet. Tevens het gedeelte waar anders het 'tussenstuk' van de haak komt, de kielspant ietsje verdund van 6 naar 5 mm. dik.

kopspant-1.JPG

De spanten die op de plek van de haak komen moeten iets geruimd worden.
Hieronder is dat aangegeven.

kopspant-2.JPG

Om te proberen alles in elkaar gezet:

kopspant-3.JPG

Nu uitzoeken of ik de omgeving van de sleephaak nog wil versterken met ribben, glasmat en G4 en zo ja, waar.

Om de romp in elkaar te kunnen zetten dacht ik een soort bouwhelling te maken. Zoals dit bijvoorbeeld:

beech%20020.jpg

Maar nu heb ik dit als tekening:

tek2.JPG

De tekening is niet 1:1.
En op de spanten staat geen hartlijn of zoiets.
Het enigste is dus wat ik aangegeven heb op de tekening: een langsgurt op zijn duits.
Kan ik dit als helling gebruiken om de romp te bouwen? :?: :?:

Bij het maken van de Grunau Baby had ik een dergelijke situatie. Ik heb geen gebruik gemaakt van een bouwhelling zoals jij aangeeft. De spanten waren net boven een holmgurt gewoon doorgezaag zodat er een vlakke rompbovenzijde ontstond.

je zou dit hier ook toe kunnen passen. Je bouwt dan bijvoorbeeld je romp onderste boven op een bouwplank op. Ik zou dan de bovenste holmgurt als "0"lijn nemen. (tenminste, wat ik zo van de tekening op kan nemen) Zo kan je vrijwel de hele romp opbouwen. De laatste stukjes spant kan je dan erop lijmen als de romp van de helling komt.

Ik snap wat dan de bedoeling is, maar ik durf de spanten niet door te zagen.
Nadeel vind ik ook dat ik de romp op de kop moet bouwen, dit houdt in dat de rc inbouwen lastig wordt.
En op de kop leest de tekening ook moeilijk :? (i.v.m. inmeten, het zal niet de eerste keer zijn dat je voor en achter, en links en rechts door elkaar haalt). :roll:

Ik dacht: eerst de spanten 'op de helling' dan rc, aansturingen e.d. er in, en dan pas beplanken. Allemaal op de helling voorzover dat gaat.
Tot slot de restanten beplanken.

Vandaag gelijk maar een helling gemaakt, volgens onze jongste is het een orgelbank :wink:
Gemaakt van een gedeelte van ons vorige bed, een dikke plank eiken, met mdf hoeksteunen.
Ik ga het gewoon proberen. Lukt dit niet dan kan het gewoon op een andere manier.

helling.JPG

De middensectie wil ik in zijn geheel 'ophangen' in de helling, omdat de aansluiting met de wortelrib goed moet zijn.
Daarom eerst het middengedeelte in elkaar gelijmd met de vleugels er aan:

midden-1.JPG

midden-2.JPG

Alles past tot nu toe goed, alleen de deuvels om de vleugel tegen draaien te behoeden konden er zo niet in gelijmd worden.
De gaten zaten niet goed tegenover elkaar, maar dit is eenvoudig op te lossen.

Wat mij opvalt is dat het geheel wel kwetsbaar is, dat peppeltriplex kan niets hebben, het breekt zomaar.
Ook trekt het snel krom. :evil:

knikvleugeltje zei:
Wat mij opvalt is dat het geheel wel kwetsbaar is, dat peppeltriplex kan niets hebben, het breekt zomaar.
Ook trekt het snel krom. :evil:

Ik vindt zo'n houtconstructie wel erg mooi om te zien!

Succes met de orgelbank.

Back