DFS Habicht

Orgelbanken had ik al (andere hobby).

Idd is houtbouw mooi. :D :D :D

Met die helling kom ik eerst nog niet goed weg.
En toen kwam ik op een idee: het hele model is in elkaar te steken.
Om alles bij elkaar te houden gebruikte ik eerst van die klemmen, maar die heb je dan niet genoeg, en door de kracht die ze uitoefenen op de constructie vervormd het geheel.
Toen heb ik van die clipjes gebruikt waar je plastic zakjes mee dichtmaakt.
En ziedaar :D

Er komt reeds een vorm in.

haak-1.JPG

De uitsparing voor de haak had ik niet goed uitgezaagd, maar dat is nu beter.

haak-2.JPG

Ook had de haak misschien wat horizontaler ingebouwd kunnen worden, maar het werkt zo.

Dit is het resultaat:

romp-1.JPG

romp-2.JPG

romp-3.JPG

romp-4.JPG

Misschien is het nu zaak om de helling te gebruiken.
Dan kan ik het geheel nu richten, en dan lat voor lat lijmen.

Werkt sec.lijm goed, of toch maar houtlijm?

Toen heb ik van die clipjes gebruikt waar je plastic zakjes mee dichtmaakt.

En maar denken denken denken, wat zou hij daamee bedoelen: de foto's brachten helderheid: TYRAPS, trekbandjes, bundelbandjes!

Taco, goed bedacht, creatief! :wink:

Gr.
Alex

De romp zit in elkaar, nu het geheel 'op de helling'.

helling-1.JPG

helling-2.JPG

Op de 2e foto is te zien dat de ondersteuning onder een 'gurt' zit. Op de tekening (zie eerder naar boven) is die 'gurt' als een rechte lijn weergegeven. Ik heb de romp nog los op de ondersteuning, maar hij ligt overal mooi aan.

Nu kan de romp verlijmd worden. Daartoe wil ik één voor één de lijsten e.d. losmaken en verlijmen, zodat de romp niet scheeftrekt. Eventueel ook links / rechts gelijk op werken.

De piloot heeft reeds 'proefgezeten', dat lijkt wat betreft de verhouding en de maten goed uit te komen.

Bij het lijmen van de middenspant wel er op letten dat deze spant in een andere hoek staat t.o.v. de rest van de spanten.
Waar de langsspant en de middenspanten (waar de vleugel in komt) bij elkaar komen, loopt één en ander niet mooi door, maar dat is geen probleem. Zie foto:

h24.JPG

De volgende foto geeft de staart weer, de gordingen kun je van voren af aan zondermer vastlijmen, maar bij de laatste twee spanten moet de gording verdraaid worden.

Dat doe ik als alles spanten vast zitten, hete lucht erbij (verfafbrander) en dan draaien tot het hout meegeeft. Iets te ver doordraaien, het hout veert weer terug. dat wil goed:

h25.JPG

knikvleugeltje zei:
De volgende foto geeft de staart weer, de gordingen kun je van voren af aan zondermer vastlijmen, maar bij de laatste twee spanten moet de gording verdraaid worden.

Dat doe ik als alles spanten vast zitten, hete lucht erbij (verfafbrander) en dan draaien tot het hout meegeeft. Iets te ver doordraaien, het hout veert weer terug. dat wil goed:

Ik deed dit zo: Lat in bad gooien, halfuurtje laten liggen, dan nat op de spanten binden, laten drogen. Daarna kan je het vrijwel spanningsvrij verlijmen. Is ook een manier.

Is een half uurtje genoeg voor een vuren latje van 5 x 10 mm?

Inderdaad werkt het met water alleen, daar brand je je vingers ook niet bij. Ook de combinatie water / warmte doet het goed.
Nadeel bij water: je hebt schuimlijm nodig die ook nat hout verlijmd: Konstruktielijm van Bison D4 (broesliem :wink: ).
Dat is werkelijk goede lijm. :)

Normaal werk ik alleen met houtlijm.

De romp (ruwbouw) ligt te drogen.

Nu aan het verven geweest met de kop van de piloot.
Eerst de basis er opgespoten met Humbrol lichtbruin / wit gemengd voor kop en handen. (nr. 17 en nr. 5, allebeide mat)
Dan met de ogen en de wenkbrauwen en het haar. Daar heb ik nr. 8 = matzwart voor gebruikt.

Eerste resultaat:

kop8.JPG

Voor de rookpatronen zoek ik nog een systeen om de patroonhouders gemakkelijk op de vleugeltip te steken.
Wie heeft er een idee?

Dit zijn echte:

detail%20(39).jpg

detail%20(42).jpg

En wie dit jaar de echte wil zien kan naar de volgende evenementen:

Mai:
25. - 28. Oldtimertreffen mit Babytreffen in Achmer

Juni:
23. - 24. Flugtag Würzburg Schenkenturm

30. - Flugtag Friesener Warte

Juli:
01. Flugtag Friesener Warte

26. - Vintage Glider Rally Nitra (Slovakia)
August:
- 05. Vintage Glider Rally Nitra (Slovakia)

18. - 20. Flugplatzfest im Altenbachtal (Obernau)
25. - 26. Airshow Dittingen (Schweiz)

September:
07. - 09. Oldtimertreffen Hahnweide

Nog wat foto's, geeft toch een beter beeld.

sleephaakservo.JPG

Normaal zou het 'servobrett' vastgelijmd moeten worden, maar ik wil weer eens eigenwijs zijn.
Ik heb hem opgedeeld op 1 spant afstand van de dubbele middenspant.

Zo zijn alletwee de delen gemakkelijk uit de romp te nemen.
Hierboven staat de sleephaakservo, die zit bijna voorin tussen de schoenen van de piloot, maar dan aan de onderkant van het brett.

Dan krijgen we de richtingsroerservo (foto onderaan deze post). Bij punt A schuif je hem tussen enkele latjes, bij punt B zitten 2 inslagmoeren met boutjes.
Ik dacht op dit gedeelte ook de ontvanger te plaatsen.

De volgende foto noem ik maar gewoonweg 'denaaktewaarheid'. :lol:

denaaktewaarheid.JPG

De handen zijn aan de armen gelijmd en gespoten. De bovenbenen heb ik nog wat ingekort om de verhoudingen beter te krijgen. N.B. de onderbenen zijn nog te lang.

En toen mocht'ie even proefzitten.......... :)

cockpit-1.JPG

richting-servo.JPG

knikvleugeltje zei:
maar ik wil weer eens eigenwijs zijn..

Da's precies waarom ik me bij deze hobby zo lekker voel. Dat kan namelijk ongestraft en ongelimiteerd :!: :P

knikvleugeltje zei:
En toen mocht'ie even proefzitten.......... :)

Sjieke spencer heeft dat kereltje. Zelf gemaakt? Ik zie je al zitten, hehehe. :lol:

Het is allemaal leuk om naar te kijken! Als je zoiets maakt met inzet van al je eigen wijsheid, en vervolgens zelf vliegt...... Donders, wat een mooie hobby!

Ik denk dat dit de kleuren maar moeten worden:

lapphabicht%2520(17).jpg

Iemand een idee wat betreft de houders voor de rookpatronen?

Trouwens: ik zag bij een ander die een Habicht maakt deze foto voor het opbergen van de accu's:

Habicht_Bau_2006-10-07%20016.jpg

Is dat een goede optie of kan ik beter de cellen verdelen aan de onderkant van het voorste brett (punt C.)??

romp-5.JPG

Of is punt D toch beter? Ik denk ook aan het zwaartepunt naar beneden brengen (C)

k'zou voor punt C gaan. Op grond van "gevoel", wat dat ook waard is. :wink:

Bij een wat hardere landing krijgen die cellen tenminste niet de neiging naar beneden te willen knallen...

Hallo

De accus zo ver mogelijk naar voren op de bodem ivm het zwartepunt
Je zult nog wel het een en ander aan lood moeten inbrengen om het zwartepunt goed te krijgen
Heb zelf de habicht die jij nu bouwt in de rood witte ( originele) kleuren , ook van schneider
Ik volg je bouwverslag. succes ermee

Hey!

Deze fanatieke draadvolger van de bouw van je Habicht krijgt jeuk!
Update, update, update, haha :oops: .

Ik heb de tekening van de Ramphor van Knikvleugeltje ontvangen.
Deze tekening is vandaag gekopieerd en zelfs vergroot!
Ik begin binnen kort een draadje voor wat betreft deze bouw.

Bij deze 'knikvleugeltje', alvast bedankt!

hallo.

Ik ben momenteel ook aan het werken aan een Habicht.
Hij komt ook van : www.schneider-modell.at/

Hoe ver sta je met jouw model ?

Een paar foto's van mijn Habicht.

Nu ben ik een constructie aan het maken voor de slede van de habicht.
weet je al hoe je dit gaat maken ?

mvg

Jij bent al verder dan ik.
In de zomer doe ik er niets aan, ga dan liever vliegen als dat kan. En tussendoor heb ik altijd wel een project(je) of reparatie lopen, zodoende. En andere hobby's.
Ik heb altijd strijd wat ik op dat moment wil gaan doen, al gaat zweven voor.

De herfst is in aantocht dus het kan zo weer.

Is jouw richtingroer demontabel?
Hoe heb jij de overgang van romp naar vleugel m.b.t. de bedrading?

Gr.
Taco.

Back