DFS Habicht

Ik wist niet dat je die stekkers ook goed kon gebruiken als je ze uit elkaar haalt.

Op mijn Habicht heb ik ook sub-D stekkers gebruikt. Ik (ver)bouw niet meer zonder een overgang met stekkers. Dat draadjesgedoe is niets voor mij.

Taco.

Het richtingsroer heb ik demontabel gemaakt. Dit omdat hij anders niet meer in de wagen paste. :-)
Zal er eens een paar foto's van posten.

Momenteel heb ik de bedrading van de servos van de vleugel naar de romp nog met de gewone stekkertjes.
Kan zijn dat deze nog vervangen worden.

greetz
k.H

@ Jos en Knikvleugeltje,

Ik ben onlangs ook begonnen aan de bouw van mijn Schneider Habicht (het worden er steeds meer...). Het kielvlak, stabilo en de roeren van de achterpartij zitten in elkaar. Tot op heden past alles prima. Nu moet ik het stabilo gaan beplanken. Hoe hebben jullie dat opgelost met de neuslijst? Ik heb, net als Walter Haberling (http://www.haeb.ch/wh/bau_habicht/Bau_Habicht.html) opvulstukjes gebruikt tussen de ribben. Ik zit nu te puzzelen met hoever de beplanking op de neuslijst komt. Heeft een van jullie wellicht een zijaanzicht-fotootje van het stabilo?

Gr.
Hans

De stabilo heb ik wel gemaakt, maar nog niet beplankt.
Eerst wil ik alle rc inbouwen naar tevredenheid, eerder begin ik niet met afwerken. Want is iets niet goed, dan kun je overal nog gemakkelijk bij komen.

Taco.

hcg101097,

Ik heb de stabilo al wel beplankt.

Ik heb geen gebruik gemaakt van de opvulstukjes tussen de ribben. Dit lijkt mij helemaal niet nodig.
Ik heb de ribben en neuslijst goed ingesmeerd met houtlijm en dan de beplanking er over gedaan. Vervolgens een hoop krachtige spelden (nijpers) over de beplanking en neuslijst gezet. Dit herhalen voor beide kanten en dan mooi rond schuren.

De slede is nu ook afgewerkt.
Hiervan ook enkele foto's

greetz

Jos en Hans, ook een piloot er in??

Om de piloot naar links en rechts te laten kijken ben ik een servo aan het inbouwen.
De bedoeling is dat als het richtingroer naar links gaat, de piloot naar links kijkt, en naar rechts ook natuurlijk. Met een IJ-kabel op het richtingroerkanaal moet dat te doen zijn. (dacht ik)

Om dat te realiseren moest er een servo in de romp, met een lange 'hals' in het hoofd.

DSC_1699.JPG

Je ziet dat het stukje bezemsteel eenvoudig op zo'n ronde servohevel geschroefd is. Door zijn nek heb ik een gat geboord van 6,5 mm, zodat je het geheel op de servo kan schroeven.

DSC_1700.JPG

Het stukje geribbelde geel is een klein stukje flexibele elektriciteitsbuis. Hier draait de nek in. Dat wordt vastgelijmd in de romp van de piloot.

DSC_1701.JPG

De achterkant zal iets van een dekseltje moeten hebben om bij de servo te kunnen waar nodig.

Taco.

Hi Taco,

Uiteraard gaat er bij mij ook een piloot in. Mijn vrouw is nogal handig met klei enzo en is bezig een pilotenkop te maken, schaal 1: 3.5. Daarvan wil ik dan vervolgens een siliconen matrijs maken. Ik heb meerdere kisten in dezelfde schaalgrootte als de Habicht en die moeten ook nog een piloot hebben. Een mal is dan makkelijk. Ik zal vanavond nog een paar foto's uploaden.

PS je maakt er wel veel werk van hoor, met die servo erin en zo. Erg leuk idee! En als ik zo de andere bouwbeschrijvingen op internet lees, dan is dat gewicht voorin geen enkel probleem. Liever "functioneel" gewicht dan alleen maar lood zou ik zeggen.

Status van mijn Habicht vandaag de dag:

Stabilo: gereed, maar moet nog beplankt worden
Rudder: gereed, maar moet aan de onderzijde nog uitgehold worden
Romp: gereed, maar moet nog beplankt worden en besturing moet erin (liefst zoveel mogelijk voor dat alles beplankt wordt)
Vleugels: beide helften alleen de neusribben, de rest moet nog

M.vr.gr. Hans

O ja, in een van de vorige berichten wordt er gesproken over rookpatronen. Ik overweeg om die te gaan gebruiken, in elk geval leg ik de bedrading ervoor aan in de vleugels. Op de beurs in Sinsheim heb ik bij een firma een folder meegenomen. Zij leveren alle spullen inclusief houders, ontstekingselectronica etc. Ziet er interessant uit: Website voor rookpatronen en Ontstekingselectronica

Gr.
Hans

Zoals beloofd wat foto's. Om een idee te krijgen hoe een pilotenpop eruit zou kunnen zien heb ik een voorbeeldje erbij gedaan van een (Chinese) pop die mijn vrouw ooit eens heeft gemaakt. Schaalgrootte van deze pop komt in de buurt van de Habicht schaal. We hebben nog een paar van dat soort poppen in huis staan; ik vind ze erg mooi. Als mijn piloot ook zo mooi wordt, dan mag ze blijven :lol: . Op een van de foto's is de kop van de Habicht piloot is in wording te zien. De kop is nu nog ruw maar wordt later nog verder gepolijst zodat hij een glad baby huidje krijgt :lol: . Daarna experimenteren met siliconen voor de matrijs. Het idee van een bewegende kop van Taco is erg leuk, misschien doe ik dat ook nog wel. Verder wat foto's van mijn Habicht zoals die er nu bij ligt. De bouw vordert langzaam maar gestaag; ik heb er geen haast mee...

De "Chinees":

En de Habicht piloot "in conceptie":

Habicht in aanbouw:

Neuslijst, hiervan heb ik er twee :lol:

Lang geleden dat ik nog wat foto's heb gepost.

De habicht is nu volledig beplankt en staat klaar om te bespannen.

Hier enkele fototjes :

greetz

Tja, nu het F3A wedstrijdseizoen weer voorbij is, kan ik weer verder met de Habicht. De pilotenkop is inmiddels gepolijst en één helft van de siliconenmal heb ik gereed. Ik kwam er alleen (natuurlijk) te laat achter dat ik net te weinig siliconen had om twee helften te maken. Dus nu eerst weer siliconen bestellen en dan kunnen we pas weer verder. Ik gebruik speciale tweecomponent siliconen van R&G. Het spul blijft erg flexibel. Het origineel hoeft niet eens volledig 'lossend' te zijn. Het is voor het eerst dat ik een siliconen matrijs maak; alle tips zijn dus welkom. Als het lukt, dan kan ik de matrijs gebruiken om meerdere kisten van een piloot te voorzien. Ik heb nog een ASW28 en een Robin met een lege cockpit, beiden schaal 1:3,5 .

Ik zal binnenkort nog eens wat foto's trachten te posten.

Ik wilde de kop van latex maken, heeft iemand wellicht een adresje waar ik dat spul kan kopen? Of zou ik beter een ander materiaal gebruiken?

habicht

alweer lang geleden dat ik nog eens gepost heb.

Inmiddels staat onze habicht klaar voor zijn eerste vlucht.

zijn gewicht is op 9.3 kg uitgekomen.

hier enkele foto's :

groetjes kristof

helll yeaaa, dit is dus de reden wrom ik voor t zweven gekozen heb... zowel fotos en video laten dus zien wrom ik voor t zweven koos :) geen enkele motorbak kan daar aan tippen.

machtig mooi!!!! jammer dat hij niet bij mij in de bouwkamer staat!!!!

weet ik veel hoeveel uren je er aan gebouwd hebt, maar ik kan je 1 raad geven :)
draag er zorg voor... ze zijn uniek zo sjiek :p

Ik heb deze week nog aan deze Habicht zitten denken!

Mooi dat hij klaar is, en hij ziet er dan nog eens super uit!

Die man in dat filmpje kan vliegen! En om zo binnen te komen met zo'n inclinatie moet je lef hebben! en vooral snelheid:p

Gefeliciteerd Jos. Ziet er heel netjes uit. Laat eens wat van je horen als de eerste vlucht gemaakt is. Ik ben erg benieuwd.

Back