Diablotin JR63 3D , 1.55m span elektrificeren ...

Modelbouwvrinden ,
na 3 jaar heb ik mijn eindelijk diablotin jr63 eens uit de garage gehaald en afgestoft ...
Die had ik destijds gekocht en omgebouwd naar elektro. Bij aanschaf zat er namelijk een brandstofmotor op, jawel, BRANDSTOF, je weet wel : "vieze vette olietoestanden en een flinke bal herrie" . En aangezien ik daar niks van moet hebben en "de ballen verstand van heb" had ik hem dus omgebouwd/aangepast voor elektro. Op bepaalde plaatsen lichter gemaakt en natuurlijk een hoger landingsgestel ivm grotere props.
De set-up ziet er als volgt uit :
axi4130/16 met verschillende aerocam vouwprops : 16x10 , 17x9 , 18x9 etc...
hacker flight opto 77
multiplex 7 ipd ontvanger + aparte 4cel sanyo ontvanger accu
5 standaard futaba servo's

Aanvankelijk had ik konions aangeschaft voor in deze kist, een 6s3p pack, die achteraf toch ongeschikt bleek te zijn voor dit soort grote stromen, de spanning stortte bij volgas in elkaar tot 18Volt !! Wat een fiasco was dat ! Hevig teleurgesteld had ik toen het project stopgezet en gewacht tot lipo's betaalbaarder werden.

Daarom vorige week besloten om een 6s lipo te kopen . Even wat rondgezocht en ik kwam uit op het merk Saehan ... ja , ik had er ook nog nooit van gehoord, maar wat blijkt nu; dit zijn hele goede lipos en desondanks toch betaalbaar !
Hier vind je een test http://www.elektromodellflug.de/akku-test/saehan-hs.htm
De 6s 4000 verwacht ik deze week in huis.

Ook eens gekeken wat ik kan verwachten aan trekkracht : http://brantuas.com/ezcalc/dma1.asp

Met deze setup en een 17x9 kom ik op :
61A bij 20.7V en een AGEGEVEN vermogen aan de prop van 1kW.
Het toerental is ca. 6500rpm, prima.
De propsnelheid ligt op56mph= 90km/h, nou zal ik dat niet halen ivm het zeer dikke vleugelprofiel, maar als ik op 60 a 70mk/h uitkom vind ik dat prima voor deze kist.
Statische trekkracht is 187ounce (x28.3 gram) = 5.3kilogram !! Holy mozes ! 8O
Bij een vlieggewicht van ca.30000gram is dat dus een verhouding van 1.7 : 1 ! 8O
Da's niet verkeerd dacht ik zo !!

Ik zit trouwens nog te twijfelen om de huidige ontvangeraccu (=105gram) te vervangen door een ubec, maar dat schakelen op 300kHz bevalt me niet zo ivm storingen in de ontvangst.
Iemand slechte ervaringen met een switched bec ? Hints en/of tips welkom.

Nou, ik ben heeeeeeeeeel erg benieuwd hoe dit in de praktijk gaat vliegen ... wordt vervolgd ......

Tja, hij zal niet aanvoelen als een shocky, aan de andere kant heeft hij een enorm dik vleugelprofiel wat de langzaamvliegeigenschappen sterk verbetert.
En in 3 jaar is een hoop veranderd op het gebied van grote elektrokisten.
Vandaar mijn interesse in de sebart sukhoi 29se ... die is namelijk speciaal gebouwd voor elektro en natuurlijk prachtig om te zien.

Heb jij goede ervaring met die bec ? 2A lijkt me wat weinig voor 5servo's ....
Hoeveel servo's heb jij erop zitten ? En gebruik je die bec in combinatie met een pcm ontvanger ? (korte storingen worden gemaskeerd)
bedankt

weinig? daar kunnen nog wel veel meer op. Ik gebruik die bec's in 2.1 meter kisten en heli's van 4kg :) Ook mijn extra met 4 digitale servo's gebruikt er 1, geen probleem.

Ik vlieg alleen PCM maar heb die bec ook gevlogen met PPM (met berg techn.) en dat vloog ook goed. Deze bec stoort echt niet ;) Anderen wel, ook met pcm......

dat klinkt goed dan , jij hebt er ervaring mee in de praktijk. Hoe lang gebruik je ze al ?
4 digitale servo's op een 2A bec ??? Is dat niet wat veel van het goede ???
mmm .... aan de andere kant trekken die servo's natuurlijk niet constant veel stroom
Medusa research ken ik wel van mijn allereerste poweranalyzer . Ze weten wel wat ze doen.
Ik zal eens de spec's nakijken van die bec.
bedankt.

Ik gebruik die bec's al een zoiezo 2 jaar, weet niet meer precies hoe lang. ding kan 2A continu aan, veel meer piek. Hoe ik ook stuur ik krijg de bec niet warm. Op mijn heli heb ik 3 9202's en een Gy401 met 9253 combi, ook die krijg ik zwaar belast niet warm. Spanning blijft ook netjes stabiel, veel beter dan met losse accu :)

Ook met een stel veel stroom vretende GWS servo's gaat het goed. In mijn 2.1m husky zitten er 4 D200 servo's in de vleugel en 2 iets zwaarder dan normaal op hoogte en richting.

In de extra zitten 4 Hitec 5245MG's en ook die krijg ik met wild sturen en tegen houden niet warm.

Ik zit nu net even de manual door te lezen ( http://www.medusaproducts.com/pdf/821A00011.pdf ) en ik moet zeggen dat de 2A versie wel aan de krappe kant is voor 4 digitale servo's , jij durft wel ...
Er staat duidelijk dat deze geschikt is voor maximaal 4 STANDAARD servo's. Ik zou zelf dit risico niet nemen, maar dat is persoonlijk.

Zij rekenen blijkbaar met een stroom tijdens het stallen (vastlopen) van een standaard / mini servo van 600mA per servo. Een snel rekensommetje leert dan dat dat in mijn geval 5x600mA=3A KAN bedragen, worst case dus. En natuurlijk gebeurt dat in de praktijk niet altijd maar ach, waarom zou ik niet de 3.5A versie kiezen ? Die is maar 8gram zwaarder. Voor die 8gram extra ga ik geen risico nemen.
Bovendien heeft die 3.5A versie ook nog de mogelijkheid om 6V te kiezen zodat de trekkracht van de servo's zomaar toeneemt !
Nu eens op zoek naar een verkooppunt.

gewoon bij hun bestellen ;) Snelle levering elke keer....

Ik ken die bec's en alle 4 tegelijk stallen continu? Ik denk dat ik me dan over iets anders zorgen moet maken dan de bec :) Ik heb de 3.5A versie ook en die is vooral groter. De 2A bouw ik bij de regelaar in :) past precies. ik maak me nog geen zorger over de overbelasting, mijn motor setup's mag je ook niet volgas continu draaien dus waarom een bec niet wat meer belasten.

Medusa geeft ook erg veilige waarden op natuurlijk waarmee het nooit fout kan gaan. In de praktijk kan je daar makkelijk overheen.

Enfin, na thuiskomst de boel eens even nagekeken en de ontvanger en de ontvanger-accu erin gemonteerd.
De oude accu-bevestigingen konden eruit .
Er is ruimte genoeg om de accu heen en weer te verplaatsen om tussen de uiterste standen van het zwaartepunt te varieren.
Ik moet nu wel iets nieuws verzinnen voor de accubevestiging... mmm... eens even een nachtje over slapen... :roll:

Ik heb alles nog eens nagewogen en de totale setup zit toch op 3050gram, verdorie :evil: . De ontvangeraccu weegt 117gram en da's relatief best veel, hier kan ik dus nog bijna 100gram besparen mbv een ubec. Alle beetjes helpen ...

Hier nog wat foto's
IMG_4037.jpg

IMG_4040.jpg

IMG_4043.jpg

Heb je de 1550 mm uitvoering of de 1850 mm uitvoering?
Ik zelf heb mijn 1550 mm brandstof uitvoering omgebouwd naar electro, ik heb de met vet doorweekte neus vervangen door een nieuwe electro neus.
Omdat ik er een nieuwe neus opgezet heb, is deze aangepast om de accu snel te verwisselen, ik kan van de onderkant, op de plaats van de tank nu mooi 2 pakketjes van 3S 2200mAh kwijt.
Door dit lichte pakket kwam ik in de problemen met het zwaarte punt, dit heb ik gedeeltelijk opgelost door mijn richting servo achter uit de staart te halen en met closed-loupe zo ver mogelijk naar voren te halen.
Ik vlieg nu 1,5 seizoen met dit model en ben zeer tevreden, de power begint nu wel een beetje af te nemen van dit pakket maar trekt hem nog steeds verticaal, door dit beroerde pakketje heb ik helaas niet veel over om bij het hoveren grote correcties uit te voeren.
Ik ga dus een paar brute 30 C pakketjes aanschaffen om dit probleem op te lossen. (1200 a 1400 W moet kunnen)
Configuratie:
Diablotin 1550 mm brandstof (geen Super)
Chinese 4220-6
6S 2200 mAh Hi-model (grootste bager wat ik tot nu toe bezit)
Hi-model 60A regelaar (zeer goed)
13 X 6 APC brandstof prop
Richting 5.5 Kg digitaal, de rest 3.5 kg (gas 0 Kg)
Vlucht duur 6 minuten.
Zwaarte punt zit op het achterste punt
Totaal gewicht 2100 gram, was 2000 gram maar het zwaarte punt zat niet lekker, de staart hing naar beneden en dat vloog niet zo lekker, opgelost met een ontvangeraccu pakket in de neus.
Het was een van de eerste 3 D modellen en hij vliegt na ongeveer 6 jaar nog steeds lekker, een klein nadeel van de Diablotin vind ik, hij vliegt alleen volgas meskant, maar dan zeer labiel.

hoi ben, ik heb dus de 155cm versie (zie topic-titel).

Gelukkig was mijn diablotin niet vuil, dat komt omdat toen ik hem kocht de brandstofmotor nog ongebruikt was. Daarmee heb ik wat geprobeerd maar natuurlijk kreeg ik de motor niet lekker aan de praat, dus motor vervolgens verkocht en er gelijk elektro opgezet.

Die van jou is inderdaad heel erg licht zeg, 2100 gram , dan heb je een mooie lage vleugelbelasting van 2100/77dm^2 = 27gram/dm^2
Ik kom helaas op 39gram/dm^2 .
Ik heb natuurlijk een zwaar accupakket. Jouw accupakket weegt totaal iets van 390gram schat ik zo ?
En jouw gemiddelde stroom is dus 60/6 x 2.2A = 22A. Zo, da's wel weinig zeg !
Je prop is vrij klein, kun je er lekker mee prophangen ?

Op hoogteroer heb ik nog 2 standaard servo's zitten, eigenlijk zou ik de roeren mechanisch moeten koppelen, maar dat is zo lastig met die romp. Dan zou ik
met een stang door een dragend gedeelte van de romp heen moeten gaan voor zover ik dat heb gezien. Heb jij de hoogteroeren wel gekoppeld ?

Heb je toevallig een filmpje ? Dan kan ik een indruk krijgen.

Ja, en meskant gaat erg slecht, dat is bekend bij dit model, vreemd want hij heeft toch een vrij hoge romp, nou ja, zal vast wel te verklaren zijn

Ik zou ook een APC E prop proberen ipv klap prop, meer rendement ;) Klap is wel beter met hoog gras en happende wielen edg..

Dit model heeft er al heel wat vlieguurtjes opzitten, ik heb hem hier en daar wat op moeten knappen, er toen ging meteen een nieuwe neus op die een stuk lichter was dan het origineel.
Ik heb met dit model ook heel wat servos versleten, ik denk dat de teller nu op 6 X HS 81 en 2 X HS 225, deze gebruik ik nu niet meer. Ik heb wel 2 X hoogte en 2 X rolroer, dan kun je makkelijker wat gekke dingetjes erin mixen. Ik zal is kijken of iemand de Diablotin kan filmen.
De prop is helaas wat klein, maar anders komt er hier en daar wat rook uit. De motor maakt per volt 660 omwentelingen, het was waarschijnlijk beter geweest als dat tussen de 400 en 500 zat.
Ik zit nu in de brandstof toerentallen, met de 13 X 6 rond de 10000 en met een 10 X 5.5 APC-E zat ik rond de 12000, die begon ook lekker te flutteren tijdens het gas geven.

12000 toeren, ai da's niet mis zeg. Ik vraag me af of apc een elektro-prop nog wel garandeerd op die hoge toerentallen.

Maar goed het blijkt dus een hele betrouwbare set-up te zijn als je er al zoveel jaar mee vliegt, afgezien van de servo's dan. Waarom slijten ze eigenlijk zo erg ? Teveel trillingen in het frame door slecht uitgebelanceerde motor ?
Ik heb in een hacker super zoom xxl ook een goedkope chinese motor, een hxt-35 en die trilt enorm. Net als een kleine merkloze buitenloper in een shockflyer, idem dito.
Ja, toegegeven, iedereen kan tegenwoordig buitenlopers maken, maar trillingsvrij en een goed rendement is dan wel een stuk slechter ! Ach ik denk maar zo; het moet uit de lengte of de breedte komen ! Het kan niet uitmuntend zijn voor een spotprijs.

In de tussentijd heb ik een nieuwe medusa 3.5A bec op ebay gescoord voor een prikkie , he he he !

wordt vervolgd ..

Back