Modelbouwvrinden ,
na 3 jaar heb ik mijn eindelijk diablotin jr63 eens uit de garage gehaald en afgestoft ...
Die had ik destijds gekocht en omgebouwd naar elektro. Bij aanschaf zat er namelijk een brandstofmotor op, jawel, BRANDSTOF, je weet wel : "vieze vette olietoestanden en een flinke bal herrie" . En aangezien ik daar niks van moet hebben en "de ballen verstand van heb" had ik hem dus omgebouwd/aangepast voor elektro. Op bepaalde plaatsen lichter gemaakt en natuurlijk een hoger landingsgestel ivm grotere props.
De set-up ziet er als volgt uit :
axi4130/16 met verschillende aerocam vouwprops : 16x10 , 17x9 , 18x9 etc...
hacker flight opto 77
multiplex 7 ipd ontvanger + aparte 4cel sanyo ontvanger accu
5 standaard futaba servo's
Aanvankelijk had ik konions aangeschaft voor in deze kist, een 6s3p pack, die achteraf toch ongeschikt bleek te zijn voor dit soort grote stromen, de spanning stortte bij volgas in elkaar tot 18Volt !! Wat een fiasco was dat ! Hevig teleurgesteld had ik toen het project stopgezet en gewacht tot lipo's betaalbaarder werden.
Daarom vorige week besloten om een 6s lipo te kopen . Even wat rondgezocht en ik kwam uit op het merk Saehan ... ja , ik had er ook nog nooit van gehoord, maar wat blijkt nu; dit zijn hele goede lipos en desondanks toch betaalbaar !
Hier vind je een test http://www.elektromodellflug.de/akku-test/saehan-hs.htm
De 6s 4000 verwacht ik deze week in huis.
Ook eens gekeken wat ik kan verwachten aan trekkracht : http://brantuas.com/ezcalc/dma1.asp
Met deze setup en een 17x9 kom ik op :
61A bij 20.7V en een AGEGEVEN vermogen aan de prop van 1kW.
Het toerental is ca. 6500rpm, prima.
De propsnelheid ligt op56mph= 90km/h, nou zal ik dat niet halen ivm het zeer dikke vleugelprofiel, maar als ik op 60 a 70mk/h uitkom vind ik dat prima voor deze kist.
Statische trekkracht is 187ounce (x28.3 gram) = 5.3kilogram !! Holy mozes ! 8O
Bij een vlieggewicht van ca.30000gram is dat dus een verhouding van 1.7 : 1 ! 8O
Da's niet verkeerd dacht ik zo !!
Ik zit trouwens nog te twijfelen om de huidige ontvangeraccu (=105gram) te vervangen door een ubec, maar dat schakelen op 300kHz bevalt me niet zo ivm storingen in de ontvangst.
Iemand slechte ervaringen met een switched bec ? Hints en/of tips welkom.
Nou, ik ben heeeeeeeeeel erg benieuwd hoe dit in de praktijk gaat vliegen ... wordt vervolgd ......
na 3 jaar heb ik mijn eindelijk diablotin jr63 eens uit de garage gehaald en afgestoft ...
Die had ik destijds gekocht en omgebouwd naar elektro. Bij aanschaf zat er namelijk een brandstofmotor op, jawel, BRANDSTOF, je weet wel : "vieze vette olietoestanden en een flinke bal herrie" . En aangezien ik daar niks van moet hebben en "de ballen verstand van heb" had ik hem dus omgebouwd/aangepast voor elektro. Op bepaalde plaatsen lichter gemaakt en natuurlijk een hoger landingsgestel ivm grotere props.
De set-up ziet er als volgt uit :
axi4130/16 met verschillende aerocam vouwprops : 16x10 , 17x9 , 18x9 etc...
hacker flight opto 77
multiplex 7 ipd ontvanger + aparte 4cel sanyo ontvanger accu
5 standaard futaba servo's
Aanvankelijk had ik konions aangeschaft voor in deze kist, een 6s3p pack, die achteraf toch ongeschikt bleek te zijn voor dit soort grote stromen, de spanning stortte bij volgas in elkaar tot 18Volt !! Wat een fiasco was dat ! Hevig teleurgesteld had ik toen het project stopgezet en gewacht tot lipo's betaalbaarder werden.
Daarom vorige week besloten om een 6s lipo te kopen . Even wat rondgezocht en ik kwam uit op het merk Saehan ... ja , ik had er ook nog nooit van gehoord, maar wat blijkt nu; dit zijn hele goede lipos en desondanks toch betaalbaar !
Hier vind je een test http://www.elektromodellflug.de/akku-test/saehan-hs.htm
De 6s 4000 verwacht ik deze week in huis.
Ook eens gekeken wat ik kan verwachten aan trekkracht : http://brantuas.com/ezcalc/dma1.asp
Met deze setup en een 17x9 kom ik op :
61A bij 20.7V en een AGEGEVEN vermogen aan de prop van 1kW.
Het toerental is ca. 6500rpm, prima.
De propsnelheid ligt op56mph= 90km/h, nou zal ik dat niet halen ivm het zeer dikke vleugelprofiel, maar als ik op 60 a 70mk/h uitkom vind ik dat prima voor deze kist.
Statische trekkracht is 187ounce (x28.3 gram) = 5.3kilogram !! Holy mozes ! 8O
Bij een vlieggewicht van ca.30000gram is dat dus een verhouding van 1.7 : 1 ! 8O
Da's niet verkeerd dacht ik zo !!
Ik zit trouwens nog te twijfelen om de huidige ontvangeraccu (=105gram) te vervangen door een ubec, maar dat schakelen op 300kHz bevalt me niet zo ivm storingen in de ontvangst.
Iemand slechte ervaringen met een switched bec ? Hints en/of tips welkom.
Nou, ik ben heeeeeeeeeel erg benieuwd hoe dit in de praktijk gaat vliegen ... wordt vervolgd ......