diagram U-177 voor motoren - servos etc

• Topicstarter Topicstarter tomviguurs
  • Startdatum Startdatum
T

tomviguurs

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben inmiddels een paar weken geleden gestart met de bouw van mijn U-177 met TMAX duiksysteem.

Na wat kleine problemen die redelijk eenvoudig opgelost zijn kom ik nu op een ander probleem. Ik heb namelijk een CD bij de kit gekregen waar alles duidelijk in vermeld staat en maar ook ff de engelse handleiding afgedrukt.

Echter vraag ik me af waar het schema is voor het aansluiten van de motoren, servo's en andere items die niet op het diagram van het duiksysteem vermeld staan (wat wel logisch is natuurlijk).

Wellicht dus een stomme vraag maar is het normaal zo dat je deze dingen zelf moet uitvogelen hoe je dit aansluit of mis ik dit in mijn pakket?

Groeten,

Tom

Tom,

Het kan zijn dat het niet op de CD beschikbaar is. Mijn ervaring, even een mailtje sturen naar de firma Engel en je krijgt (als het goed is) antwoord.

Succes met bouwen.

Douglas

Laatst bewerkt:
Beste Tom,

Gefeliciteerd met de aanschaf van je U177. Ik heb er zelf ook 1 gebouwd en ben daar al met al tevreden mee.

Destijds heb ik geen schema gekregen hoe de rest aan te sluiten maar dat was nog in de tijd dat Engel niet een complete kit met zender e.d. leverde. Wellicht dat dit nu wel beschikbaar is. Ik zou Douglas zijn advies opvolgen en even contact opnemen met de firma Engel. Met hun reactiesnelheid heb ik overigens niet zulke positieve ervaringen.

Mocht je geen antwoord krijgen van Engel dan zul je hier op het forum beslist mensen treffen welke je vraag kunnen beantwoorden. Wat bedoel je precies met het schema want uiteindelijk zul je
  • de motoren op de vaarregelaar moeten aansluiten;
  • de vaaregelaar op de accu en op de ontvanger moeten aansluiten;
  • de servo's op de ontvanger moeten aansluiten.
Overigens nog een waarschuwing. Het juist inlijmen van het middendek is erg kritisch!!!! De handleiding is/was daar erg sumier over maar als je het dek maar iets knijpt of breder maakt dan past je bovendek niet meer met alle ellende van dien. Mocht je adveis willen stuur me dan even een PBtje of zoek het draad over de U177 op dit forum even op.

Groetjes:

Mathijs

Hoi Mathijs,

Ik heb inmiddels een mailtje naar Engel gestuurd met mijn vraag over dit schema.

Waar ik dus naar op zoek ben is niet het schema voor de duiktanks maar een schema hoe je motoren, servo's, zender en andere dingen moet aansluiten. Eigenlijk alles van elektro behalve de duikelektro want die is uitgebreid beschreven met diagram van mijn TAES + TMAX.

Dus als iemand mij hiermee kan helpen heel graag...

Inderdaad het middendek is iets waarvoor je moet oppassen behalve hier ben ik nog niet aan. Momenteel ben ik bezig met het schot waar de motoren aan vast zitten en ben ik bezig om de assen van de schroeven uit te lijnen wat goed gelukt is.

Ik denk dat het beste wat ik kan doen met het middendek is de afstand meten tussen beide onderromp delen en deze vergelijken met het bovenstuk terwijl ik het middendek ga bevestigen. Misschien ga ik eerst een soort braces maken in de onderromp zodat deze precies de breedte heeft van de bovenromp en dat ik deze gemakkelijk kan wijzigen.

Beste Tom,

M.b.t. het middendek zou ik als ik jou was eerst het dek op een paar punten proberen vast te zetten met beide rompdelen op elkaar. Als dit goed passend is zou ik het middendek pas goed vastlijmen en de epoxy laten drogen met wederom beide rompdelen op elkaar.

Wat betreft de elektronica denk ik dat het allemaal redelijk recht-toe-recht-aan is. Ik wil je daar in alle plezier mee helpen maar woon helaas wel wat ver bij je uit de buurt. Ik heb in ieder geval geen kant en klaar schema voor je liggen en mijn boot zal ongetwijfeld een andere ontvanger, servos, vaartregelaars gebruiken dan de jouwe.

Groetjes:

Mathijs

Hallo Tom

Ik ben bezig met de Nautilus van Engel en daar was het middendek ook te breed aan de voorzijde.
Tevens was het polyester te dik zodat de duiktank niet paste als het middendek gemonteerd was.
ook zie ik dat als het middendek op zijn plaats zit ik erg weinig ruimte om te werken heb.
Daarom bouw ik eerst alles in, en als alles werkt haal ik de romp leeg en monteer het middendek pas.
De RC apperatuur ga ik dus testen voordat het middendek op zijn plaats zit.

Dat lijkt mij de beste manier.
succes verder Willem.

Laatst bewerkt:
Hallo mede duikboot Männer,

Inmiddels heb ik dus het aansluiten van de elektronika 'recht toe recht aan' gedaan en dit ging redelijk gemakkelijk. Helaas heb ik tot op heden nog geen respons van Engel mogen ontvangen (wat ik overigens best belachelijk vind aangezien je wel veel mails krijgt als je een u-boot wilt aanschaffen maar de after sales is ronduit slecht).

Wat ik tot nu toe heb gedaan (indien iets fout is graag uw commentaar :p)

Mede dankzij de U-47 die mijn vader aan het bouwen is volg ik zo'n beetje het besturingsschema van hem.

Inmiddels heb ik de motoren voorzien van de condensatoren en aangesloten op één speed/motor controller. Vanuit de speed controller aansluiting gemaakt naar de zender die vervolgens weer op de kleine batterij is aangesloten en de motoren aangesloten op de hoofdaccu. Tevens mijn magnetische contact aangesloten op de zender.

Nu ga ik beginnen met de roeren wat redelijk gemakkelijk lijkt volgens het schema van Engel. Binnenkort volgen wat pics. hoe de boel verloopt.

De comments over het middendek zijn zeker handig, alvast bedankt. Wat ik tot nu toe gedaan heb is het middendek afmeten op diverse punten en deze continu op spanning houden met speciale tape.

Groetjes,

Tom

Back