Diamant No-Limit bouwproject

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Jorrit, 21 nov 2002.

  1. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    De EasySport begint een beetje saai te worden dus werd het maar eens tijd om een vervangende kist te gaan bouwen. Sinds enige tijd ben in geïnteresseerd in 3D kisten zoals de Laser3D. Niemand bij ons op de club vliegt een bouwdoos 3D (wel ARF) maar er vliegt dus wél een Diamant. Vrijwel dezelfde kist... Uiteindelijk te tekeningen maar geleend...

    Er komt een 46FX op, misschien met torque pijp.. Moet ik nog even bekijken.. Aangezien een 7,5 het minimum is tracht ik de Diamant zo licht mogelijk te bouwen, en hier en daar gewicht te besparen door dunner hout, en slimme constructies.

    Zo moet hij uiteindelijk gaan worden.
    [​IMG]

    Grof uitgesneden ribben.
    [​IMG]

    De ribben in eigen gemaakte mallen.
    [​IMG]

    En toen waren de ribben af.
    [​IMG]

    Ribben uitgezet over de ligger. Klaar om te lijmen.
    [​IMG]

    To be continued...
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    lijkt een beetje op de somethin extra van SIG
     
  3. rcheli.nl

    rcheli.nl Guest

    Ik heb zelf een Diablotin en hij vliegt goed :D
     
  4. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    :?: :?: Isse geen heli :!: :!:

    Of vlieg jij m alleen hangend aan de prop? :wink:
     
  5. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Dat wilde die helivlieger ook met zijn Extra 300 en nu istie stuk. :wink:
     
  6. wouter1

    wouter1

    Lid geworden:
    14 sep 2002
    Berichten:
    839
    Locatie:
    België, Geraardsbergen/Gent
    onlangs heb ik ook een Diamant No Limit aangeschaft
    maar wel een bouwdoos. Ziet er allemaal zeer mooi uit
    maar ben nog iet verder geraakt van dan plannen uit te
    snijden; had namelijk plots een interesse voor heli's en dat
    is nu wel m'n prioriteit geworden. :)

    tja, veel meer kan ik er niet over zeggen.
    Tzal een project worden voor als ik wat meer tijd heb

    greetz.
    Wouter
     
  7. J. de Beer

    J. de Beer

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik heb sinds vorige week de Diamant van Roy overgekocht... hij is nog in de ruwbouw fase maar ziet er erg leuk uit.

    Dit was trouwens niet de originele bouwdoos.

    Groeten,
     
  8. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Hé Jeroen.. Zou je misschien wat foto's kunnen posten? Ben® nieuwsgierig... :D

    Hier de bovenste ligger, neus & achter -lijst gemonteerd en gelijmd.
    [​IMG]

    Dwarsconstructie ipv 'shear webs'. Goedgekeurd??
    [​IMG]
     
  9. J. de Beer

    J. de Beer

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik zal eens wat foto's nemen... je ziet ze hier wel verschijnen.

    Oja, alle credits gaan natuurlijk naar Roy... hij heeft hem tot deze fase gebouwd.

    Groeten,
     
  10. Roy

    Roy Guest

    Is die al af jeroen? Zijn de kappen nu helemaal uitgesneden?
     
  11. tigermoth

    tigermoth Guest

    Dwarsconstructie ipv 'shear webs'.

    is dit lichter dan met 1,5mm plank?

    mvg
    Rico.
     
  12. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Ga ik wel van uit.. Veel minder lijm iig.. :p
     
  13. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Vraagje...


    Als ik de indekking van de zgn. 'D-doos' weglaat zou je in principe torsie stijfheid in de vleugel verliezen. Kan dit geconpenseerd worden door de bespanning? Hoe belangrijk is deze stijfheid bij een 3D kist als de Diamant?

    4 plankjes 1,5mm weegt ook weer namelijk... :p
     
  14. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    1 plankje 1,5 mm mag 15 gram wegen dat heb jij voor dat model volgens mij net niet nodig. Die D-doos moet zorgen voor de complete sterkte van de vleugel dus daar zou ik niet te zeer op bezuinigen. Luister eens naar goed naar hoe Bruno zijn vleugels maakt en doe daar je voordeel mee. Je kan namelijk beter bezuinigen op de manier hoe de romp gemaakt word.

    Kijk eens naar de foto's van de deelnemers van de TOC. Daar staat een foto tussen van een model dat gecrashed is daar kun je zien hoe die romp opgebouwd was. Alleeen maar latjes en achter de vleugel geen plankjes. Lekker licht en toch sterk.
     
  15. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    Jorrit,
    let even op dat er op de diamant no limit een modificatie is uitgebracht op het stabilo,dat breekt namelijk te snel.
    er is gekozen voor een andere opbouw bij de nieuwste versie.
     
  16. J. de Beer

    J. de Beer

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Roosendaal
    Waar kun je deze informatie halen?
     
  17. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    misschien kan PowerPete ja daaraan helpen?
     
  18. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    [EDIT]
     
  19. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Bij normaal gebruik van een funlyer /3D kist zoals de Diamant no limit van Robbe is het originele opgebouwde stabilo volgens het ontwerp van Wolfgang en Roland Matt te verkiezen boven het latere gewijzigde massieve, en erg zware, exemplaar.
    Let wel op! Het is al vaker hier op het forum gezegd, het grote motor vermogen wat op deze lichte modellen aanwezig is dient uitsluitend om goed mee te kunnen versnellen in verticale richting omhoog! Helaas denken nog te veel mensen dat je er ook mee moet kunnen "scheuren" wat zelf vernietiging van het model in de lucht tot gevolg heeft. Deze dwaze lieden hebben Robbe genoodzaakt de stabilo constructie te wijzigen in een nodeloos zwaar exemplaar voor het juiste gebruik.
     
  20. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Vleugelvoorlijst is inmiddels ingedekt met 1,5mm balsa. Kom nu uit op een gewicht van 210 gram.

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina