Diamant No-Limit bouwproject

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Jorrit, 21 nov 2002.

  1. Gregor

    Gregor

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Drachten
    Hmmmm krijg de tekening van jorrit en heb nog een saito 150s over strax .

    Ideetje ?!?!?
     
  2. Paul Tupker

    Paul Tupker Guest

    Ik heb eens, samen met Dick en Bert, het gewicht van de Saito 90 vergeleken met dat van de OS 70 viertact. Hierbij bleek de OS 100 gram zwaarder te zijn dan de Saito. Qua afmetingen vergelijkbaar en , behalve het gat in de cowling, uitwisselbaar (ja, en de afstand van voorste boutgat naar achterkant propeller verschilt ook wat). Ikzelf heb zeer goede ervaringen met de Saito op een stokoude "Taurus"RC-1 kist met 13"x 9" APC prop.
     
  3. wouter1

    wouter1

    Lid geworden:
    14 sep 2002
    Berichten:
    839
    Locatie:
    België, Geraardsbergen/Gent
    de saito zal het dan worden met een 14*4 ofzo.
    Dat belooft :twisted:
     
  4. wouter1

    wouter1

    Lid geworden:
    14 sep 2002
    Berichten:
    839
    Locatie:
    België, Geraardsbergen/Gent
    hehe, m'n diamant is eindelijk af geraakt.
    Nog niet 100% vliegklaar maar wel al bespannen en R/C geinstalleerd.

    Effe een proefje gedaan naar het uiteindelijk gewicht en zwaartepunt.
    Het ding weegt all-up zo'n 2800gr :? . Begrijp er geen snars van hoe dat mogelijk is; heb em volledig gebouwd volgens plan, nergens excessief
    lijmt gebruikt, en de stabilo zelfs nog wat lichter gemaakt.
    Zwaartepunt ligt zo'n 4 cm te veel naar achter wat 300gr lood bij betekent. Moet wel toegeven dat de motor, een Saito .91, nogal dicht bij de firewall staat.

    Ik ga nu proberen de motor 2 à 3 cm meer naar voor te schuiven en het ding trouwens op rubbers zetten. Zo'n 4T trilt nogal wat meer dan een 2T.
     
  5. ZwevendePeter

    ZwevendePeter

    Lid geworden:
    25 sep 2003
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Hoogeveen
    @Jorrit: Mooie kist hoor!! Dat doorzichtige heeft wel wat jah, maar ik zou het voorste deel van het richtingroer het deel wat nog niet mee beweegt) rood gedaan hebben.
    Ziet er goed uit! :lol:

    Peter.
     
  6. Matthi

    Matthi Guest

    ff een vraagje..

    Als je nu geen ervaring hebt met vliegtuigen bouwen, is het dan moeilijk om er aan te beginnen, zonder ervaring? Of staat het allemaal mooi aangeduid, uitgelegd?
     
  7. Matthi

    Matthi Guest

  8. sitting duck

    sitting duck Guest

    Als je je laat begeleiden door een ervaren bouwer mag het geen probleem zijn.
    Anders bij alles waar je over twijfelt hier posten en eventueel pix nemen van hetgeen je niet weet.
     
  9. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Het model is opzich prima te bouwen, alleen moet je even weten waar je op moet letten. Als je redelijke bouwervaring hebt en dit bouwverslag aandachtig doorleest moet het geen probleem zijn! ...je moet echter wel in je achterhoofd houden dat de Diamant geen beginnersmodel is, en ook geen intermediate trainer...

    Mocht je vragen hebben tijdens de bouw helpen we je uiteraard graag verder. Zoals Sitting Duck al zei helpen foto's bij eventuele uitleg.
     
  10. Bas_mvsb

    Bas_mvsb

    Lid geworden:
    6 mei 2003
    Berichten:
    375
    Locatie:
    Breugel
    @ Jorrit

    Een 3d kist is volgens mij best geschikt als 2e kist.
    Zo'n ding vliegt niet echt hard en als je een beetje normale uitslagen hebt denk ik dat het toch een best leuk kistje is na een trainer.
     
  11. Matthi

    Matthi Guest

    Ok, bedankt voor jullie antwoorden!!!
     
  12. AvdS

    AvdS

    Lid geworden:
    1 jul 2003
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Nuenen
    Hallo Jorrit,

    Ik heb ook een Diamant No-Limit, maar ik heb gewoon de bouwdoos gekocht. Op de doos staan foto's van de Diamant No-Limit van de heer Matt himself. Dat is echter een ander vliegtuig dan het model in de doos!

    Zo heeft het prototype b.v. de sheeting op de vleugels niet tot aan de liggers doorlopen. Ik neem aan dat dit ook gewicht bespaart. Misschien een tip voor je SM project?

    p.s. mijn Diamant No-Limit is gemaakt volgens de bouwvoorschriften uit de doos en met een OS 61FX. Hij weegt 3 Kilo! :evil:
    200 gram lood in de neus en een 1.7 Ah accu tegen het motorschot!

    De staart is in de standaard uitvoering veel te zwaar. Je kunt hem in het fotoalbum zien onder "Paaltje op vleugel ...."

    Succes met je project.
     
  13. wouter1

    wouter1

    Lid geworden:
    14 sep 2002
    Berichten:
    839
    Locatie:
    België, Geraardsbergen/Gent
    Heb net hetzelfde met de mijne. die weegt 2800gr met een Saito 91, en er moet idd ook nog 200gr lood bij. Ik heb em nochtans ook volledig volgens plan gebouwd, zelfs op sommige plaatsen wat gewicht weggehaald.
    Is in principe vliegklaar maar moet nog een ander landingsgestel vinden. Het originele is te kort voor een 14x6 prop. In feite moet de neus op z'n minst 5cm omhoog. Is allemaal niet zo erg, ware het niet dat zo'n alu landingsgestel ook weeral heel wat weegt :(
     
  14. AvdS

    AvdS

    Lid geworden:
    1 jul 2003
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Nuenen
    Ik heb voor mijn Diamant een nieuw landingsgestel van 4 mm staaldraad gebogen en op dezelfde wijze als het orginele bevestigd.

    Is sterk genoeg voor 3 Kg en hoog genoeg voor een 14x4 prop. Het heeft wel wat neiging om te verbuigen maar je kunt de Diamant ook bij 3 Kg landen als een eitje dus het landingsgestel wordt niet zwaar belast.
     
  15. wouter1

    wouter1

    Lid geworden:
    14 sep 2002
    Berichten:
    839
    Locatie:
    België, Geraardsbergen/Gent
    Dacht ik inderdaad ook te doen.
    Maar ik betwijfel of ik er de juiste "kronkels" kqn in plooien.
    Lijkt me nog niet zo simpel...
    Zal het eens proberen als ik wat meer tijd heb :)
     
  16. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Een half jaar terug heb ik de motor, servo's e.d. uit de Diamant gehaald om m'n HangLoose 60 daar netjes omheen te kunnen bouwen. Die moet ik nog helemaal bespannen, gezien het verlies van m'n Serval V2.0 én het Modelvliegkamp dat eraan zit te komen toch maar gekozen om alles weer terug in de Diamant te zetten en die nog een seizoen te vliegen.

    Gisteren en eergisteren weer voor het eerst gehooverd. Ben het een beetje verleerd moet ik zeggen.. :oops: Had m'n gas andersom staan (gas naar voren = open) omdat ik dat ook bij m'n Raptor hanteer. Wat onwennig voelde dat zeg! ...omdat ik bang was m'n gas dicht te trekken ipv open bij een lage hoover heb ik dat maar gauw weer terug gedraaid! :)

    Deeq, aka Willem Bos heeft een filmpje geschoten en gemonteerd van de eerste hoover-probeersels!
    Harstikke bedankt daarvoor! :worship:

    Hij is hier te downloaden: http://www.deeq.com/jorrit.wmv
     
  17. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    nou jorrit, dat wordt nog een hoop oefenen voor jou, ik heb de diamant niet één seconde ECHT stil zien hangen :wink:
    Overigens heb ik de diamant ook uit bouwdoos gebouwd, een 46SF gemonteerd, zonder ook maar één grammetje lood en bij mij vliegt ie perfect en weegt ie 2380 gram, heel vreemd dat mensen met een 61fx dan nog 200 gram lood moeten toevoegen :?

    grt.

    [​IMG]
     
  18. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Nogal logisch als dit de eerste vlucht sinds een half jaar tijd was hè? :)
     
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Gisteren was het mooi weer om nog meer te oefenen :p
     
  20. Cropduster

    Cropduster

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    582
    Locatie:
    MVA Almere
    Leuk filmpje, dat doettie goed...
     

Deel Deze Pagina