diameter mm m3 schroef

• Topicstarter Topicstarter fpvflyer
  • Startdatum Startdatum
F

fpvflyer

Guest
hoi, hoi,

ik ben van plan om eens een micro (x)quadrocopter te bouwen.
nu ben ik vandaag begonnen met het tekenen van het frame in Autocad.

maareh ik heb misschien een domme vraag:

1. hoe groot moet het boorgaatje zijn voor een M3 schroef? 3,20mm? of toch gewoon 3,00mm?

2. ik wil graag deze motortjes gaan gebruiken:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6744

maar ik kan nergens iets vinden over de 'Afstand van de montageschroefdraad' en/of de maat van de montageschroefjes? zijn dit standaardmaten? zoja, kan iemand mij de maten vertellen?

alvast bedankt voor jullie hulp

Laatst bewerkt door een moderator:
tuurlijk, maarja ben nu op dit moment eenmaal lekker bezig met tekenen ;-)

Hangt helemaal van de constructie af, enkel 1,5 mm gfk is vrij slap en flexibel, laat anders eens wat tekenwerk zien zodat we een indruk hebben.

constructie lijkt heel veel op dit frame (heb ik trouwens als inspiratie gebruikt ;-)):
Let me CNC your parts for nearly nothing. - RC Groups

2x 1.5mm gfk.

mijn frame afmetingen:
18.210cm x 18.210cm van motor naar naast liggende motor
diameter van motor naar tegenoverliggende motor: 21.975cm
'kruis' 24.0cmx24.0cm

ik heb echter nog geen idee wat dit framepje uiteindelijk zal gaan wegen, waardoor ik op dit moment niet zeker weet welke hardware (motortjes, bec's, lipo) ik nu moet bestellen (lastig he).

in eerste instantie had ik aan de volgende setup gedacht:

- AD-100L Micro motortjes
- 4 ESC turnigy PLUSH-6 amp
- 2 propellers CW GWS EP5030Rx3
- 2 propellers CCW GWS EP5030x3
-2S, 1000mAh lipo

maar, bij nader inzien denk ik dat deze setup de boel niet zal gaan trekken (hangt natuurlijk bij deze setup, heel erg af van het gewicht van het frame).

ik kan natuurlijk ook gewoon jou 'mini pacman' setup gebruiken (teveel power is nooit weggegooid, toch)?
dus:

-Keda 20-50S
-TURNIGY Plush 10amp
-Turnigy 1000mAh 3S

en natuurlijk: waarom het wiel opnieuw uitvinden, wanneer deze setup bij jou prima werkt.

Denk dat je dit frame bedoeld, als je dit in 1,5mm gfk maakt heb je denk ik toch een sterkte probleem omdat de laatste 4cm (schat ik) waar de motoren bevestigd zijn geen constructie heeft.

Als je carbon duur vind gaat er qua simpelheid en kosten natuurlijk niks boven een alu kruisje met onder en boven een plaatje in het midden ala de Jakub frame's.

a3761360-20-KK%20Mini%20CF%20New%20Frame%20Top.jpg

yup, zo'n soort framepje wordt het. echter het kk-boardje en 'power distribution pcb'tje' komen niet bovenop, maar tussen de bodem- en topplaat. lipo komt onder aan de bodemplaat te hangen

denk je wanneer ik dergelijke conctructie in 1.5mm carbon maak, dit wel stevig genoeg zal zijn?

edit: weet iemand toevallig wat het verschil is tussen 'normale' gfk en g10
zie:http://www.boedeker.com/ilamg_p.htm

Lijkt mij wel, maar wat voor dikte gebruikt de ontwerper?

yup, zo'n soort framepje wordt het. echter het kk-boardje en 'power distribution pcb'tje' komen niet bovenop, maar tussen de bodem- en topplaat. lipo komt onder aan de bodemplaat te hangen

denk je wanneer ik dergelijke conctructie in 1.5mm carbon maak, dit wel stevig genoeg zal zijn?

edit: weet iemand toevallig wat het verschil is tussen 'normale' gfk en g10
zie:Boedeker Plastics : NEMA G-3 G-5 G-7 G-9 G-10 G-11 Industrial Laminate Glass Phenolic Datasheet

hoi, hoi,

1. hoe groot moet het boorgaatje zijn voor een M3 schroef? 2,50mm? of toch gewoon 3,00mm?

3 mm uiteraard

G10 is de 'gewone' GFK die je nodig hebt zou ik denken.

PS: ik koop GFK bij www.airfighter.eu zeer goed materiaal en snelle levering, ook in zwarte uitvoering.

En GFK uit 1,5mm is sterk maar ook HEEL heavy. 2.60gr/cm3 vgl met CFK 1.55gr/cm3

Laatst bewerkt:
zo, ben helemaal klaar met het frame ontwerp in autocad.
en als meteriaal wil ik toch voor 1.5mm carbon gaan. wie weet waar ik het goedkoopste 1.5mm carbon (cfk) kan kopen?

in het verleden heb ik vaker projectjes gemaakt uit plexiglas/lexaan en deze laten snijden m.b.v. een co2-laser.
weet iemand of ik carbon ook kan laten 'laser-snijden' (dit ivm de harst in de carbon)?
of toch maar gewoon cnc uit laten frezen?

kan iemand me verder helpen? is misschien een domme vraag, maar ik wil het even zeker weten:

ik wil graag voor mijn quadrocopter deze motor gebruiken (zie mini-pacman):
A20-S Outrunner Brushless Motors

KEDA MODEL

volgens de specs:
Mounting Hole Size: M3.0, pitch 16mm
M3.0, pitch 19mm

dus kan ik gewoon M3 schroefjes gebruiken om de motor vast te zetten?
en nog belangrijker:

pitch 16mm en pitch 19mm.
is de 16mm nu de diameter tussen de bootgaatjes aan de voorkant (dus waar de propeller komt)? en 19mm aan de achterkant van de motor? ik wil de motortjes graag 'bovenop' het frame zetten (dus boorgaatjes in het frame maken met een diameter van 19mm?)

thanks voor je snelle antwoord holco. ik had het helemaal verkeerd begrepen.

dus hart op hart is 16mm?

Back