DIAMOND 2500

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door ISOLA2, 1 mei 2018.

  1. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Romp voor nieuwe zwever
    Span 2500 mm, lengte romp 1250 mm
    Beuken 1/4 rond nat gemaakt en op de spanten laten drogen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Erg mooi, René. Dit ziet er al veelbelovend uit. Doel: semi-scale thermiek/ hellingzwever?
     
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Bedankt Eric, semi-scale thermiek, komt een 10 X 6 klapprop op.
    Heb nog 2 vleugels van 125 cm zonder kleppen 170 gr/stuk dus dat word iets voor licht weer.
     
  4. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Motor als mal voor de neus

    Vooraan opgevuld tussen de ribben met 1.5 mm balsa.

    Stabilo en richting van gecrashte zwever terug gebruiken , beweegbaar deel 220 X 65 mm, vraag me af of dit genoeg is met een span van 2500 mm.
    Gewicht van stabilo + richting 93 gr zoals afgebeeld met cover en hoorntjes

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  5. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De servo's en vleugel bevestiging ingebouwd.
    Aandrijving richting en stabilo.
    Staart passen

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    OOOVincentOOO vindt dit leuk.
  6. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Mij lijkt de buiging in het uiteinde van de stuurstang (van richtingroer) vrij groot (je krijgt dan onnodige speling), ik zou deze iets 'flauwer' buigen.

    Verder vind ik het een prachtig project!

    :beer:

    Norbert




    .
     
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    THX Norbert :)
    Ga kijken wat ik nog kan doen , want alle geleiders zijn al gelijmd en het schroefdraadeind heb ik maar 5 mm overschot.
    Maar misschien heb ik aan de quicklink bij de servo ook nog wat overschot om de draad in te korten .
     
  8. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Richting en stabilo uitgelijnd en gelijmd.
    Cockpit , met grote toegang tot batt . regelaar en motor.
    Motor gemonteerd , regelbaar hoogte en dwars.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De romp in de cover, vleugels gemonteerd en op de weegschaal 1108 gr zonder batt.
    1345 gr met batt 3 S 3000 mA . zo is het CG mooi te regelen,, batt kan 6 cm verplaatsen
    Motor is een propdrive 3536 1000 Kv heeft op mijn trainer gediend met vaste prop. 10/6 27 A bij 11.5 V .
    Zal nog eens even meten wat dat met een klapprop 10/6 geeft

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    flymax, TheNorb en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Gisteren door een clublid de maiden, ging vrij goed in dit rustig weer met een beetje thermiek.
    Motor vermogen bij stilstand 258 W , met een totaal gewicht van 1350 gr verliep het starten zeer vlot, vertrekt gewoon vanuit de hand zonder aanloop.
    Klimmen met de motor ging vrij rechtlijnig , maar eenmaal motor uit rolt het toestel langzaam naar rechts en is er nogal veel tegenroer nodig om vleugels horizontaal te houden.
    Resultaat bocht naar recht gaat veel vlotter dan naar links.
    Na de landing besluiten we aan de linker vleugeltip wat extra gewicht te hangen, stukje rond staal 100 X 4 mm .
    Dit gaat al beter maar is nog niet voldoende.
    Eenmaal thuis besluit ik het bijgevoegd gewicht te wegen , 13 gr.
    Als ik de vleugels zonder dit gewicht weeg heb ik 4 gr verschil aan de vleugel tippen en 9 gr op de volledige vleugel , dus die 13 gr zouden ruimschoots moeten volstaan.
    Er moet dus een andere oorzaak zijn ?
    Op het zicht zie ik geen verschil tussen de beide vleugels maar als ik de vleugels op de bouwplank leg zie ik bij de tip van de rechtervleugel een verdraaiing van + 1 mm aan de achter lijst, de linker vleugel ligt vlak op de bouwplank.
    Na controle met een lat zie ik dat de linker vleugel iets hol staat en zie ik dat de achter lijst over een lengte van 30 cm iets naar beneden staat..
    Met de bout op 140 °c heb ik heel het zaakje recht gedrukt en met gewichten laten afkoelen.
    Na controle heeft dit geholpen, nu afwachten of dit zo blijft ? anders cover verwijderen en achter lijst losmaken en terug lijmen.
    Volgende testvlucht met 9 gr extra gewicht aan de linker vleugel, zodat beiden gelijk zijn..
    .
     
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Na een nacht liggen alles terug in oude toestand.
    Vleugel gestript , meten ! achter lijst 0.4 mm gekanteld zie foto
    Achter lijst nat gemaakt en geklemd op de bouwplank en met warme lucht alles laten drogen.
    De ribben zijn 2 mm ingelaten in de achter lijs , als dit houtlijm of epoxy verbinding was zou dit met de bout op 140 °C toch te vervormen moeten zijn.
    Maar wat doet CA lijm ?t,

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Kale vleugel nat maken en geklemd drogen met warme lucht voor 100 % geslaagd.
    Nu heb ik 2 vleugels die gelijkvormig zijn en hevenveel wegen 185 gr stuk.

    Kleur van nieuwe cover is iets frisser.

    [​IMG]
     
    Hans V vindt dit leuk.
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Zaterdag een nieuwe proefvlucht door een ervaren clublid, beetje trimmen en toestel zat zelf met dit turbulente weer met een beetje extra snelheid als op rails.
    De volgende rustige dag is het mijn beurt :) word vervolgd .
     
  14. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ondertussen verschillende vluchten gemaakt, de laatste was een beetje spannend :) .
    Bij het landen met wat veel turbulentie, hoge bomen vrij dicht tegen de landingsbaan, korigeer ik wat te veel en toestel gaat recht op de bomen af, gered door vol trottel en verticaal voor de bomen omhoog.
    Scheelde echt niet veel.:eek:
    Dus we bouwen een nieuwe vleugel met ailerons en een remklep.
    3 delen : midden 1000 X 250 X 33 mm, L/R 750 X 250/200 X 20/23

    Midden met de remklep

    [​IMG]

    Rechts het uitlijnen van de V stelling, triplex plaatje met een gat juiste maat en ruime opening in de rib.
    Onder de tip een mal van 45 mm geeft een hoek van 4 °

    [​IMG]
     
    Huibert vindt dit leuk.
  15. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Ligt weer een mooi stukje werk :)
     
  16. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Draadje nog even helemaal doorgelezen maar dit model heeft wel een hele aparte rompvorm. Is zeker een mooie verschijning geworden.
     
  17. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Voor de constructie heb ik de retro modellen als voorbeeld, de slanke peer modern :)
    Mijn volgend project word een schaalmodel ben de Bregfalke Mu 13 aan het tekenen

    [​IMG]
     
    Bankzitter en eric_laermans vinden dit leuk.
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ruwbouw vleugel klaar 2500 X 250/200 met 3 servo's 25 gr totaal 652 gr.
    Kleppen nog los snijden en afwerken.
    Benieuwd hoeveel de cover aan gewicht toevoegt ?

    [​IMG]
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Vleugel klaar voor proefvlucht.
    Totaal oppervlak 58.75 dm² gewicht 1880 gr totaal geeft 32 gr / dm²
    Geen pluim gewicht maar vind dat het meevalt, esc weegt 360 gr + 2 servo's 45 gr en 3 van 25 gr met kabels een stuurstangen geeft dat ~ 600 gr

    [​IMG]
     
    MicropropSport, aurectar en Ariel vinden dit leuk.
  20. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Gisteren testvlucht, heb hem veilig aan de grond gekregen maar ! er is nog wat werk aan.
    Ga eerst de instelhoek tussen stabilo en vleugel verkleinen ,en testen , daarna misschien ook de down van de motor.
    Denk het stabilo losmaken ?
     

Deel Deze Pagina