http://www.bredow-web.de/ILA_2004/Sportflugzeuge/Diamond_Twin_Star/diamond_twin_star.html#Flug-DA-42 Erg mooi toestel.
2 van in nederland, 3e op komst. Economisch erg interessant voor vliegscholen e.d. Al zijn ze redelijk prijzig in aanschaf. Maar de waarde zal zeker de komende jaren ook behoorlijk hoog blijven. Wist je dat Diamond een speciaal observatietype ontwikkeld die maar liefst 14 uur in de lucht kan blijven??? Erg lekker die diesels, al schijnt de single engine performance niet over te houden. Klimmen op een motor schijnt ie amper te doen...
En de cockpit mag er ook wezen, 2x Garmin G-1000 schermen, en luxe stoelen. ps alleen jammer dat er geen stormscope en TCAS in zit. (maar daar wordt aan gewerkt als ik me niet vergis).
Hier droom ik al een tijdje van. Heb al honderden foto's van. Deze wil ik wel al model bouwen. Heb ondertussen al heel veel info. Inclusief spanten plan en allematen. Maar het zal wel even duren voor ik hier aan begin. En hier omt die vandaan http://www.diamond-air.at/ Han.
Je hebt mensen die bij de klassiekers blijven zoals die 50 jaar geleden zijn ontworpen, en je hebt mensen die gaan voor moderne vliegtuigen als de DA42. Feit is dat dit soort kisten twin engine performance leveren tegen de indirecte kosten van een dikke single engine op AVgas. Mag jij raden waar vliegscholen (de grootste groep twin gebruikers) straks voor gaan kiezen. Simple. Wanneer dit soort vliegtuigen goede leverbaar gaat worden (lees wanneer andere fabrikanten op de wagen stappen) gaat dat desastreuze gevolgen hebben voor de waarde van bestaande twins met twee dure lycomings op de vleugels. Het zou alleen wel aardig zijn als er wat meer diesel/Jet-A1 motoren op de markt zouden komen met wat meer vermogen. Die Thielert Centurions zijn voor de meeste vliegtuigen net onder de maat als vervanging. Iets betaalbaars met 180-210 pk maakt een goede kans om een succes te worden in de GA.