Die Fliegermanufaktur

bdoets

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
(Ik probeer te vermijden dat dit aangemerkt kan worden als een winkelbespreking. Mocht het moderatorenteam besluiten dat het dat toch is/wordt, sluiten dan maar, pech gehad...)

Iemand enige ervaring met Die Fliegermanufaktur? (fliegermanufaktur.de)
Ik overweeg daar iets te bestellen maar vind op dit forum geen enkel draadje over iets dat daar vandaan komt. Wel op buitenlandse fora, maar die discussies zijn allemaal behoorlijk oud (minimaal 6 jaar) en verder is daar meermalen sprake van problemen met levering... dus voor ik daar iets bestel zou ik graag door iemand gerustgesteld worden die daar een toestel vandaan heeft dat probleemloos geleverd is en uitstekend vliegt...

Laatst bewerkt:
Fliegermanufaktur schijnt Franken Modellbau te zijn.
Koopt de modellen in bij NAN models en Mibo Models.
Dus niks speciaals.

GJ

Ja, Franken is opgevolgd door Fliegermanufaktur, dat wist ik al. De naam Mibo was ik al eens tegengekomen in dit verband, maar op de Mibo website is niks te vinden over de Mamba, het toestel dat me interesseert. (Bij Mibo schijnt de Mamba ooit Manta geheten te hebben, maar ook die naam komt daar niet meer voor)

Nan Models kende ik nog niet, en waarempel op de Nan website staat de Mamba wél... maar jammergenoeg niet de versie met Schemp Hirth kleppen die Fliegermanufaktur als alternatief aanbiedt, en die ik juist heel aantrekkelijk vind (bij weinig wind valt het niet mee om een zwever zonder kleppen op mijn clubveld te landen).

Roland Stelzner van Fliegermanufaktur beweert (in een mail aan mij) dat hij per jaar 100 tot 120 Mamba's verkoopt. Maar dan zou er toch op internet iets over te vinden moeten zijn, van de laatste 5 jaar? Bij de meest recente meldingen op diverse fora (tot 2009) valt vooral op dat de levering kennelijk wel tot 9 maanden kan duren, en een enkele keer pas afkwam na gerechtelijke bemoeienis... Stelzner zegt, levertijd 14 dagen en hij gaat niet in op mijn opmerking over die 9 maanden...

Het enige alternatief op de markt dat ik ken is de Strong Run EVO van Laqua, maar die heeft een andere vleugelvorm, en wel vier kleppen maar butterfly op een plankvleugel vind ik eigenlijk niet zo'n aantrekkelijke optie... (de balans tussen de uitslagen van elevons en flaps moet dan wel heel kritisch zijn). Oja, de Strong Run Evo is ook nog eens bijna twee maal zo duur als de Mamba...

Laatst bewerkt:
Bart,

Nan bouwt de modellen zoals jij dat wil.
Ik heb er ooit eens 5 F5B modellen gekocht gebouwd in de kleuren en de specs die ik wilde.
Dus klepjes erin is geen probleem.
Maar in Zeewolde kan je toch makkelijk een zwever neerzetten zonder kleppen?
Die F5B bakjes zetten we ook gewoon op de stip, zonder kleppen.

De Mamba is een bekend model (als je jaren geleden op een beurs liep dan werd je er mee doodgegooid).
Het is nou niet het best vliegende model.
En hij is vrij snel en zwaar, geen thermiek dingetje.

Als je een goede vliegende vleugel wil dan moet je de Pace Wing van Daniel Lesky nemen.
Pace Wing

Of zelf iets bouwen, zo moeilijk is een vliegend vleugeltje niet te bouwen.

Misschien heeft Gerten Modellbau noch wel iets voor je?
SMG, Segelflugmodelle Gerten

Vanaf de Zippo zijn het vleugeltjes.

GJ

Ach... ik heb iets met vliegende vleugels, en had me voorgenomen dat ik mijn collectie wilde uitbreiden met iets rond de 2 meter, en dan bij voorkeur in glas. Enter de Mamba.
Ik vind het veld bij Zeewolde met een goede zwever lastig te landen. Kom je aan de ene kant binnen op 2 meter, dan haal je het maar nét. Maar binnenkomen op 2 meter valt ook al niet mee... Sinds ik een paar toestellen heb met 4 kleppenvleugel heb ik ontdekt dat het ook anders kan!

Als je een Epsilon of soortgelijk vliegend model niet op Zeewolde neer kan zetten dan gaat een Mamba helemaal niet lukken.
Je hebt zelf gezien hoe ik met mijn F5B vloog en ik kan gewoon over de bomen binnenkomen, aanduiken en hem rustig op een stip neerzetten.
De Mamba is een soortgelijk ding, als een slechte F5B kist, snel, zwaar en vliegt als een baksteen.
Dat moet je echt met 50 a 60 km/u landen anders valt ie uit de lucht.

GJ

Nou, dat gaan we beleven... ik heb inmiddels een Mamba besteld. Met remmen.
Dus, eerst ga ik zien of die inderdaad in een week of twee geleverd wordt (of dat ik een probleem heb).
En vervolgens of ik een Mamba op een normale manier (dus niet als een straaljager) kan landen...
Tja, die Mamba heeft iets dat me erg aanspreekt. Ik zal wel zien of dat terecht is.

Enne... Gertjan, ja mijn Epsilon kan ik prima op Zeewolde neerzetten, en mijn Flamingo ook (toen die nog leefde). Ik bedoelde dus dat ik een goede zwever zonder remmen daar lastig te landen vind. Sorry, dat stond er niet duidelijk.

Sorry, maar de Mamba is echt gewoon een snel ding.
En die remmen, dat is onzin, je moet toch een bepaalde snelheid houden om lift te houden.
De minimale snelheid van dat ding ligt echt zo rond de 50 km/u.
Waarom denk je dat we pinnen onder de romp hebben bij dit soort modellen?

GJ

En die remmen, dat is onzin, je moet toch een bepaalde snelheid houden om lift te houden.
Natuurlijk... de benaming "remmen" is ongelukkig, dat heb ik al vaak gezegd. Met kleppen uit ligt de stallsnelheid eerder hoger dan lager. Maar dat betekent wel dat het toestel een steilere daalhoek vliegt, en juist daar gaat het me om. Het gaat dus niet om de vliegsnelheid maar om de daalhoek.
1:1 zwevers hebben ook "remkleppen", en niet voor niks.
De Engelse term "spoilers" dekt de lading veel beter.
Ik heb trouwens een geweldige hekel aan het genre landingen dat bij dat soort wedstrijden gebruikelijk is. Dat heeft meer met darten dan met vliegen te maken...
Ik ga wel zien hoe snel dat toestel is. Als-ie niet bevalt gaat-ie weer weg. Ik vind 'm gewoon erg mooi!

Het gaat dus niet om de vliegsnelheid maar om de daalhoek.
.......
Ik heb trouwens een geweldige hekel aan het genre landingen dat bij dat soort wedstrijden gebruikelijk is. Dat heeft meer met darten dan met vliegen te maken...

Op Zeewolde ben ik het met je eens maar op een flinke helling heb je een steile daalhoek zonder te grote snelheid wel vaak nodig om heel aan te komen.

Rick

Op Zeewolde ben ik het met je eens maar op een flinke helling heb je een steile daalhoek zonder te grote snelheid wel vaak nodig om heel aan te komen.
Rick

Dat ben ik juist helemaal met je eens... en dat geldt op Zeewolde zowel als op de helling.
Punt is dat je, zonder spoilers, niet aan kan duiken om een teveel aan hoogte weg te werken; dat wordt dan omgezet in snelheid en dan spuit je evengoed over het veld heen. Ik heb voor mezelf dan ook besloten dat ik geen zwevers zonder spoilers meer wil - wat met vliegende vleugels soms een lastige opgave is.

Bart, jij bedoelt priklandingen.
Dat deden we niet bij F5B en kan ook niet, dan sloop je je kist.
Het wordt ook niet geaccepteerd bij wedstrijden,
De pin onder de romp is om het model stil te leggen, dus een soort anker op vochtig of glad gras.
Ik heb wel eens modellen aan de ene kant van de 30 meter cirkel aan de grond zien komen en er dan aan de andere kant weer uit zien schuiven.
Puur omdat de landingssnelheid hoog is.

Hier zie je trouwens de Mamba tijdens de allereerste F5B / hotliner meeting in 2009.
Was van een belgische vlieger, Val Bourez.
Heeft kort daarna maar meteen een normaal model gekocht, volgens mij een raketenwurm.
Hmm, en Rick staat ook op de foto, helemaal rechts.

DSC00301.JPG

En nog 1
DSC00277.JPG

Bart, jij bedoelt priklandingen.
Dat deden we niet bij F5B en kan ook niet, dan sloop je je kist.

Waarom schreef je dan iets hoger: >Waarom denk je dat we pinnen onder de romp hebben bij dit soort modellen?<

Waarom schreef je dan iets hoger: >Waarom denk je dat we pinnen onder de romp hebben bij dit soort modellen?<

We hebben een pin onder de romp.
Dat is puur omdat de romp zo glad is dat ie doorschuift (omdat de landingssnelheid wat hoog ligt)

Een priklanding wordt gedaan bij F3J en F3B.
Dan staan de modellen soms rechtop in de grond, als een dartpijl.
Dat vind ik geen manier van landen, dat vind ik onkunde en kisten slopen,

Nee, wij komen gewoon normaal vlak vliegend aan en vangen hem af, zoals een normaal vliegtuig.
Een priklanding zou de motor en prop slopen.

Overigens, die Val staat in Arjans Electro Glider Database met een Mamba, ik heb 'm een paar dagen geleden een PM gestuurd maar (nog) geen antwoord gekregen. Ik ga zowiezo plezier beleven van zijn setup voorbeeld.

Back