Die kleine GFK ASW 28 (2m)

jan brilman

Forum veteraan
Al minstens 10 jaar vind ik het een prachtig ding, en sinds we hier in het Noorden toch schijnen te kunnen hangvliegen, wil ik een passend kistje. :yes:

full

ASW 28 GFK 2m | TOP modeltehnik

Dus is de vraag: is het nou wel wat of niet wat? :confused:

Om bij windkracht 3 - 5 langs de helling te vliegen (niet scheuren, niet raggen, maar wel de vaart erin houden).

De meningen op de fora zijn verdeeld. :?

Ben benieuwd.

jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
JA!!!! Perfect!

Maar niet te langzaam vliegen. Die kleine schaalkisten houden van tempo en vliegen dan uitstekend op de helling! (just my 2 cents)

Ik ben wat minder enthousiast.
Dit kistje is zeer gevoelig voor tip-stall en moet snel gevlogen worden.
Ik heb zelf de 2mtr ASW 28 van Lenger modellbau gehad, dit was een klein draakje om mee te vliegen.

Ik zou een maatje groter nemen 2,8 tot 3mtr voor op de helling.

Eric

Jaja, ik was er al een beetje bang voor. :(

Toch ben ik wel erg benieuwd naar de ervaringen van Eric; wat was het dan dat het tot zo'n draak maakte, kun je dat vertellen?

Ik heb op RC-groups posts gelezen van mensen die er erg enthousiast over waren . . .

Bv. hier: Hf Asw-28 - RC Groups

To be honest, i was very surprised with the flying caracteristics of this glider...
Scale dimensions for the wings and elevator, very small wing tips and so on..
But she fly great and look much more bigger in the air.
he is not vicious at all as I had expected, you can fly it slowly, but accelerate also very easly.
The scale rudder is just inefficient ( not a surprise) and finally I don't use it anymore ( and 1 servo,less in the fuselage...)
I fly it now occasionaly on the slope, but tow is possible and very pleasant... but the small size is an handicap and you have to fly close enough to you...

En Bertus, ja, daar heb je wel een punt.

Tegen de helling op landen, vaart eruit laten lopen en dan . . . BAM, tipzwaai?

jan.

Tegen de helling op landen zal niet gaan, maar als er genoeg wind staat om op de helling te hangen is tegen de wind in houden en rustig neerzetten toch ook te doen?
Ik kijk er even naar met een duin en strand in het achterhoofd. Dan vlieg je gewoon naar het strand en laat je hem daar rustig zakken.

Dit moet je (zoals Eric ook zegt ) goed laten lopen, als je dan naar de helling toe gaat is je grondsnelheid heel hoog en je luchtsnelheid laag. Ik heb op die manier mijn Habicht aan bonken gevlogen.
(Ook een gemeen tipstallend ding maar met windkracht 3 tot 5 heel leuk op het duin!)

Toch ben ik wel erg benieuwd naar de ervaringen van Eric; wat was het dan dat het tot zo'n draak maakte, kun je dat vertellen?

Erg gevoelig bij een achterlijk CG.
Hij laat in een bocht zeer onverwacht de binnenste tip zakken.
Zeer hoge vleugelbelasting, mijn versie was ongeveer 800 gram.
Je bent continue aan het sturen/corrigeren.
Beperkt inzetbaar, alleen bij 4-5Bft. Minder wind en hij vliegt niet, meer wind en hij gaat achteruit.
Herstel na overtrek, het duurt redelijk lang voordat je stuurcorrecties effect hebben.

Het is wel een leuk modelletje voor aan het plafond in je hobbyhok.

Eric

Grmbl grmbl . . . :mad:

Tsja . .

Wordt 'm dus niet. :?

Lijkt het.

(Misschien eerst maar eens wat oefenen met de (niet gfk) 2,5 m. Ventus. Die ligt er ook nog :ooops:)

Bertus, die ken je nog! :p

jan.

Ik heb net de voll gfk Duo Discus van 3 meter binnengekregen.
Kwaliteit is weer prima.
Ik heb vaak met top modelltehnik gemaild en ook met 2 zwitsers gesproken die de kleine ASW hebben maar een tipstal en dergelijke ligt meestal aan de afstellingen.
De zwitsers zijn er zeer tevreden over vinden het een handzaam model voor aan de moeilijk bereikbare hellingen.
Ik hoop aankomende zaterdag en anders de volgende sleepmeeting de Duo Discus te kunnen vliegen.
Als je wilt mag je er wat mij betreft wel even mee sturen.
Ik vond de ASW net even te klein maar zit er nu toch ook aan te denken om als kofferbakmodelletje aan te schaffen.
Top Model maakt trouwens modellen voor Robbe (er zit een Robbe gebruiksaanwijzing bij) en die van Lenger zijn ook exact hetzelfde.

GJ

Kijk.

Dus toch! :p

een tipstal en dergelijke ligt meestal aan de afstellingen.

Grote vraag: welke afstellingen?

CG kan ik me iets bij voorstellen, maar wat valt er verder af te stellen, dat kan bijdragen aan een kritisch vlieggedrag?

Grootte van de (rol-)roeruitslagen? (Mn. differentiëring) :confused:

jan.

Tipstal kan je makkelijk voorkomen door de buitenste roeren (rol) 0.5 mm omhoog te zetten.
Dan overtrekt hij veel minder snel, sterker nog, mijn wedstrijdkist was vrijwel niet te vliegen als ik de rolroeren niet iets omhoog zette.

En je moet natuurlijk ook niet proberen om de snelheid uit het model te trekken, iets wat je veel ziet bij mensen die "langzamere" zwevers gewend zijn.
Het ding moet je laten lopen.

Ik ga denk ik volgende week de 6 meter Ventus bestellen, ik zal de ASW wel mee laten komen.
Dingetje is maar iets van 225 euro, dus leuk voor "erbij" achter kleine sleepkistjes.

GJ

Bertus, ik heb net met Jan gesproken.
Ik wil zelf ook een klein kofferbakmodelletje hebben.
Ik zal in ieder geval het model bestellen, dan kan ie ermee proefvliegen.
Een auto koop je toch ook niet zonder proefrit.

GJ

Ik heb deze ASW 28-18 van Fly-Fly... Spanwijdte rond de 2,6 meter en vlieggewicht met stalen vleugelbuis = 2450 gram. Met de carbonbuis is hij zeker 250 gram lichter.
Vliegt op zich prima, maar ik heb hem nog niet op de helling getest ...

HPIM4458.JPG

Zoals gezegd, ik heb ook nog de 2,5 meter Ventus liggen.

Die eerst maar eens aan de helling proberen.

Er is allemaal geen haast bij, maar zoals iedereen weet is het domweg wel leuk om te filosoferen en 'kwijlen' over iets moois, iets nieuws.

Zit nu ook vooral naar de DG-600 van Modeltehnik te kijken . . .

(Wanneer houdt het op? . . . ;))

jan.

Back