dieplader bouwen

Discussie in 'Model truckers' gestart door robbie 1964, 23 dec 2022.

  1. robbie 1964

    robbie 1964

    Lid geworden:
    23 dec 2022
    Berichten:
    23
    Locatie:
    leiden
    goedendag
    ik heb mij hier net aangemeld en ben dus nieuw op dit forum

    ik wil een dieplader gaan bouwen 1:14 maar vroeg mij af of er meerdere soorten velgen zijn , ik wil niet de grote standaard velgen van de truck modellen er onder zetten
    het moet echt een dieplader gaan worden en geen normale trailer
    kan ik er gewone normale trailer assen onder zetten
    weet iemand ook toevallig waar ik bladveren /assen en velgen sets kan krijgen
    alvast bedankt
     
  2. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Welkom Robbie 1964
    Wat kun je zelf maken? Kijk eens naar de Carson Goldhofer? Is dat wat? De assen, velgen en banden zijn los te koop. Niet goedkoop maar .....
    Wil je sturend spul dan kan Schulztec je van je geld af helpen. Nooxion kan ook!

    3D printen kan ook een optie zijn. Er staan sturende assen op thingiverse. Zelfs banden kunnen geprint worden.

    De hele andere kant is Bruder. Een Bruder dieplader verlengen en verzagen?

    Je ziet er is veel mogelijk. Het is voor ons moeilijk als ervaren modelbouwers jou in te schatten. Je hebt je nog niet voorgesteld en komt met een vraag.
    Het antwoord zou 2 a4 tjes kunnen zijn. Dus misschien deel je eerst meer kennis met ons en neemt ons mee in je plannen, kennis, ervaring en portemonnee.

    Succes!
     
  3. robbie 1964

    robbie 1964

    Lid geworden:
    23 dec 2022
    Berichten:
    23
    Locatie:
    leiden
    hallo ik ben rob uit leiden
    ik heb mij jaren bezig gehouden met het bouwen van schepen ( zeeslepers ) maar mijn ogen worden steeds slechter en heb daardoor al de modelbouw de deur uit gedaan , heb een tijdje technisch lego gebouwd en dat zette mij aan tot het over gaan op trucks 1:14 deze auto s hebben toch net even je van het
    heb nu een scania r470 aangeschaft en wil daar een dieplader achter , ik schok me het apezuur van de prijzen voor een dieplader daarom het initiatief om een dieplader te gaan bouwen
    alvast bedankt voor de tips
    nou heb ik inderdaad meerdere mensen gehoord over de trailers van bruder , maar is in verhouding de schaal niet anders dan , en hoe zit het met de assen , ik neem aan dat bruder allemaal plastic is ( of kunnen er onder het chassis van een bruder ook andere assen geplaatst worden )
    ja wat mijn portemonnee betreft , voor het meeste moet ik met moeders de vrouw overleggen wat budget betreft
     
  4. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Kijk, dat is al wat meer info. We zitten in de zelfbouw/budget hoek. Je kunt in mijn landbouwtopic wel wat Bruder diepladers vinden. Ik heb er dan wat anders van gemaakt maar dan kun je zien hoe e in elkaar zitten en hoe ze te bewerken zijn. Officieel zijn de Bruder diepladers 1:16 maar kunnen heel goed achter een Tamiya truck.

    Ik neem niet aan dat je er een kraan van 25 kg op gaat zetten dus kun je met wat alu verstevigingen het al redden. Draagt ie zo 10 kg of zelfs meer.
    De assen kun je vervangen maar met wat aanpassingen ook goed gebruiken samen met de wielen.

    Kijk ook eens op mijn youtube kanaal (Zie link hieronder) naar een paar Duitse truck filmpjes. Daar rijden Bruder diepladers basic rond maar van sommige kun je nauwelijks zien dat het bruder was.

    Dit was ook een Bruder dieplader

    [​IMG]

    Op youtube zoeken op Bruder tieflader umbau kan ook nog.

    Het beste is 2 diepladers kopen dan en er eentje van maken.

    Als je vragen hebt?
     
    RenéH vindt dit leuk.
  5. robbie 1964

    robbie 1964

    Lid geworden:
    23 dec 2022
    Berichten:
    23
    Locatie:
    leiden
    hallko
    zo dat ziet er knap uit , zitten hier ook de bruder assen onder , je heb er een wipkar van gemaakt netjes hoor
     
  6. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Dank je, ja hoor, zie verslag. Ik maak er altijd wel een differentieel in....Bruder diff

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Bij mijn laatste ombouw heb ik de wielen ook gevuld met siliconen.
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2022
    RenéH en Swen vinden dit leuk.
  7. robbie 1964

    robbie 1964

    Lid geworden:
    23 dec 2022
    Berichten:
    23
    Locatie:
    leiden
    mijn dieplader gaat ook al vorderen , heb alles tot nu toe uit het hoofdje gemaakt van aluminium profielen , ik zet hier wel even wat foto s op
    ik heb inmiddels wel 2 bruder diepladers opgekocht , ik denk er nu aan om alleen de dekken te gaan gebruiken en misschien alleen het achterdek met de assen en dat geheel inpassen in het frame ( de wielen van de bruder zijn er niet af te krijgen ) , maar jij hebt de assen gewoon doorgezaagd en er een dif van gemaakt zodat de wielen nu onafhankelijk van elkaar draaien
    heb jij daar nu gewoon lagertje en een aluminium buisje voor gebruikt om een dif te maken
     

    Bijgevoegde bestanden:

    ozy vindt dit leuk.
  8. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Denk dat er bij een Bruder diff, weinig lagertjes komen kijken. Volgens mij wordt de as doorgezaagd, en zorgen 2 stelringetjes en een alu buisje dat beide wielen afzonderlijk kunnen draaien.

    Goed bezig, ziet er stevig uit.
     
  9. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Zo maak ik ze wel in ieder geval.
     
  10. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Toch lagertjes? In de stelringen, of in de alu buis, of in de plastic?
     
  11. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Bij mij niet, dit werkt ook nog met 20 kg op de dieplader....

    [​IMG]
     
  12. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Valt het piepen mee, of smeer je het alu buisje vol met vet?
     
  13. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Gewoon even schuurpapiertje en verder niet. Bij de laatste heb ik de wielen nog vol met siliconenkit gespoten. Evt nog een beetje gewicht toevoegen als je vaak leeg rijd. Op een volle baan/parcour hoor je het al helemaal niet.

    Als je buisje vol met vet zou smeren krijg je een bende en dan met zand gaat ie zeker piepen/vreten....
     
    Tamaniac vindt dit leuk.
  14. robbie 1964

    robbie 1964

    Lid geworden:
    23 dec 2022
    Berichten:
    23
    Locatie:
    leiden
    hoe kom ik aan de ringentjes om de assen te verankeren ( zijn dit lagertjes waar een stelboutje in is gezet ? )
    siliconenkit kan je toch alleen maar goed aanbrengen als de wielen er af zijn ( asjes doorgezaagd )
     
  15. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Stel ringen heten ze bij Conrad. Voor bruder 4 mm versie.

    Jazeker moet je de assen doorzagen en er een cm of 2 tussenuit halen... Dat is doe vd actie namelijk. Dan kun je ook de wielen vullen. Wel voldoende droog tijd nemen. Week of zo.

    Zie ook mijn dieplader topic of landbouwtopic
     
  16. robbie 1964

    robbie 1964

    Lid geworden:
    23 dec 2022
    Berichten:
    23
    Locatie:
    leiden
    heb de stelringetjes besteld asjes 2 cm ingekort buisjes gezaagd , alleen nog de vraag wel siliconekit moet ik gebruiken voor kunstof
     
  17. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Zwarte?






    :beer:
     
    Tamaniac vindt dit leuk.
  18. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Je bedoeld voor de wielen te vullen? Ik heb pattex bij Action gehaald. Is grijs. Zie je niets van maar anders zwarte. Gewoon standaard. Wel heel lang laten drogen en goed gelijkmatig vullen
     
  19. Gert-Jan van de Kraats

    Gert-Jan van de Kraats

    Lid geworden:
    9 okt 2012
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Veenendaal
    3D printen kan ook een optie zijn. Er staan sturende assen op thingiverse. Zelfs banden kunnen geprint worden.

    iemand een linkje waar ik eventueel stuurbare trailer assen kan vinden voor 3d printen.
    ben bezig met het maken van een nooteboom semi dieplader. maar heb proberen te zoeken maar nog niet echt gelukt.
     
  20. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Op thingiverse staan sturende assen
     

Deel Deze Pagina