Dieplader Bruder ombouw

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 22 jan 2023.

  1. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Voor de Scania moet er toch ook weer een dieplader komen. Ik ga nu voor een Bruder ombouw. Ook deze zal eerst een soort light probeer versie worden zonder al te veel poes pas maar moet ook goed te vervoeren zijn en multifunctioneel ook nog.....

    Omdat ik toch links en rechts nog wel eens wat vragen zie en hoor over de ombouw van een Bruder dieplader ga ik deze toch maar weer een eigen topic gunnen. Voor de puristen zal het even wegkijken worden. Dit is geen 1:1 bouwsel. Daar hebben we andere echte modelbouwers voor hier op het forum.

    Het gaat hier om een beetje vlot, goedkoop en leuk om te zien en bovenal functionele dieplader.
    Net als de meeste projecten van mij zal deze groeien, rijpen, verbeteren, verkocht worden of in de hoek gesmeten worden.....

    [​IMG]

    Hoofdstuk 1 Men pakke alles wat je hebt aangaande Bruder dieplader en mietert het op de werkbank.
    Als voorwerk allerlei zoektermen op Google en Youtube gebruikt en veel filmpjes gekeken.

    [​IMG]

    Dan begin je gewoon ergens te zagen waar het je goeddunkt..... Had ik al eens gezegd dat ik daar een japanse vriend voor had?

    [​IMG]

    [​IMG]

    En voor je het weet heb je nog meer gezaagd en groeit het plan.

    [​IMG]

    En dan krijg je een soort van beeld erbij.....

    [​IMG]

    En even geen fancy assen en wielen maar wel een Bruder Diff dus het plastic goed voorbereiden.
     
  2. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Wèl een aantal stuur assen er bij hè, niet al te simpel maken! :mad:
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  3. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Helaas Cor, zoals ik al zei puristen weg kijken/overslaan.
     
    Tug.NL en Langedijker truckertje vinden dit leuk.
  4. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    da's ook welkom, wie weet zit er meer creativiteit in dan een hightech bouwpakket. Gokje voor de kleur... Groen?:koud:
     
  5. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    De Bruder verslaving heeft weer toegeslagen:rofl:
     
  6. Dobermann

    Dobermann

    Lid geworden:
    13 jan 2020
    Berichten:
    207
    Locatie:
    Betuwe
    Leuk topic om te volgen.

    Ben benieuwd naar het eindproduct, wellicht ga ik er ook wel een maken.

    Vraag: wat is de breedte van zo'n Bruder oplegger eigenlijk......is deze niet te smal voor achter een Tamiya?
     
  7. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    698
    Locatie:
    Langedijk
    Ik ga het ook zeker volgen. Heb nog ergens in een hoekje twee Bruder diepladers liggen waar ik al een keer enthousiast in heb gezaagd.
     
  8. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    stuuras kan natuurlijk makkelijk met een paar veertjes voor recht uit, als het dan gaat wringen geven de veertjes mee en stuurt de as mee,. dit werkt zelfs met een vaste as, dat is dan weer makkelijker dan een fusee gestuurde as ;)
     
  9. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik volg ook even, misschien ook zo een trailer maken.
     
  10. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    De trailer is 18 cm breed en mijn scania op de achterspatborden 18,5 cm. Mijn Carson Goldhofer was 19 cm dacht ik. Verschil valt mee en als je dan nog alu strips oid aan de buitenkant maakt. Lijkt mij binnen de marges.

    Of mij zelfs dat met 5 assen lukt weet ik niet maar weet ook niet of dat dan met 10 kg lading ook nog lukt en mooi loopt.

    Zoals ik al heb aangegeven een trailer die voor Ede "even" af moet zijn en een kilo of 10 kan dragen. Niets spectaculairs. Ik heb nog veel projecten op stapel staan en een paar kunnen ook van deze trailer profiteren zeg maar. Ook rijd ik met RMW in Ede en Dortmund en daar is veel zwaar transport met kraandelen. Die kan ik dan ook vervoeren. Ik ga dus alleen het strikt noodzakelijke voor mij doen en laat mij niet verleiden. Leuk dat er toch mensen zijn die dit dan weer volgen. Toch behoefte aan.

    Als ik dan sturende assen maak dan wil ik ook een keertje echte maken met een diepbed trailer of was het oplegger? Aanhanger? Ach, zo'n ding achter een trekker... Nee das een Tractor toch, of tractor truck.... mmhh gelukkig heb ik meer verstand van ..... Als iedereen maar snapt wat je bedoeld. Hangt erachter.

    [​IMG]

    De bedoeling was om de oplegger deelbaar te maken. Makkelijk voor transport en opbergen thuis. Maar daarmee kon hij ook wat korter worden en een stukje (handmatig) uittrekbaar. Voor elke baan wat wils zeg maar.

    [​IMG]

    Ingeschoven, korte versie dus.

    [​IMG]

    Uitgeschoven, ja ja, de lange dus.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op zich allemaal leuk. De koper leiding schuift op de werkbank mooi in de alu kokerprofielen. Snug fit noemen de engelsen dat. Tot het er weer uit moet. Muur vast dus.
    Zeker toen de dumper erop gestaan had en alle schroeven en boutjes aangedraaid waren.

    Lang verhaal kort...... Vijlen, schuren, buigen, meten trekken, vloeken.... vallen, opstaan, schelden en brekken en angoan. Het hielp allemaal niet.
    Te veel speling kan niet. Het koper en alu gaan niet samen op deze manier.

    Andere keuzes maken dus helaas. Dat is balen. Gelukkig is ie niet zwaar en zal niet de mooiste worden dus..... Maar even mee doorgaan en er een geheel van maken.

    [​IMG]

    Dan het volgende "let nou op" moment. Mooi stukkie alu liggen.... Maar is dus te dik en de "staande kant" te hoog. Als je de wielen monteert loopt het aan. Dat had ik dus pas in de gaten toen ik beide kanten volledig had geboord en gemonteerd..... Ja soms zit het mee....

    [​IMG]

    Vanmiddag weer even ander alu gekocht (ook duurder geworden) en weer verder. Nu maar even een meter maken zeg maar. De ruggegraat van 1x1 cm koker.

    [​IMG]

    Niet alle boutjes zitten erin maar van onderen met m3 (uit de tamiya voorraad) boutjes in de ruggegraat waar ik draad in getapt heb.

    [​IMG]

    Hier een kier waar eerst de deling was. 2 verschillende zaagsnedes. Sluit nu wat minder mooi aan maar komt in orde.

    [​IMG]

    Links het nieuwe alu en ook maar 1 mm dik.

    [​IMG]

    Veel M3 getapt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan maar weer eens een beetje passen. Hij lijkt zo vreselijk lang maar is net zo lang als een Carson Goldhofer zo'n beetje. Het voorplecht moet nog een stukje verlengd worden om mooier op de vrachtwagen aan te sluiten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit lijkt misschien wat minder gestrekt met 4 assen? Ik twijfel nog. Ik ga eerst voorste deel verlengen nu. Dan mogelijk nog een 10 cm uit de trailer halen.
    Of eerst eens proberen hoe het rijd..... we zullen zien.

    Enne, leer van mijn fouten;)
     
    Tug.NL, Leo Broers, stoomertje en 7 anderen vinden dit leuk.
  11. Herman Herrebout

    Herman Herrebout

    Lid geworden:
    20 jan 2019
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Terneuzen
    Ziet er er netjes uit, ik ga het volgen.
     
  12. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    [​IMG]

    Op de een of andere manier is het met foto's maken niet goed gegaan en zijn de foto's van het verlengen van het voordek foetsie biaroetsie.
    Maar het is vrij simpel. Kijken welke lengte je nodig hebt en bij voorkeur voor de king pin een stuk eraan breien zodat de kingpin in het stevigste deel zit.
    Je ziet onder het alu nog de zaagsnede. Verder zit het alleen vast met de strips buitenlangs en de 2 stripjes onder en natuurlijk de styreen plaat die verlijmd is.
    Ik heb de boel opgevuld met styreen om tot een goede hoogte boven de schotel te komen.

    [​IMG]

    Een overzicht van de onderzijde. Ik heb er ook toch een deel uitgehaald en maak er een vier asser van.

    [​IMG]

    Dit was dan de hoogte eerst. Zittend en kijkend bedacht ik me (een zittend gat bedenkt zich wat) dat er op veel banen ook bruggen en hobbels zijn. Dan moet er ook wel wat speelruimte zijn zodat de dieplader niet meteen op de truck zit bij een knikbeweging.

    [​IMG]

    Dus nog wat styreen erbij.

    [​IMG]

    Dit moet wel gaan denk ik. Er komt nog een dun aluplaatje onder als slijtplaat. Moet ik nog even zoeken. Ligt ergens in de garage volgens mij.

    [​IMG]

    Inmiddels ook de wielen gekit. Een paar had ik nog liggen.

    Door de verhoging van de kingpin plaat (heet dat zo?) komt de dieplader een beetje achterover te hangen. Dan rolt de boel eraf en dat willen we niet.

    [​IMG]

    Jullie weten toch dat ik een Japanse vriend heb? Een mooie zaagsnede gemaakt.

    [​IMG]

    Uit de alu voorraad wat opgediept.

    [​IMG]

    En dat is pure winst......een gat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Misschien een beetje overkill maar dat gaat niet los en breekt niet af en in Duitsland zeggen ze "doppelt genaht hallt besser"

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Maar eens wat andere lading erbij gepakt maar dit is het geworden voor zo ver.
     
    bvdh, raoul00123, Leon1965 en 5 anderen vinden dit leuk.
  13. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Tof rolf.



    Maar je heb het over lading afrollen... je moet het ook vast zetten... dan ken het niet rollen
     
    trialrolf en Trilliwilli vinden dit leuk.
  14. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    als je nog assen en dek overhebt,. is het een idee om een interdolly ertussen te zetten?
    of misschien een jeep trolley erbij te maken (dan hoeven de assen ook niet te sturen).
     
  15. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Je weet wel hoe dat gaat Arjan met vastsjorren en afdekken toch?;)

    Dat zou ook nog kunnen maar is nu even niet de bedoeling. Dat zou in de toekomst met een diepbed ofzo eens een optie kunnen zijn.

    Vandaag dus gereden met de Scania met deze trailer erachter. Op de best krappe baan bij RC on Tour (was weer gezellig daar) volgt hij de Scania goed en knijpt niet meteen door de bonnenbochten. Rammelt niet en ziet er al best aardig uit......

    Dat laatste moest natuurlijk afgelopen dagen nog wel even gerealiseerd worden.

    [​IMG]

    De oprijplaten eerst. Even de kop bewerken zodat ie niet meer klemt.

    [​IMG]

    De bediening voor 2 platen vergt een gekoppelde set.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Net als bij de aanhanger voor achter de trekkers een actuator voor de bediening. Gelukkig werkt ie op 2S lipo ook goed want het is een 12v model.

    [​IMG]

    En dan freubelen met de juiste hevelwerking.

    [​IMG]

    Er komt vooralsnog geen echte uitgebreide verlichting op middels een Beier module. Dus even provisorisch nepverlichting. In de toekomst iets met een kleine lipo oid fiksen dat de gewone verlichting en een zwaailamp bijvoorbeeld het wel doen.

    [​IMG]

    Een beetje afgewerkt en zo gaan we eerst maar eens aan de slag.

    [​IMG]

    Dan wat optische dingetjes. Ik wil niet de hele zijkant glad afwerken. Dus we gaan een beetje lost met alu, hout en traanplaat.

    [​IMG]

    Maar tussendoor eerst eens de werkbank opruimen. Soms moet je dat gewoon even doen, dat ruimt ook in je hoofd meteen een beetje op.

    [​IMG]

    Eikenhout zagen....

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zagen, plakken, meten en rommelen. Ik werk toch het liefst met deze traanplaat. Goed te snijden en af te werken en mooi om te zien.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Secondenlijm voor de styreen op te plakken en Tix contactlijm voor het hout en de traanplaat.

    [​IMG]

    Voordek

    [​IMG]

    Ziet er uit als nieuw toch?

    [​IMG]

    De goede wielen zitten eronder dus kan er niets meer mis gaan toch......

    [​IMG]

    Tuurlijk een kenteken!!

    Nog lang niet klaar maar begint ergens op te lijken toch?
     
    Catwoman, raoul00123, bvdh en 8 anderen vinden dit leuk.
  16. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat houtendek maakt het helemaal af.
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  17. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Het moet natuurlijk functioneel zijn, en betrouwbaar werken maar ik vind de bevestiging aan de rijplaten er grof en niet passend. Past niet helemaal bij jouw normale manier van werken Rolf.
     
  18. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    @FredK
    We waren gewaarschuwd Fred, Rolf heeft het meerdere malen geschreven:

    Maar je hebt helemaal gelijk!
    Cor
     
  19. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Haha, ik ken Rolf die kan wel een stootje hebben. Maar ik vond het wat grof, grote moeren, dikke profielen, ik bedoelde, een maatje kleiner had ook gekund en was het ook functioneel geweest.
    Je kunt wel roepen dat ik niet mag kijken, maar straks in Dortmund moet ik er vier dagen tegen aan kijken.
     
    Tug.NL en Helicor vinden dit leuk.
  20. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Gelukkig voor jou maar 3 dagen Fred..... En inderdaad, ik kan tegen een stootje. En voor Dortmund is het ook wel wat subtieler denk ik. Maar ook Cor heeft goed gelezen want uiteindelijk is het een flutbouwsel natuurlijk :hammer:

    Wat details en afwerking moet zeker nog komen. Vaak kijk ik met dat soort dingen eerst of iets functioneert en maak dat met afval en restmateriaal.
    Er komt natuurlijk ook nog een afdekking op en alles in 1 kleur. Nog steeds geen 1:1 maar misschien mag ik in Dortmund dan wel langs de kazerne rijden.....
     
    ozy, Swen, Helicor en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina