dieplader voor tank fase 1

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door rottierood, 29 aug 2004.

  1. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    [​IMG]
    Na een weekend hard zwoegen is fase 1 van mijn zelfgebouwde dieplader klaar.De volgende fase is het wegwerken van de bedrading voor de verlichting,kleine aanpassingen maken omtrent het chassis.
    Fase 3 is het helemaal gronden,plamuren(2 componenten) nog eens plamuren en in de legergroene matte kleur schilderen.(is voor mij geen probleem,ben schilder!!!!! :D ).
    Ik vind hem goed gelukt! Groetjes Marcel.
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Heee... Marcel!

    Ziet er op zich goed uit, maarre... even een paar praktische vraagjes en opmerkingen:
    (Ik heb een jaar bij Defensie Verkeers- en Vervoersorganisatie gewerkt, ben dus wat kritisch op dit soort dingen)
    a) ik denk dat in 'het echie' een Actros niet sterk genoeg is om 70 ton Leo II te trekken;
    b) de achteras van je Actros zal op deze wijze waarschijnlijk snel een ernstige 'V-vorm' gaan vertonen, dwz: hij zal door z'n hoeven zakken.
    c) dat geldt ook voor je trailer; 2 assen is niet genoeg!
    (Reken maar uit: 1 as onder de trekker, 2 assen onder de trailer; 70 ton te verdelen over 3 assen = 29 ton per as. Zo'n hoge asbelasting heeft een Boeing 747 nog niet eens...)
    d) Hoe komt die Leo op de trailer? Via de zijkant? Dan heeft de chauffeur ongeveer 1 meter om vooruit/achteruit/vooruit/achteruit te draaien... met alle risico's dat 'ie een stuurfout maakt en aan de andere kant er af dondert...
    e) ik vind je trailer erg breed... In het echt is hij maar iets breder dan een LeoII.

    Kortom: als je er nog iets anders van kan maken, doe dat dan!
    Suggesties:
    - Minstens drie assen achter, en wielen over de hele breedte van de trailer
    - Platte trailer, zodat de Leo via de achterkant op de trailer kan rijden
    - de trailer smaller maken
    Aan de Actros kan je weinig doen; lekker legergroen spuiten (geen camouflage, het is een niet-tactisch voertuig)
    Je kan 'm ook gewoon blauw laten; DVVO huurt ook wel civiele trekkers in.

    No offense, hoop ik, gewoon wat opmerkingen ter verbetering.

    Hieronder wat plaatjes van het grote voorbeeld, de Daf Tropco (Trekker OPlegger COmbinatie)
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    (Gelukkig staan op de onderste Tropco twee PRAT's...)
    Groet,
    Roel
     
  3. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Iets bijzonders een leuke FTF MS 4050 tekker .....:?: ...... "Nederlandse" trekker (Floor, Wijchen) met overbemeten GM Detroit motor en Allison automaatbak.... "fout" gasgeven en je velgen draaien door terwijl je banden stil blijven staan .......(werden daarom ook uitsluitend door burgerpersoneel gereden)........
     
  4. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    [​IMG]
    Hai Roel.Hele intressante wetenschappen.Een gedeelte van de oplegger is nog niet gelijmd alleen geschroefd,dus dat kan ik nog demonteren.Wat die achterwielen betreft,daar ga ik wat aan doen.Alleen heb ik geen kleinere wielen voor de oplegger.Het moet maar met de grote.
    De breedte van de oplegger is aan allebei de kanten 8 mm groter dan de tank.Moeten deze gelijk lopen met de rupsbanden???
    Ja wat de Actross betreft,daar kan ik inderdaad weinig aan doen,helaas.Ik vindt het heel machtig dat je dit soort info geeft,ik heb daar nooit aan gedacht!!!! :oops: .
    Van de week ga ik weer lekker naar zolder om de dieplader aan te passen.
    Heel erg bedankt en ik laat wel ff een foto zien hoe hij er dan uit ziet.
    gr. Marcel.
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    :lol: "At your servies"
    Even goochelen op 'tropco' of 'FTF' Om Dirk z'n speeltje te bekijken, en er gaat een wereld voor je open...

    @Dirk: Ervaring? Vertel!

    Roel
     
  6. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Floor-Trailers in Wijchen bestaat nog "Floor-trailers" ...... kijk daar bij FTF-trucks en je ziet wat ik bedoel .....
     
  7. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    [​IMG]
    Roel,is dit iets beter????Let even niet op de wielen,want die moeten natuurlijk nog bevestigt worden.Ook tussen de wielen moet nog wat aan gedaan worden.Zoals je zei is het een vlakke trailer geworden,staat inderdaad veel mooier.
    Hij moet natuurlijk nog helemaal opgebouwt worden,maar dat begrijp je natuurlijk wel.Ik heb ff een foto gemaakt als tussenstand,misschien heb je nog wat te vermelden,waar ik op moet letten met deze trailer.Ook de breedte is ingekort,de tank past er precies op en hij moet er van achter er op gereden worden.(oprijplanken of van die scharnierende kleppen?)
    Ik hoor het wel.Groetjes Marcel.

    ik word toch niet vervelend?? :oops: :oops: :oops:
     
  8. Hermen

    Hermen Guest

    Roel,

    'k wil dan niet vervelend doen, maar mijn Actros 3353 trekt meer dan zo'n daffie van defensie.

    Ik heb er een attest bij van 160 ton. wat ik er inmiddels ook al mee getrokken heb!
    Tandemstel van 17 tons assen stuk en een vooras van 11 ton. Kom maar op met die Leo's.
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    @Marcel: even oppassen: ik ben niet heilig! Was niet m'n bedoeling je meteen giga aan het werk te zetten... Of wil je 'm af hebben voor a.s. zondag?
    De opleggers van DVVO (en van de zware transportcompagnien van de KL hebben verende oprijplaten achterop. Niet in gebruik staan ze rechtop als super-spoilers. Vervloekte dingen, want ze zijn loodzwaar om te bedienen!

    @Hermen: Ik geloof dat jouw Actros niet helemaal de standaard Actros is... klopt dat? Bij de 'Daffies' van DVVO is links en recht wel iets aan de overbrenging veranderd, geloof ik.
    Maar hou me ten goede: ik ben slechts een (simpele) veiligheidskundige...

    Roel
     
  10. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    [​IMG]
    Hahaha,niet schuldig gaan voelen,hoor.Ik ben wat dit betreft heel enthousiast,en zit vol ideeen.Of ik hem zondag klaar heb?dat weet ik niet,hij zal misschien wel al rijden,maar de afwerking.....nee dat is zondag niet klaar.Draden door trekken voor de verlichting,het chassis afwerken,(nep)luchttankjes er onder voor de remmen,gronden,plamuren(ik wil geen houtstructuur zien),schilderen,ach je kent het misschien al.
    Dus Roel,niet schuldig voelen :oops: .Ben al blij dat je de tips doorgeeft.
    gr >Marcel.
     
  11. Hermen

    Hermen Guest

    Nee, 'mijn' Actros is niet geheel standaard. Maar het blok is gewoon hetzelfde. Alleen de assen, aandrijfas en de versnellingsbak en koppelomvormer zijn aangepast. Wat extra voorzieningen voor stroom en lucht,

    Verder geheel standaard.
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    :lol: :wink: @Hermen:
    Nee, inderdaad, hij is niet helemaal standaard... Maar de koplampen en buitenspiegels WEL! :wink:

    Roel
     
  13. Hermen

    Hermen Guest

    eh, ja die wel.

    Maar een standaard Actros (dus de fabrieksversie) kan dat ook wel aan, net als de Daf. Daar zit zelfs een automaat in. Das helemaal funnest voor een zwaartransporttrekker. (snap niet dat DAF daaraan gegaan is). Mercedes raad het nogsteeds af, net als MAN.
     
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ja, die automaat... Vind ik ook een beetje vreemd.
    Ik hou er ook niet zo van als een electronisch apparaat voor mij beslissingen neemt in het verkeer. Ga liever zelf een tandje hoger of lager, soms is dat gewoon nodig. Maar ja...

    By the way: Was jij toevallig ook van plan om richting Purmerend te komen?

    Roel
     
  15. Hermen

    Hermen Guest

    Ben niet welkom, Heb geen voertuig op rupsen.
    Ligt er ook aan wanneer het is en of ik ontheffing kan krijgen om niet te hoeven werken ;P

    Tis de laatste weken nogal druk in het weekend.
     
  16. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    De trailer is aangepast!!De zes wielen zitten er op twee na onder de trailer.Net een proefrondje gemaakt en zelfs de drempels worden moeiteloos genomen.De twee gemonteerde assen veren onafhankelijk van elkaar!!!Zo zuinig als ik ben (echte Nederlander) zijn we van de week met een vrachtwagen wiel van het model naar Bart Smit geweest en hebben daar een spiksplinter nieuwe vrachtwagen gekocht,was helemaal € 10,-(!) en daar zaten de goede maat wieltjes onder.Ze moesten dus kleiner wezen dan de trekker.En.....gevonden.Gelijk dat nieuwe speelgoedje gesloopt voor de wieltjes die nu onder m'n trailer zitten.
    Ben wel ff lekker bezig hè?
    groetjes Marcel.
    [​IMG]
     
  17. fgnozem

    fgnozem Guest

    Hallo,

    ff een reactie op deze topic

    Heb 11 jaar bij defensie rondgehuppeld zowel als rij instructeur als chauffeur dus bekend met het transport zoals hierboven omschreven.

    Nu werkzaam in het burger exceptioneel gebeuren en moest even glimlachen toen onze defensie expert even van alles ging uitleggen over het gebeuren in het groen.Dat defensie iets lichtelijk overdrijft als het over auto,s gaat is denk ik wel bekend en zeker als je weet dat diegene die de aankopen doen vaak niet verder komen dan de brochure van een bepaald merk auto(als het dan om een civiel voortuig gaat wat een non taktische inzet krijgt)

    Ik vind de oplegger mooi gemaakt en als ie het natuurgetrouw en op gewichtschaal moest maken er wel hele andere kenmerken aan de oplegger moesten(wat denk je van 1 asje erbij op de trekker en de aslast verdeling op de trailer)
    Dus zou zeggen,als het past en hij zakt niet doormidden..schilderen en rondkarren met die tank erop!!

    Succes ermee en tot een volgende topic!

    Gr Rogier
     
  18. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Nou Rogier,ontzettend bedankt voor je reactie,maar............deze combinatie heb ik niet meer.Ik heb hem verkocht en voor dat geld heb ik een Tamiya truck gekocht.Maar alle reacties zijn welkom,misschien hebben andere er wat aan.Ik zal bij het bouwen van mijn volgende trailer jou kennis gaan gebruiken.
    gr Marcel.
     
  19. fgnozem

    fgnozem Guest

    Hallo

    Weet niet meer welke site dat is maar zoek maar eens op google de betuwse modelclub,die hebben ook een site en hebben daar een paar diepladers en semi,s gebouwd.Mooi om te zien ook,dus misschien kom je daar ooit wat tegen,

    Succes met de tamiya,

    Greeetzz
     
  20. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Ik ga uiteraard even surfen.Dank je wel voor de tip!Wil je mijn andere trucks zien?Kijk even bij "modeltrucks" en dan bij de topic: Alfa Romeo's racetrailer.Die is van mij.
    Maar ook de topic: de bouw van een tanktrailer.
    Ook deze heb ik in mijn bezit.
    En ja wat moet ik daarbij vermelden.Alles staat er,hoe ze gebouwd zijn,waarmee enz.
    gr Marcel.
     

Deel Deze Pagina