Afgelopen week heb tot de ontdekking gekomen dat een clublid van mij een LiPo ongeveer 2 maanden aan de regelaar heeft laden hangen.
Accu was al bijna weggegooit, maar nog net op tijd tegen gehouden...
Het gaat hier om een Robbe LiPo 2500mAh 3s 20C.
Na ongeveer 2 maanden aangesloten aan de regelaar te zitten, was de spanning nog ongeveer 1,6V. Dat is dus 0,53V per cel. Balancer doet uiteraard niks meer. Dus eerst maar even gewoon opladen met 1,5A. Na +-30 seconden was de spanning alweer rond de 9V. Dus het laden onderbroken en daarna opgeladen met balancer.
Deze laadronde kunnen jullie in het plaatje zien. Na 2,66Ah erin geladen te hebben was de accu zo goed als vol.
Bij het ontladen (zie 2e plaatje) is te zien dat de capaciteit nog 2,43Ah is. Dat is heel normaal voor een 2,5Ah accu.
Laden:
Ontladen:
De accu lijkt dus weer helemaal de oude. Nou kan het zijn dat de interne weerstand is opgelopen bij het diep-ontladen(dat betekend dat de accu
niet snel meer ontladen kan worden, dat de C waarde dus kleiner is
geworden.)
Maar aangezien de ontlaadstroom 10A was, is dit toch al behoorlijk. Dus
lijkt het erop dat dit niet echt het geval is.
Korte tests door een motor als belasting aan te sluiten leverden een normaal resultaat op.
Voor mij voor dit resutaat toch wel boven verwachting. Ik ben erg onder de indruk van deze Robbe LiPo. Misschien volgende keer maar eens een Robbe Lipo uitproberen in plaats van een Flightpower.

Accu was al bijna weggegooit, maar nog net op tijd tegen gehouden...
Het gaat hier om een Robbe LiPo 2500mAh 3s 20C.
Na ongeveer 2 maanden aangesloten aan de regelaar te zitten, was de spanning nog ongeveer 1,6V. Dat is dus 0,53V per cel. Balancer doet uiteraard niks meer. Dus eerst maar even gewoon opladen met 1,5A. Na +-30 seconden was de spanning alweer rond de 9V. Dus het laden onderbroken en daarna opgeladen met balancer.
Deze laadronde kunnen jullie in het plaatje zien. Na 2,66Ah erin geladen te hebben was de accu zo goed als vol.
Bij het ontladen (zie 2e plaatje) is te zien dat de capaciteit nog 2,43Ah is. Dat is heel normaal voor een 2,5Ah accu.
Laden:

Ontladen:

De accu lijkt dus weer helemaal de oude. Nou kan het zijn dat de interne weerstand is opgelopen bij het diep-ontladen(dat betekend dat de accu
niet snel meer ontladen kan worden, dat de C waarde dus kleiner is
geworden.)
Maar aangezien de ontlaadstroom 10A was, is dit toch al behoorlijk. Dus
lijkt het erop dat dit niet echt het geval is.
Korte tests door een motor als belasting aan te sluiten leverden een normaal resultaat op.
Voor mij voor dit resutaat toch wel boven verwachting. Ik ben erg onder de indruk van deze Robbe LiPo. Misschien volgende keer maar eens een Robbe Lipo uitproberen in plaats van een Flightpower.
