Diesel Dawn Patrol & Battle of Britain op de DOW 2021

Discussie in 'Vintage RA/RC' gestart door Énke Blériot, 28 sep 2020.

  1. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Vlaardingen
    Oe cool.

    Vraagje.
    Hoe heb je die aileron servo er in gekregen.
    Mooi groen, wat voor verf gebruik je? Acryl?

    En Harold is erg benieuwd naar het gewicht.
     
  2. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.865
    Locatie:
    Dordrecht
    Rolroer servo samen met de vleugel in 1 keer gemonteerd , krijg die er ook niet meer uit zonder te snijden.

    Afwerking is tissue met 3 lagen spanlak en nu dus aflak laagje Histor perfect finish , is een special WW2 camo lak voor Spitenezers.
    Van de week nog effe een potje groen halen voor de camo complete te maken , Henk weet niet wat hem overkomt als de Spit ineens opduikt uit het niets
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.865
    Locatie:
    Dordrecht
    Effe gewogen zoals op de laatste foto's is het gewicht 290 gram
     
  4. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Vlaardingen
    Lijkt mij best te doen. Met motortje, tankje, RC, accu en afwerkspul zal je rond de 550 - 600 gram uitkomen?

    Die Histor perfect finish special camo lak is dat acryl?
     
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.609
    Locatie:
    Zwolle
    600 gram voor een plat 900 mm model......de 900 mm Me 108 Projed staat voor 680 gram in de beschrijving.

    Mijn 1250 mm is 1250/900= factor 1,39 groter....tot de derde macht is factor 2,68 qua gewicht.

    Zou dus theoretisch 2,68 x 680= 1824 gram kunnen worden.

    Echter...bij een eerste weging en schatting denk ik rond de 1300 -1400 gram uit te komen...en let wel de 2,5 cc Webra Mach II is een krachtpatser onder die klasse...moet ook niet te gek worden want anders vlieg ik de Jedelsky vleugel er af..(en dat wil Ton liever bij mij er af schieten..)

    Motor en tank hebben een plekkie gekregen en nu die ruimte wat fatsoeneren..
    P1040399.JPG
     
  6. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Vlaardingen
    Krullen maken en stofhappen.
    Eerst met de schaaf ruw in vorm.
    IMG_20201018_120645837.jpg

    IMG_20201018_112321674.jpg

    Dan met een lange schuurlat.
    Start met 80, later 120 en 240.
    IMG_20201018_114700693.jpg

    Nu is de verbranding op de zijkant van de schuurmallen erg handig. Schuur je die aan, heb je de vorm bereikt.
    IMG_20201018_110903556.jpg
     
    RTrider vindt dit leuk.
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.609
    Locatie:
    Zwolle
    Het schuren van een profiel is bij VV kisten ook op die manier....kleine verschil....op de schuurlat zit aan de uiteinden het schuurlinnen op de kop....en dat glijd dan over de mallen zodra je de vorm bereikt hebt.

    Mooi verslag Frans!! Ik had al eens laten weten een Hurrinezer wel te zien zitten...zie dat nu steeds meer zitten..
     
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.609
    Locatie:
    Zwolle
    Hoe krijgt de motor peut met een niet kunstvlucht tankje..
    - in een positieve looping door de centrifugaal kracht denk ik .... de peut blijft wel onderin zitten
    - in een rol...? ik zag ooit in een WWII film dat een piloot van zijn commandant op zijn falie kreeg....had bij terugkomst boven het veld een Victory rol gemaakt...niet doe zei de boss. je weet niet hoe je kist er aan toe is en crashen bij terugkomt op de basis is dan heel sneu.

    We zullen het zien..
     
    Harry van Melick vindt dit leuk.
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.865
    Locatie:
    Dordrecht
    He had al gereageerd maar zie die niet terug maar verf is terpentine basis en 550-600 gr is gemakkelijk haalbaar
     
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.609
    Locatie:
    Zwolle
    Lekker voor het vaderland weg bouwen..schotje hier..schotje daar....Zijplaten kunnen er bijna op!!

    P1040400.JPG

    ff drogen en ondertussen wat anders doen....wandelen of zo...

    Denken jullie aan de vliegfilm serie vanavond!!! Vliegende Hollanders...
     
  11. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Vlaardingen
    Uche uche uche.

    Het grote schuurwerk is klaar, kon gelijk de stofzuiger aan het werk zetten.
    IMG_20201018_130935144.jpg

    Mesje ertussen en de malletjes eraf wippen.
    IMG_20201018_131021598.jpg

    Tip blokken erop.
    Ailerons natuurlijk niet vastlijmen.
    IMG_20201018_133622247.jpg

    IMG_20201018_133958643.jpg
     
    strutter en Harry van Melick vinden dit leuk.
  12. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Vlaardingen
    In het ontwerp zit er een Servo voor de rolroeren. Deze zit centraal gemonteerd en stuurt met een torsie stang de roeren aan.
    Tweede optie was domweg twee servotjes te gebruiken. Een voor elk roer gemonteerd in het middendeel. Niet voor gekozen omdat de servos in de dunne vleugel wel erg uit zouden steken.
    Nu ik de vleugel in handen heb blijkt dit helemaal niet zo storend te zijn.
    Daarbij kan er aan de bovenkant een mooi kapje komen.

    Beetje meten, ja het worden twee Servo,s, lekker simpel.
    IMG_20201018_140045126.jpg

    Nou dat wordt een major revision in het ontwerp.
    En nu wat gaten dicht maken.
    IMG_20201018_142630438.jpg

    IMG_20201018_143150915.jpg

    Tot zo ver
    IMG_20201018_151631719_HDR.jpg
     
    HBZWEEF vindt dit leuk.
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.609
    Locatie:
    Zwolle
    Achterzijde motorbouten kan ik later niet meer bij..zijn er wel ingelijmd maar toch..fff een 1 mm staaldraad borging door de zaagsnedes...
    P1040403.JPG


    Staat er op tekening dat de vleugel met een keukenbout en flens vast moet...moet je mij eens vertellen hoe ik op zondagmiddag aan dat spul kom..
    P1040404.JPG



    Gewoon....uit diverse nalatenschappen kratten vol klein grut overgehouden dubbeltje hier....kwartje daar..niet te verkopen on line....moet ook niet want das mijn privé winkelte..

    En zo was dat klusje ook weer in een kwartiertje gepiept...
    P1040405.JPG



    Nu nog een servo plaatje en dan mogen eindelijk de zijplaten er op....hoewel....ga eerst gezellig doen en een film kijken..(ga=moet)..
     
    H. de Vries en HBZWEEF vinden dit leuk.
  14. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.865
    Locatie:
    Dordrecht
    En weer een stapje dichter bij de maiden, wel een hoop geklieder met verf.

    Schema zo uit de hard der op staan te smeren en voor mij is dat goed genoeg.

    Zelf denk nog een eigen record gebroken te hebben, nog niet zo vaak in de verf gepakt als vandaag.

    IMG_9164.JPG IMG_9163.JPG IMG_9168.JPG
     
    M.l.v.Doesburg vindt dit leuk.
  15. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Vlaardingen
    Als je een tuin hebt komen groene vingers wel uit ..
     
    Ton van Munsteren en Énke Blériot vinden dit leuk.
  16. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Vlaardingen
    Het enige voordeel van thuiswerken is wel dat je de tijd die in normaal de auto zit nu ff voor het eten kan bouwen, maar dat is het wel zo beetje.

    Tipjes geschuurd, de ailerons kunnen nu uitgesneden worden.
    Lekker simpel gewoon de stippel lijntjes volgen.
    IMG_20201019_165739772.jpg

    Child can do the washing.
    IMG_20201019_165919638.jpg

    Vleugeldelen aan elkaar gelijmd met epoxy.
    V stelling verbinders nog niet gelijmd, volgen later. Wel gebruikt om de delen uit te lijnen. Wel handig als je ze er straks makkelijk in kan lijmen.

    IMG_20201019_175433933.jpg

    Wiel fairing erop
    IMG_20201019_175355198.jpg
     
    strutter en M.l.v.Doesburg vinden dit leuk.
  17. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Vlaardingen
    V stelling verstevigingen gelijmd.
    IMG_20201019_195342484.jpg

    Gaten voor de rolroerservo's gemaakt.
    IMG_20201019_205851500.jpg

    Snoertjes lopen langs de bovenkant van de vleugel.
    Sleufje voor de snoertjes. IMG_20201019_205827122.jpg

    Met de Servo rubbertjes steken de servo's niet ver uit.
    IMG_20201019_210552828.jpg

    IMG_20201019_210936822.jpg
     
    H. de Vries vindt dit leuk.
  18. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.865
    Locatie:
    Dordrecht
    Ziet er weer goed uit , wordt lache om samen door de lucht te knallen op zoek naar die ME van Henk.

    Moet zelf nog even geduld hebben de groene verf is nog niet geheel droog.

    Heb gelukkig nog wat anders om aan te werken.

    IMG_9170.JPG
     
    H. de Vries en M.l.v.Doesburg vinden dit leuk.
  19. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.609
    Locatie:
    Zwolle
    Het kan natuurlijk niet alleen WWII geweld zijn wat de klok slaat....ook het WWI gebeuren moet aandacht krijgen...

    Welnu..de Bristol begint al aardig vorm te krijgen...heerlijk rompje..Cockpit en neus beplating ( met 0,4 mm triplex) wil aardig lukken...mooi schoon houden en vooral geen lijm restanten er op want dit wordt later gebeitst..

    IMG_20201011_200255.jpg P1040412.JPG P1040413.JPG
     
  20. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Vlaardingen
    Paar kleine dingen gedaan.

    Stabilo, hoogteroer aan elkaar en scharniertjes aangebracht.
    Uitsparingen voor de verbinder gemaakt.
    IMG_20201021_192354635.jpg

    Scharnieren voor de rolroeren
    IMG_20201021_194931864.jpg

    Stuurstang voor het hoogteroer gaat door de romp naar de andere kant. Stang mooi recht.
    IMG_20201021_205745616.jpg

    De servo moest hiervoor iets lager.
    IMG_20201021_210634101.jpg

    Alle delen geschuurd.
    Schiet lekker op.
    IMG_20201021_201806409.jpg
     

Deel Deze Pagina