Diesel geluidsmodule schepen

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door RenéH, 24 dec 2020.

  1. RenéH

    RenéH

    Lid geworden:
    29 mrt 2020
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Schoonhoven zuid holland
    Ben op zoek naar een dieselgeluid voor in mijn havensleper. Heb er eentje van robbe maar vind deze niet geweldig. Zag er eentje van benedini voorbij komen. Heeft er hier iemand ervaring mee? Zag ze ook van beier alleen vind ik deze aan de prijzige kant. Hij moet wel snelheidsafhankelijk/regelbaar zijn.
    Graag input.
    Rene.
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Aan de ene kant een moeilijke keuze René, maar aan de andere kant wat wil je en hoe kritisch ben je?
    Zelf kom ik uit de binnenvaart en ken uit die tijd een hoop specifieke dieselgeluiden. Dat houdt in dat ik graag een zo natuurgetrouw geluid hoor. En dan ook nog zoals het aan de uitlaat klinkt.
    Vaak hoor je op die kant en klaar modules alleen maar machinekamergeluid. Ook best wel leuk en helemaal als het toerengeregeld is. En dat hoor je op de kant staand meestal niet.
    Is het bestemd voor je Jonny? Dat is een dubbelschroever en dan zou het mooi zijn als je twee motoren zou kunnen horen.
    Der Beier module is niet goedkoop, maar heeft wel een hoop mogelijkheden. Er worden kant en klare geluiden bij geleverd, maar ook weer vaak MK geluiden. Maar je kunt ook zelf geluidsfragmenten maken en die in de module laden. Wel bewerkelijk en je moet heel precies knippen en plakken. Vond het echter leuk om te doen. Buiten de geluiden kun je ook een hoop andere dingen zoals verlichting ermee bedienen. Zo uit mijn hoofd een stuk of 12. Daar heb je bijv. 3 CTI multiswitches voor nodig en dan ben je ook 60 Euro armer. En dan wordt het geluidsgedeelte al iets goedkoper.
    Ik had het geluk een module te krijgen en heb daar het geluid van een 6 cilinder Deutz 545 op gezet. Verder stuur ik er 3 groepen verlichting mee en geluid van een vallend anker en scheepshoorn mee.
    Het geluid van de Deutz heb ik uit bijgaand filmpje geknipt en toen in de module geplakt. Is al met al aardig gelukt. Gr. Klaas.



     
  3. RenéH

    RenéH

    Lid geworden:
    29 mrt 2020
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Schoonhoven zuid holland
    Klaas dank je voor je snelle reactie. Hij is inderdaad voor mijn Johnny en je hebt gelijk w.b.t. het meeschakelen van verlichting. Ben er nog niet uit en wacht nog wat reacties af.
    Fijne dagen.
    Rene.
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Geen dank hoor René! Ben nu op zoek naar het uitlaatgeluid van een Stork motor, zoals geplaatst in de Smit Nederland serie. Er is wel een MK uitvoering van, maar heb al uitgelegd waarom ik die niet zo mooi vind. Wat misschien voor jou wel interessant is dat je op de Beier module twee motorgeluiden naast elkaar af kunt spelen. En voor een dubbelschroever is dat ideaal. Wat wel een beetje een manco is met een module waarbij het motorgeluid op en neer gaat met het toerental is dat het geluid vervormt. Hogere tonen bij meer toeren en lagere bij minder toeren. In het echt wordt bij meer toeren en grotere belasting het geluid zwaarder. Om de vervorming minimaal te houden heb ik daarvoor een toerental gebruikt uit het midden gebied. Stationair is 120 toeren, volle kracht 360. Had de schipper van de Eemspoort gevraagd om een stukje "motormuziek" bij 240 toeren, maar een andere schipper met eenzelfde Deutz las mijn bericht en voorzag daarin. En dan is het wel weer leuk dat een beroepsschipper met je meedenkt en even de moeite neemt. Succes verder, want het voegt naar mijn idee, als het echt klinkt, wel een hoop toe aan je model Gr. Klaas.
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    En alles staat of valt met de speaker die je ervoor gebruikt. En de klankkast om je speaker. In mijn Titanic (ondertussen verkocht) lag een forse 8-Ohm speaker in een 40 cm lang stuk PVC-buis in de boeg. Gaf, in combinatie met de Beier-module, een geweldig geluid. Als ik de versterker voluit zette sprongen de vissen met hun vinnen voor de oren spontaan het water uit. Voluit zetten was overigens nergens voor nodig; met de versterker op 1/4 had ik al prima geluid, wat tot behoorlijk ver hoorbaar was. Met name de lage tonen van de scheepshoorn: heerlijk!
    Nu ga ik diezelfde module en speaker gebruiken in mijn Norderney. Weliswaar een fors schip, maar minder ruimte dan in de Titanic. Uiteindelijk staan de speaker nu in 13 cm PVC-pijp, maar dan zijn de lage tonen minder indrukwekkend dan eerst...
     
  6. RenéH

    RenéH

    Lid geworden:
    29 mrt 2020
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Schoonhoven zuid holland
    Dank jullie wel voor de info. Zal een beier-module worden denk ik , hiermee kan ik diverse functies combineren. Ik wil graag dieselgeluid i.c.m. geschakelde rookgenerator , vallende ketting/anker gecombineerd met ankerlicht, etcetera, etcetera . Zal wel ff goed moeten kijken hoe alles aangesloten moet worden. Ga eerdaags wel naar Nieuwegein. Kijk ondertussen ff op het web hoe de spullen een beetje werkt. Ruimte voor een grote speaker heb ik nog wel.laat nog wat van me horen.

    Eerst oliebollen:YES


    Rene
     
  7. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Smakelijk met de opliebollen :) :bier:

    Je kan bij Beier rechtstreeks on-line bestellen, krijg je een mooi doosje thuis gestuurd.

    Nieuwjaarswensen :beer:
     
  8. RenéH

    RenéH

    Lid geworden:
    29 mrt 2020
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Schoonhoven zuid holland
    Iedereen in dit draadje bedankt voor de info .


    Rene.
     

Deel Deze Pagina