diesel generator

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door rdriesse, 4 mei 2005.

  1. rdriesse

    rdriesse Guest

    Hallo ik heb even een vraagje, hoe moet ik mijn diesel generaor aansluiten?

    +/- kom daar de motor op en op FS vaar regelaar?

    Het printje is van Conrad....

    ik hoor graag jullie reactie...
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    In mijn herinnering heb je 6 aansluitingen op die print:
    +/- is voor de accu, dat lijkt me logisch.
    M/M is voor de motor
    Speaker (of het teken voor een luidspreker) gaat naar de speaker toe.

    Maarre... heb je geen montagehandleiding meer? Die zijn over het algemeen vrij duidelijk bij de firma C...
     
  3. rdriesse

    rdriesse Guest

    Als ik de +/- van de accu er op zet dan gaat hij het al doen zonder dat ik via mijn zender de hendel overhaal voor de motor.
    Er zitten inderdaad 6 aansluitingen op.

    +
    FS LS Speaker
    FS LS Speaker
    -

    Ik dacht dat op de +/- de vaarregelaar zou komen, en dan op FS de motor.
    In eersteinstantie dacht dat hij het deed. Zodra ik de hendel overhaal voor de motor, dan kwam er inderdaad geluid uit. Maar de motor ging niet draaien.

    Ik heb hem gekocht bij conrad, 225223, wie kan mij helpen :? :?
     
  4. auke

    auke

    Lid geworden:
    8 nov 2004
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Leeuwarden
    Het moet zo als Roel het zegt.
    Ik heb er zelf ook een in me opduwer zitten.
    + en - naar de accu.
    dan twee draden gewoon op de motor aansluiten.
    en die naar de speaker moet naar de speaker toe, een kind kan de was doen.
    :lol:
     
  5. rdriesse

    rdriesse Guest

    Oke maar hoe zit het dan met de vaarregelaar die naar de motor toe gaat.
    Er gaat een voeding naar de vaarregelaar toe, en van de vaar regelaar naar de motor toe.
     
  6. auke

    auke

    Lid geworden:
    8 nov 2004
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Leeuwarden
    de dieselsound heeft een voeding nodig, dus die zet je op je boordspanning, de sound word geregeld door de snelheid van je motor, dus de spanning die je motor krijgt. dus je sluit hem aan of op de motor of op de vaartregelaar, het makkelijkste is op de motor.
     
  7. rdriesse

    rdriesse Guest

    maar als ik de voeding van 12 volt op het printje aan sluit dan hoor ik al het diesel geluid, zonder dat ik mijn zender bediend. dat is toch niet goed.

    Ik moet toch zodra ik met mijn zender gas geef het diesel geluid activeren en hoe harden ik ga hoe harden het geluid wordt.

    En diesel generator komt dan de paralel te zitten ten opzicht van de motor naar de vaarregelaar toe?
     
  8. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    zaandijk
    heb even voor je gekeken op het aansluitschema, en is als volgt;
    op de print zit een blokje met vier aansluitingen

    + | FS | FS | - (FS staat voor fahrspannung, dus parallel aan de motor)

    het andere blokje is de aansluiting van de speaker

    LS | LS

    groetjes piet
     
  9. bol

    bol

    Lid geworden:
    30 apr 2002
    Berichten:
    736
    Locatie:
    poeldijk gem:_Westland
    de diesel print maakt geluid als er spanning op staat
    je verandert het geluid door de motor spanning te veranderen op de motor ingang
     
  10. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Ik heb zelf eens het probleem gehad dat het niet "galvanisch gescheiden" was.
    M.a.w. via de snelheids regelaar kwam er al "regelspanning" over de dieselgenerator te staan zonder dat de motoren draaiden.
    De oplossing bestond (volgens de deskundigen) er uit om een snelheids regelaar te kopen met een zgn "optocoupler".
    Hier door zijn voedingsspanning en regelspanning optisch van elkaar gescheiden, en kan er dus geen "regelspanning" op je dieselgenerator komen zonder dat de motoren spanning krijgen
    (lieg ik dan lieg ik in commissie)
     
  11. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Piet,

    Zoals bol al aangeeft dat geluid wat je hoort is inderdaad normaal. Ik heb hetzelfde printje in mijn Amsterdam zitten en als ik het schakelaartje op mijn zender bedien (ik schakel via één van de schakelaartjes van de Multi-Switch Prop 12+2, de geluidsmodule in of uit) begint de dieselgenerator gelijk te brommen. Dit moet denk ik het stationair draaien van de motor voorstellen. Als ik de stick naar voren beweeg wordt de frequentie een stap hoger. Je kunt dit trouwens allemaal instellen met de 4 potmeters die op het printje zitten.

    Groetjes Danny.
     
  12. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    zaandijk
    ik heb toendertijd bij conrad een geluidsmodule gekocht, ik geloof dat graupner en robbe ze ook hebben, daar zit een dieselgenerator in waarbij je de motor ook hoort starten, ik heb de z.g.n. politiemodule.
    weliswaar zijn ze behoorlijk duur maar het voordeel is dat ze ook nog andere geluiden hebben.
    voor de geinteresseerden deze moeten de diverse side's maar eens opzoeken.
    het horen van het geluid is normaal dit is het stationair lopen van de dieselmotor en zul je tot een goed geluid moeten brengen door de vier instelpotjes.
    groetjes piet
     
  13. auke

    auke

    Lid geworden:
    8 nov 2004
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Leeuwarden
    Het is de bedoeling dat de motorsound loopt, en als je gas geeft loopt hij harder. bij een echte motor is het toch ook niet zo dat als je gas geeft dat je dan de motor pas hoord :wink:
     
  14. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Auke hoe zit dat met een direct omkeerbare motor op een echt schip.
    Je weet wel een schip met niet verstelbare schroef waar je de motor om moet keren door de motor te stoppen omkeren en weer starten.
     
  15. rdriesse

    rdriesse Guest

    Oke bedankt allemaal voor jullie tips en adviezen.
    Nu doet hij het bedankt allemaal :lol:
     
  16. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Dan wil ik dit topic toch nog even voortzetten :D . Zoals eerder in dit topic al te lezen is heeft mijn Amsterdam ook zo'n dieselgenerator van Conrad en daarnaast ook nog een misthoorn van dezelfde leverancier. Het is leuk dat ze er in zitten en er komt best leuk geluid uit, maar echt realistisch is het niet :( . Eigenlijk dacht ik dat het niet beter kon, maar gisteren op de werkschependag heb ik diverse slepers gehoord waar echt realistisch geluid uit kwam, het kan dus wel :D . Dus de Walcheren krijgt wel een mooi geluidje :lol: .

    Nu ben ik alleen vergeten te vragen welke soundmodules er gebruikt werden :hammer: , er is ook zoveel te zien op zo'n dag :D . Zojuist zelf maar eens even gaan zoeken naar de soundmodules die Graupner en Robbe leveren;

    [​IMG]
    Dit is de "Sound Module Navy" (8270) van Robbe. Met zo'n module krijg je het geluid van een dieselmotor, misthoorn en ook nog een aantal andere geluidseffecten. Ik denk dat veel van die helaas niet te gebruiken zijn voor een sleper :( . Maar ook daar heeft Robbe aan gedacht; er zit een dipswitch op het kastje waarmee je in plaats van 6 geluiden er maar 2 gebruikt (diesel en misthoorn). Dit is handig omdat je deze module aan moet sturen met een Multiswitch 8 module (1511). De kanalen die je dan over houd kun je aansturen door een Y-kabel en een Multiswitch decoder. Nadeel is dat het ding vrij prijzig is (€160,-) en je dan ook nog eens een Multiswitch 8 module (€70,-) nodig hebt om de boel aan te sturen terwijl ik nog kanalen over heb op mijn Multi Switch-Prop 12+2. Volgensmij kun je deze ook alleen maar aansluiten op één motor en aangezien mijn Walcheren twee motoren heeft en de motoren onafhankelijk van elkaar kunnen draaien is het een beetje raar dat wanneer alleen de motor, die niet is aangesloten op de soundmodule, draait alleen het geluid van een stationair lopende motor te horen is :? .

    [​IMG]
    Dan even bij Graupner kijken, dit is de "Top-Sound 6 Tug" (2465) die is niet alleen wat goedkoper dan die van Robbe (€110,- in plaats van €160,-) maar heeft ook nog eens geluiden die allemaal op een sleper te gebruiken zijn (dieselmotor, scheepsbel, misthoorn en het geluid van een winch). Een nog groter voordeel is dat deze speciaal voor twee motoren gemaakt is :D . Maar........ nu is mijn vraag heeft iemand ervaring met deze soundmodule (ze noemen het de "Top-Sound 6 Tug" maar in de beschrijving spreken ze over "Special sound module for police boats and similar twin-engined high-speed vessels." en dat lijkt mij toch niet echt een sleper). En is dit aan te sluiten op een Robbe F-14 zender met een Multi Switch-Prop 12+2 module?

    Alle informatie is welkom,

    Groetjes Danny.
     
  17. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    zaandijk
    ook conrad heeft nog steeds modelbouwsoundmodule's, prijs ligt iets onder die van graupner maar daar komt natuurlijk wel verzendkosten bij of je moet in de buurt van enschede wonen.
    even op de site kijken bij modelbouw en electronicamoduul's
    groetjes piet
     
  18. bombarst

    bombarst

    Lid geworden:
    14 sep 2003
    Berichten:
    803
    Locatie:
    Zuidbroek(GR)
    Supersound module van Robbe is er ook nog!!!

    Die heb ik in mn irishman liggen,

    deze geeft :dieselgeluid, scheepshoorn,bel en fluit.

    Arnold
     
  19. Carlo aka Rambo

    Carlo aka Rambo

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Belgie (Midden Limburg)
    De supersoundmodule van robbe zijn momenteel verkrijgbaar bij De zwaluw voor een prijsje van 69 euro zonder luidspreker.
     
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Een opmerking n.a.v. het bericht van Piet:
    De winkel van Conrad in Boekelo valt tegen als je er voor iets speciaals komt.
    Conrad is ten eerste postorderbedrijf! Ze hebben niet alles wat in de catalogus staat, op voorraad in de winkel!
    Dus: als je die kant uitgaat (bijv voor familiebezoek of zo) eerst even bellen of het artikel op voorraad is in Boekelo. anders loop je de kans dat je voor niets komt.

    Ondanks de bezorgkosten ga ik meestal voor de postorderservice!
     

Deel Deze Pagina