diesel generator

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door rdriesse, 4 mei 2005.

  1. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    @Piet, bedankt voor je reactie. Ik heb net even gekeken in de nieuwe modelbouwcatalogus van Conrad, maar daar kan ik die geluidsmodules helemaal niet meer vinden. Ik moest helemaal terug naar de hoofdcatalogus van 2001, met het bestelnummer naar de site gegaan en helaas wordt de soundmodule voor een sleper niet meer geleverd :cry: . Alleen die van een vrachtwagen (lijkt me niet zo'n goed idee) en een politieboot (komt in de richting maar is het ook niet helemaal) zijn nog leverbaar.

    @bombarst, ik heb me kapot gezocht naar de Super Sound Module van Robbe. Robbe kent deze soundmodule helemaal niet :? . Toen ik een foto van je Irishmann zag kwam ik erachter wat er aan de hand is.......... de Super Sound Module is tegenwoordig de Sound Modul Navy :hammer: athans ze hebben beide hetzelfde artikelnummer :D .

    @Carlo aka Rambo, Hmmm...... voor dat prijsje valt het naturlijk best te proberen, bedankt voor je tip :D .

    @Roel van Essen, Conrad gaat waarschijnlijk niet lukken, maar in ieder geval bedankt voor de waarschuwing :D .

    De zoektocht duurt voort :lol: ,

    Groetjes Danny.
     
  2. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Even terugkomen op de "Super Sound Modul" en "Sound Module Navy" zijn wel degelijk twee verschillende onderdelen. De "Super Sound Modul" is artikelnummer 8272 en de "Sound Module Navy" heeft 8270 als artikelnummer!! Op de site van Robbe is de "Super Sound Modul" niet meer te vinden omdat deze niet meer geleverd wordt.

    Arnold, hoe heb jij de "Super Sound Modul" geschakeld? De Irishman heeft immers ook twee motoren. Heb je dan geen last dat wanneer de motor, die niet aan de soundmodule hangt, wel draait en de andere niet er alleen maar een stationair lopende dieselmotor te horen is? en hoor je net als bij de "Sound Module Navy" de dieselmotor ook starten en stoppen? En hoe hoor je de motor versnellen? is dat net als bij dat printje van Conrad in twee standen (stationair en vol gas) of hoor je ze echt versnellen?

    Is er ook nog iemand die meer informatie heeft over de "Top Sound 6 Tug" van Graupner? dat lijkt mij tot nu toe de beste optie, maar de "Super Sound Modul" is ook wel interessant :D .

    Groetjes Danny.
     
  3. Carlo aka Rambo

    Carlo aka Rambo

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Belgie (Midden Limburg)
    Hoe Arnold het geshakeld heeft weet ik niet.
    Ik heb nl 1 prop en dus ook maar 1 dieseltje inzitten in het visserbootje.

    En nee, spijtig genoeg hebt ge geen opstartgeluid van de diesel of het uitgaan.
    Hier is het alleen stationair draain en kan zelfs gekozen worden voor het niet sationair draaien van de diesel. Ge kunt de zwaarte/snelheid van de een sataionair draainde diesel wel regelen.

    De snelheid van de diesel (zal het eventjes zo noemen) gaat mee op of neer naargelang de snelheid die ge stuurt.

    Voor de overige sounds Foghoorn, Shipbell and Steamwissle hebt ge 1 kanaal nodig met 3 standen. De dieselsound wordt gestuurd door de signiaal die gestuurd wordt naar de motorsturing. (analoog dus)

    De soundmodule staat daar in serie mee.

    Robbe beschouwdt of beschouwde deze module ook als een lowkostmodule.

    Ik onlangs (vorige maand ongeveer) deze module aangeschaft en momenteel nog volop aan 't experimenteren wegens een paar probleempjes die ik ondervind met verschillende zaken.

    Maar zover ik heb geprobeerd ben ik content van.

    Greetings
     
  4. rdriesse

    rdriesse Guest

    Toch leuk wat een vraagje al dan niet voort kan brengen :lol:
    Van het een komt het andere en zo kan iedreen zijn bevinden of ideetje geven hoe hij ofzijn het heeft gemaakt.
    De mijne doet het inmiddels goed, bedankt voor alle tips.
    Ik zal zeer zeker hier blijven kijken en zien wat er nog meer naar voren wordt gebracht qua tips en dergelijke.
    Want je bent nooit oud genoeg om iets te leren.
     
  5. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Danny,

    Bij mij in de Smit Ierland, evenals in de Smit Siberie van Andre ligt een Top sound module van Graupner. bestelnr.2465. Kost in Duitsland bij Berlinski €112,90.
    Tevens kun je ook nog de module van Steba proberen. Is technisch exact dezelfde als die van Graupner ( en ook de supersoundmodule van Robbe).

    www.steba.org bestelnummer 5650. Kost €99,90.
     
  6. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Wiggie,

    Bedankt voor je reactie, dat was inderdaad een erg mooi geluidje wat bij jullie onder het dek vandaan kwam :lol: . Heb je toevallig de beschrijving van deze module nog liggen? en zou je die even in kunnen scannen? Ik wil namelijk wel even zeker weten of het wel allemaal goed aangesloten kan worden op mijn F-14 en hoe :D .

    Groetjes Danny.
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Even een aanvulling hierop: het geluid uit zo'n module staat of valt natuurlijk met de speaker die je erop aansluit.
    Een paar maanden geleden eens op pad geweest om een fatsoenlijke speaker te vinden, en voor 8 euro kon ik uit de elektronicazaak de HFS-12 van Motorola meenemen, een speaker voor een hands-free-set. Voordeel: hij zit keurig in een houder met een bevestigingsbeugel, dus goed beschermd.
    Eergisteren aan het experimenteren geweest met de TYPHON scheepshoorn van Robbe: En daar komt me toch een prachtig geluidje uit!
    Je kan de module instellen door eerst de tijd van 'aanblazen' in te stellen, dan de hoogte van het geluid en vervolgens ook nog de 'rauwheid'.
    De TYPHON heb ik vorig jaar in Goes gekocht voor 2 euro...

    Verder komt in m'n Norderney de 'Multisound Navy' te staan, maar daar heb ik nog niets mee gedaan. Eerst even wat andere zaken regelen, zoals de opbouw bijvoorbeeld...
     
  8. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    voor de Jan heb ik bij m'n electronicawinkel een Visaton speaker gekocht 4 ohm 30/50W, deze paste precies in de ruimte in de bovenbouw welke hiervoor was bestemd.
    de speaker wordt aangestuurd met een versterker welke het geluid van het geluidsmodule versterkt (alleen stoommachinegeluid).
    groetjes piet
     
  9. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    @Roel van Essen en Piet, tsja zonder speaker komt er natuurlijk helemaal geen geluid uit de soundmodule :lol: ( :wink: ). Robbe heeft, volgensmij, een heel mooi speakertje met klankkast (8080);

    [​IMG]

    Ziet er goed uit, maar is ook best prijzig (€30,-).

    Die speakers die jullie aangeven zijn vast een stuk goedkoper :D , ook daar ga ik de mogelijkheden eens onderzoeken.

    Roel die Typhon waar je het over hebt, wordt die nog geleverd door Robbe? ik kan helemaal niets vinden op het internet over deze geluidsmodule :? .

    Groetjes Danny.
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Klopt, Danny... 't was ook al een heel oud en vergeeld uitziend doosje toen ik m'n 2e hands kocht. (voor 5 euri op een beurs in Zwolle :lol: )
     
  11. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    @Roel van Essen, dat vreesde ik al :cry: . Niets aan de hand, zo'n beetje alle bovengenoemde modules hebben een misthoorn aan boord :D.

    Ik heb net de handleiding van de Top-Sound module toegestuurd gekregen en meteen even doorgelezen. In de handleiding is geen enkele reden te vinden waarom deze module niet op een Robbe/Futaba zender is aan te sluiten :D .

    Het enige probleem waar ik nog tegenaan loop is het aansluiten van de module op twee onafhaneklijk te sturen motoren.

    Jullie horen er zeker nog van, als het niet in dit topic is dan wel in het Bouwverslag Walcheren.

    Groetjes Danny.
     
  12. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Zou me heel sterk moeten vergissen maar volgens mij is dit plaatje idd een eerder genoemde Visaton, en ik moet je helaas teleurstellen Danny, deze zijn niet goedkoper :?
    Zijn super speakers met name geschikt voor de lagere tonen.
    Je kan proberen om ze bij een audio zaak te krijgen, daar zijn ze wellicht wat goedkoper te krijgen dan bij Robbe
     
  13. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    speaker van visaton kost ongeveer 8,50 euro
    gr. piet
     
  14. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    @Adam, je hebt dit keer voor een deel gelijk :D . Ik ben eens gaan zoeken naar die speakers en dat speakertje wat Robbe aanbied is inderdaad een Visaton speakertje.

    Maar.......... Robbe is ASOCIAAL duur :evil: . Hetzelfde speakertje is ook bij Conrad te krijgen;

    [​IMG]

    Voor dat speakertje van Robbe moet je €28,50,- neertellen. Als je bij Conrad 300294-8A invult op je bestelformulier krijg je precies hetzelfde speakertje voor............ €10,95 8O . Oké bij Conrad zit die "klankkast" er niet bij, maar dan ga ik wel even aan de Pringles :lol: .

    Heren, bedankt voor de tip :thumbsup:. Dat bespaart me weer zo'n €20,-.

    Groetjes Danny.
     
  15. Gert1

    Gert1 Guest

    Hallo allemaal. Ik ben nieuw op dit forum. In tegenstelling tot de meesten hier, is mijn hobby modelspoorwegbouw.
    Toch heb ik me aangemeld bij dit forum omdat ik denk dat ik wel het een en ander kan leren van andere modelbouwdisciplines.

    Zo heb ik meteen al een vraag over top-sound-geluidsmodules.
    Bij mijn te bouwen modelspoorbaan komt een vissershaven met daarin modellen van Artitec. Nu weet ik dat top-sound-geluidsmodules bestemt zijn voor RC modelboten, maar ik wil proberen een dergelijke module in te bouwen in een van de gebouwen in de haven.

    Waar ik echter tegen aanloop is dat de aansturing van zo'n module kennelijk via een RC-zender gaat. Die heb ik niet en die wil ik eigenlijk ook niet aanschaffen. Daarom mijn vraag of het mogelijk is zo'n geluidsmodule op een andere manier aan te sturen. Kun je 'm bijvoorbeeld verbinden met schakelaars en een potentiometer?

    Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
    Bij voorbaat dank voor jullie reacties!

    mvg,
    Gert
     
  16. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    ik denk dat je vraag beter uit de verf komt bij: Modelbouw algemeen / modelelectronica
    Of wijzigen of één van de mods hem hier heen laten verplaatsen
     
  17. Gert1

    Gert1 Guest

    Oke. Ik heb 'm ook even daar neergezet.

    mvg,
    Gert
     
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Maakt niet uit Gert, welkom in ons maritieme plekje.
    Deze soundmodules zijn natuurlijk ook via een andere manier aan te sturen. Meest simpele manier een schakelaar tussen print en voeding, en als een schakelaar kan, kan natuurlijk ook een potmeter.
    En d'r zal vast wel een creatieve manier zijn om een en ander aan te sturen via je modelspoorbesturing.
     
  19. Gert1

    Gert1 Guest

    Bedankt Roel. Het probleem zal niet zijn om een schakelaar tussen print en voeding te krijgen, maar om de verschillende geluiden aan te sturen.

    Normaal werk ik met Lenz digital (voor modeltreinen) en daarbij heb je de mogelijkheid om verschillende geluiden aan of uit te zetten via de functietoetsen op een handregelaar.

    Zo'n topsound-geluidsmodule zal van binnen waarschijnlijk veel lijken op een geluidsdecoder bij modeltreinen. Alleen sturen jullie in de maritieme modelbouwwereld een topsound-geluidsmodule aan via een RC-zender.
    En die heb ik dus niet en wil ik ook niet speciaal hiervoor kopen.

    Ik hoop dat er hier iemand meeleest met ervaring met topsound-geluidsmodules. Als iemand een aansluitschema heeft, zou dat helemaal geweldig zijn. Hopelijk kan ik dan ontdekken hoe ik de verschillende geluiden aan en uit kan zetten.

    mvg,
    Gert
     
  20. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    kijk eens op de Conrad website, zoals ik in de andere posting aangaf... ik denk dat de conrad modules eigenlijk de Kricke topsound zijn.

    niet zeker ... nakijken

    zou het niet mogelijk zijn met een servotester dit aan de sturen

    P.
     

Deel Deze Pagina