Diesel peut

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Richard Branderhorst, 25 sep 2002.

  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Hallo.
    Ik heb een oude, nog nooit gebruikte PAW 3,2cc diesel gekregen, ik wil hem eens laten lopen.
    Hoe kom je aan brandstof hiervoor? Ik ga er van uit dat ether niet meer zo makkelijk te krijgen is bij de drogist als vroeger, laat staan amylnitriet of nitraat.
     
  2. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Richard,

    Leuk; Diesel. Ik heb afgelopen weekend nog gevlogen met mijn lb-tweedekkertje met 3,5CC Webra Bully (type 1959; alleen dat jaar gemaakt) Over de brandstof het volgende:

    Ether is in beperkte hoeveelheden nog gewoon bij de drogist te koop al doet de ene drogist daar moeilijker over dan de andere.
    In plaats van de aloude (en steeds lastiger te krijgen) petroleum gebruik ik lampenolie (vloeibare parafine) dat stinkt minder....
    en dan natuurlijk wonderolie....
    Amylnitriet en -Nitraat is lastiger want die staan beiden tegenwoordig op de lijst van verboden stoffen nadat zij werden gebruikt voor de productie ven chemische drugs.... In de Webra draai ik dan ook brandstof zonder Nitraat. Met deze motor geen probleem, starten , paar seconden onregelmatig lopen en tegen de tijd dat je bij je handvat bent is 'ie opgewarmd en loopt alles goed..... Mocht de motor er wel behoefte aan hebben dan schijnt Paul Rietbergen aan amylnitriet te kunnen komen.

    Veel succes!!
     
  3. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Arjen.

    Vandaag bij de drogist geweest, zonder problemen twee flesjes van 100cc ether kunnen kopen. Daar tweehonderd cc wonderolie bij gekocht, nu nog even achter de lampenolie aan (welke kleur? ;->)
    Overigens, de prijs voor de 200cc ether plus 200cc wonderolie was 10,50 euro

    Inderdaad, amylnitriet of nitraat kon niet geleverd worden.
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.741
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Richard,

    Ik had al veel eerder moeten reageren, maar het kwam er niet van... :oops:

    PAW 19, geen superracer, maar wel een degelijk stuk werk. 9x6-je erop en knorren maar... :D

    Dieselpeut: 50% petroleum -kerosine is nog mooier (schoner), zie daar maar eens aan te komen- 25 -30 % ether en 25- 20 % wonderolie.
    Daarbij 1 % van het totaal aan diesel ignition improver. Dat is het spul dat tegenwoordig gebruikt wordt.
    Vraag Paul Rietbergen http://www.flybywire.org/ hier naar.

    De functie van dit goedje (Amylnitraat-vervanger) is het tegengaan van detoneren, waardoor je met een hogere compressie kunt vliegen. Prettige bijkomstigheid is dan, dat je op de loopcompressie kunt starten.

    Je kunt het ook weglaten, maar dan moet je na het opwarmen van de motor steeds de compressie wat terugdraaien.
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    :)
    Een jaar of twee geleden heb ik tijdens m'n vakantie in Engeland op een modelvliegshow een halve liter Isopropylnitraat :wink: gekocht. Dat gebruikt men daar altijd als toevoerging in de dieselbrandstof. Ook PAW gebruikt het met een maximum van ongeveer 3%. Meer moet je echt niet gebruiken want dat schijnt je motor op te kunnen blazen!
    In mijn Irvine 3,5cc diseltje werkt het prima en kan ik bijna 3 kwartier vliegen op 125cc brandstof.

    Ernst Grundmann
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.741
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    3% IPN? Dat lijkt me toch wel wat overkill, Ernst.
    In principe is het effect van IPN ongeveer even sterk als van Amylnitraat.
    Zelf zou ik niet boven de 1 % gaan. Is nog eens voordeliger ook! :wink:
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    :)
    Bruno,

    3% Is inderdaat behoorlijk veel, zelf gebruik ik ongeveer 1,5 tot max 2%(als de fles een beetje uitschiet). Ik heb alleen aangegeven dat 3% HET ECHTE MAXIMUM IS, en was vergeten te zeggen dat ik zoveel niet gebruik. :oops:
    :oops: :oops: Helaas heb ik vele jaren geleden wel een keer teveel gebruikt en dat kostte me de krukas van m'n 2,5cc Webra'tje :oops: :oops:
    Dat ding was wat lastig te startten dus ik dacht "ik gooi er een scheut extra IPN in" en dat liep dus verkeert af! :cry:

    Ernst Grundmann
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.741
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ernst,

    als een diesel lastig start is dat (My Honest Opinion) bijna altijd terug te voeren op de kwaliteit van de zuiger/cilinderpassing. Wat dan wel helpt is een scheutje extra ether. :wink: Motoren als de Webra ( was het een Winner of een Mach 1 of 2?), PAW of Oliver (beware of the Tiger! :twisted: ) met hun bijna 360 graden uitlaatpoort hebben graag een paar druppels peut tegen de zuiger en starten dan meestal wel snel....
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    :)
    Bruno,

    Dat weet ik nu ook maar die 2,5cc was een krijgertje en m'n eerste vliegtuig diesel. Welk type het was weet ik niet meer maar de stalen cilinder had aan de buitenkant schroefdraad waar je een aluminium koelmantel overheen schroefde. Die koelmantel was groen geanodiseerd.
    Mijn allereerste verbrandingsmotor heb ik gekocht toen ik een jaar of 18 was. Het was een 1,5cc Webra diesel met een rc carburateur en was bedoeld voor m'n speedboot. Starten deed je met een touwtje om het vliegwiel en dan een flinke ruk. Bijna nooit startproblemen omdat hij direct meerdere keren rond ging en dat is wat anders dan steeds een tik tegen de prop voor maar één keer rond.

    Groeten,
    Ernst Grundmann
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.741
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Aha, the plot thickens! Had deze motor kogellagers en een achterinlaat?

    Mijn eerste motor was een 'Loe Lap' Webra Record. Met een superflexibele 7x6 nylon prop erbij. 1 uur geprutst in de kelder, toen kreeg ik het geval aan de gang en sindsdien ben ik van mening, dat je pas echt leert starten met een diesel.... :wink:
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    :?

    Bruno,

    Helaas moet ik je daar het antwoord op schuldig blijven meer ik denk dat ik die motor nog ergens in "de grote doos" heb liggen. Ik zal het komende weekeinde eens kijken of ik hem kan vinden.

    Ernst Grundmann
     
  12. PP

    PP Guest

    Als het een groene diesel van 2,5cc was dan kan het heel goed een FOK (Hongaars merk meen ik) geweest zijn, of een Engel, dezelfde motor, maar dan met de naam van een Duitse modelwinkelketen.
    Ook ik gebruik IPN, de vervanger van Amylnitriet en ook ik heb dit (500cc) in Engeland bij een bezoek aan een modelbouwbeurs gekocht. Ik gebruik 1%. Met 500cc kun je dan 500 liter mengen! Paul Rietbergen moet het denk ik commercieel (dat wil zeggen, ten bate van het LB promotieteam) verkopen. Hij verkoopt trouwens ook kant en klaar gemengde dieselbrandstof, alleen verstuurt hij dat natuurlijk niet per post. Als er meer mensen IPN nodig hebben zou een Hobby International (v/h Jan van Beek) wellicht ook wel geinteresseerd zijn. Ik wil wel wat meenemen naar de eerstvolgende LB dag van Bruno en Henk in Almere.
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    :)
    Toevallig heb ik gisteren de motor opgezocht.
    Op het huis van het voorlager staat Webra 2,5 R. Het is een motor met een achterinlaat, zonder gasregeling en met uitlaatpoorten vrijwel 360 graden rond. De kruktab is afgebroken en de drijfstang is krom. Ik heb toen al een kromme "krukas" van een oude Wankelmotor bij de diesel ingepakt om daarvan een nieuwe tab te maken. Helaas bleek dat niet mogelijk omdat mijn draaibankje niet met dat harde metaal overweg kan.
    Nu denk ik dat het motortje bij ons op de club vrijwel direct een vliegverbod zal krijgen omdat hij behoorlijk veel herrie zal maken door het ontbreken van een uitlaatdemper. Verder zal ik het motortje ook niet zo makkelijk voor een vliegtuig kunnen gebruiken omdat er geen gas regeling op zit en ik ook zo één twee drie geen manier zie om dat erop te maken. De conclusie is dan ook dat hij voorlopig weer ingepakt wordt en moet wachten op "betere tijden".

    Ernst Grundmann
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.741
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dan ben je de eigenaar van een Webra Mach-1. Er moet nog aan onderdelen te komen zijn, maar dan moet je het wel echt willen....
     

Deel Deze Pagina