Diesel reproductie onderdelen

janhein

PH-SAM
Zijn er meer geïnteresseerden in reproductie onderdelen voor onze geliefde dieseltjes.

Het is helaas niet anders maar als je met vintage motoren vliegt dan geeft er soms een de geest .

Vervangende onderdelen zijn soms nog te vinden maar worden steeds schaarser tot ze helemaal op zijn.

Voor mijn Merlin diesels bleek het bijna onmogelijk nog een drijfstang te vinden ,of ik moest een onderdelen motor kopen op Ebay. En dan is het vaak maar de vraag wat je koopt.

Ik denk zelf dat ik niet de enige ben die tegen dit probleem aanloopt en ik ben begonnen met tekenen ,rekenen ,uitzoeken wat er mogelijk is op dit gebied . Ik heb een achtergrond als Fijn mechanisch instrumentmaker (ooit voor doorgeleerd in leiden).

Bij een serie van 50 stuks ( drijfstang DC Merlin) komen zouden de onderdelen dan op 12.50 perstuk uitkomen plus eventuele verzend kosten.

merlin drijfstang v9.png

Laatst bewerkt:
klopt ,ik zal de tekst even aanpassen .

Ik heb als eerste de DC Merlin het proces laten doorlopen , daar zijn er veel van gemaakt en hadden als euvel dat de drijfstang niet supersterk was.

Leuk idee, maar 50 stuks is dat niet veel. Natuurlijk helpt het de stuks prijs te drukken. Maar als je met 45 drijfstangetjes blijft zitten....
Als het motortje wat meer heeft gelopen kunnen de zuiger pen en de krukas tap slijtage vertonen. Mooiste is dan de tap weer netjes te maken en een nieuwe pen te maken. Het standaard gat in de drijfstang is dan te groot.

bij minder dan 50 betaal ik het zelfde.( 1 kost dus even veel als 50).

slijtage klopt ,maar dat heb ik ook als inkom ergens een nieuw onderdeel vind . ( overigens valt die reuze mee )

Poeh, 625 voor één drijfstangetje is stevig aan de prijs.
Besteed best veel onderdelen uit en voor 625 koop je groter en complexere onderdelen.
Aan de andere kant is dan 12.50 voor eentje bij 50 stuks weer helemaal niet slecht, sterker nog, net prijsje.

Blijft, wat moet je met 50 DC Merlin drijfstangetjes die verkoop je in 20 jaar niet.
Aan de andere kant wil ik best een drijfstangetje voor je maken, zeker voor 625, ach, voor de helft doe ik het ook wel. HiHiHiHiHiHi.

hahah , voor dat geld heb ik er ook 1 ;-)

625 delen door 4 ( ik heb er zelf 4 nodig ) blijft een hoop geld, maar 50 euro en weer 4 motoren aan de gang al klink een stuk redelijker.

Wat jullie zeggen klopt natuurlijk helemaal, maar als ik kijk naar wat ik voor een onderdelen motortje zou moeten betalen dan ga ik ook bijna deze kant op per onderdeel en dan is het maar de vraag wat je koopt . Geloof namelijk niet dat ik de enige ben met soms een misser op Ebay.

ik denk dat elke bouwer/verzamelaar /vlieger wel een of meerdere motoren heeft waar een onderdeel van mist . En dan zou de Merlin een eerste stap kunnen zijn naar een onderdelen database .

Bovendien niet iedereen heeft een freesbankje thuis staan en die zijn ook weer een stuk duurder dan 12,50 .

Back