Dieseltje op de kop inbouwen?

jan brilman

Forum veteraan
Dag,


Zit te denken aan een vrije vlucht modelletje met een 0,5 cc Schlosser.

En die dan op de kop inbouwen (hoeft niet per sé, maar het heeft wel iets).

Kan dat überhaupt?

Brengt vast de nodige ins en outs met zich mee.

Wie weet waar ik daar informatie over kan vinden?

Ik hoor het graag.


jan.
 
Zou geen probleem mogen zijn.
In het ergste geval moet je het model even op de kop draaien om te starten.
full

full

full

Toen we ontdekten dat rechtop net zo makkelijk ging, nooit meer gedaan:
full
 
Verschil is misschien dat dat een glowplug is en ik het over een dieseltje heb . . .

Ik zal eerdaags de boekenkast (dwz., de daarin aanwezige boeken (over modelbouw)) er eens op napluizen.


jan.
 
Een dieseltje dien je in tegenstelling tot een glow behoorlijk via de uitlaatpoorten te primen.
Indien je de motor op de kop zou hebben tijdens het starten loopt de brandstof in de kop en voor je het weet heb je de drijfstang van je 0,5 verbogen of gebroken.
Dus wil je beslist de motor op de kop hebben dan de kist omdraaien tijdens het starten. Maar.. als het fff kan al die ongein niet doen ( kist met lopende motor omdraaien is gevaarlijk voor lijf en leden) en de motor of horizontaal of rechtop zetten. Het is niet voor niets dat 99 % van de dieseltjes rechtop staat.
 
Verschil is misschien dat dat een glowplug is en ik het over een dieseltje heb . . .
Nee hoor, mijn ervaring zegt dat diesels ook prima op de kop starten. (v.a. 2'43", koude start: 7'25")

Wel is het zo, daar heeft Énke B. helemaal gelijk in, dat als je een op zijn kop hangende diesel te enthousiast primed, de boel meteen vast zit en je, bij de hele kleintjes, makkelijk iets beschadigt
Maar ik zou me daardoor niet laten afschrikken en gewoon heel droog beginnen, tot je de juiste hoeveelheid hebt gevonden.
Mijn op z'n kant ingebouwde Oliver Tiger (een F2C/D motor uit de jaren '60) start ik trouwens altijd met wat choken en nooit op een prime. Heeft 'ie een tijdje niet gelopen, dan ben ik zo'n minuutje aan het prutsen voordat 'ie pakt en doorloopt, maar voor de rest van de dag zijn het dan een- of tweetiks starts.
 
Laatst bewerkt:
Wat een gave sport is dat ! Waarom werd er nu steeds gestopt op het einde ? (na de sirene)
 
Wat een gave sport is dat ! Waarom werd er nu steeds gestopt op het einde ? (na de sirene)
René, ik heb ooit een toelichting geschreven over de 4 LB hoofdklassen die, weliswaar gedateerd, nog steeds een vrij goede uitleg geeft. Ook over teamrace en de pitstops.
Hier vind je het verhaal achter de sport, voor teamrace ga naar F2C: Wat is lijnbesturing?

Onlangs vond ik een slecht overgeschreven versie zonder bronvermelding in het KNVvL blad, (3-2018, blz. 14):
'hij bestuurd' met een d, 'bedienen via een tuimelmechanisme het hoogteroer en rolroeren'.
Ailerons op een LB model? Ik moet de eerste nog tegenkomen.

A.s. zaterdag 2e Nationale LB dag 2018, Almere (fun, alles wat vanaf gras vliegt , dus geen F2A en F2C, maar wel veel diesels!))
Iedereen is welkom, we geven dan ook LB vliegles.... http://www.modelbouwforum.nl/threads/lb-dagen-2018.257968
We sluiten de dag meestal af met een 'vliegend circus'.
En al gaan we niet hard, we hebben wel keet!:
 
Laatst bewerkt:
Wat een gave sport is dat !
Jij hebt duidelijk een heel ander idee van "gaaf" dan ik.... Kleffe bende daar op die stip, en het lijkt me nogal afzien....
Een prestatie, dat absoluut, maar er lijkt me toch echt helemaal niks leuks aan om eerlijk te zijn....
 
Als er geen probleem is zoekt Jan er wel 1.. ?
Wellicht, maar dan wel een van de leukere....:D
Benzinepomp :rofl:????
Nee, als het zo makkelijk was.....:zoeken:
Zelf maken, vraag forumgenoot @DHZ -hij vliegt ook met diesels- hoe hij dat doet en waar de spullen vandaan komen.

Ik kom daar niet aan toe en haal (nou ja...) het ready made hier vandaan.
Wordt niet verzonden, dus afhalen aan de deur of op afgesproken plaats (vaak vliegshows of grote wedstrijden).
Alleen was ik op het verkeerde tijdstip op de verkeerde plaats in Engeland, dus dat werd 'm niet.
Daarom mijn laatste voorraad on line besteld en deze werd vanaf de British Nats meegebracht door een welwillende, pylonracende vliegvriend.:worship::worship::worship:
Maar we kunnen er weer even tegen....
full

arrived.242632
 
Jan...je hebt ongetwijfeld de aankondiging van de Dutch Old Warden gezien...daar gaat behoorlijk met diesels gevolgen worden en er valt vast wat te regelen ter plekke...dus even van Groningen naar Zwolle op 8 september. ( zet maar een oproep hier en wat mij betreft in in het DOW topic..voor je het weet heb je misschien zomaar een litertje te pakken...)
 
Jan...je hebt ongetwijfeld de aankondiging van de Dutch Old Warden gezien...daar gaat behoorlijk met diesels gevolgen worden en er valt vast wat te regelen ter plekke...dus even van Groningen naar Zwolle op 8 september. ( zet maar een oproep hier en wat mij betreft in in het DOW topic..voor je het weet heb je misschien zomaar een litertje te pakken...)
100 cc wil ik nog wel afstaan...:D
Voor een 0,5 cc motor een flinke slok.....
 
Nou Jan...dat was gemakkelijk winkelen...toch??

Heb je al een VV kist klaar staan...of een Vintage Radio Assist...schrijf ik je gelijk in als deelnemer..
 
Back
Top